Er gaat geen dag voorbij waarop we met Dansende Beren niet over nieuwe muziek schrijven en zo doen we bijna elke dag weer een leuke, nieuwe ontdekking die we dan maar al te graag aan onze afspeellijst toevoegen. Naar jaarlijkse gewoonte zoeken we tussen al het veelbelovende talent naar onze ‘Grote Beren Van Morgen’, acht Belgische en acht internationale acts die wij een gouden toekomst voorspellen. Nadat we gisteren terugblikten op het parcours van onze Belgische selectie, kijken we vandaag terug op de verwezenlijkingen van onze buitenlandse nieuwkomers.
The Last Dinner Party
Mocht je op zoek gaan naar The Last Dinner Party in ons artikel van begin dit jaar, dan zou je misschien wel eens verward kunnen opkijken. Neen, er staat geen typfoutje, want toen we de band op het spoor kwamen, heette ze namelijk nog gewoon ‘The Dinner Party’ en waren er enkel wat amateuristische livebeelden te vinden op YouTube. Nu, nog geen jaar later, staan er zowaar drie concerten van de dames in ons land gepland. Later deze week in Vorst Nationaal (als voorprogramma van Hozier), begin volgend jaar een uitverkochte Botanique en als kers op de taart een plekje op de affiche van het grote Rock Werchter. En dan spreken we alleen nog maar over Belgische shows. Veel heeft het vijftal daarbij te danken aan debuutsingle “Nothing Matters“, waarmee het ongezien scoorde, maar ook opvolgers als “Sinner” en “On Your Side” doen het bijzonder goed. Die nummers zullen begin volgend jaar ook deel uitmaken van debuutplaat Prelude To Ecstasy, waar met andere woorden nu al gigantisch hard naar wordt uitgekeken. Uitspraken als ‘de nieuwe ABBA’ zijn geen uitzonderingen meer, maar The Last Dinner Party doet gelukkig nog altijd gewoon haar eigen ding. De muziekwereld ligt met bij deze dus aan de voeten van de Britten, niet in het minst omdat er afgelopen week ook nog eens een nominatie voor de titel van BBC Sound of 2024 bovenop kwam.
Katie Gregson-MacLeod
Katie Gregson-MacLeod was in 2021 al geen onbekende voor ons, maar toch was het in 2022 dat ze door middel van haar “Complex (Demo)” pas aandacht kreeg bij het bredere publiek. Een rijzende ster dus, en zo haar de titel van Internationale ‘Grote Beer van Morgen’ meer dan waardig. 2023 betekende voor Gregson-MacLeod een nieuwe ep in de vorm van Big Red en van her naar der touren met onder andere passages op internationaal vermaard showcasefestival Eurosonic, Live /s Live en BBC Radio 1’s Big Weekend. Een écht grote doorbraak is momenteel nog niet aan de orde, maar daar kan zeker verandering in komen. Niettemin weet de Britse singer-songwriter iedereen elke keer alle emoties te laten voelen door haar emotioneel geladen ballades over hartzeer en pinken we met plezier de traantjes weg.
Nia Archives
Van een opkomende underground dj in het Londense tot een van de revelaties van de festivalzomer: Nia Archives heeft haar titel van ‘Grote Beer van Morgen’ helemaal waar gemaakt. Hoewel ze vorig jaar hier en daar al werd getipt, bleek 2023 het jaar van de eerste grote oogst. Een uitpuilende Lift op Pukkelpop waarbij het zweet van de tent droop, een gloednieuwe ep in de vorm van Sunrise Bang Ur Head Against Tha Wall, remixes en herwerkingen van onder meer Jorja Smith en Yeah Yeah Yeahs… de hoogtepunten van Nia Archives zijn bijna niet meer op twee handen te tellen. Dat haar ster rijzende is, bevestigt ook het feit dat er nu al een reeks shows voor 2024 op de planning staan, waaronder in ons land Dour. Dat de Londense haar beklijvende feestje bol van drum-‘n-bass en jungle daar nog cooler uit de verf kan komen, lijkt nu al als een paal boven water te staan.
Ayra Starr
De Nigeriaanse Ayra Starr groeide dit jaar definitief uit tot een van de grootste afropopsterren. Met het in 2022 uitgebrachte “Rush” stond ze een aantal weken in de hitlijsten en met dat nummer sleepte ze uiteindelijk zelfs een felbegeerde Grammy-nominatie in de wacht. Ook op vlak van liveshows heeft ze dit jaar goed geboerd en speelde ze shows over de hele wereld. Haar optredens op Couleur Café en recent nog in een volledige uitverkochte grote zaal van de Ancienne Belgique werden jammer genoeg overschaduwd door wat overbodige diva-streken die ze met een makke en lusteloze podiumprésence niet kon rechttrekken. Een jaar waarin we dus met gemengde gevoelens achterblijven, al is het nooit te laat om het tij te keren. Misschien wordt de Nigeriaanse wel BBC Sound of 2024 en krijgt ze zo wat extra begeleiding!
DEADLETTER
Zelfs in een wereld waar nieuwe postpunkbands schering en inslag zijn, was het niet eens zo moeilijk om DEADLETTER te verkiezen tot ‘Grote Beer van Morgen’. Het zestal uit de Engelse hoofdstad ontpopte zich in een mum van tijd dan ook effectief tot ’the next big thing’, met indrukwekkende liveshows als paradepaardje. Daarmee passeerden de Britten afgelopen jaar maar liefst acht keer binnen de Belgische landsgrenzen, met tussenstops op onder meer Rock Herk en Leffingeleuren, maar ook twee keer in de Ancienne Belgique. Het coolste aan dat verhaal is misschien wel dat een debuutplaat nog altijd op zich laat wachten, maar dat de band op het podium toch zo intens weet te blijven boeien. Een saxofoon, een frontman die bij zijn geboorte zowel in een vat van nonchalance als charisma is gevallen en bakken energie: DEADLETTER kan wel eens een héle grote worden. Wij zijn alvast benieuwd naar wat er in 2024 op de planning staat.
STONE
Dat 2023 het jaar van STONE zou worden, zag iedereen al van mijlenver aankomen, maar niemand kon voorspellen dat het Britse gezelschap zo’n gigantische impact zou hebben als het de afgelopen twaalf maanden deed. De Scousers brachten met Punkadonk 2 een parel van een ep uit en met optredens op onder andere Rock Werchter, Best Kept Secret en de Lokerse Feesten was het bijna onmogelijk om de band niet tegen te komen op de Nederlandse of Belgische festivalweides. Die succesvolle festivalzomer heeft duidelijk zijn effect niet gemist. De kaartjes voor de headlineshows in binnen- en buitenland vlogen als warme broodjes over de toonbank en dat resulteerde zelfs in een uitverkochte Botanique, waardoor we de bandnaam zowat in steen kunnen beitelen als het gaat om succesverhalen. Wie de groep daar afgelopen jaar overigens gemist heeft, hoeft zich geen zorgen te maken. Op dinsdag 5 maart komt STONE opnieuw naar de Botanique, al moet je voor tickets wel de doorverkoopwebsites raadplagen.
FLO
Het jaar van FLO kon niet beter beginnen. In januari riep BBC Radio 1 samen met een vakjury het meidendrietal uit tot BBC Sound of 2023, een eer die eerder al onder meer Sam Smith, Adele en PinkPantheress voorafging. Het gaf FLO alvast een mooie duw in de rug, al lieten de dames zich desalniettemin niet overhaasten. Naast een remix van Stormzy’s “Hide & Seek” en drie singles in juli maakte vooral de samenwerking met Missy Elliot indruk. Ook de Verenigde Staten vielen inmiddels als een blok voor FLO, want daar was haar allereerste tour volledig uitverkocht. Sinds de zomer is het echter weer iets rustiger geworden rond de Britten, maar een kiekje uit de studio laat alvast vermoeden dat er heel wat aan zit te komen in 2024.
Debbie
Begin dit jaar had het er alle schijn van dat Debbie in 2023 een flinke doorstart zou kunnen maken, maar zo’n vaart liep het uiteindelijk niet. De Londense artieste met fluwelen stembanden beleefde nochtans een zeer drukke zomerperiode en dat als achtergrondzangeres van Stormzy op onder meer Rock Werchter, maar tegelijk zat ze in volle voorbereiding van haar eerste eigen headlineshow in haar thuisstad. Onze oren trakteerde ze eveneens in juli met de sterke single “No Way“, maar haar meest recente single bleef in de herfst ietwat onder de radar. Er is nog wat werk om de Debbie-trein helemaal op rails te krijgen, maar dat zou zomaar eens in 2024 het geval kunnen zijn.
Divorce
Coole bandjes van aan de andere kant van het kanaal; er zijn er tientallen. Divorce probeerde zich daar afgelopen jaar echter van te onderscheiden door gewoon zichzelf te blijven, en dat lukte. BBC Radio 6 zette mee zijn schouders onder de band, met als gevolg dat er met onder meer Y Not Festival en Boardmasters in het thuisland enkele mooie festivals op de planning stonden. Iets dichter bij huis waren onder meer Into The Great Wide Open en Bruis Maastricht aan de beurt. Het viertal is op dit eigenste moment zelfs met een volledig uitverkochte UK clubtour bezig en in het voorjaar mag Divorce op pad met The Vaccines en Everything Everything. Niet niets dus, maar met de sterke nieuwe ep Heady Metal onder de arm, moet dat zeker wel lukken. De Britten doen het met andere woorden op hun eigen tempo en laten zich niet van de wijs brengen door de hype; iets wat hen tot nu toe nog geen windeieren heeft gelegd, en het ziet er niet naar uit dat dat volgend jaar zal veranderen.
Royel Otis
Er waren maar weinig bands die met evenveel hype 2023 ingingen als het Australische duo van Royel Otis. Het tweetal had namelijk in het jaar daarvoor een catchy hitje gescoord met “Oysters In My Pocket” en leek ook in 2023 als een raket richting de onsterfelijke indieroem te gaan. Die voorspelling bleek te kloppen, want de groep wist maand na maand steeds meer fans voor zich te winnen en was een van de revelaties van Pukkelpop. Ook in 2024 lijkt de band die stijgende lijn door te trekken. Nadat ze singles aan de lopende band uitbracht, komt het op 9 februari het langverwachte debuutalbum PRATTS & PAIN uit. Of Royel Otis daarmee door kan stoten richting de top van de indiewereld, blijft voor nu nog lastig te voorspellen, maar met “Fried Rice” en “Adored” schoot het duo wel al twee keer vol in de roos.
Begin januari maken we de ‘Grote Beren van Morgen 2024’ bekend, hou onze socials en website dus goed in de gaten.