2022FeaturesInstagramUitgelicht

De 101 beste singles van 2022

Het jaareinde komt nu echt wel in zicht, maar wij zijn nog lang niet klaar met onze eindejaarslijstjes. Nu we alle albums en ep’s grondig doorgelicht hebben, kunnen we ons richten op de singles die het afgelopen jaar verschenen zijn. De singles van nationale bodem bundelden we vorige week al in een lijstje, nu is het de beurt aan de rest van de wereld. Om alles zo divers mogelijk te houden, zal je ook hier geen enkele band of artiest terugvinden die in een ander lijstje al zijn moment de gloire kreeg. Het leverde op die manier een diverse verzameling van 101 singles op, met daarin voor ieder wat wils!

Aldous Harding – “Fever”

Aldous Harding bracht “Fever” uit in maart, wat toen uitstekend bij het weer paste. Nu is het iets kouder, maar kunnen we nog steeds genieten van die single. Een chille piano, rustige drums, wat blazers en die aangename stem van de zangeres doen ons terugdenken aan die aangename lente. “Fever” was de tweede uitgave in aanloop naar Aldous Hardings album Warm Chris, waar we dankzij dit nummer al redelijk wat van konden verwachten.

Alvvays – “Pharmacist”

Op 7 oktober bracht Alvvays de langspeler Blue Rev uit, waarvan het eerder al de single “Pharmacist” op ons losliet. Het album verscheen vijf jaar na het vorige, maar dat nummer bewijst dat het soms wel de moeite waard is om even te wachten op nieuwe muziek. Het dromerige van Alvvays is nog steeds aanwezig dankzij de geweldige stem van Molly Rankin, maar klinkt over het algemeen iets harder door het noisy gitaarwerk. De band pakt het iets anders aan, maar wij blijven voldaan achter.

Animal Collective – “Strung With Everything”

De leden van Animal Collective zijn altijd wel bezig met projecten, maar de laatste tijd zijn ze alle vier opnieuw samen. Dat leverde Time Skiffs op, een speelse plaat die bij iedereen in goede aarde viel: van de trouwe fans tot zij die de band even uit het oog waren verloren. Het kroonjuweel op het album is “Strung With Everything”, een kleurrijke single met een knipoog naar het vroegere werk.

Arcade Fire – “The Lightning I, II”

De grote terugkeer van Arcade Fire werd afgelopen jaar meteen de kop ingedrukt door het grensoverschrijdend gedrag van frontman Win Butler, al focussen wij ons vooral op de muziek. De feiten even niet in rekening genomen, moet gewoon gezegd worden dat de Canadese band zich met dubbelsingle “The Lightning I, II” meteen terug op de kaart zet, aan de hand van een hedendaagse versie van de vertrouwde sound van de begindagen. Een nieuw orgelpunt in de liveset!

Bartees Strange – “Heavy Heart”

Voor wie een vaste klant was op The Slope tijdens Rock Werchter afgelopen jaar, mocht al meemaken hoe sterk ze live zijn. Indierock- en midwest emoband Bartees Strange klinkt echter ook in de studio heel sterk. “Heavy Heart” is dan ook een single die bol staat van de kwaliteit. Emotioneel, catchy en meeslepend; een van de interessantere nummers uit de indiescene dit jaar dus.

Bear’s Den – “Blue Hours”

Voor Bear’s Den was 2022 een behoorlijk druk jaar. Het duo stond in de Ancienne Belgique, bracht zijn vierde album uit en liet ons ook een hele resem aan singles horen. Vooral “Blue Hours“, de titeltrack van die langspeler, bleef bij ons hangen. We horen gitaren en blazers, en krijgen een melancholisch en breekbaar gevoel. Hoewel er ook synths te horen zijn, is “Blue Hours” nog steeds een typisch Bear’s Den-liedje waar we nog steeds van kunnen genieten.

Beige Banquet – “Acid Bath”

Beige Banquet doet het de laatste tijd heel erg sterk. Een langspeler, een liveplaat en nog een hele hoop singles bewezen het potentieel van de band al. Dit jaar overtuigden ze pas echt. Enerzijds was hun passage op Left Of The Dial impressionant, anderzijds is “Acid Bath” een nieuw hoogtepunt in hun discografie. De single is hoekig, snel, staalhard en vooral volledig doorgeslagen. Single van het jaar? Voor de postpunkscene zal dat alleszins niet veel schelen.

Beyoncé – “CUFF IT”

Er zijn maar weinig artiesten die een dergelijke aardverschuiving veroorzaken als ze met iets nieuws op de proppen komen zoals Beyoncé dat kan. Met haar zevende album RENAISSANCE was dat deze zomer niet anders en wist ze ook nog eens perfect de tand des tijds te treffen door met een aantal nummers viraal te gaan op TikTok. Een van die nummers, “CUFF IT”, groeide op die manier uit tot een zomerhit van jewelste waar ook wij niet aan konden weerstaan. De zomerse en groovy gitaar van niemand minder dan Nile Rodgers en het catchy refrein krijgen we na al die maanden nog steeds niet uit ons hoofd en daarom kon en mocht deze single zeker niet ontbreken in dit lijstje.

