Albums, Recensies

Victoria Monét – Jaguar (★★★★): Trompetgeschal aan de hemelpoort

Met een naam die doet denken aan geld en overwinning kan het niet anders dat Victoria Monét in de spotlights staat. Toch sluimerde de 27-jarige Amerikaanse jarenlang in de schaduw van grotere artiesten waar ze nummers voor schreef. Onder andere Diddy Dirty Money, Chris Brown en Fifth Harmony konden op haar rekenen als songwriter, maar haar grootste succes boekte Victoria Monét vorig jaar met haar bijdrage aan Ariana Grandes Thank U, Next. Voor het album en de single “7 Rings” ontving ze nog twee Grammynominaties.

Toch was het altijd al Victoria’s droom om zélf in de spotlight te staan. De demo’s van de songs die ze schreef, zong ze zelf in, hopend op een feature. Uiteindelijk begon haar solocarrière stilaan vorm te krijgen rond 2014 waarin ze haar debuut-ep Nightmares & Lullabies: Act 1 uitbracht, gevolgd door Act 2 het jaar erop. In 2018 verschenen de ep’s Life After Love, Pt. 1 en Pt. 2, maar pas in 2019 kende Victoria Monét haar doorbraak met de single “Monopoly”, aan de zijde van haar goede vriendin Ariana Grande. De solosingles “Ass Like That”, “Moment”, “Dive” en “Experience” verschenen mondjesmaat online, en eindelijk is het album Jaguar uit – Victoria’s grote entree als soloartieste.

De rode draad doorheen Jaguar zijn ongetwijfeld de trompetten. Ook al ontbreken ze op de eerste twee nummers, maken de synthetische blazers hun intrede op “Dive” en blijven ze tot het voorlaatste nummer nagalmen. Het geschal geeft een enorm euforisch karakter aan de muziek en contrasteren heerlijk met de zachte stem van Victoria Monét. Ze dragen bij tot het sensuele karakter van het album dat uitsluitend over liefde gaat – voor jezelf of anderen – en worden geregeld ondersteund door rustige beats en strijkers.

Een jaguar is een roofdier dat in de schaduw een prooi besluipt, en Victoria Monét liet weten dat zij zich ook zo voelt. Lang leefde ze in de muziekindustrie naast de spotlichten, maar ze wás er wel. In die zin is de titel van het album ideaal gekozen, want Jaguar zegt duidelijk: ‘je wist niet dat ik er was, maar ik ben er.’ Of het de storm zal veroorzaken waar Monét op hoopt, weten we niet. De meest catchy nummers van het album zijn namelijk haar singles “Ass Like That”, “Dive” en “Experience” waar we al kennis mee hebben gemaakt. Hoewel nummers als “Jaguar” en “Go There With You” zeker ook de moeite zijn, klinken ze minder memorabel en eindigt Jaguar met een sisser op “Touch Me”. Of dat te maken heeft met het plotse gebrek aan trompetten? Misschien.

Gelukkig heeft Victoria Monét haar album ook nog doorspekt met twee intermezzo’s, namelijk “Big Boss (Interlude)” en “We Might Even Be Falling In Love (Interlude)”. Deze zijn aanzienlijk korter dan de andere nummers, maar zorgen voor een leuke pauze. Beide nummers zijn uitgewerkte loops – de eerste hypnotiserend, de tweede funky – en bieden wat rust tussen de uitgewerkte tracks. Zo blijft Jaguar een aangename luisterbeurt van maar 25 minuten, en blijft het gemakkelijk op repeat staan. Het album zal niet snel vervelen!

Jaguar stond normaal gepland voor 1 mei op Victoria Monéts verjaardag. Om wel bekende redenen is die release uitgesteld tot 7 augustus, maar we kregen vorige maand wel een kortfilm ter compensatie. Toch hebben we aanzienlijk langer op onze honger moeten zitten en kunnen we nu tijdens deze zwoele zomerdagen extra hard genieten van Jaguar.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

8 augustus 2020

About Author

Baldwin Verhoeven Ik vond geluk in een roze donut.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief