InstagramLiveRecensies

Brihang @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Concertzaal): Steen(tje)goede performance

© CPU – Cédric Depraetere

Als je tegenwoordig nog een Vlaming vindt die niet over Brihang gehoord heeft, dan vraag je die of hij al tien jaar onder een steen(tje) heeft geleefd. Dat is namelijk exact hoelang Boudy Verleye al een belangrijke naam in de Belgische hiphopscene is. Sinds het winnen van De Nieuwe Lichting in 2014 is de West-Vlaming altijd blijven sleutelen aan zijn werk, alsook aan de weg om zichzelf in zijn muziek te vinden. Met succes, want in oktober vorig jaar bracht hij zijn derde studioalbum Droomvoeding uit. Hiermee won hij dan ook zijn eerste MIA in de categorie Artwork. Nu is hij op tournee om de fans de nieuwe muziek en klassiekers te laten horen, samen met zijn liveband bestaande uit Klaas De Somer op de drums en Alois Maddens op keys en gitaar.

Brihang treedt drie opeenvolgende dagen op in het Kunstencentrum VIERNULVIER, terwijl Alois Maddens samen met VLB het voorprogramma verzorgt voor zijn andere twee shows. Het is jammer dat we op de eerste avond het nu al goed gevestigde Gentse rapduo moeten missen. De concertzaal van de Vooruit is vanavond gevuld met mensen uit alle leeftijdscategorieën, wat opnieuw aantoont dat de muziek van Brihang door jong en oud wordt gewaardeerd. Zowel grote groepen als individuele genieters vinden geleidelijk aan een plekje in de zaal, terwijl de drankjes rijkelijk vloeien. De sfeer is goed, klaar voor een aangename show. Wanneer Brihang het podium betreedt, wordt de hartelijkheid voelbaar in het geschreeuw en het geklap van het publiek. Al deze mensen voelen een connectie met de artiest, wat opmerkelijk is in een tijd waarin smartphones alomtegenwoordig zijn. Brihangs eerste liedje is eveneens ook het eerste nummer op het album en hij opent met “Accepteren”.

© CPU – Cédric Depraetere

Het podium is eenvoudig opgebouwd, maar draagt enorm bij aan de show: een hout- en metaalconstructie gevuld met licht, twee verdiepingen hoog, waar de rapper regelmatig tijdens of tussen nummers op klimt. Over klimmen gesproken; hij vertelt ook dat we deze avond allemaal samen een “Berg” gaan beklimmen, wat ook als inleiding diende van het volgende nummer. Verleye en zijn team hebben bewust gekozen voor een gevarieerde setlist om het publiek mee te nemen in verschillende energieniveaus. Hij waarschuwt ook de mensen vooraan dat hij op een bepaald moment gaat stagediven, maar wil niet zeggen wanneer. Het wordt een spelletje waarbij hij soms tussen nummers door een schijnbeweging maakt om de verwarring te vergroten. Het publiek vindt dit erg grappig en de hele avond wordt erop ingespeeld, zoals toen hij petjes uitwisselde met iemand vooraan die net een van de merchandising had gekocht en daarom nu Brihangs bezwete petje kreeg.

Bovendien straalt hij een zekere nonchalance en ontspannenheid uit op het podium. Dit zorgt ervoor dat alles mooi vloeit in de show, terwijl hij toch professioneel en gefocust overkomt. Dit alles is een kunst op zich. Hij gaat in dialoogg met het publiek en laat hen meezingen waar nodig, soms zelfs om het volgende nummer in te leiden. Door de band die gedurende het optreden met het publiek wordt gecreëerd, wordt het applaus wanneer de lichten uitgaan na het einde van een nummer steeds intenser. Met de spotlights op zich gericht en een muisstille zaal, brengt hij een akoestische versie van “Telefoontje”, wat perfect ruimte biedt om na te denken over de betekenis van de woorden die gezongen worden.

© CPU – Cédric Depraetere

Ten slotte navigeert Verleye moeiteloos door de brede thema’s van zijn muziek. Of het nu gaat over waardering voor moeders overal ter wereld (“Mama’s buik”) of over het bekende “Steentje” in de schoen, het publiek geniet ervan en hij kan op hun volledige steun rekenen deze avond. Uiteindelijk breekt het moment van crowdsurfing aan; hij ‘surft’ als het ware tot halverwege de zaal, haalt een pintje bij de bar en keert terug naar het podium. Er wordt praktisch gesmeekt om een bisnummer en zo komt “Tussenin” nog eens terug deze avond. Brihang is een uniek talent; hoe hij (West-)Vlaamse hiphop voor iedereen toegankelijk maakt en er tegelijkertijd een frisse draai aan geeft, is opmerkelijk. Zelden zagen we zo weinig mensen met hun smartphone tijdens een hiphopconcert, want iedereen leefde volledig in het moment.

Brihang staat vandaag en morgen opnieuw in Gent, op 28 maart in De Roma en 19 mei in Breda. Deze zomer zal hij ook een aantal festivals bijwonen. Hier zijn ze opgesomd.

Instagram / Facebook

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Accepteren
Alles loopt anders
Berg
Binnenkant
Oelala
Veel succes
Mama’s buik
‘k Wou da’k het kon zeggen
Zee van tijd
Rommel
Kleine dagen
Wieder
Ver weg

Telefoontje
Steentje
Tussenin
Cut op de set

Related posts
LiveRecensies

Doodseskader @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Balzaal): Gruwelijk imponerend

Tim De Gieter en Sigfried Burroughs hebben intussen al enkele projecten op hun naam staan (Amenra, Every Stranger Looks Like You, Kapitan…
InstagramLiveRecensies

Myrkur @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Concertzaal): Taylor Swift van de metal

Nu de eerste zomertemperaturen opduiken, kiezen we – tegendraads als we zijn – ervoor om de Scandinavische kou op te zoeken. In…
InstagramLiveRecensies

Miles Kane @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Balzaal): Buskers in de balzaal

Het voelt als slechts weken geleden dat we Miles Kane voor het laatst aan het werk zagen. De Engelsman blijft dan ook…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.