Bicep – “Water” (feat. Clara La San)

Een van dé revelaties van de afgelopen maanden kon vanzelfsprekend niet ontbreken, en zo gunnen we Bicep een plekje in deze lijst met “Water”. Samen met zangeres Clara La San trekt het Noord-Ierse duo zijn dansbare lijn verder door, waardoor stilstaan nog steeds niet tot de opties behoort!

Biig Piig – “This Is What They Meant”

Een van de leukste indiepopliedjes die we dit jaar voorgeschoteld kregen, is toch wel “This Is What They Meant” van Biig Piig. Wanneer we het nummer luisteren, voelt het een beetje alsof we door een roze bril kijken dankzij de lieve, dromerige beat en het catchy refrein dat moeiteloos in ons hoofd blijft plakken. Het is het perfecte lied om lekker verliefd bij weg te zwijmelen en eentje dat het onmiskenbare talent van Biig Piig nog maar eens onderstreept!

Billy Talent – “Judged”

De Canadese punkrockband Billy Talent scoorde al enkele hits in de gouden tijden toen poppunk de FM-golven teisterde. “Fallen Leaves” en “Red Flag” roept voor jonge dertigers steevast flashbacks op naar moshpits op Groezrock of Pukkelpop. Met “Judged” greep het viertal terug naar de energie uit die hoogdagen. In anderhalve minuut schreeuwt zanger Benjamin Kowalewicz de longen uit zijn lijf en vlamt de rest aan een rotvaart om hem bij te benen. Het nummer is een zeldzaam hoogtepunt op het zesde album Crisis of Faith , maar het toont wel aan dat Billy Talent het in zich heeft om die moshpits in vuur en vlam te zetten.

Björk – “Atopos”

Björk heeft altijd haar grenzen verlegd en op haar nieuwe plaat is dat niet anders. Op deze “Atopos“, de eerste single van Fossora kaart de IJslandse ongelijkheid aan terwijl de beats steeds zwaarder en steviger worden, en blazers ons meenemen naar de diepe krochten in een IJslands natuurlandschap.

The Black Keys – “Wild Child”

Coveralbum Delta Cream even niet meegerekend, kregen we afgelopen jaar het eerste streepje nieuwe muziek van The Black Keys in bijna drie jaar te horen. Dat het duo zijn streken nog niet is verleerd, leerden we aan de hand van “Wild Child“. De gitaren klinken ruiger en snediger dan ooit, terwijl het geheel ook een pak groovyer binnenkomt. Rock-‘n-roll van de bovenste plank, daar staan de Amerikanen nog altijd garant voor.

The Blaze – “EYES”

2022 werd het jaar waarin het ietwat mysterieuze The Blaze terug boven water kwam en meteen zijn reputatie weer alle eer aan deed. Het franse dj- en producersduo lijkt richting een volgend hoofdstuk te werken, waarvan “EYES” het startschot was. Een heerlijke single, die langs de ene kant gigantisch donker aanvoelt, maar langs de andere kant ook euforie loswerkt tot in je kleine teen. Doe daar nog eens bij dat het nummer lekker blijft hangen, waardoor het haast een vanzelfsprekendheid was dat The Blaze een zomerhitje te pakken had!

BODEGA – “Statuette on the Console”

Dat BODEGA nog steeds een van de meest ondergewaardeerde bands van de wereld is, leek ook het vijftal zelf te deren. De Amerikanen brachten rocker “Statuette on the Console” dus maar in negen verschillende talen uit, om zo een nog groter publiek aan te spreken. Het nummer zet niet alleen de kwaliteit van BODEGA in de kijker, maar toont ook nog eens de humor van de band aan. Een extra pluspunt!

Bonny Light Horseman – “Exile”

“Exile” is het openingsnummer van Rolling Golden Holy, de tweede worp van Bonny Light Horseman. Het nummer is folk voor dummies. De mijmerende stemmen van Anaïs Mitchell en Eric D. Johnson versmelten in elkaar, terwijl een banjo op de achtergrond de nodige ondersteuning biedt voor dit epos over een verloren liefde.  Een slechte verstaander hoort enkel brave kampvuurmuziek, maar voor folkliefhebbers blinkt het hele album uit in gedegen professionalisme.

Bring Me The Horizon – “sTraNgeRs”

Waar Bring Me The Horizon zo’n vijftien jaar geleden bekend werd met keiharde metalcore, doen de Britten het tegenwoordig wat rustiger aan en is de muziek een pak toegankelijker geworden. Met “sTraNgeRs” heeft de band een catchy nummer uitgebracht met hier en daar wat emo-invloeden. Vooral richting het einde laten de mannen horen wat ze in huis hebben, een geslaagde single dus.

Calexico – “Harness the Wind

Het laatste album van Calexico, El Mirador, viel wat door de mazen van het net. De terugkeer naar de typische woenstijnrock uit Arizona met alle Spaanstalige invloeden van dien leverde geen slecht, maar ook geen gedenkwaardig album op. “Harness The Wind” is evenwel een erg fijne toevoeging aan het oeuvre van de band. Het nummer barst van melancholie en troost. ‘Are we just falling stars / Dancing across the sky?’ Waarom ook niet.

Calvin Harris – “Stay With Me” (feat. Justin Timberlake, Halsey & Pharrell Williams)

Als popartiesten samenwerken, levert dat vaak een platte song op die een hit moet worden. Bij deze “Stay With Me” is dat echter anders, want Calvin Harris, Halsey, Justin Timberlake en Pharrell Williams – wat een lijstje blijft dat toch – maakten er een gigantisch plezant nummertje van. Zomers, groovy en vooral bijzonder dansbaar: “Stay With Me” tovert ongetwijfeld een glimlach op je gezicht!

Celeste – “To Love a Man”

Dat de stem van Celeste door merg en been gaat, bewees de Britse superster in wording afgelopen jaar nog maar eens met “To Love a Man”. Doordat de instrumentatie bijzonder minimalistisch wordt gehouden, is het het indringende stemgeluid van Celeste dat de hoofdrol speelt doorheen de single. Op die manier is het haast een vanzelfsprekendheid geworden dat ze ons weet te betoveren. Keer op keer.

Central Cee – “Doja”

Dit jaar was er geen voorbijkomen aan Central Cee. Niet alleen zag zijn nieuw album 23 in februari het levenslicht, maar hij scoorde ook hits aan de lopende band. Deze zomer zette hij het internet in vuur en vlam met “Doja“, een kort en catchy liedje waarmee hij TikTok in een handomdraai veroverde. Vooral de beat met de “Let Me Blow Ya Mind”-sample ging over de tongen, al waren wij toch vooral onder de indruk van de speelse flow van Central Cee. Wees er maar zeker van dat hij in 2023 met nog meer hitjes de jeugd van tegenwoordig aan het dansen zal krijgen.

Christine and the Queens – “Rien dire”

Christine and the Queens keerde dit jaar terug als Redcar en deed dat met onder meer “Rien dire“. Net als de rest van het album is deze track wat minder hitgevoelig en dansbaar dan we van de Franse artiest gewoon zijn. Met Redcar les adorables étoiles ging Christine namelijk een nieuwe richting uit en op “Rien dire” toont hij aan dat die er zeker mag zijn.

The Comet Is Coming – “CODE”

Door Sons of Kemet is er onlangs een streep getrokken, maar Shabaka Hutchings laat samen met de leden van Soccer96 nog steeds een spannend en futuristisch geluid horen als The Comet Is Coming. Op het nieuwste album Hyper-Dimensional Expansion Beam klinkt de combinatie van harde synths en vurige sax strakker dan ooit te voren en het nummer “CODE” is daar een perfect voorbeeld van.

Conway the Machine – “Stressed” (feat. Wallo267)

Het was een vruchtbaar jaar voor het New Yorkse label en hiphopcollectief Griselda. Getuige zijn enkele succesvolle releases van Benny the Butcher, Westside Gunn en Mach-Hommy. Maar het is het vierde kernlid, Conway the Machine, die met zijn God Don’t Make Mistakes de grootste indruk achterliet. Daarop is het introspectieve “Stressed” te vinden, een nummer waarin hij alcoholisme, zijn depressie en het verlies van zijn zoon naast elkaar zet.

Danger Mouse & Black Thought – “Aquamarine” (feat. Michael Kiwanuka)

Danger Mouse en Black Thought leverden met Cheat Codes een dijk van een hiphopalbum af. Op de plaat zijn er tal van samenwerkingen met andere artiesten te vinden, maar die met Michael Kiwanuka op “Aquamarine” springt er toch wel uit. Zijn trage, dromerige zang zorgt voor een zalvend contrast met de rhymes van Black Thought.

Daniel Rossen – “Shadow in the Frame”

Grizzly Bear staat al een hele tijd op non-actief, maar dat weerhoudt Daniel Rossen niet om zijn talent te laten horen. Dat deed hij op het prachtige You Belong There, met daarop de single “Shadow In The Frame” waarin de spanning te snijden is en zijn briljant gitaarspel in de schijnwerpers staat.

Lees verder op de volgende pagina!

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Jamie xx - "Baddy On The Floor" (feat. Honey Dijon)

Wat al een tijdje in de geruchtenmolen zat, werd onlangs ook effectief bevestigd: The xx zit in de studio naar aanleiding van…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single WILLOW – “b i g f e e l i n g s”

Je eigen creatieve vleugels uitslaan en wegvliegen van onder de stevige schaduw die je ouders werpen, het is een gegeven dat we…
AlbumsFeatured albumsRecensies

METZ - Up On Gravity Hill (★★★½): Sanguinische, maar georganiseerde chaos

In het hart van Ottawa vormde zich in 2007 de band METZ. Die bestond toen uit zanger-gitarist Alex Edkins en Hayden Menzies,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.