Albums, Recensies

Eefje de Visser – Bitterzoet (★★★★): Futuristisch droomlandschap

Eefje de Visser is al lang geen vreemde meer op het muziektoneel van de Lage Landen, als een van de voortrekkers van de hedendaagse Nederlandstalige muziek. Toch lijkt de hype rond de muzikante, die intussen Nederland voor Gent inruilde, nu pas een hoogtepunt te bereiken. Bitterzoet, haar eerste plaat op vier jaar tijd, werd dan ook uitgebreid gepromoot, en ook haar bejubelde optreden op Eurosonic Noorderslag en samenwerking met Vlaams fenomeen Bazart zouden er wel voor iets tussen kunnen zitten.

Voor ons had de zangeres echter niets meer te bewijzen. Op De Koek en Het Is wist ze haar talent voor melodieën al tentoon te stellen, maar het was vooral het sublieme Nachtlicht dat ons van onze sokken blies. Door een elektronischer geluid in haar muziek te verwerken gaf ze haar songs de perfecte extra dosis leven en energie. Avantgardeparels als “Scheef” en “Wakker” brengen ons nog steeds in een trance, maar ook de nummers die een meer poppy richting uitgingen zijn ons bijgebleven.

Het zijn vooral die nummers die uiteindelijk de richting van Bitterzoet hebben aangegeven. Op haar nieuwe plaat kiest Eefje met volle overtuiging voor de elektronische productie die ze op Nachtlicht mengde met haar oude sound, met minder zijwegen en meer popstructuren. Het resultaat is een meer rechtdoorzee plaat die vaker op de songs dan op productionele en compositorische trucjes inzet. Dergelijke eenvoud siert “Zwarte Zon”, een sterke no-nonsense popsong die zich vorige zomer probleemloos in ons brein nestelde, maar bij momenten missen we dat unieke klankenpalet en gebrek aan voorspelbaarheid wel.

Een cliché popster is de Nederlandse evenwel verre van geworden, want haar songs zouden nog steeds van niemand anders kunnen zijn. Verwacht niet dat radiosingles “Bitterzoet” en “Oh” het parcours van de hele plaat aangeven, want al na acht minuten duikt in de vorm van “Stilstand” een pulserend liefdeskind van ambient en house op. Hoewel het volgens ons nog wel even had mogen blijven opbouwen—remixers mogen zich aanmelden—is de boodschap duidelijk: Eefje schuwt experiment niet.

Er staan nog een aantal nummers op Bitterzoet die beslist geen radiohits zullen worden. Het bloedmooie “Controle” is als wegdromen op een wolk, je langzaam bewustwordend van de mogelijkheid dat het wel eens zou kunnen gaan regenen. Ook het eigenzinnige “Maak Het Stil” kan blijven boeien. Het nogal dun aangeklede “Onverstaanbaar” had dan weer niet per se gehoeven, en ook in “Pixels” missen we wat inhoud. We hebben het gevoel dat er een consistenter verhaal in de compacte tien nummers van Nachtlicht zat. Bitterzoet is met voorsprong Eefjes langste plaat, en vooral de tweede helft duurt wat ons betreft iets te lang om dat niveau aan te houden.

Met dat punt uit de weg kunnen we nu de sterke songs op Bitterzoet de hemel in gaan prijzen, want er zijn er genoeg! “Bitterzoet” en “Lange Vinnen” kregen ons al probleemloos mee, en het energieke “Kom Op” kunnen we gerust toevoegen aan dat lijstje. Ook de intrigerende percussie met ijzersterke hook van “Terug” is voorbestemd om een van onze favorieten te worden. Tot slot mag “Groen”, een dromerige pianoballade met net genoeg sputterende elektronica op de achtergrond, zich kronen tot Eefjes beste afsluiter tot nu toe (en die lat lag al best hoog).

Bitterzoet is niet het meesterwerk dat Nachtlicht was, maar gewoon een heel goede plaat. De moderne, minimalistische productie die het album draagt is een geslaagd experiment, en de verzameling geweldige nummers die erop staat, is nu al voorbestemd om ons jaar te gaan soundtracken. Wat extra unieke flair en complexiteit had in sommige songs niet misstaan, maar de toegankelijkheid van de muziek zorgt er wel voor dat Eefje ongetwijfeld nog heel wat zielen voor zich zal winnen. Wie weet kunnen we binnen een jaar of twee internationale fans die geen woord Nederlands kennen de tekst van “Bitterzoet” doorspekt met fouten horen meebrullen, en eerlijk? Dat gunnen we haar volledig.

Eefje de Visser stelt Bitterzoet in maart in de Vlaamse clubs voor, met stops in 4AD, Muziekodroom en een inmiddels uitverkochte Ancienne Belgique. Dit najaar volgt nog een tournee, met onder andere een passage in de Gentse Vooruit.

24 januari 2020

About Author

Lyra muziek is cool. • luisterlog: last.fm/user/lyramsr


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief