AlbumsFeatured albumsRecensies

Adrianne Lenker – Bright Future (★★★★): Op de sofa voor folk van de bovenste plank

Van alle muzikanten die onze aardkloot rijk is, kan je Adrianne Lenker gerust tot een van de productievere rekenen. Het bekendste is ze natuurlijk als frontvrouw van Big Thief, de indielieveling die de laatste jaren met elke nieuwe lp bijzonder hoog scoorde in allerlei eindejaarslijstjes. Hoewel ze met die band tussen 2016 en 2022 vijf sterke platen uitbracht (met de tweeling U.F.O.F. en Two Hands als uitschieters) bleef ze tussendoor toch de tijd vinden om kwalitatieve soloplaten te maken. Zo beloonden wij songs / instrumentals in 2020 prompt met vier sterren. Lenker is dan ook geen groentje in het vak. Toen haar debuutalbum Stages of The Sun in 2006 verscheen, was ze immers pas veertien. Vandaag is de muzikante 32 en laat ze met Bright Future haar zesde soloplaat los.

Voor de opnames van haar nieuwste worp omringde de Amerikaanse zich met enkele van haar beste vrienden. Zo nam Philip Weinrobe nog eens plaats achter de knoppen (hij was er bij Lenkers vorige lp’s ook al bij), zorgde jeugdvriend Nick Hakim voor piano en stond Josefin Runsteen in voor viool. Multi-instrumentalist Mat Davidson sprong dan weer bij waar nodig. Het viertal nam Bright Future op in Infinity Studios, een studio die diep in de bossen is verborgen en met haar analoge apparatuur en houten inrichting garant staat voor een warme, pure klank. Het zal je dan ook niet verbazen dat Lenker en haar vrienden zich als een vis in het water voelden en de songs zonder al te veel poespas op tape rolden. Het resultaat is dan ook een authentiek pareltje.

Bright Future opent meteen met ruim zes minuten kippenvel: “Real House” neemt je met een gammele pianomelodie zo mee naar een sobere bar waarin Lenker een schijnbaar autobiografisch verhaal uit de doeken doet. Met breekbare stem en enkel begeleid door piano hunkert de zangeres naar moederliefde. Ze verpakt het nostalgisch verlangen in een kaal nummer, maar door de beklijvende melodie en de gloedvolle productie voelt het toch allesbehalve kil aan. De singer-songwriter dwingt van in het begin tot luisteren, en als aandachtige luisteraar merk je in de warme opnameruis meteen veel details op. Zo hoor je naast schuifelende voeten, zachte zuchtjes en haast onhoorbaar vioolspel hoe de pianotoetsen worden aangeslagen. Het zijn kleine onvolmaaktheden die tonnen echtheid toevoegen aan het geheel.

Na de kale, aangrijpende opener trekt de sterke single “Sadness as a Gift” vervolgens als een compleet tegenovergestelde alle muzikale registers open met een honingzoete vioolpartij en fonkelende gitaarriedels. De weerbarstige single “Fool” zorgt nadien dan weer voor speels gehuppel. We zijn dan nog maar drie liedjes ver, maar de goede verstaanders weten dan al dat ze met Bright Future iets moois in handen hebben. Die verwachtingen worden helemaal ingelost, want de langspeler bevat eigenlijk geen enkel zwak nummer. Het blijft natuurlijk een verzameling van folk en country die binnen traditionele lijntjes kleurt, maar Lenker zorgt toch voor voldoende scherpe randjes om het spannend te houden. Zo laat ze haar unieke stem regelmatig ruw raspen en loopt ze met dwarse ritmes en dissonante geluiden ook resoluut weg van platgewandelde folkpaden. Zo klinkt het eerder door Big Thief uitgebrachte “Vampire Empire” hier veel gammeler, alsof het in een ruwe jamsessie werd opgenomen in een schuurtje.

Tekstueel focust de indiefolkzangeres met heel wat woordspelletjes op verlangen, angst en weemoed, al sijpelt ook wat berusting door in de nummers. Het levert wonderlijke luisterliedjes op als “No Machine” (‘I don’t know what I’d do without you’) en “Candleflame” (‘You know I love you, I can’t explain / Cryin’ over the candle flame’), maar de singles “Free Treasure” en “Ruined” beklijven evengoed. “Evol” spant dan weer de kroon met een bloedmooie pianomelodie, een snijdend viooltje en een droevige tekst waarin woorden worden omdraaid om hun tegenbeeld op te roepen. ‘You have my heart, I want it back’, mijmert de singer-songwriter in het refrein, en je leeft instant met haar mee .

Met Bright Future lost Adrianne Lenker alweer een soloplaat van de bovenste plank. De langspeler bouwt foutloos op en bevat voldoende tempowisselingen om als luisteraar geprikkeld te blijven. De grootste troef van de plaat is echter de uniformiteit van de songs: door het natuurlijk opnameproces lijkt het immers alsof alle twaalf composities in een keer spontaan op plaat werden gegooid. Dit zorgt niet alleen voor een vlot geheel, maar bovendien voelt het hierdoor voor de luisteraar alsof hij veertig minuten bij Lenker en haar vrienden op de sofa zat.

Op vrijdag 3 mei staat Adrianne Lenker in het Koninklijk Circus, op woensdag 14 augustus staat ze met Big Thief in het OLT Rivierenhof.

Facebook / Instagram

Ontdek “Evol”, ons favoriete nummer van Bright Future in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

200 posts

About author
It's party time and not one minute we can lose.
Articles
Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Bahamas – My Second Last Album (★★★): Een ironische zoektocht

Afie Jurvanen is ongrijpbaar. Hij is Bahamas, de band die vanaf 2010 prachtig verzorgde indiepop en -folk maakt. Hij is een Finse…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Madison Cunningham - Ace (★★★★): Rechtstreekse voltreffer

De Amerikaanse singer-songwriter Madison Cunningham is de kaap van de dertig nog niet gepasseerd maar heeft toch al een Grammy op haar…
AlbumsRecensies

Big Thief - Double Infinity (★★★★): Hartendieven in een nieuwe outfit

Als de groepsnaam van Big Thief één ding dekt, dan is het wel dat ze hartendieven zijn. Met hun veelzeggende debuutplaat Masterpiece…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *