Features, Uitgelicht

Het elftal van 2018 volgens de “Beiren”

De voorbije dagen stelden we ons lijstje vragen over 2018 al aan een aantal Belgische artiesten en leden van de muziekindustrie. Maar om lijstjesmaand december in schoonheid af te sluiten, vonden we het toch tijd om de individuele “Beiren” eens aan het woord te laten. Iedereen die zin en tijd had, kon zijn eigen lijstje invullen. Uiteindelijk waren er 25 enthousiastelingen die het met plezier invulden. Wie zijn de mysterieuze gezichten achter Dansende Beren, en wat bleef hen dit jaar bij? Je ontdekt het hieronder!

Maxim Meyer-Horn

Favoriete albums van 2018: Rosalía — El mal querer, Lily Allen — No Shame en Janelle Monáe — Dirty Computer. Vrouwen kleurden dit jaar duidelijk mijn afspeellijsten!
Favoriete singles van 2018: Tessa Dixson — “Crystal Water”, Ariana Grande — “thank u, next”, Noémie Wolfs — “Let Me Down” en Billie Eilish — “when the party’s over”. Stuk voor stuk topsingles, die tonen dat popmuziek niet per se plat hoeft te klinken.
Favoriet debuut van 2018: Blu Samu in België, Grace Carter en Cloves op internationaal vlak.
Favoriete act van 2018: Dua Lipa. Een straffe popzangeres die hit na hit scoorde. Ed wie?
Favoriet optreden van 2018: Janelle Monáe in de AB was enorm straf, maar ook Sylvie Kreusch’ debuutshow in de Rotonde blies mij omver. Nathy Peluso op DOUR was bovendien ook echt machtig.
Favoriet festival van 2018: DOUREEEEEUHHHH
Favoriete muziekvideo van 2018: Ariana Grande — “thank u, next” en Dua Lipa — “IDGAF”.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Robinson uit Nieuw-Zeeland.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Tessa Dixson, Martha Da’ro en Ruby Grace. Alledrie uniek en met een hoog internationaal karakter! En Juicy brengt in Maart een ep uit, waarnaar ik al heel hard uitkijk en ook Noémie Wolfs komt normaal met een nieuw album.
Overrated/underrated in 2018: Moeilijk om te zeggen, want wat de een leuk vindt, is voor de ander rommel. Elke act heeft een publiek en dient gerespecteerd te worden, ook al ben je er zelf alles behalve fan van.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Vrouwen hebben nog maar eens laten zien dat zij voor mij de sterkste popacts van het moment zijn.

Jan Kurvers

Favoriete albums van 2018: Op plaats één staat zonder twijfel Aviary van Julia Holter. Het is een ontzettend ambitieus werk dat zijn tijd nodig heeft om zich te ontplooien, maar wanneer het dat doet, is het een en al verwondering. Ook de gepassioneerde jazz van Sons of Kemet, de bijzondere harpklanken van Mary Lattimore en mijn favoriete plaat van Beach House zullen me het meest bijblijven.
Favoriete singles van 2018: “Nont For Sale” van Sudan Archives, “The Second Shift” van Virginia Wing en “Only Acting” van Kero Kero Bonito zijn nummers die bij mij lang op repeat stonden en nog steeds niet vervelen.
Favoriet debuut van 2018: Haley Heynderickx wist me op I Need to Start a Garden te verbazen met een heel oprechte en organische combinatie van levendige folk en een vleugje gevatte indierock. De singer-songwriter springt heel verfrissend met haar talent om.
Favoriete act van 2018: Khruangbin wist met hun tweede album op spectaculaire wijze door te breken. Zodra Con todo el mundo uitkwam, zag je de sneeuwbal rollen: de band ging over de tongen, de concertzalen werden groter en hun plaat duikt overal op in de eindejaarslijstjes. Niet evident voor een band die instrumentale muziek maakt die voornamelijk geïnspireerd is door Thaise funk, desert blues en afrobeat.
Favoriet optreden van 2018: David Byrne op Gent Jazz was niet alleen mijn favoriet optreden van het jaar, maar ook van mijn leven. Stop Making Sense, de beroemde concertfilm van Talking Heads, heb ik al talloze keren vol bewondering bekeken, dus de verwachtingen waren hoog gespannen. Byrne wist ze dubbel en dik in te lossen met een ontzettend vernieuwend optreden vol steengoede muziek, creatieve choreografieën en uiterst getalenteerde muzikanten. De energie die in de tent heerste, is niet te vatten in woorden.
Favoriet festival van 2018: De interessantste festivals van het jaar waren die waar er buiten de lijntjes gekleurd werd en dus heel wat te ontdekken viel. Dan denk ik aan de leuke herinneringen die altijd gepaard gaan met Best Kept Secret, maar ook aan festivals als Leffingeleuren en BRDCST waar je van de ene verbazing in de andere valt.
Favoriete muziekvideo van 2018: De surreële werelden in “After the Storm” van Kali Uchis en Whack World van Tierra Whack.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: De experimentele en bovenaardse elektronica van K Á R Y Y N, de speelse soul van Madison McFerrin en de knotsgekke pop van Pom Poko.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houdenClaire Laffut zou na in Wallonië, ook wel eens heel bekend kunnen worden in Vlaanderen.
Underrated in 2018: Bon Voyage, het recentste album van Melody’s Echo Chamber, werd door velen op een wisselvallige manier ontvangen. Wat mij betreft is het een uitstekende psychpopplaat waar experiment en luisterplezier elkaar niet uitsluiten. Ook Broken Politics van Neneh Cherry kreeg te weinig aandacht, terwijl het toch wel een intrigerend en delicaat album is.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Door de toegankelijkheid van het internet komen luisteraars steeds meer in aanraking met niet-westerse muziek. Steeds meer mensen zijn te vinden voor muziek uit alle windstreken en dat vertaalt zich ook naar de concertzalen. Organisatoren als bijvoorbeeld Ancienne Belgique en Huna Sounds vullen zalen met globale sounds. Iets wat nog niet zo lang geleden moeilijker in te beelden was.

Niels Bruwier

Favoriete albums van 2018: Post Animal — When I Think of You in a Castleverrassende plaat vol aanstekelijke rockliedjes; Honeymilk — I Want You to Be Very Happyverfrissende indierock die per nummer blijft verrassen; West Thebarton — Different Beings Being Different, snedige punkrock die me live op Pukkelpop over de streep trok; Slift – La planète inexploréegeniale mix tussen Oh Sees en King Gizzard en dat uit Toulouse; en City Calm Down — Echoes in Bluepostpunk met een groots sfeertje—het hoeft niet altijd Editors of Interpol te zijn.
Favoriete singles van 2018: Amyl and the Sniffers — “Some Mutts (Can’t Be Muzzled)”, stevige punk met ballen in minder dan twee minuten, yeah!; Ron Gallo — “It’s All Gonna Be Okay”, sixtiesrock met een immens strak sfeertje, en de outro maakt het geheel af; en Uncle Acid & the Deadbeats — “Shockwave City”. Heel die plaat is geweldig, maar de single is zowaar het hoogtepunt van dit alles. Psychedelische riffs en een stonerinvloed, meer moet dat soms niet zijn.
Favoriet debuut van 2018: Garcia Peoples — Cosmic Cash; fantastische garagerockplaat doe zijn hoogtepunt kent met een nummer van meer dan 13 minuten.
Favoriete act van 2018: IDLES. Overal doorgebroken bij het ‘grote’ publiek nu; terecht zo, denk ik.
Favoriet optreden van 2018: Shame @ Rotonde (alles kapot), Dune Rats @ Best Kept Secret (alles nog meer kapot), Oh Sees @ Muziekodroom (strak en stevig zoals het hoort) en White Denim @ Trix (veel nummers in een korte tijd er doorrammen)
Favoriet festival van 2018: Pukkelpop; ondanks dat de grote media het precies niet zo tof meer vond afgelopen jaar, nog steeds een van de fijnste festivals in België. Ze zouden misschien eens moeten durven te ontdekken.
Favoriete muziekvideo van 2018: Tenacious D — Post-Apocalypto. Hilarische YouTubeserie waar ik iedere vrijdag naar uitkeek. Muzikaal minder dan vorige platen, maar de serie is zo absurd dat het geniaal wordt.
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: Yowl: even vuil als Shame en IDLES en even veelbelovend. Another Sky: klinkt een beetje als Foals en Everything Everything en heeft een heel rijk geluid. Benieuwd wat 2019 voor hen zal brengen.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: Black Leather Jacket; ik heb van horen zeggen dat ze volgend jaar een plaat uitbrengen die wel eens heel fantastisch zou kunnen zijn.
Overrated in 2018: Tourist LeMC, Arctic Monkeys-fans (hun band bracht dit jaar een erg middelmatige plaat uit en ze werden verplicht om hem toch goed te vinden door hem zoveel te beluisteren dat hij uiteindelijk wel aangenaam zal klinken; je weet maar nooit wat er gebeurt als je die plaat niet verdedigt) en het belang van radio in België om als band door te breken.
Underrated in 2018: Ty Segall bracht dit jaar zes platen uit (drie onder zijn eigen naam, één onder Gøggs, één met zijn vrouw bij The C.I.A. en eentje met White Fence) en niemand heeft het echt gemerkt.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: “Africa” van Toto is plots weer een hit. Festivals hebben het moeilijker om headliners te vinden die goed zijn voor een groot publiek. De Belgische muziekliefhebber wordt te veel gepamperd waardoor gedurfde muziek nagenoeg nooit een plaats vindt op nationale media. Er komt een steeds groter onderscheid tussen de massa en de niche. En tot slot: Dansende Beren bestaat nog steeds.

Simon Meyer-Horn

Favoriete album van 2018: Stikstof — Overlast. Zonder meer het strafste wat het Brusselse de laatste tijd heeft voortgebracht!
Favoriete singles van 2018: The Twilight Sad — “VTr” en Sundara Karma — “Illusions”. We hebben lang moeten wachten op nieuw materiaal van de Schotse band The Twilight Sad, maar met een single als “VTr” was het dat allemaal waard. Ook aan andere Britse band, Sundara Karma, zorgde in mijn ogen voor een geweldige single.
Favoriet debuut van 2018: Shame — Songs of Praise. Zelden een plaat zo vaak opgezet als het geniale debuut van Shame.
Favoriete act van 2018: Shame. Niet alleen hun debuutplaat mag er wezen, ook hun liveshows wist mij tot driemaal toe helemaal in te pakken.
Favoriet optreden van 2018: Jungle @ Les Nuits Botanique. Ze waren even weg om aan hun tweede plaat te werken, maar hun magistraal wederzien in Brussel was een optreden om in te kaderen.
Favoriet festival van 2018: Dour!
Favoriete muziekvideo van 2018: Zwangere Guy — “Gorik Pt. 1”. Eigenlijk ben ik geen grote fan van muziekvideo’s, maar wat Zwangere ons in november liet zien in zijn clip kreeg me helemaal stil.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Phoxjaw uit Bristol. Met hun smerige gitaarrock zie ik ze volgend jaar wel snel groot worden.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Mooneye. Hun sound klinkt fris en met een sterke ep toonden ze alvast klaar te zijn voor de volgende stap.
Overrated in 2018: Angèle. Talent heeft ze zeker, maar het ging allemaal wel heel snel voor haar.
Underrated in 2018: Westerman uit London. In Trefpunt toonde hij alvast een eigenwijze sound te bezitten die het verdient om door meer mensen op handen te worden gedragen!
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Dat er nog altijd een sterke diversiteit in de muziek te vinden is.

