2020FeaturesUitgelicht

Het elftal van 2020 volgens de ‘Beiren’

De voorbije weken lieten we 2020 nog eens de revue passeren in verschillende overzichten, en ook Belgische artiesten en de muziekindustrie kwamen aan het woord. Vandaag is het de beurt aan de ‘Beiren’ zelf om hun highlights van het jaar eens te schetsen. Ze kregen hetzelfde ‘elftal’ voorgeschoteld en uiteindelijk vulden 28 ‘Beiren’ het lijstje in. Wie zijn de mysterieuze gezichten achter onze artikels, en wat is hen dit jaar bijgebleven? Je ontdekt het hieronder.

Niels Bruwier

Favoriete album(s) van 2020:

Twee Australische punkalbums die de nodige vragen stellen:
Smarts – Who Needs Smarts Anyway? (postpunk)
Private Function – Whose Line Is it Anyway? (punk)

En dan nog enkele andere genres:
Bananagun – The True Story of Bananagun (psychedelica)
Slift – Ummon (garage/metal)
Porridge Radio – Every Bad (indie)
Dogleg – Melee (emorock)
The Chats – High Risk Behaviour (heb ik op piss-colored vinyl gekocht, punk)
A.A. Williams – Forever Blue (slowcore)
Thibault – Or Not Thibault (dreampop)
Creeper – Sex, Death & The Infinite Void (emo)
Nadia Reid – Out of My Province (singer-songwriter)
Rose City Band – Summerlong (countryrock met de gitarist van Wooden Shjips en Moon Duo, dat kan niet slecht zijn!)
Metrik – Ex Machina (drum-‘n-bass)
Tuff Guac – Green and Handsome (met voorsprong de beste Belgische plaat van dit jaar)

Favoriete single(s) van 2020:
Another Sky – “Fell In Love With The City”
Biffy Clyro – “Tiny Indoor Fireworks”
BILK – “I Got Knocked Out The Same Night England Did”
Bonny Light Horseman – “The Roving”
Braids – “Snow Angel”
The C33s – “Harpurhey Hostility”
Fenne Lily – “To Be A Woman Pt. 2”
Fit for a king – “God of Fire”
Kimono Drag Queens – “Hunters in the Snow”
The Lazy Eyes – “Cheesy Love Song”
Mandrake Handshake – “Hypersonic Super-Asterid”
My Morning Jacket – “Wasted”
Osees – “Electric War”
Phoebe Bridgers – “Kyoto”
Psychedelic Porn Crumpets – “The Terrors”
Public Body – “Ask Me Later”
Rolling Blackouts Coastal Fever – “Falling Thunder”
Seaway – “Big Vibe”
Working Men’s Club – “Valleys”

Voor de geïnteresseerden: alle liedjes die ik in 2020 goed vond, hield ik bij in deze afspeellijst. Volgend jaar doe ik dat opnieuw!

Favoriete muziekvideo(s) van 2020: Ik heb enkel de clips van King Gizzard & The Lizard Wizard gekeken en daar zorgde de bladblazer van bij “Straws in the Wind” voor de meeste hilariteit.

Favoriete ontdekking van 2020: Mandrake Handshake, Chubby and the Gang, Porridge Radio, Mush en Bananagun

Mooiste artwork van 2020: De albumhoes van Boston Manors GLUE past wat mij betreft perfect bij 2020: desolaat. Ook de nieuwe plaat van Pearl Jam had dankzij die ijsberg volgens mij een mooie cover.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden:
The Lounge Society: hun eerste twee singles op Speedy Wunderground waren fenomenaal. De toekomst kan alleen beter.
Roscoe Roscoe: jonge gasten uit Londen die weten wat riffs zijn.
chloe moriondo: teenpopzangeres die volgend jaar wel eens een sensatie zou kunnen worden.
TV Priest: donkere en vettige postpunk. De band zou dit jaar een debuutalbum uitbrengen, maar dat werd uitgesteld wegens de interesse van Sub Pop dankzij hun geweldige singles. De plaat verschijnt volgend jaar en TV Priest zal nergens nog weg te slaan zijn.
En om af te ronden nog enkele coole postpunkbands die het volgend jaar moeten maken: Blanketman (was meteen mee van bij hun debuut, eerste ep verschijnt begin 2021), Yard Act (was eerst geen fan, maar is echt fantastisch), The Goa Express (meer punk dan post) en Home Counties (meer poppostpunk check hun geweldige single “Redevelopment”).

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden:
Caspar Auwerkerken en Emy: twee talenten die langzaam aan het sudderen zijn, maar België zal al snel te klein zijn voor deze artiesten. Laten we voor alle andere Belgische bands hopen dat ze snel weer kunnen optreden om zo aan een publiek hun kunnen te bewijzen.

Overrated en/of underrated in 2020:
Overrated: De twee Taylor Swift-platen. Op zich niet slecht, maar als een beginnende artiest die niet Taylor Swift heet dit uitbrengt, brak die er niet meer door. En de nieuwe Facebook lay-out.
Underrated:
Alle albums en singles die ik bij beste albums en singles heb opgesomd, en ook nog John Dwyer die met Osees en verschillende andere projecten ongeveer negen (!!) platen uitbracht. Zijn talent en creativiteit verdient wereldwijd veel meer erkenning.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Scooter – “FCK 2020”. Feesten was nog nooit zo hilarisch.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden:
Onze Winterslaapsessies. Ik had nooit gedacht dat we zoveel online concerten op zo’n korte tijd zouden kunnen organiseren. We hebben heel wat coole dingen over de vloer gehad die nu aan het doorbreken zijn (denk aan Porridge Radio, Olivia Dean en Home Counties). Daarnaast deed ik concerten in bootjes, een amfitheater en in een setting van een dorpsfeest. Ik verlangde nadien nog harder naar de gewone concerten in een zaal.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020:
King Gizzard & The Lizard Wizard brengt drie studioplaten uit, Ty Segall heeft dit jaar solo niets uitgebracht (buiten zijn Harry Nilsson cover-ep) en dus zal ook die weer wat muziek moeten uitbrengen. Laten we ook hopen dat festivals en concerten in de normale vorm terugkomen. Ik vermoed dat het dan wilde optredens zullen worden.

Robbe Rooms

Favoriete albums van 2020: Song for Our Daughter van Laura Marling, Punisher van Phoebe Bridgers, The Archer van Alexandra Savior, folklore van Taylor Swift, After Hours van The Weeknd, Lianne La Havas van Lianne La Havas en Coral Dusk van Sohnarr. Ook twee fantastische ep’s: La vita nuova van Christine and the Queens en In a Dream van Troye Sivan.

Favoriete singles van 2020: “Personal Shopper” van Steven Wilson, “Spa” van Icona Pop en Sofi Tuker, “Take Me Home” van Troye Sivan, “Californian Soil” van London Grammar, “Melodrama” van Sohnarr, “Fell in Love with the City” van Another Sky, “Désolé” van Gorillaz en Fatoumata Diawara, “Loud” van Delilah Montagu …

Favoriete muziekvideo van 2020: Ik kijk amper naar muziekvideo’s, maar die van “Kyoto” van Phoebe Bridgers vind ik heel amusant!

Favoriete ontdekkingen van 2020: Dit jaar leerde ik artiesten/bands als Phoebe Bridgers en Sault kennen die beiden nog niet zo heel lang muziek maken, maar verdiepte ik me ook in enkele geweldige muzikale acts die al een hele tijd meegaan zoals The Weeknd, Thom Yorke (en zijn bands) en Sufjan Stevens.

Mooiste artwork van 2020: Zoals elk jaar zijn er ook dit jaar een hele hoop prachtige albumhoezen verschenen en die van Idiot Prayer, het live-album van Nick Cave & The Bad Seeds, is er eentje die er voor mij uit springt. De gigantische hal met daarin niet meer dan één piano en een pianist laat een indruk achter. Ik vraag me vooral af hoe Nick Cave en zijn piano klonken in die prachtige ruimte.

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Als ik met een opkomende groep moet antwoorden zou ik voor Sault gaan, maar wanneer ik met beginnende artiesten moet antwoorden dan zijn somegirlnamedanna, Plantet 1999 en Remi Wolf die acts waarvan ik benieuwd ben naar wat ze voor ons in petto hebben!

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Cesar Quinn, Promis3, Sweats en Ventus zijn enkele Belgische bands die mijn interesse wekken en hopelijk mooie dingen gaan maken in de komende twaalf maanden.

Underrated in 2020: Ex-Balthazarlid Patricia Vanneste maakte een geweldige debuutplaat waarin je de Scandinavische natuur gewoon kunt voelen! Coral Dusk van Sohnarr is dus zeker een luisterbeurt waard. Internationaal hadden Spilligion van Spillage Village, JID en EARTHGANG meer aandacht mogen krijgen.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Er is niet echt één lied dat me doorheen 2020 heeft geleid, maar artiesten als Christine and the Queens, Massive Attack en Nick Cave zorgden voor opvallend veel kleur in dit grijze jaar zonder dat ze veel nieuw materiaal hebben uitgebracht.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Hoe vanzelfsprekend we optredens en festivals wel niet vinden.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: No more corona?

Maxim Meyer-Horn

Favoriete albums van 2020: Shabrang van Sevdaliza, Lonely Boy’s Paradise van Noémie Wolfs, Future Nostalgia van Dua Lipa, What’s Your Pleasure van Jessie Ware, Calambré van Nathy Peluso, SAWAYAMA van Rina Sawayama en Spectrum van Meyy.

Favoriete singles van 2020: “I’m Here” van Celeste, “Body” van Megan Thee Stallion, “Love Me Or Hate Me” van Kelsy Karter, “Sussend” van Chibi Ichigo, “Reste” van Iliona, “Driving” van Poliça, “Max Wells-Demon” van Otzeki, “0594 Help” van Haich Ber Na en “Boys Will Be Boys” van Dua Lipa.

Favoriete muziekvideo’s van 2020: “Corps” van Yseult, “Rhode” van Sevdaliza en “507//bird part 2” van Reinel Bakole.

Favoriete ontdekking van 2020: Zonder twijfel SHYGIRL, Haich Ber Na, Ojerime, Lee Bowie en Oklou.

Mooiste artwork van 2020: Alles van Simulated Paradise <33

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: daine, Alfie Templeman, Jazmin Bean, Holly Humberstone, Hamond en Kelly Kiara.

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Iliona, Le Manou, David Numwami, Charles, O S K I en Fantom.

Overrated en/of underrated in 2020: Overrated: Vrouwonvriendelijke of racistische artiesten; Underrated: De radioshow van Noémie Wolfs op Studio Brussel.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Alles van Dua Lipa en Rihanna!

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Dat muziek mensen verbindt in tijden waar we fysiek ver van elkaar zijn, dat we de conversatie rond o.a. BLM nog lang niet mogen eindigen en dat onze Winterslaapsessies een waanzinnig succes werden met meer dan een half miljoen views.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Misschien start ik wel een muzikaal project…

Simon Meyer-Horn

Favoriete album(s) van 2020: Porridge Radio – Every Bad, Zed Yun Pavarotti – Beauseigne en Fontaines D.C. – A Hero’s Death

Favoriete single(s) van 2020: Internet Money – “Lemonade” en Architects – “Animals”

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Frenetik – “Chaos’

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Mustafa, Frenetik, sor, Q, Alioth en Moji x Sboy

Mooiste artwork van 2020: sor – Professor 

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: BERWYN, Finn Askew, The Clockworks, Giveon

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Frenetik, Iliona, The Haunted Youth

Overrated en/of underrated in 2020: Underrated: het belang van cultuur in de politiek. Overrated: hyperpop en K-pop

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: DIIV – “Horsehead” en Red Hot Chili Peppers – “Don’t Forget Me”

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De lege festivalweides, maar ook de vele mooie platen die me doorheen het jaar hebben gesleurd.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Ik ben geen doemdenker, maar vrees dat 2021 niet zo veel beter zal zijn dan 2020…

Lucas Palmans

Favoriete album(s) van 2020: Er zijn in 2020 heel veel albums gemaakt die ik wel leuk vond, maar ik ben precies nooit echt omver geblazen. Toch wil ik deze platen nog eens in de bloemetjes zetten:

  • Phoebe Bridgers – Punisher: een terechte nummer één in ons lijstje.
  • Dua Lipa – Future Nostalgia: mijn liefde voor Dua is enkel en alleen maar gegroeid.
  • Gorillaz – Song Machine Season 1: Strange Timez: ondanks dat ik geen enkele single echt supergoed vond, klopte het totaalplaatje verrassend goed.
  • Noémie Wolfs – Lonely Boy’s Paradise: beetje jammer van de releasedatum, want het had ongetwijfeld zwoel geweest in heel wat clubs.
  • Eefje de Visser – Bitterzoet: zorgde voor haar finale doorbraak bij mij.
  • Tessa Dixson – Genesis: zeer fijn totaalconceptje, beetje wenen op de dansvloer.
  • Holly Humberstone – Falling Asleep at the Wheel: mijn nieuwe liefde van 2020.
  • Alfie Templeman – Happiness in Liquid Form: letterlijk wat de titel zegt.

Favoriete single(s) van 2020:

  • Phoebe Bridgers – “I Know the End”: zonder twijfel mijn favoriete nummer van het jaar.
  • Declan McKenna – “Be an Astronaut”: mooi stilletjes en bombastisch.
  • Glass Animals – “Heat Waves”: gek genoeg ontdek ik bij elke luisterbeurt nog steeds iets nieuw.
  • Jack Garratt – “Better”: plot twists in een nummer, joepie!!!!
  • La Úra – “Sigaret Me”: hoeveel laagjes kan een nummer hebben??
  • Froukje – “Licht en Donker”: alsook hier, letterlijk de betekenis van de titel.

Favoriete muziekvideo(‘s) van 2020:

  • Eefje de Visser – “De Parade”: altijd al een beeld gehad in mijn hoofd, maar Eefje gaf het weer.
  • Brihang – “Ver Weg”: totaal niet mijn muziek, maar echt respect voor de clip.

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Volgens Spotify heb ik dit jaar meer dan ooit tevoren mijn horizonten verlegd – en kon ik ook heel goed luisteren, vertel dat maar aan je ex – dus hou je vast voor een wondermooi en leuk waslijstje!!!

  • Holly Humberstone (hartje), die de perfecte mix maakt tussen pop en folk.
  • Alfie Templeman, die erin is geslaagd om het gevoel van vrolijkheid om te zetten in muziek.
  • Olivia Dean, waarvan haar pop-, soul- en r&b-cocktail – nota bene via onze Winterslaapsessies(!) – me betoverde.
  • A.ROSE, die vanuit het wondermooie Nederland van mijn part de wereld mag veroveren met haar elektropop.
  • Froukje, die mag meedoen met A.ROSE.

Mooiste artwork van 2020: Heel cool hoe Skott al haar singles in de cover van haar debuutplaat verwerkte.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Ik denk dat Holly Humberstone, Alfie Templeman, Olivia Dean en girl in red allemaal wel aan de vooravond van hun grote doorbraak staan, zeker nu ze in al die eindejaarslijstjes opduiken.

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Iliona en Charles, onthoud de namen ajb.

Overrated en/of underrated in 2020:

Overrated: evermore. Sorry Swifties, maar folklore (zeker een degelijke plaat) was voldoende.

Underrated: Studio 2054 van Dua Lipa. Oké al die livestreamconcerten waren kut, maar ik voel me sad voor iedereen die dit niet zag.

Nummer dat me doorheen 2020 heeft geholpen: Afterlife” van Arcade Fire, always <3

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden:

  • Hoe ik mijn ‘och, de festivalzomer is nog ver weg, tegen dan zal corona wel weg zijn’-gedachte dag na dag zag wegfaden.
  • Dat ik toch nog op de weide van Werchter ben geweest en me ook nog wel echt heb geamuseerd, ook al stond Bazart op het podium.
  • Het kippenvel dat ik kreeg toen ik na een half jaar nog eens door AB mocht lopen.
  • Dat mijn twee grote muzikale liefdes Dua Lipa en Angèle samen(!!!) een nummer maakten.
  • Hoe belangrijk Dansende Beren was om mijn mentale gezondheid oké te houden. Ongelofelijk veel hartjes voor alle beren x.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Zolang ze maar zien dat iedereen gevaccineerd is voor dat Bon Iver in het Sportpaleis staat, WANT IK GA NIET NÓG EEN JAAR WACHTEN E MANNEN!!!!!!

Lyra

Favoriete albums van 2020:
1) Through Shaded Woods van Lunatic Soul
2) Love, Death & Dancing van Jack Garratt
3) 4 van Big Black Delta
4) Cape God van Allie X
5) Sátt van Ásgeir (ook wel Bury the Moon, maar Ásgeir in zijn prachtige moedertaal is de enige Ásgeir die hoort te bestaan)
6) Dreamland van Glass Animals

Favoriete singles van 2020: (met uitzondering van die albums)
“Kakmal” van Van Pletzen en Francois van Coke
“Lamb’s Wool” van Foster the People
“Dance” en “Your Song” van Noa Lee
“The Dreamer’s Hotel” van Enter Shikari
“At the Door” van The Strokes
“Personal Shopper” van Steven Wilson

Favoriete muziekvideo van 2020: “I Think I’m in Love with the Girl Who Works on Checkout Six in Decathlon” van Brett Domino, oftewel het genie Rob J Madin.

Favoriete ontdekking van 2020: Met enige voorsprong Van Pletzen, een charmant Zuid-Afrikaans duo dat mijn hart veroverde met hun hilarische teksten en aanstekelijke beats. When you weet, you weet.

Mooiste artwork van 2020: Hier kies ik eveneens voor van Big Black Delta, waarvan de gedempte visuele stijl perfect bij de muziek past.

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: M. T. Hadley, 31hours en La Úra.

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Teletext, Glauque en Lip Service.

Overrated in 2020: Punisher van Phoebe Bridgers. Een fijne plaat is het wel, maar afgezien van het slotnummer valt mijn mond er nooit echt van open. De tweede plaats mogen de vele postpunk- en garagerockbands waar mijn collega’s beduidend enthousiaster over zijn eerlijk onder elkaar verdelen.

Underrated in 2020: De geweldige plaat van Lunatic Soul die niemand gehoord lijkt te hebben, het razend boeiende Music to listen to-project van Bring Me the Horizon dat rond de jaarwisseling een brug te ver bleek voor de “rock on 🤘”-menigte, onze nieuwe Belgische trots Noa Lee, en natuurlijk ook mijn eigen album.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: “What You Need” van Bring Me the Horizon, “Soren” van beabadoobee en de verzamelde werken van Porcupine Tree.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De wereld op slot gooien bevordert creativiteit, maar zelfs heel wat succesvolle artiesten met een stabiele inkomenstroom wachten liever met het uitbrengen van de resultaten tot ze er een tournee aan kunnen koppelen. Jammer, gezien hoeveel mensen dit jaar werkloos thuis zaten en des te meer nood hadden aan entertainment.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Daar ben ik nog niet zo zeker van, maar het bestaan van een vaccin lijkt toch enig licht aan het einde van de tunnel te signaleren. Ik kijk alvast uit naar de terugkeer van coronabestendige concerten op boeiende locaties.

Jonas Rombout

Favoriete albums van 2020: The True Story of Bananagun van Bananagun, Paid Salvation van A. Swayze & The Ghosts, Serve To Serve Again van Vintage Crop, Who Needs Smarts, Anyway? van Smarts, High Risk Behaviour van The Chats, Collector van Disq, Daylight Savings van Surprise Chef, An Ode To Esapism van Ghost Funk Orchestra, Interloper van Holy Wave en Monsters Eating People Eating Monsters… van Frankie and the Witch Fingers.

In eigen land vond ik Green and Handsome van Tuff Guac en Dry Eyes / White Mice van Kookaburra wel goed.

Favoriete singles van 2020: “Taking You With Me” van Blanketman, “Stride” van Beans, “Olde Feelings” van Tonstartssbandht, “Getting The Vibes” van Crackups, “Tangerine” van The Lazy Eyes, “Cool Colorado” van La Femme, “Blunt Instruments” van Mush, “With or Without Me” van Leah Senior, “The River” van Lord Loud en “The Pits” van Jacuzzi Boys.

Favoriete muziekvideo van 2020: “Sweet Freak” van Frankie and the Witch Fingers

Favoriete ontdekking van 2020: Ik ben voor de grap salsamuziek beginnen luisteren deze zomer, en na een nummer of drie was ik eigenlijk echt wel aan boord. Hetzelfde voor jazz fusion en Turkse psychedelica.

Mooiste artwork van 2020: The Cool Greenhouse, het debuut van – je raadt het – The Cool Greenhouse.

Internationale act die we in 2021 in de gaten moeten houden: Sunfruits, The Goa Express, TV Priest, Blanketman, Gustaf en The Lounge Society.

Belgische act die we in 2021 in de gaten moeten houden: The Yummy Mouths zou, als alles goed gaat, een debuut-ep moeten uitbrengen in 2021. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Underrated in 2020: Green and Handsome van Tuff Guac, Future Remains van Hollow Ship, Goodbye, Blue Sky van Mr. Elevator en Street Riffs van CCR Headcleaner.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Het is geen recent nummer, maar daarom niet minder motiverend: “Get Up Morning” van Eddy Current Suppression Ring.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Dat artiesten en iedereen uit de evenementensector enorm veerkrachtige mensen zijn, die desondanks het wegvallen van een belangrijk deel van hun inkomsten zijn blijven roeien met de riemen die ze hebben. Hopelijk keert het tij voor hen snel.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Blijkbaar gaat Lotus de naam ‘Speculoos’ veranderen naar ‘Biscoff’ volgend jaar, dus wat mij betreft is 2021 ook al om zeep.

Leni Sonck

Favoriete albums van 2020: Our Two Skins – Gordi, Punisher – Phoebe Bridgers, BREACH – Fenne Lily, Future Nostalgia – Dua Lipa, folklore – Taylor Swift, GORE – Lous and the Yakuza, Genesis – Tessa Dixson

Favoriete singles van 2020: Laat ik het hier maar bij muzikale singles houden… “Houdini” – Jade Bird, “Fever” – Dua Lipa & Angèle, “Kyoto (Copycat Killer Version)” – Phoebe Bridgers, “Berlin” – Fenne Lily, “Exile” – Taylor Swift & Bon Iver

Favoriete muziekvideo’s van 2020: Ik kijk eigenlijk helemaal niet zo vaak videoclips, maar Amigo van Lous and the Yakuza, De Parade van Eefje de Visser en Savior Complex van Phoebe Bridgers wisten een plekje in m’n hart te veroveren.

Favoriete ontdekkingen van 2020: Phoebe Bridgers, Clara Luciani en Lous and The Yakuza

Mooiste artwork van 2020: Skott – Always Live For Always, gewoon prachtig.

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Froukje, A.ROSE, Kuzko, Phoebe Bridgers komt vast ook wel weer met een of ander zijproject en ik denk dat ook Sigrid weer met nieuwe muziek komt (of ja, dat hoop ik eigenlijk gewoon).

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Lous and the Yakuza, Claire Laffut, Kids With Buns en natuurlijk Iliona

Overrated en/of underrated in 2020: TikTok, zowel over- als underrated. Ook underrated: Franstalige muziek die geen rap is.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Ongetwijfeld “I Know the End” van Phoebe Bridgers

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De muzieksector is zowat de meest flexibele sector die er bestaat, als eerste dicht en als laatste weer open, telkens op zoek naar nieuwe, leuke initiatieven, maar tegelijkertijd ook de eerste die opstaat om steun te bieden aan zij die het moeilijk hebben.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: In 2020 zagen we alle hoop dag na dag vervagen, in 2021 mogen we elke dag hopelijk een steentje hoop bouwen.

Wouter Vandeweyer

Favoriete albums van 2020: BEAR – Propaganda; Coriky – Coriky; Sons Of A Wanted Man – Kenoma; Protomartyr – Ultimate Succes Today; Killer Be Killed – Deconstruction Self-Deconstruction; HEISA – joni; Be Well – The Weight and the Cost; The Shovels – The Key

Favoriete singles van 2020: Fontaines DC – “I Don’t Belong”; Jools – “Almost Famous”; Spanish Love Songs – “Kick”; IDLES – “Mr. Motivator”; Dogleg – “Kawasaki Backflip”; As Friends Rust – “Last Of The Famous International Scumbags”; Moments – “These Walls”; Wolf Parade – “Julia Take Your Man Home”; Disq – “Communication”; Porridge Radio – “Sweet”; Teen Creeps – “Crash/Land”; Shame – “Alphabet”: Refused – “Organic, Organic, Organic (GFY)” ; CRACKUPS – “Floor”; Zeal & Ardor – “Tuskegee”; Body Count – “Bum-Rush”; The Guru Guru – “Origamiwise”; Rotting Out – “Reaper”

Favoriete muziekvideo van 2020: Gojira – “Another World

Favoriete ontdekking van 2020: Jools

Mooiste artwork van 2020: L’Itch – Urges

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Jools, Phoxjaw

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Rosa Parks, The Shovels

Overrated in 2020: Koning sport mag toch altijd meer dan anderen, alhoewel ik grote fan blijf.

