InstagramLiveRecensies

Ayra Starr @ Ancienne Belgique (AB): Sfeervolle teleurstelling

© CPU – Sam De Boeck

Elk jaar gaan we op zoek naar aanstormend talent in binnen- en buitenland waarvan wij denken dat het wel eens zou kunnen exploderen het komende jaar. In januari riepen we de Nigeriaanse Ayra Starr uit tot Grote Beer van Morgen en die titel maakte ze de afgelopen maanden meer dan waar. Met meer dan dertien miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify is de 21-jarige zangeres niet langer een nobele onbekende. Haar zoete afropop wist niet alleen in eigen land te overtuigen, maar kon ook daarbuiten op heel wat bijval rekenen. Enkele maanden geleden was ze nog een van de spannendste namen op Couleur Café en ondertussen mag Starr ook een uitverkochte Ancienne Belgique op haar naam schrijven. Hits als “Rush” en “Sability” zouden er zomaar eens voor kunnen zorgen dat het feestje in de Brusselse concertzaal uit zijn voegen treedt.

Vooraleer Ayra Starr echter aan de beurt is, mag Bo Meng het aanwezige publiek een uur lang vermaken. De dj van Congolese origine gooit een mix van afrobeat, dancehall en house in de strijd en zorgt er zo al vroeg op de avond voor dat er gedanst wordt in de Brusselse poptempel. Nieuwere songs en klassiekers binnen het genre passeren de revue met als rode draad dat alle muziek die Bo Meng door de speakers doet knallen, afkomstig is van Afrikaanse artiesten. Net als afgelopen zomer op Couleur Café, doet de set van Bo Meng precies wat het moet doen. Het publiek wordt opgehitst, de zaal loopt goed vol en er wordt uitbundig gedanst. Toch moeten we ook toegeven dat het misschien allemaal een beetje te lang duurde als voorprogramma, al blijkt dat slechts de voorbode te zijn voor de rest van de avond.

© CPU – Sam De Boeck

Om tien voor negen doven de lichten van de AB waarna de dj van Ayra Starr de aanwezigen komt ophitsen. Er wordt een korte samenvatting gegeven van het repertoire van de Nigeriaanse zangeres en haar Grammy-nominatie wordt nog even in de kijker gezet. Daarna volgt een mix van dansbare songs die de temperatuur al snel de hoogte in stuwen. Zo passeert “Water” van de Zuid-Afrikaanse Tyla – die stilaan in de voetsporen van Ayra Starr treedt – de revue en worden we zelfs ten dans uitgenodigd. De bijpassende danspasjes hebben we nog niet helemaal onder de knie, maar dat hoeft de pret alvast niet te bederven. Na een kwartier is er echter nog geen spoor van Ayra Starr en zien we hier en daar wat nerveuze blikken richting de coulissen. Gelukkig kunnen we op Starr haar dj rekenen om een aantal klassiekers in de mix te gooien waarna de AB buiten zijn voegen treedt. Nicki Minaj, Rihanna én Justin Bieber volgen elkaar op en zo lijkt het even alsof we minstens een decennium terug de tijd in gaan. Stilaan merken we dat er toch wat spanning in de lucht blijkt te hangen, want het duurt allemaal toch wel verdacht lang.

Wie afgezakt is naar de Brusselse concertzaal om te dansen en een plezante avond te beleven, wordt op zijn wenken bediend, maar wie gekomen is om de Nigeriaanse ster aan het werk te zien, moet heel veel geduld hebben. Dat Ayra Starr het niet zo nauw neemt met de vooropgestelde timings, herinneren we ons nog van haar optreden op Couleur Café, maar in de Ancienne Belgique overtreft ze zichzelf door haar fans maar liefst 45 minuten te laten wachten. De moeilijke taak om ons het lange wachten te doen vergeten is voor “Fashion Killer” weggelegd, al horen we het publiek meer zingen dan Starr zelf. Nog voor het eind van de eerste song valt op dat de geluidsmix niet goed zit. De instrumenten, die veelal vooraf opgenomen zijn, klinken bijzonder stil, terwijl de vocalen net schel en bij momenten vlak overkomen. Met “Away” krijgen we een iets emotioneler nummer te horen waarbij vooral de vleugels op de achtergrond de aandacht trekken. Hoewel een achtergrondzangeres de nodige ondersteuning biedt op vocaal vlak, lijkt er ook gretig gesteund te worden op het gigantische koor van sabi girls en boys – oftewel IT-girls en -boys – dat zich in de AB heeft verzameld voor de Belgische doortocht van de Nigeriaanse.

© CPU – Sam De Boeck

Hoewel Ayra Starr al iets meer omkadering heeft op podium, moeten we toch stellen dat we een drummer missen. Songs die zo gedreven worden door een stevige beat, komen een stuk beter tot z’n recht met live drums. Vooral op “2 Sugar” wordt het gemis van echte instrumenten pijnlijk duidelijk en moeten we constateren dat de goede sfeer niet voldoende is om ons te overtuigen. Dat Ayra Starr het allemaal wel kan, betwijfelen we geen moment, maar het lijkt erop dat het allemaal te snel te groot geworden is. “Rhythm & Blues” moet het zo vooral hebben van de vocale ondersteuning, maar stuurt ondertussen wel een zwoele sfeer doorheen de zaal.

Voor we het weten, naderen we het eind van de avond en dat nog voor die goed en wel begonnen is. “Bloody Samaritan”, “Rush” en “Sability” vormen het sterkste luik van de avond en dat vooral doordat er contact gezocht wordt met het publiek, iedereen nog een laatste keer luidkeels de songs van Ayra Starr meezingt en we allemaal goed opgewarmd zijn om eindelijk onze meer complexe dansmoves boven te halen. Wanneer we ons laten meesleuren in de energie die in de zaal hangt, is het allemaal behoorlijk tof en amusant, maar dat kan helaas onze lichte teleurstelling niet overschaduwen. Met haar microfoon richting het publiek gericht, geniet Ayra Starr zelf vooral van de aandacht en trakteert ze op een heuse choreografie.

© CPU – Sam De Boeck

Ondanks de titel van haar grootste hit, leek Ayra Starr niet in een ‘rush’ om aan haar show in de Ancienne Belgique te beginnen. Nadat ons geduld serieus op de proef gesteld werd, kregen we een show die helaas niet helemaal wist te overtuigen. Schelle zang overschaduwde de zwoele sfeer en de makkelijke keuze voor een dj in plaats van liveband is op z’n minst jammer te noemen. Toch toonde de Nigeriaanse dat ze over alle ingrediënten beschikt om heel groot te worden en lijkt het ons vooral een kwestie van tijd en middelen, maar nog meer van de juiste omkadering en ervaring, om terug te keren met een sterke liveshow. De nummers zijn er alvast en ook de fans lijken tevreden met wat ze zagen, al mocht het vooral ook wat langer duren.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Fashion Killer
Aso
Away
Beggie Beggie
2 Sugar
People (Libianca cover)
Overloading (OVERDOSE)
Ngozi
Rhythm & Blues
Bloody Samaritan
Rush
Sability

650 posts

About author
Dansende Beer met een hart voor Scandinavische popmuziek, sad girl music (lees: Phoebe Bridgers) en Franstalige dingen.
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

The Jesus and Mary Chain @ Ancienne Belgique (AB): Heerlijk apathisch

Een maand geleden bracht The Jesus and Mary Chain met Glasgow Eyes zijn fraaie achtste langspeler uit. Voor de broeders Reid was dat…
InstagramLiveRecensies

Cymande @ Ancienne Belgique (AB): Muziek is dé boodschap

Na ruim een halve eeuw krijgt Cymande eindelijk de waardering en erkenning die ze eigenlijk al van meet af aan hadden verdiend….
InstagramLiveRecensies

Kid Kapichi @ Ancienne Belgique (AB Club): Rauw & ongestoord

‘Music scene is crazy, bands start up each and every day’; zong Pavement op “Cut Your Hair”. De visionair Stephen Malkmus had…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.