FeaturesUitgelicht

Dansende Beren Maandoverzicht: Maart 2024

© CPU – Nathan Dobbelaere

Maart was een maand waar we onze vingers en duimen op muzikaal vlak bij konden aflikken. Bijna elke dag was het wel feest op de streamingsdiensten, want we werden dagelijks overspoeld door overheerlijke singles en even goede albums. Maar met zoveel muzikale hoogtepunten kan het soms lastig zijn om het overzicht te bewaren. Daarom bundelen we alles wat de voorbije maand op de site is gepasseerd in een compacte samenvatting: het ‘Dansende Beren Maandoverzicht’. Zo heb je in één oogopslag een volledig beeld van alles wat er op onze website is verschenen en ben je weer helemaal bij met al het nieuws uit de muziekwereld. Laten we er maar meteen aan beginnen, want de maand zat prop en propvol.

Nieuwe muziek

The queen of femmepop is back, baby! Of moet we Beyoncé tegenwoordig ’the queen of country’ noemen? De popgigant waagde zich namelijk tijdens Cowboy Carter aan het countrygenre en slaagde daarin met vlag en wimpel. Zelf schaart de zangeres haar nieuwste telg totaal niet onder country en noemt ze het liever een echt Beyoncé-album, maar dankzij samenwerkingen met onder anderen Willie Nelson, Dolly Parton en Linda Martell ademt de schijf een en al het geluid van het oeroude Amerikaanse genre. Aan de hand van nummers als “TEXAS HOLD ‘EM”, “BODYGUARD” en “AMERIICAN REQUIEM” wist Queen B sterk te imponeren en galoppeerde ze in ruim vijf kwartier richting het succes, waardoor het tweede deel van haar trilogie zeker geen misstap was. Laat act iii maar komen, queen!

We blijven even bij de country, want ook Waxahatchee bracht een nieuw album uit. Het project van bezige bij Katie Crutchfield zag al enkele jaren geleden het levenslicht, wordt jaar in jaar uit beter en was tijdens Tigers Blood misschien wel sterker dan ooit. Wie afgelopen maand eveneens sterk uit de hoek kwam was Adrianne Lenker, die een soloplaat van de bovenste plank loste in de vorm van Bright Future. Ze schreef met een gouden pen liedjes die vol emoties zaten, terwijl ze een stem die bijna uniek in haar soort is op ons losliet en kippenvel over ons volledige lichaam bracht. Waar Lenker het redelijk rustig en ingetogen hield, gooide Mannequin Pussy juist alle remmen los en barste het soms van woede bijna uit elkaar. Zonder het poppunk te maken, werd pop feilloos met punk gecombineerd  en werden de randjes van beide genres tot de laatste millimeters verkend.

Verder was er nog het zeer fijne Swansongs van Odetta Hartman, voegde Elbow met AUDIO VERTIGO opnieuw een succesplaat toe aan zijn overvolle discografie en verscheen het sterke afscheid van Sum 41, dat na meer dan drie decennia de boeken sloot. Dichterbij huis was het evenzeer genieten. Lintworm kwam namelijk met zijn langverwachte gelijknamige plaat op de proppen. Het Hasseltse viertal dacht allesbehalve in hokjes van genres en creëerde simpelweg een bak gitaarherrie waar onze ogen bijna van uitspringen. Hard, harder, Lintworm!

Een landgenoot die het rustiger aandeed was BLUAI. Na winst in zowel De Nieuwe Lichting als Sound Track en Humo’s Rock Rally (!), bracht het drietal een aangenaam debuutalbum uit en scoorde het daar ook een ferme overwinning. Tevens zagen we Willem Ardui zijn eerste cd droppen en stond Hooverphonic terug stevig in haar schoenen tijdens Fake Is The New Dope. Ook bij onze noorderburen was het muzikaal genieten. Zo was de debuut-ep van Norah Rhodes het ideale startschot van een carrière waar we nog veel van gaan horen en kwam de eigenzinnige band Het Universumpje tijdens Stilleven Met Dierentemmer met een mix van Spinvis, Queens of the Stone Age en Fu Manchu aanzetten.

© CPU – Jan Van Hecke

Maart was een echte singlemaand en met ruim tweehonderd behandelde nummers op de site was er genoeg om uit te kiezen. Zo was er de razendsnelle garagepunksingle “You’ve Got The Nerve” van Bad Nerves waarbij stilstaan praktisch onmogelijk is, maakte Nia Archives een drum-‘n-bassbanger in de vorm van “Unfinished Business” en kon opkomend talent Lizzy McAlpine ons stevig verbluffen tijdens “I Guess“. Gary Clark Jr, de nieuwe gitaargod van de 21ste eeuw, kwam met zijn beste werk ooit en slaagde erin om aan de hand van zijn “Habits” eigenhandig de bluesrock in leven te houden, terwijl ‘Grote Beer van Morgen’ Dressed Like Boys voor het eerst officieel van zich liet horen en meteen een sterk debuut afleverde.

Waar de een pas net komt kijken en zijn eerste nummer brengt, heeft een ander er al ontelbaar veel uitgebracht. En die ander, dat is Pearl Jam. De formatie rondom de legendarische Eddie Vedder heeft er nog altijd geen genoeg van en is momenteel bezig aan de promotour van zijn twaalfde album Dark Matter, waarbij de groep met zijn nieuwste lied “Running” nog eens flink de seismografen laat uitslaan. Een andere band die de meters liet uitslaan was The Amsterdam Red Light District, die tijdens zijn recentste single “Black Smoke” harder klonk dan ooit tevoren. Het Zwitserse Hermanos Gutiérrez doet het tijdens “Low Sun” iets rustiger aan dan de vorige twee bands, maar moet qua kwaliteit zeker niet inboeten. Wie ook kwaliteit leverde was Remi Wolf. De rijzende ster uit Amerika drukt steeds meer haar stempel op het Europese vasteland en haar laatste single “Cinderella” lijkt dit alleen maar nog meer aan te drukken. Ook was er nog het ultiem aanstekelijke “Calling After Me” van Wallows en bracht Underworld samen KETTAMA nog een kneiterharde danstrack in de vorm van “Fen Violet” uit.

© CPU – Ymke Dirikx

De Vergeten Single

Omdat er iedere dag zoveel singles uitkomen, wordt er hier en daar nog wel eens een nieuw nummer over het hoofd gezien. Om daar toch nog aandacht aan te besteden, hebben we in het maandoverzicht een oplossing voor dit probleem bedacht. Met ‘De Vergeten Single’ wordt aandacht gegeven aan een lied dat eigenlijk een artikel verdiende, maar helaas door de gaten van ons muzikale net zwom. Deze maand richten we het spotlicht op “Pull Up” van Dumb Buoys Fishing Club. Het Britse duo verscheen afgelopen jaar al op onze radar tijdens Fifty Lab en na “Pulp Up” zal het tweetal daar zeker niet van verdwijnen. Het lied is doordrenkt met een fijne vibe en de catchy beat die doorheen de track deint, gaat ons nog weken achtervolgen in de achterkamertjes van ons brein. Enig minpunt is dat het nummer eigenlijk een tikkeltje te kort is, maar gelukkig hebben ze daar de repeatknop voor uitgevonden.

Live

Deze maand was Antwerpen onze thuisbasis en waren we vaker in buurten als Merksem of Borgerhout te vinden dan in onze eigen woonst. Niet geheel verrassend, want in zowat iedere zaal van de Scheldestad was er wel iets moois te vinden. Tranenkeizer Tom Odell liet De Roma vollopen, terwijl ook Froukje zorgde dat het Borgerhoutse muziekcentrum de longen uit het lijf zong. Een stukje verderop was het dan weer de beurt aan Meltheads om de Trix te verbouwen. De Antwerpenaren trokken begin maart alle registers open en namen hun publiek een uur lang mee in een uitbundig feestje, waar het energielevel doorheen het dak ging. In het Sportpaleis maakte Niall Horan er eveneens een feestje van en ook Editors vulde de grootste zaal van het land, maar slaagde er helaas niet in om evenveel te imponeren zoals zijn voorganger. Bij de buren was het eveneens genieten, want IDLES kwam langs en zette de Lotto Arena in vuur en vlam.

Ook zagen we Brihang weer eens aan het werk. De eigenaar van het beste Belgische album van afgelopen jaar bracht een steen(tje)goede performance in Kunstencentrum VIERNULVIER zonder een moment te “morsen” en hij liet de Gentse ledematen stevig bewegen. In Het Depot werd er door Het Zesde Metaal flink gevist uit de grote vijver vol topnummers, terwijl Isaac Roux met zijn ingetogen set de zaal veranderde in een iet of wat uit de kluiten gewassen huiskamer. Verder zorgde Oproer voor flink wat positieve oproer in de Nieuwe Nor, was Mooneye op zijn best in de Cactus Club en liet het Parov Stelar ons in het Koninklijk Circus dansen tot we geen schoenen meer overhadden op hits als “All Night” en “Catgroove”.

© CPU – Joost Van Hoey

Vorst Nationaal had ook een volle planning in maart. Met Underworld en The 1975 stonden er twee gigantische namen in de Brusselse hal, die bij elkaar opgeteld een discografie hebben waar je een Bijbel mee kan vullen, maar het was juist The Smile dat ons het meest kon bekoren. Een optreden met militaire precisie dat op een magische, Yorkiaanse wijze van begin tot eind klopte. Een show die ook van kop tot staart klopte was het concert van SLIFT in de AB. De groep mocht naar de Box trekken om daar het meesterlijke ILION voor te stellen, maar bewees al snel dat het de kleine zaal eigenlijk allang ontgroeid was. Verder was het in Ancienne Belgique nog genieten van Placebo en Zimmerman, terwijl onze lievelingen van STONE de Botanique tot de laatste steen afbraken.

We mochten voor het eerst dit jaar weer de festivalweide op trekken en dat in het altijd gezellige Schijndel, waar we ook dit jaar Paaspop bezochten. Hoewel het weer niet altijd meezat, was het wel duidelijk het startschot van het festivalseizoen en hebben we ons drie dagen lang uiterst vermaakt op het Brabantse muziekfeest. In de zalen waren er nog genoeg festivals die hun deuren openden. Zo beleefden we een tour doorheen de Brusselse podia tijdens Ways Around, galoppeerden de zwarte paarden erop los tijdens March of the Black Horse en waren we bij de indooreditie van Booch?, waar we de beentjes stevig losgooiden.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Festivalnieuws

Nu we steeds verder het jaar inlopen, komen steeds meer festivals met hun complete line-up op de proppen. Zo kondigde Cactusfestival met onder andere J. Bernardt en De Jeugd van Tegenwoordig haar laatste namen aan, voegde Graspop als laatste toevoeging onder meer de groepen Fleddy Melculy en Zulu aan zijn affiche toe en gooide dancefestijn Horst meteen heel zijn poster online. En hoewel de line-ups van deze festivals nu volledig uit de hoge hoed zijn en geen geheimen meer kennen, begon Absolutely Free Festival er net aan en maakte het met The Murder Capital en GHOSTWOMAN pas haar eerste namen bekend. Ook deed Desertfest zijn eerste aankondiging in de vorm van onder anderen Fu Manchu en wist Backyard Festival ons te vertellen dat The Hickey Underworld en Psychonaut komende zomer richting de Kempen afzakken.

Met namen als The Kills, Dead Poet Society en Pommelien Thijs liet Pukkelpop nog eens flink van zich horen, terwijl Beach Festival Nieuwpoort Keane kon boeken. Ook dropte Paradise City nog een lading namen in de vorm van SBTRKT en PARAMIDA, zagen we Editors als laatste headliner van Live /s Live bekend gemaakt worden en gaf Left of the Dial er nog eens een flinke lap op tijdens de aankondiging van acts als Automation, Crackups en Polevaulter. Het grootste nieuws kwam deze maand echter uit Lokeren. Daar werd namelijk bekend gemaakt dat The Dillinger Escape Plan richting de Lokerse Feesten komt voor een – tot nu toe – exclusieve Europese show, waar het naast de terugkeer van oud-leden Dimitri Minakakis en James Love ook het album Calculating Infinity komt vieren. Bij Rock Herk staat er eveneens een comeback van jewelste op de planning. Het Limburgse festival verraste namelijk met een eenmalige terugkeer van het Gentse Raketkanon, terwijl het eveneens The Afghan Whigs en shame wist te strikken.

© Jaap Kroon

What’s next?

Afgelopen maand was onze concertagenda al vol. maar april slaat echt alles als het gaat om concerten. Zo gaan we de ravende rapformatie Die Antwoord zien in La Madeleine en staat het concert van Simple Minds in het Sportpaleis op de planning. Ook zijn we aanwezig bij Declan McKenna in de AB en trekken we naar Vorst Nationaal voor een optreden van FLETCHER. En hoewel Paaspop het buitenfestivalseizoen opgang heeft getrapt, kiezen we in april toch nog altijd voor de zalen wanneer we festivals als Roadburn en BRDCST bezoeken. Ook zijn we aanwezig bij K-popfestijn Music Bank, dat dit jaar voor het eerst ons land aandoet en meteen het Sportpaleis laat volstromen.

Qua platen is het eveneens genieten in April. Zo komt Vampire Weekend op 5 april met hun langverwachte Only God Was Above U, brengt Pearl Jam het eerder genoemde Dark Matter uit en laat ook St. Vincent van zich horen wanneer ze op 26 april met All Born Screaming afkomt. Verder kijken we uit naar 12 april wanneer Silence Is Loud van Nia Archives uitkomt en is The Black Keys volgende week al aan zijn tiende langspeler toe in de vorm van Ohio Players. Laat april maar komen, wij zijn er klaar voor!

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Related posts
FeaturesUitgelicht

Dansende Beren Maandoverzicht: Februari 2024

We houden van schrikkeljaren. Hoewel februari zeker geen karige maand was, was die dag extra muziek zeker een welgekome toevoeging. Met een…
FeaturesUitgelicht

Dansende Beren Maandoverzicht: Januari 2024

Januari: de maand waarin nieuwe tradities het levenslicht zien. Deze maand is uitermate geschikt om te beginnen met nieuwe gewoontes, of het…
LiveRecensies

Fifty Lab 2023 (Dag 1): Van wÃow naar chaos

Vijf zalen, 68 artiesten en duizenden muziekliefhebbers: Fifty Lab kleurt dezer dagen de Brusselse binnenstad met een eclectische hoop muziek. In vijf…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.