Underrated in 2020: Dat de algemene gezondheid nog steeds geleid wordt door de farmaceutische industrie. En dat onze samenleving nog meer regels nodig heeft in plaats van een dosis gezond verstand (maar dat kan ik elk jaar schrijven).

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Cloud Nothings – “Am I Something”. De tekst geeft het gevoel weer dat we dit jaar door vaak hebben gevoeld. Kippenvel!

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden:

  • Positief: Meer vinyl en de opzet van bands/labels om van 2020 toch nog iets positief te maken.
  • Negatief: al de rest.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Hopelijk blijven mensen moeite doen voor elkaar. En hopelijk vinden we snel de weg terug naar fysiek contact. Ik mis mensen rondom me en daarom gewoon graag tot snel!

Ann Mulleman

Favoriete albums van 2020: Theo Katzman – Modern Johnny Sings: Songs In The Age Of Vibe, Dinner Party – Dinner Party, Run The Jewels –  RTJ4, Cory Wong – The Striped Album, Dijf Sanders – Puja, Caleb Hawley – Circular Thing, IC3PEAK – До Свидания

Favoriete singles van 2020: Jacob Collier – “All I Need”, Jacob Jeffries – “Punchline”, Jagmonkx – “Give Me Something”, TeaMarrr – “Chasing Army”, Dylan Cartlidge – “Yellow Brick Road”, Kakkmaddafakka – “Moonshine”

Favoriete muziekvideo van 2020: EELS – “Are We Alright Again”

Favoriete ontdekking van 2020: Theo Katzmans solowerk

Mooiste artwork van 2020: De albumhoes van Crack Clouds Pain Olympics kon volgens mij niet passender. Die van Oliver Tree krijgt ook een eervolle vermelding voor de onnozelheid.

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: The Marías, TeaMarrr

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Jagmonkx, Moody Mae, PAARD.

Overrated en/of underrated in 2020: Overrated: Phoebe Bridgers, sorry. Underrated: vrijwel alles funk!

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Flip Kowlier – “Kwestie Van Organisatie” en Steely Dan – “Hey Nineteen”

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Verplicht zittend publiek tijdens een zeldzaam 2020-optreden van Dijf Sanders was zo mogelijk nog verwarrender dan de muziek.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Opnieuw naar een optreden gaan zal aanvoelen als het eerste smeuïge pateeke na een lang, opgelegd dieet.

Robbe Boubacar Nerinckx

Favoriete albums van 2020: Goeie Jongens – Vliegtuigmodus, Krapuul – Spoor Kwijt, Pop Smoke – Shoot for the Stars, Aim for the Moon & Freddie Konings – Chossollonië 2

Favoriete singles van 2020: Losabes, Fatih & Kapinga Gysel – “Tropie Filante”, Internet Money – “Lemonade” & veel meer

Favoriete muziekvideo van 2020: Froze – “Wat is liefde?” (feat. FelixFizzlFelle)

Favoriete ontdekkingen van 2020: Goeie Jongens en het genre UK garage

Mooiste artwork van 2020: Krapuul – Spoor Kwijt

Internationale act die we in 2021 in de gaten moeten houden: Lil Pino

Belgische act die we in 2021 in de gaten moeten houden: Alioth

Overrated en/of underrated in 2020: Veel Belgische rappers zijn underrated.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: “Honour Codes” van The Four Owls

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Dat ik dringend naar festivals moet.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Ik denk aan iets van dat we buiten mogen komen.

Jan Kurvers

Favoriete album(s) van 2020:

  • Nubya Garcia – SOURCE
  • Fiona Apple – Fetch The Bolt Cutters
  • The Soft Pink Truth – Shall We Go On Sinning So That Grace May Increase?
  • Irreversible Entanglements – Who Sent You?
  • The Avalanches – We Will Always Love You
  • Nyx Nott – Aux pieds de la nuit
  • Laura Marling – Song for Our Daughter
  • Technisch gezien niet helemaal van 2020: maar er kwam dit jaar een uitstekend livealbum van een Pharoah Sanders concert in 1975 uit.

Favoriete single(s) van 2020:

  • Black Country, New Road – “Science Fair”
  • Ian William Craig – “Weight”
  • TOPS – “Direct Sunlight”
  • The Avalanches – “The Divine Chord”
  • Purity Ring – “Stardew”
  • Kelly Lee Owens – “On”
  • Mourning [A] BLKSTR – “Mist :: Missed”
  • En de andere singles in mijn 120 van 2020 playlist

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: 

The Microphones – Microphones in 2020: bij dit bijzonder project zijn het album en de bijhorende video onlosmakelijk verbonden.

Favoriete ontdekking(en) van 2020: 

De abstracte pop van Kate NV, de experimentele rock van Still House Plants en de hartelijke folk van Yorkston/Thorne/Khan.

Mooiste artwork van 2020:

Het wondermooie landschap op de hoes van Healing is a Miracle van Julianna Barwick.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden:

  • Jockstrap: een Brits duo dat intrigerende en eigenaardige muziek maakt die in geen enkel hokje te plaatsen valt. 
  • Sweet Trip en Bruno Pernadas brengen in 2021 allebei een nieuw album uit. Ze hebben beiden al een grote aanhang op het internet, maar ik ben benieuwd wat er uit de bus komt bij hen.

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden:

Grand Picture Palace, een project van Anneleen Boehme (LABtrio, Yskan) waar ze jazz en klassiek combineert in een negenkoppige formatie.

Underrated in 2020:

Tijd nemen om te luisteren naar goede radio. Het internet is een ontzettend rijke bron aan goede muziek, maar soms ook overweldigend. Het is dan fijn om te kunnen genieten en ontdekken via de fantastische programma’s van Gilles Peterson en Cillian Murphy op BBC 6 Music, Valckenaers & Vanhoudt op Klara en de terugkeer van duyster op Studio Brussel.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen:

“Thousand Knives” van Ryuichi Sakamoto, “This Is A True Heart” van Julia Holter en “Fall On Me” en “Country Feedback” van R.E.M..

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden:

Nu voor artiesten de inkomsten uit concerten wegvallen, wordt het nog meer duidelijk dat Spotify en andere streamingdiensten een handige manier zijn om muziek te ontdekken, maar geen duurzaam verdienmodel zijn voor muzikanten. Veel lof dus voor spelers als Bandcamp die voor een eerlijkere vergoeding gaan en zelfs maandelijkse acties houden waar een dag lang 100% van de verkoopprijs naar de artiest gaat.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020:

Ik vrees dat we op vele vlakken nog even moeten doorbijten, maar ik denk dat er in 2021 ook meer plaats zal zijn voor hoop en perspectief.

Baldwin Verhoeven

Favoriete album(s) van 2020:

Spillage Village – Spilligion: een prachtige mix van religie met maatschappelijke problemen die zwarten ondervinden, ondersteund door straffe hiphop en gospel.
IC3PEAK – До Свидания: ongelooflijk brutale muziek die tegelijkertijd breekbaar blijft. Noem het gerust poëzie die je schedel splijt.
Selena Gomez – Rare: het mooiste album op vlak van zelfliefde. Selena geeft zich hier helemaal bloot en dat komt heel puur over.

Favoriete single(s) van 2020:

Cardi B – “WAP” (feat. Megan Thee Stallion): een vrijgevochten boodschap die duidelijk is gebracht en al even duidelijk werd onthaald.
BLACKPINK – “How You Like That”: volgens mij dé doorbraak van k-pop in de Westerse muzieklijsten.
Circe – “Ruined Your Sons”: rustige, beklijvende dreampop die de teloorgang van een patriarchale samenleving aankaart.

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: K/DA is de virtuele k-popgroep van het computerspel League of Legends. Fantasie is dus verzekerd, wat perfect weergegeven wordt in de geanimeerde videoclip van hun single “MORE”. De video balanceert voortdurend op het randje van een stoere clip en adembenemende magie, waardoor ik er elke keer opnieuw geboeid naar kan kijken.

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Raar, maar waar ontdekte ik Phoebe Bridgers niet dankzij haar (heel goede) album Punisher van dit jaar, maar door haar vorige (en volgens mij nog betere) Stranger in the Alps. Collegabeer Robbe Rooms had Phoebe geïnterviewd voor haar nieuwste release en ik geraakte helemaal in haar ban.

Mooiste artwork van 2020: Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar de hoes van Victoria Monéts Jaguar spreekt me gewoon enorm aan. Waarschijnlijk omdat ze zo heerlijk bij de muziek op het album past. Alles op Jaguar is zwoel en bijna tropisch. Een ietwat Egyptisch droomtafereel geeft dat volgens mij mooi weer.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Letterlijk elke artiest onder het Amerikaanse hiphoplabel Dreamville Records is de moeite waard. Kleinere muzikanten als Earthgang en Ari Lennox scharen zich daar naast grotere namen als JID en de legendarische oprichter J. Cole.

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Ik zei het al vaker en zal het blijven herhalen: Cyra Gwynth is een van de strafste acts die momenteel op het punt staat om door te breken. Geruchten doen de ronde dat 2021 haar jaar wordt, en als recensent sta ik alvast klaar om daarbij te helpen.

Overrated en/of underrated in 2020: Ariana Grande is voor mij een van de meest overrated artiesten van dit jaar. Wat ik daar allemaal over te zeggen heb, kan je hier lezen. Kort samengevat: hoewel ik normaal gezien een fan ben (noem me gerust een Arianator) vond ik haar in 2020 nogal lui en inspiratieloos.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: 2020 was een jaar waarin ik veel op mezelf zat en brieven schreef naar vrienden. Het nummer dat dan altijd op de achtergrond op repeat stond, was “#3” van Aphex Twin. Het is ongelooflijk rustgevend, en hielp me meer dan eens mijn hoofd leeg te krijgen tijdens dit gekke jaar.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Dat ik geen enkel festival echt gemist heb.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Het talent van Cyra Gwynth zal eindelijk erkend worden, we gaan hopelijk terug concerten mogen recenseren én er gaat nog meer nieuwe muziek zijn om over te schrijven!

Pieter Wilms

Favoriete album(s) van 2020: 

  • Gezan – KLUE
  • Apistat Commander – Nightsick
  • Liturgy – Origin of the Alimonies
  • Shht – Noneketanu
  • Black Wing – No Moon
  • SLIFT – Ummon
  • Charli XCX – How I’m Feeling Now
  • Backxwash – God Has Nothing to Do With This Leave Him Out of It
  • Unreqvited – Empathica
  • Kevin & the Bikes – Ironic Songs
  • Jessie Ware – What’s Your Pleasure?
  • J. Zunz – Hibiscus
  • Sufjan Stevens – The Ascension
  • Lũpḁ Gang Gang Quartet – S T A L I N G R A D EP

Favoriete single(s) van 2020:

  • The Strokes – “At the Door”
  • Matt Elliott – “The Day After That”
  • Mary Lattimore – “Sometimes He’s in My Dreams”
  • The Weeknd – “After Hours”
  • IDK ft. JID & Kenny Mason – “Cereal”
  • Terrace Martin & Denzel Curry ft. Kamasi Washington, G Perico & Daylyt – “Pig Feet”
  • Boris ft. Merzbow – “Away From You”
  • Military Genius – “L.M.G.D.”
  • Primitive Man – “Entity”
  • Tropical Fuck Storm – “Legal Ghost”
  • Sunflower – “Your Potential”
  • Shht – “Magic Man”
  • WEBSTEK JIHAD – “Echo”
  • Oproer – “Mad Affair”

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Ik kijk zelden of nooit muziekvideo’s, maar voor de epische achtervolging in “Joeri Chipsvingers en het Paprika Pact” van Joeri Chipsvingers maakte ik graag een uitzondering.

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Het internet afsnuizen naar nieuwe dingen werd plots een dagelijkse bezigheid in 2020. Zo stootte ik onder andere op Liturgy, Apistat Commander, Gezan, de verschillende projecten van Dan Barrett (Giles Corey, Have a Nice Life en Black Wing), ZALM, Sadness, Uboa en beige monk.

Mooiste artwork van 2020: Bombataz – Olympics of Love: de heldere kleurtjes geven het fijne zomerse gevoel van deze plaat heel mooi weer.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Nederlandse genieën ZALM, Personal Trainer en Johan en Jeppe, de Franse hoempapa-techno van Roland Cristal en het nieuwe materiaal van Otzeki, Bruno Pernadas, Otoboke Beaver, MGMT en Tropical Fuck Storm.

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Irimias Timmerman, Bodybodybodybody, WEBSTEK JIHAD, Loverman, stokvis, Peenoise, Willy Somber, Glauque, The Brums, Lũpḁ Gang Gang Quartet, CasseCouilles, Lucas Schreel en alles onder MONTAGE Records, Sentimental Records en Heibel Label.

Overrated en/of underrated in 2020: Overrated: postpunk? Het genre kende de afgelopen jaren een sterke heropleving, maar stilaan voel ik de dood toch weer naderen. Is het de oversaturatie? Vast wel. De nieuwe platen van IDLES, Protomartyr en Fontaines D.C. lieten me vrij koud dit jaar (maar Squid; Black Country, New Road en Porridge Radio dan weer niet). / Underrated: de veiligheid van alle coronale maatregelen omtrent culturele evenementen. Maandenlang elke dag protocollen perfectioneren om op een doordachte veilige manier een nieuw seizoen te starten en dan plots terug het nieuws te krijgen op slot te moeten gaan is behoorlijk heftig. Ook ondergewaardeerd waren/zijn het belang van fysieke lessen (ook in universiteiten), hangmatten en de Disco Biscuit.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Driehoekige Boterham – “Dotje Bijten”, WEBSTEK JIHAD – “HART- EN VAATZIEKTEN”, Apistat Commander – “Someday I Will Feel Better”, Jerskin Fendrix – “Onigiri”, Gezan – “Tokyo”, Bert en the Predikanten – “Lampen in Donker”, Broadcast – “Corporeal”, Giles Corey – “No One is Ever Going to Want Me”, Boards of Canada – “Davyan Cowboy”, Sunflower – “Monica Electronica” en Liturgy – “God of Love”

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De tijd stond niet stil, alles werd gewoon net iets anders benaderd. Het jaar van isolatie is een absolute domper op de muziekindustrie, maar opent tegelijkertijd nieuwe wegen. Zo werd internet dé plek voor het ontdekken, luisteren, delen én maken van muziek. Een hoop aan eigen nieuwe projecten (Heibel label, WEBSTEK JIHAD, Driehoekige Boterham, een soloproject…) ontstonden ondanks, of net dankzij, pandemiejaar 2020.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Er komt nieuwe muziek van onder andere Otzeki, FKA Twigs, Irimias Timmerman, Deafheaven, Stikstof en veel Heibel-artiesten. Hopelijk krijgen ze de kans deze releases ook aan een fysiek publiek te kunnen voorstellen. Ik ben er graag bij, samen met vele anderen. Hopelijk mogen we elkaar dan ook gelukzalig knuffelen.

Martijn Minne

Favoriete albums van 2020:

  • Gezan – KLUE: vage Japanse dub-/noiserocktoestanden met vette baslijnen en lyrics waar ik niets van versta, right up my alley
  • Jeff Rosenstock – NO DREAM: oprecht, stevig en no-nonsense rockplaat
  • Nubya Garcia – Source: Jazz met een grote J
  • Sault – Untitled (Rise): alleen al voor de hemelse percussie en productie
  • Sprain – As Lost Through Collision: deze durft nogal eens luid te worden

Favoriete singles van 2020:

Favoriete muziekvideo van 2020:  Igorrr – “Very Noise”

Favoriete ontdekkingen van 2020: Boris; Black Country, New Road; Gezan; Studio Ghibli-films

Mooiste artwork van 2020: Tame Impala – The Slow Rush (anders wel nogal een teleurstelling), Mary Lattimore – Silver Ladders (want hond, prachtig album ook)

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Black Country, New Road! Hun debuut komt uit begin februari. Het nieuwe album van shame is op basis van de singles ook veelbelovend. Kendrick Lamar, maar dat dacht ik vorig jaar ook.

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Ik hoop op een volledig verwezenlijkt PAARD-album. Hun ep Zalm was een leuk, maar klein, voorsmaakje (pun intended) en het liveoptreden op het dak van De Kreun belooft heel veel goeds. Daarnaast zeker ook Teen Creeps!

Overrated en/of underrated in 2020: Overrated: De hype voor Fontaines D.C. is mij ontgaan. Underrated: social distancing in de winkel,

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Talk Talk – “New Grass

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Dat er ondanks alles nog altijd enorm veel uitstekende muziek werd gemaakt. En dat ik festivals en optredens mis.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Minder corona, meer vaccins

Ann-Frédérique Lorquet

Favoriete album(s) van 2020: Khushi – Strange Seasons, Four Tet – Sixteen Oceans, Charli XCX – how i’m feeling now, Shygirl – ALIAS, Empress Of – I’m Your Empress Of, Noémie Wolfs – Lonely Boy’s Paradise, Christine and the Queens – La vita nuova, Sevdaliza – Shabrang; Zebra Katz – LESS IS MOOR 

Favoriete single(s) van 2020: SG Lewis, Robyn, Channel Tres – “Impact”, Shygirl – “BAWDY”, Christine and the Queens – “People, I’ve been sad”, Shura (feat. Ivy Sole) -“elevator girl”, Khushi – “See What You Want”, Noémie Wolfs – “Lonely Boy’s Paradise” – Romy – “Lifetime”, Tsar B feat. Nova Twins – “Flitch”, Charli XCX – “i finally understand”, Kelly Lee Owens – “L.I.N.E.”, Four Tet – “Baby”; S10 – “Gelogen”, slowthai (feat. James Blake, Mount Kimbie) – “feel away”

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Kacy Hill – “To Someone Else”

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Khushi, Noémie Wolfs

Mooiste artwork van 2020: Yves Tumor – Heaven To A Tortured Mind

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Khushi opnieuw hihi

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Alioth, Tessa Dixson, Le Manou, Tsar B

Underrated in 2020: Cardi B (feat. Meghan Thee Stallion) -“WAP”

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: FKA Twigs – “Mirrored Heart” (en het volledige repertoire van Britney Spears maar dat was eigenlijk een geheim)

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Live-concerten zijn écht een must.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: De vaccins komen eraaaan, terug hoop voor de muziekindustrie en (misschien zelfs de festivals).

Jasper Verfaillie

Favoriete album(s) van 2020: Het etherische en filosofische pareltje Mia Gargaret van Gia Margaret, de rauwe brok rouwverwerking op Monument van Keaton Henson, Sufjan Stevens’ sprankelende The Ascension en dansen dansen met Rina Sawayama’s debuut SAWAYAMA.

Favoriete single(s) van 2020: “Bad Friend” van Rina Sawayama, “Big Wheel” van Samia, “I Know The End” van Phoebe Bridgers, “Fortune” van Laura Marling, “Content/Bedtime” van Illuminatie Hotties, “Tried To Tell You” van The Weather Station en “Starstruck” van Sorry. En eigenlijk ook alle singles die The Staves al dit jaar uitbrachten.

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Het 105 minuten lange uitzinnige feest dat de Broadwayopname van David Byrne’s American Utopia is. Dankzij Spike Lee’s uitmuntend camera- en regiewerk is het haast alsof je er vanop de eerste rij bij zit.

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Nation of Language, het verrassend goeie nieuwe album What’s Your Pleasure? van Jessie Ware, de integrale soundtrack van Kentucky Route Zero (vooral “I’m Going That Way” met Loma’s Emily Cross), de musical Hamilton die ik als notoir musicalhater zo kon smaken dat ik hem ondertussen al een keer of drie gezien heb.

Mooiste artwork van 2020: Hoewel het album enorm tegenviel en saai klonk, getuigde de albumcover van Tame Impala’s The Slow Rush van een ongekende mystiek en verbeeldingskracht. Jammer dat diezelfde gevoelens nergens in hun muziek terug te vinden waren.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Begin december loste Ben Howard twee nummers om die enkele uren later meteen te verwijderen. De man broedt op een nieuw album dat hopelijk in 2021 ons leven opnieuw wat zal kleuren.

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Ik kan niet wachten tot Arabnormal een festivaltent tot de grond mag afbreken.

Overrated en/of underrated in 2020:

Overrated: zoomgesprekken, open brieven, zagende mensen en alles wat Taylor Swift aanraakte in 2020.

Underrated: werk zoeken tijdens een pandemie, ons zorgpersoneel en essentiële beroepen, mentaal welzijn en de mooie nieuwe layout van onze website!

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Gia Margaret – “body”, Lomelda – “Hannah Sun”, Frightened Rabbit – “Floating in the Forth”, Pinegrove – “Endless”, Woodkid – “Horizons into Battlegrounds”, Gustavo Santaolalla – “Unbound”, The Staves – “Trying”, DIIV – “The Spark” en zoals elk jaar de volledige discografie van Sufjan Stevens.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: In een festivalland als België vonden we live muziek zo vanzelfsprekend dat we nu niet meer zonder kunnen. Helaas wordt cultuur in het algemeen nog steeds stiefmoederlijk en minderwaardig behandeld door de huidige politieke machten en dreigt 2021 een kaal muzikaal en cultureel jaar te worden voor een land dat ooit zo’n bruisende en broeierige livemuziekcultuur kende.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: The Staves en Julien Baker brengen in februari al een nieuw album uit, dus qua begin kan dat al tellen.

Anne-leen Declercq

Favoriete album(s) van 2020:
Gezan – KLUE // Yaeji – WHAT WE DREW 우리가 그려왔던  // Apistat Commander – Nightsick // Howie Lee – 7 Weapons Series // Liturgy – Origin of the Alimonies // J. Zunz – Hibiscus // Sophie Straat –  ‘T is niet mijn schuld // Ai Aso – The Faintest Hint // Galya Bisengalieva – Aralkum // HYUKOH – Through Love
Lip Service – Plot Twist // Shht – Noneketanu // Joeri Chipsvingers – De avonturen van Joeri Chipsvingers // LEYA – Flood Dream // Macula Dog – Breezy // Gia Margaret – Mia Gargaret //

Favoriete single(s) van 2020:
Hiroko Sebu  – Capitalism” // Madeleine Mayi met “Love me” //

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020:
Een lieflijke video is die voor “Sun More Often” van beabadobee. De zangeres kreeg enorme faam & aanhang dit jaar, maar jaren geleden ontdekte ik eerst haar vriend, die allerlei aan video’s & mooie illustraties maakt. De video voor “Sun More Often” kan op zichzelf staan zonder de muziek – het is gewoon een fijne, korte maar geslaagde animatiefilm.

Favoriete ontdekking(en) van 2020:
“Subterraneans” – Willie J Healey. Ik ontdekte dit nummer op de eerste januari van dit jaar en ik kan er nog steeds moeiteloos van genieten. Een meer dan fijne video, ook.

Mooiste artwork van 2020:
Er zijn te veel schone hoesjes verschenen in 2020 – en in elk jaar – ik kan het mentaal niet zo goed aan, al die schoonheid! Maar alsnog ben ik wel fan van die hele rare, grappige, simpele, kleurrijke hoezen. Zo heb je hier lokaal die van Noneketanu (Shht) of van Plot Twist (Lip Service). Het maakt me blij als de artiesten of hun vrienden een boeiende hoes weten te maken die het album correct kan weergeven. Nog fijner vond ik alle posters van concerten die ik dan ’s nachts – wanneer er nog geen avondklok was – als ware ik Zwieber ging stelen. Ook in die beelden kruipt tijd & ze zijn vaak de moeite waard. Boeiende artefacten van het jaar zijn ook vooral die posters waar de annulatie van weer een show op vermeld stond.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden:

Madeleine Mayi // HYUKOH // Gezan //  Liturgy // Howie Lee

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden:

Helenah // Heibel // Loverman // Michelle // Brorlab // Vlerk // Bontridders

Overrated en/of underrated in 2020:
Zoals altijd kan ik wel weer een relaas afsteken op hypes – zaken die door enorme aanhang, gewoon omdat er een aanhang is soms, andere zaken overschaduwen. Gehypte bands zijn niet slecht – toch vraag ik iedereen om dan ook andere zaken te gaan zoeken – te gaan steunen. Misschien vind je bij de kleinere artiesten ook wat – mogelijks zelfs iets eerlijkers; iets waar je zelf wat dichter bij staat.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen:
Alle muziek integraal – voor elk moment was er wel andere muziek. Toch wil ik even stilstaan bij hoeveel ik kon genieten van het geluid van een lege stad – van het kaliber dat we zonder corona misschien nooit hadden kunnen bewonderen. Dat – in al zijn tragiek – had wel iets magisch.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden:
2020 gaf ons veel tijd om allerlei aan muziek te leren kennen – de globalisatie kreeg nog een extra duwtje in de rug, zeker op vlak van cultuur. We kregen van vele artiesten – op platformen net als het onze – livesessies om te bekijken wanneer concerten weer even wegvielen. Dit was fijn, zo fijn, zo lieflijk. Toch heb ik des te meer genoten van de concerten die daar tussendoor mochten gebeuren. 2020 leerde me gewoon opnieuw hoe veel ik & vele anderen wel niet van muziek houden – het maken, het spelen, het beluisteren van. Graag geniet ik immer van een mooie wereld, met muziek, met of zonder corona.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020:
Naast de tragische gebeurtenissen die iedereen raakten gaf 2020 me ook heel veel mooie momenten. Graag zag ik die mooie dingen voor wat ze waren & keek ik langs de moeilijke zaken. 2020 stond voor mij niet stil : integendeel, ik heb ook veel beleefd. Graag stuur ik jullie dus met die gedachte regelrecht naar 2021 : zoek wat mooi is voor u, poog daarvan te genieten. Ga creatief om met je limieten, verzorg jezelf, verzorg als je dat kan diegenen om je heen die het nodig hebben. Geniet van elke dag, ook als dat moeilijk ligt – en met wat goede hoop helpt (live) muziek ons daar spoedig genoeg ook weer wat bij.

Antoon Derijcke

Favoriete albums van 2020: BRAT van NNAMDÏ, DE FIK 1 van hiphopcollectief Burning Fik, Innocent Country 2 van Quelle Chris & Chris Keys, WHAT WE DREW van Yaeji en Spoor Kwijt van Krapuul.

Favoriete singles van 2020: “POISON” van Lancey Foux, “hooligan” van Baby Keem, “IPHONE” van Rico Nasty, “Baguetti” van Smino, “THE BENDS!” van JPEGMAFIA en “Cereal” van IDK.

Favoriete muziekvideo van 2020: De mini horrorfilm “Saus” van Antwerpse rapper Luie Louis.

Favoriete ontdekkingen van 2020: P4rkr, Sega Bodega en Swamp Harbour.

Mooiste artwork van 2020: Miserabel van Miserabele Johnny.

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Mario Judah, Kenny Mason, Pa Salieu en Lancey Foux.

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Spacebabymadcha, VHS, RonnyHuana en hvddadi; Frenetik en Freddie Konings die het buiten België ver gaan schoppen.

Overrated in 2020: Meme marketing en gekke PR-stunts om albums aan de man te brengen.

Underrated in 2020: Genres uitgevonden door data-analisten bij Spotify.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: “Zweef 1” van Crack.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Onze Belgische artiesten zijn ongelofelijk weerbaar en veranderen in ultraproductieve machines als je ze in hun kot opsluit.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Alles gaat kapot. Roaring twenties: here I come!

Jan-Willem Declercq 

Favoriete album(s) van 2020: Turtle Skull – Monoliths, Slift – Ummon, Yves Tumor – Heaven to a Tortured Mind, IDLES – Ultra Mono, Porridge Radio – Every Bad, The Chats – High Risk Behaviour, Run The Jewels – RTJ4, All The Witches – Saturnine & Iron Jaw, BRIQUEVILLE – Quelle, Glints – Choirboy, The K. – Amputate Corporate Art

Favoriete single(s) van 2020: Turtle Skull – “Apple Of Your Eye”, Yves Tumor – “Gospel For A New Century”, IDLES – “Model Village”, Psycho 44 – “Tastemaker”, Run The Jewels – “ooh la la”, BRIQUEVILLE – “Akte XII”, Fever333 – “Bite Back”, Gorillaz – “Momentary Bliss”, Mystic Peach – “Wanna Be My Daddy?”, Roscoe Roscoe – “Brain Retrieve”, Anderson .Paak – “CUT EM IN”, Crooked Steps – “Daiquiri”, Theodor Black – “SUB CULTURE”, Songhoy Blues – “Badala”, The Chats – “AC/DC CD”, Hideous Sun Demon – “Gimmicks”, Dune Rats – “Too Tough Terry”, System Of A Down – “Protect The Land”, Psychedelic Porn Crumpets – “The Terrors”, The K. – “Shit Day”

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Cardi B – “WAP” natuurlijk

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Turtle Skull en Yves Tumor

Mooiste artwork van 2020: Ik let daar niet zodanig op maar de hoes van Turtle Skull’s Monoliths is wel mooi.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Ik hoop nog altijd op de comeback van Rage Against The Machine dus … Rage Against The Machine?

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: The K. is mega vet, daarnaast Kookaburra in de gaten houden en hopelijk wat nieuws van SONS?

Overrated en/of underrated in 2020: WAP is over- en underrated.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: 20 van Karma To Burn, oude stonerrockschijf en persoonlijke favoriet die perfect op te leggen is na een frustrerend moment of een frustrerende dag.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Er komt te veel goeie muziek uit en überlul Ben Shapiro’s rant over “WAP”, dat was hilarisch.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Omdat als iedereen het verstand heeft om een vaccin te nemen, we dan eindelijk terug naar optredens en festivals kunnen gaan.

Babette Rogiers

Babette

Favoriete album(s) van 2020: Shabrang – Sevdaliza, Idiot Prayer – Nick Cave, Visions of Bodies Being Burned – Clipping, What Kinda Music – Tom Misch & Yussef Dayes, The Archer – Alexandra Savior, The Night Chancers – Baxter Dury, We Are Sent Here by History – Shabaka and the Ancestors

Favoriete single(s) van 2020: Dua Lipa – “Physical”, Rina Sawayama – “STFU!”, Ezra Collective – “Samuel L.Riddim”, Oscar Jerome & Lianne La Havas – “Timeless”, Billie Eilish – “Therefore I Am”, The Gallands – “Underlying Truth”, AC/DC – “Shot in the Dark”, La Ùra – “Sigaret Me”

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Ik kijk eigenlijk geen videoclips maar die van Hihats In Trees voor “Whale” en “Habibi” van Sevdaliza vind ik wel kunstwerkjes.

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Sevdaliza, Silvana Estrada, Ruben Gonzalez (hartje)

Mooiste artwork van 2020: Childish Gambino – 3.15.2020 (less is more), Chibi Ichigo – SUSSEND

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Shabaka and the Ancestors

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Patches, Rumours, Cesar Quinn, MEYY

Overrated en/of underrated in 2020: Overrated: Die twee Taylor Swift albums. Underrated: Tiny Desk but it’s awkward.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Tijdens de lockdowns kon ik al mijn opgehoopte energie kwijt op “You Think I Ain’t Worth A Dollar, But I Feel Like A Millionaire” van Queens of the Stone Age.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Muziek brengt licht en verenigt mensen, nu meer dan ik al wist.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: De Roaring Twenties, what else?

Matthijs Vandenbogaerde

Favoriete album(s) van 2020: Another Sky – I Slept On The Floor
Dogleg – Melee
Bury Tomorrow – Cannibal

Favoriete single(s) van 2020: Jools – “Spineless”
Do Nothing – “Fits”
Movements – “Tunnel Vision”
Boston Manor – “On A High Ledge”
Creeper – “Annabelle”
En alle nummers uit deze playlist die een single blijken te zijn.

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: IDLES – “Model Village”

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Another Sky, Jools, Dogleg, Do Nothing, Still Motions, Girl Friday, Andy Shauf en Blushh.

Mooiste artwork van 2020: Eels – Earth To Dora: het schilderijtje is bijna Eelser dan Eels zelf, al staat de man er zelf niet op afgebeeld.

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Jools die hopelijk een puike debuutplaat uitbrengt, Bring Me the Horizon dat zichzelf (nog maar eens) heruitvindt met zijn ep-reeks en Architects’ album dat toch een stuk beter bleek te zijn dan de singles die nu al werden gereleast.

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Met de nieuwe Hollandse tongval die Bazart zichzelf heeft aangemeten gaan we nog veel lachen, denk ik.

Overrated en/of underrated in 2020: Kan me iemand uitleggen waarom Taylor Swift wegkomt met (de voor) haar (geschreven) twee slaapverwekkende ‘indieplaten’? Daarnaast is het moeilijk te vatten waarom Post Animal, na twee zeer fijne platen, nog niet kan meesurfen op het huidige succes van psychedelische rock. Een ander paspoort en iets guitiger Engels accent, hadden daar wellicht al voor kunnen zorgen.

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Spanish Love Songs – “Kick” of “Losers 2”: wat kan brullen op tonen van zelfmedelijden (ook na de puberteit) toch heerlijk louterend werken!

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Dat Janez Detd in een mum van tijd 2500 tickets kan verkopen voor een zaalshow in één van de bekendste conservenblikken van Vlaanderen.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Taylor Swift zal wel weer even uitgezongen zijn zeker? Oh en concerten.

Joren Van der Plas

Favoriete album(s) van 2020: Sault – Untitled (Black Is)  & (Rise), Tom Misch & Yussef Dayes – What Kinda Music, Khruangbin – Mordechai, The Avalanches – We Will Always Love You, YellowStraps – Goldress, Godford – Non Binairy Place, Krankk – Dark

Favoriete single(s) van 2020: High Hi – “Daggers”, The Avalanches & Jamie XX – “Wherever You Go”, Tom Misch & Yussef Dayes – “Tidal Wave”, Four Tet – “Baby”, Willem Ardui – “Schaduw”, Joesef – “Does It Make You Feel Good?”, Khruangbin – “Pelota”, STUFF. – “Cumulus”, Bombataz – “Va Danser”, Ezra Collective – “Quest for Coin II”

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: De surreële video van slowthai’s “feel away” waarin hij bevalt van een cakebaby. Hopelijk verloopt de geboorte van zijn volgende album toch iets vlotter.

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Godford, The Avalanches, Pomrad, Sault

Mooiste artwork van 2020: Bombataz – Olympics of Love

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Britse rappers Kofi Stone en RESPONS en hun Amerikaanse collega’s van 99 Neigbors. Wie van een feestje houdt doet er goed aan om de Australische producer Young Franco te volgen en voor de dromers onder ons is er nog altijd de mysterieuze Franse producer Godford.

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Tsugi en Willem Ardui brengen normaal gezien een album uit, terwijl abrahamblue en Krankk hun werk van dit jaar nog niet ten volle tentoon hebben kunnen spreiden.

Overrated en/of underrated in 2020: Olivier Deschacht is al zijn hele carrière underrated. Roberto, neem hem gewoon eens mee naar het EK alstublieft!

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Maribou State & Khruangbin – “Feel Good”

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Ik had niet gedacht dat ik mensen die net ietsje te dicht staan tijdens concerten zou missen.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: De hoop dat de cultuurwereld zich terug wat op gang mag trekken en dat 1A met Union Saint-Gilloise terug een echte traditieclub mag verwelkomen.

Tom Berth

Favoriete album(s) van 2020:

Jehnny Beth – To Love is To Live
Soulwax – EMS Synthi 100
Baxter Dury – The Night Chancers
Nation of Language – Introduction, Presence
Porridge Radio – Every Bad
Elefant – Bejahung
HEISA – Joni
Raveyards – Recollect

Favoriete single(s) van 2020:

Baxter Dury – “I’m Not Your Dog
Elefant – “Ultra Plus Ultra
Squid – “Sludge
Millionaire – “Dig A Ditch
Nation of Language – “The Wall & I
Raveyards – “Monolith
Billy Nomates – “No

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Baxter Dury – “I’m Not Your Dog”

Favoriete ontdekking(en) van 2020: Nation of Language

Mooiste artwork van 2020: Soulwax – EMS Synthi 100 (prachtige uitgave op vinyl)

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Nation of Language, Squid

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Heisa, Elefant en Lustrous

Overrated en/of underrated in 2020:

Overrated? Ik heb weliswaar een paar albums negatief beoordeeld, maar ik wens hier niet na te trappen. Volgend jaar beter.

Underrated? In ons land kreeg Nation of Language sowieso te weinig aandacht. Behalve bij Dansende Beren dan. 😉

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Baxter Dury – “I’m Not Your Dog”

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Dat in barre tijden muziek en creativiteit toch een weg naar buiten vindt.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Omdat het voor al onze artiesten, venues en iedereen die leeft van en voor live muziek gewoon beter moét!

Tibo De Leenheer

Favoriete album(s) van 2020: Floating Points – Crush, Caribou – Suddenly, Tom Misch & Yussef Dayes – What Kinda Music, Fountaines D.C. – A Heroes Death, The Gaslamp Killer- Heart Math

Favoriete single(s) van 2020: Four Tet – “Baby”, Laurence Guy – “Untitled Needs”, Burial, Four Tet, Tom York – “Her Revolution / His Rope”, Hihats In Trees – “Kalimero John”…

Favoriete muziekvideo(’s) van 2020: Gojira – “Another World”, Honey Dijon ft. Josh Caffe – “La Femme Fantastique”

Favoriete ontdekking(en) van 2020:  박혜진 Park Hye Jin, Kelly Lee Owens, Kleine Crack, UM!, Soul Keita, Lous and the Yakuza…

Mooiste artwork van 2020: Dijf Sanders – Puja

Internationale act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Benny Sings, FJAAK…

Belgische act(s) die we in 2021 in de gaten moeten houden: Crooked Steps, Cheb Runner…

Overrated en/of underrated in 2020: Underrated: belang van live muziek en dansen

Nummer dat me door 2020 heeft geholpen: Flaoting Points – “Bias”

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: Zittend naar concerten kijken. Techno livestreams zijn toch niet hetzelfde, al sta je op het Gravensteen.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Ik hoop dat in 2021 de dansplaag van 1518 zich mag herhalen.

Rik Bontinck

Favoriete albums van 2020:

  • The Blinders – Fantasies of A Stay At Home Psychopath
  • Alexandra Savior – The Archer
  • The Strokes – The New Abnormal
  • Lime Cordiale – 14 Steps To A Better You
  • King Krule – Man Alive!

Favoriete singles van 2020:

  • Inhaler – “When It Breaks”
  • The 1975 – “If You’re Too Shy (Let Me Know)”
  • Keaton Henson – “Prayer”
  • Gecko Club – “By The Pool”
  • DIRK. – “Toulouse”
  • Admiral Freebee – “Not In It 4 Love”

Favoriete muziekvideo van 2020: FKA Twigs – “sad day”, een fenomenale kortfilm geregisseerd door Hiro Murai. Na deze muziekvideo gezien te hebben, zou je willen dat elke relatie eindigt met een Japans zwaardgevecht…

Favoriete ontdekking van 2020: Ongetwijfeld The Blinders; maatschappijkritische rock-‘n-roll vertolkt door drie jonge Britten, checken dus!

Mooiste artwork van 2020: Man Man – Dream Hunting in the Valley of the In-Between & Tame Impala – The Slow Rush. Het verdraaien van een werkelijkheid naar een surrealistische realiteit heeft mij altijd al aangesproken. De beelden die dan gevormd worden, zien er soms zo vertrouwd en familiar uit; terwijl ze duidelijk niet thuis horen in deze wereld. Heerlijk.

Internationale acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: The Neighbourhood Watch, The Lathums, Ignant Benches en The Clause. (Ja, wederom indie…)

Belgische acts die we in 2021 in de gaten moeten houden: Voor glunderende glamrock en psychedelische indiegitaren moet je bij The Leslies zijn. Met de geplande release van hun debuutalbum onder Pig Parade Records belooft 2021 een mooi jaar te worden voor dit Gentse kwartet. Voor zij die meer into electro / dubstep zijn: Black Teeth Records. Dit kersverse label tracht de lokale undergroundscene weer overeind te helpen. Gerund door drie gedreven jongeren met grootse plannen voor volgend jaar, waaronder een ep release met ARtroniks. Allez ja, ook gewoon checken hé.

Welk nummer heeft je door 2020 geholpen: Arctic Monkeys – “505”, zoals elk jaar eigenlijk hé.

Overrated in 2020: F.C. De Kampioenen kerstspecial en The Masked Singer. Vooral dat laatste. Ik word er effectief slecht van; sorry VTM-kijkers.

Wat ik uit muziekjaar 2020 zal onthouden: De mate waarin cultuur en creatie kan incasseren met dermate weinig middelen.

Waarom 2021 beter zal zijn dan 2020: Hopelijk terug djingel djangel alom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.