AlbumsFeatured albumsRecensies

The Comet Is Coming – Hyper-Dimensional Expansion Beam (★★★½): Zwerven en (ver)dwalen

Begin dit jaar was er even wat paniek in jazzland. Shabaka Hutchings, saxofonist en bandleider van het Londonse kwartet Sons of Kemet, liet weten dat zijn collectief er (tijdelijk) de brui aan zou geven. Ergens is dat wel logisch. Shabaka Hutchings is een man van vele talenten, dus wanneer een creatieve uitlaatklep sluit, openen er ongetwijfeld weer een handvol andere in de plaats. Ook drummer Tom Skinner vond eerder dit jaar met goud met Radiohead-veteranen Thom Yorke en Jonny Greenwood in de vorm van het gloednieuwe The Smile. Een viertal sterke albums voorschotelen en daarbij een jazz- en afrobeatgroep de semi-mainstream intrekken, je zou kunnen zeggen dat Sons of Kemet alles bereikte dat het kon bereiken.

The Comet Is Coming vormt een van die creatieve uitlaatkleppen van Hutchings en co. Beginnend in 2016 reed het tweede album van de groep mee op de doorbraakgolf van Sons of Kemet en diens fantastische Your Queen Is A Reptile uit 2018. Niet lang na Shabaka Hutchings dat hoofdstuk dus afsloot, onder andere met een passage in de AB en op Pukkelpop, voegt hij nu een bladzijde toe aan dit The Comet Is Coming-hoofdstuk.

Als de titel van dit nieuwe album of het vorige (Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery) niet overtuigt dat de groep zijn voetjes minder stevig op de grond heeft staan, doen de aliassen van de bandleden dat misschien wel. “King Shabaka” (Shabaka Hutchings), “Danalogue” (toetsenist Dan Leavers) en “Betamax” (drummer Max Halett) vormen die aankomende komeet en houden hun mission statement voor geen seconde achter de hand, maar leggen meteen alle kaarten op tafel. Origineel synthwerk en donderende drums trekken de muziek ongeziene hoogtes in, terwijl Hutchings’ soepele en soulvolle blaaswerk die dansbare psychedelica herkenbare dimensies geeft.

Schoolvoorbeeld is opener “CODE”. De saxofoon hier klinkt eerder alsof het de plaats inneemt van een keyboardriedel of catchy baslijn dan het zichzelf presenteert als hetgene waar al de rest moet ronddansen. Voor de rest is ‘ronddansen’ wel het geschikte woord. De opbouw is die van een rave-nummer, en ook “TECHNICOLOUR” draait al snel om in kleurrijke en vibrerende waas. Als zachte penseelstreken schildert Hutchings subtiel op het canvas van “LUCID DREAMER”, dat zijn titel alle eer aandoet. Minder doordrenkt van de dansbare noodzaak van vorige nummers klikt die mission statement van The Comet Is Coming voor een eerste keer helemaal, al is het op een zachtere en zwoelere manier dan de gemiddelde track hier.

Hoewel de insteek van The Comet Is Coming misschien in het oppervlakkige dezelfde is als die van Sons of Kemet (het dansbare combineren met niet-traditionele instrumentatie), hebben we hier met een wat eenvoudigere catharsis te maken. De groep laat het strijdvaardige achter voor het cerebrale en geheime, met soms een donker kantje. “ANGEL OF DARKNESS” is, misschien ietwat te verwachten, geen suikerzoete adrenalinebom, maar net een sluipend en grimmig nummer. Waar in nummers als “LUCID DREAMER” Shabaka’s saxofoon uiterst effectieve accenten legt, schijnt hij naar het einde toe dat ‘less is more’-effect op te geven. Niet dat zijn saxofoon in andere sterke nummers ooit verlegen genoemd kan worden, dat is niet zijn stijl. Eens afsluiters “THE HAMMER” en “MYSTIK” aanbreken, is Hyper-Dimensional Expansion Beam echter iets te hard afgestemd op zijn eigen vaagheidsdoelstellingen, er wordt er gewoon geblazen om te blazen.

‘Not all those who wander are lost’ is een van de bekendste mantra’s uit J.R.R. Tolkien’s Lord of the Rings-boeken. Toegepast op deze collectie aan songs gaat die metafoor als volgt: de eerste helft zwerft, de tweede verdwaalt. De zelfopgelegde verplichting om de hoogte in te schieten en het buitenaardse op te zoeken offert wel wat aan structuur, houvast en robuustheid op. Waar het eerste stuk als een kosmische vuurtoren de weg aanduidt in het onbekende, bevindt het album zich naar het einde toe aan de andere kant van die verhouding. Iets te stellig op zijn missie om met de voeten ver van de grond te blijven is Hyper-Dimensional Expansion Beam zoals de vorige plaat weer een verhaal van net niet helemaal.

Het mag echter niet ongezegd blijven dat het derde album van The Comet Is Coming minstens evenveel sterktes als zwaktes kent. De pure wil om de grote variatie aan songs hier onder één dak te brengen; dromerige dobberende nummers, kleurrijke kolkende rave-tracks en nevelige hymnes; is het beluisteren alleen al meer dan waard. Hyper-Dimensional Expansion Beam dwaalt door stukken van ons brein waarvan we niet wisten dat ze bereikbaar waren, en krabt aan die jeukende muzikale plekjes zoals enkel losse, avontuurlijke jazz-fusion dat kan, maar loopt onderweg ook wel wat verloren.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.

157 posts

About author
guess this must be the place
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single The Comet Is Coming - "TECHNICOLOUR"

The Comet Is Coming staat bij ons al lang bekend als een band die graag de muren van de jazz sloopt en…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single The Comet Is Coming - "LUCID DREAMER"

Dat jazz vele vormen kent, laten de jongens van The Comet Is Coming ons maar al te graag horen. Sinds stersaxofonist ‘King’…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single The Comet Is Coming – “CODE”

Op Couleur Café konden we eerder deze maand al merken dat The Comet Is Coming jazz tot in de nachtleven wil brengen,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.