Katrijn Vermoesen

Favoriete album(s) van 2018: The Bony King of Nowhere — Silent Days. Nog nooit heeft iemand verdriet zo mooi kunnen verwoorden.
Favoriete single(s) van 2018: Ben Howard — “Nica Libres at Dusk”
Favoriete debuut van 2018: Tamino — Amir. Met Amir wist hij een debuut neer te zetten waarmee hij ons Belgenland ook internationaal op de kaart zette.
Favoriete act van 2018: Sam Fender
Favoriete optreden van 2018: Bon Iver in Vorst Nationaal. Desondanks het een uit de hand gelopen sporthal is, was het bij Bon Iver wegdromen op het hoogste niveau.
Favoriete festival van 2018: Deep in the Woods
Favoriete muziekvideo van 2018: Jaguar Jaguar – “Tricks” 
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: Jade Bird. In 2018 verscheen ze op de longlist van BBC Sound of 2018 maar ging Sigrid met de hoofdprijs lopen. In 2019 komt ze met haar debuutalbum en de kans is groot dat ze daar enkele potten mee gaat breken.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: Tessa Dixson
Overrated in 2018: Angèle
Underrated in 2018: Niels Destadsbader
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: In 2018 namen we afscheid van verschillende muzieklegendes, maar gelukkig voor ons zijn er daar een heleboel bijgekomen het afgelopen jaar.

Bauke De Langhe

Favoriete albums van 2018: MDCIII — Dreamhatcher, Son Lux — Brighter Wounds, Tom Misch — Geography
Favoriete single van 2018: Balthazar — “Fever”, een interessante single die de vele aspecten van de band toont én het nog eens goed doet op de radio ook. Of “Weslanda”, waarop Belgische zangeres Tristan volledig uit haar schulp kruipt en een elektropop-banger van formaat uitbrengt.
Favoriet debuut van 2018: Een van de singles van Moonboat. Een Belgische band die zachte indiepop door je oren laat glijden. Een echte aanrader!
Favoriete act van 2018: BeraadGeslagen: een knotsgekke band die hun voeten veegt aan hoe je een show hoort te geven of een album moet schrijven. Ze doen het op hun manier en klinken toch nog steeds ‘catchy’.
Favoriet optreden van 2018: Warhaus die op Pukkelpop de eerste avond Castello afsloot. Dat was een van de laatste shows van het soloproject voordat hij terug naar zijn vertrouwde maatjes van Balthazar keerde. Live toont Maarten Devoldere toch keer op keer wat voor rasmuzikant hij is.
Favoriet festival van 2018: Pukkelpop, gewoon omdat je er van alles een beetje kan proeven.
Favoriete muziekvideo van 2018: Elke video van de plaat van Son Lux. Ze besteden veel aandacht om alles qua stijl en dergelijke perfect in het plaatje te doen passen en dat mondt uit in visuele pareltjes.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Moeilijk om te zeggen, want er loopt zoveel talent rond. Maar acts als Sam Fender of Yungblud zijn wel echt aan overwinningstochten bezig, al zijn deze al een tijdje niet meer echt ongekend. Toch denk ik dat jonge singer-songwriters met een sterke liveshow en een boodschap het in de toekomst nog ver gaan schoppen.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Ruby Grace: een Belgische popzangeres die dit najaar haar debuutsingle “Lipgloss” afleverde. Vocals die richting Amy Winehouse lonken gecombineerd met duistere en zwoele elektropop. Ze kan niet anders dan doorbreken volgend jaar.
Overrated in 2018: Belgische hiphop. Er zitten zeker sterke artiesten tussen, maar anderen gaan gewoon mee met de stroom en worden goed gevonden gewoon omdat ze Belgisch en hiphop zijn. Dat zou voor mij niet mogen. Of Billie Eilish, die zeker en vast leuke muziek maakt, maar voor mij helemaal niet zo ‘uniek’ klinkt als ze vaak beschreven wordt.
Underrated in 2018: De debuut-ep van Jaguar Jaguar. Die kreeg (terecht) veel goede recensies maar amper airplay. Dat vind ik best vreemd, aangezien ze een toffe mix brengen van gitaren en synths, die perfect zou passen op de radio en elk commercieel festival.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Ondanks dat er wordt geroepen dat bepaalde genres (vooral gitaargenres dan) dood zijn, zijn er in elk genre schitterende releases die het muzieklandschap kleuren en dat geroep de mond snoeren.

Matthijs Vandenbogaerde

Favoriet album van 2018: Holy Hell van Architects: De erfenis van de bezieler van de band. Bombast was nog nooit zo gepast, en de boodschap overstijgt de muziek.
Favoriete single van 2018: A Perfect Circle — “So Long and Thanks for All the Fish”. Het heeft me een (geniaal) optreden gekost om het volledige potentieel ervan te ontdekken, maar wat een nummer!
Favoriet debuut van 2018:  The Beths — Future Me Hates Me: Nieuw-Zeelandse band die bij momenten als een soort van huwelijk tussen Blondie en Courtney Barnett klinkt.
Favoriete act van 2018: A Perfect Circle. De heren hebben hun shock effect niet gemist, wat resulteerde in voor- en tegenstanders, maar verzetten zowel live als op plaat de bakens. Eat The Elephant is op z’n minst een popplaat voor muzikanten.
Favoriet optreden van 2018: The War on Drugs op Pukkelpop. Weinig présence en een abominabel laag showgehalte, maar kan als geen andere band de instrumenten laten spreken en alleen daarmee een festivalweide platspelen. Magistraal optreden.
Favoriet festival van 2018: Jera on Air, zo’n beetje ‘Groezrock in Nederland’. De affiche voor 2019 is er wederom niet naast…
Favoriete muziekvideo van 2018: Slipknot — “All Out Life”.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Dat Sam Fender de assist van 2018 binnenkopt staat bijna vast. De combo looks-stem-teksten-songwritingskills is uniek, en daar zal het grote publiek vroeg of laat voor zwichten. Dit jaar gezien in de kelder van de Botanique (Witloof Bar), maar dat hij volgend jaar een AB kan uitverkopen lijkt mij geen gekke gedachte.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Kolos. Noemen zichzelf ‘godfathers of stonerfunk’, en weten als geen ander snaar en stem te doen brullen.
Overrated in 2018: De talloze ‘Lil’s’ en andere SoundCloudrappers: crapuleuze en soms criminele nitwits die iets wat op muziek lijkt maken, maar waar miljoenen mensen naar luisteren. Die ‘artiesten’ het wereldtoneel gunnen lijkt me gevaarlijk, zowel voor de muziekindustrie als voor de jeugd die ernaar luistert…
Underrated in 2018: Trash Boat. Heeft eenzaamheid en depressie op een enorm overtuigende manier kunnen omvormen tot een donkere en bijna therapeutische tweede plaat Crown Shyness. De eerste was wellicht nog nét dat tikkeltje beter, maar oordeel vooral zelf.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: IDLES is een verademing en nieuwe wind voor de punk, en algemeen het hardere genre. Herkenbare invloeden, maar een zeer interessante eigen touch met een relevante boodschap. Het volledige plaatje van de band klopt ook gewoon.

Jonas Verstichel

Favoriete albums van 2018: Moeilijk om er één uit te pikken, dus kies ik er een paar. Albums die allemaal wereldtop waren in hun eigen genre: de debuutplaat van SOPHIE, Trench van twenty one pilots, In the Rush of Shaking Shoulders van Arsenal, A Brief Inquiry van The 1975 en als laatste het debuut van Kids See Ghosts. Eervolle vermeldingen zijn er voor de albums van BROCKHAMPTON en The Blaze.
Favoriete singles van 2018: “Sundress” van A$AP Rocky, “Gemist” van De Jeugd Van Tegenwoordig en “In My View” van Young Fathers.
Favoriet debuut van 2018: De chemie tussen Kanye West en Kid Cudi op hun nieuwe project Kids See Ghosts is werkelijk ongezien. Zonder twijfel het beste ‘debuut’ van dit jaar.
Favoriete act van 2018: BROCKHAMPTON!
Favoriet optreden van 2018: Bon Iver in Vorst Nationaal.
Favoriet festival van 2018: Jammer genoeg geen, al had Rock Werchter wel veruit de meeste indrukwekkende line-up.
Favoriete muziekvideo van 2018: Dan toch wel “This Is America” van Childish Gambino!
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Billie Eilish, enkel en alleen al om te zien hoe ze omgaat met de hype die zich rond haar aan het vormen is.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Yusuf en Jan Verstraeten!
Underrated in 2018: Francis and the Lights. Hij is niet alleen een van de beste vrienden van Bon Iver, maar maakt bovendien ook fenomenale experimentele popmuziek!
Overrated in 2018: Cardi B, Lil Pump en Imagine Dragons.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Dat de fanbase van Arctic Monkeys heel erg snel op de tenen getrapt is.

Jan Sucaet

Favoriet album van 2018: Julia Holter — Aviary. Waarom staat hierboven al ergens uitgelegd.
Favoriete single van 2018: Let’s Eat Grandma — “Falling Into Me”. Verschillende genres worden op een ingenieuze manier door elkaar geklutst en er komt een moordnummer uit. De saxofoon maakt het verschil.
Favoriete debuten van 2018: Noname en SOPHIE brachten dit jaar beiden een erg sterk debuutalbum uit, maar desondanks hadden ze allebei al behoorlijk wat uitgebracht.  Op de valreep ook nog onder de indruk geraakt van There’s Always Glimmer van Gia Margaret.
Favoriet optreden van 2018: David Byrne op Gent Jazz.
Favoriet festival van 2018: Best Kept Secret, met daarbij speciaal dank aan The Casbah en James Murphy.
Favoriete muziekvideo van 2018: “Addictions” van Lucy Dacus vond ik nog beter worden met de clip erbij. Verder niet echt op videoclips gelet.
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: Stella Donnelly bracht dit jaar een uitstekende ep uit en haar beste nummer stond daar nog niet op, dus dat belooft wat. Daarnaast is er ook nog Club Night; hun nummers tot dusverre zijn ofwel heel goed, ofwel heel slecht. Dus dat belooft ook wat.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: Mooneye en Jan Verstraeten
Overrated in 2018: Angèle. Ondanks al de jubelende berichten kon ik me er niet van overtuigen dat onder de gepolijste en gepoetste sound ook daadwerkelijk interessante nummers zaten. Op internationaal vlak geldt hetzelfde voor Kacey Musgraves. Waarom mensen naar Cardi B luisteren, ontgaat me al langer dan dit jaar.
Underrated in 2018: Dat Alela Diane dit jaar een prachtige plaat maakte is te weinig mensen opgevallen.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Ik had de indruk dat in 2018 uitzonderlijk veel zwoele, gemakkelijk in het gehoor liggende, laidback muziek populair werd. Dat kan volledig aan mij liggen.

Wouter Vandeweyer

Favoriete albums van 2018: Tangled Horns – Superglue for the Broken; It It Anita – Laurent; Ondt Blod – Natur; Daughters – You Won’t Get What You Want; Fucked Up – Dose Your Dreams
Favoriete singles van 2018:
 Tusky – “You Will Not Regret This”; Turnstile – “I Don’t Wanna Be Blind”; Light the Fire – “Autonomy”; Actor Observer – “The Devil You Know”; Tamino – “Tummy“; Hot Snakes – “Six Wave Hold-Down“; The Heavy Crown – “The Escapist”
Favoriete debuten van 2018:
The RGs — The Cricket Sound; Slow Crush — Aurora; Soul Grip — Not Ever
Favoriete act van 2018:
Le Butcherettes in het voorprogramma van At the Drive-In. Wat een vrouw!
Favoriete optreden van 2018:
Cd-voorstelling van Tangled Horns in Het Bos, Antwerpen. Serieus omvergeblazen door het muzikaal niveau.
Favoriete festival van 2018:
Groezrock Indoor. Blijft toch altijd een beetje thuiskomen, al was het nu op een andere locatie. Dezelfde gezichten, dezelfde looks blijf je tegenkomen. En iedereen wordt even oud. 😊
Favoriete muziekvideo van 2018:
Holo Vex — “Hoof”
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: 
A Light Within, Svalbard, Whores. Elk jaar houd ik Shai Hulud in de gaten, maar dikwijls ook helaas.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden:
Lotus, Shht, BEAR (nieuwe muziek in 2019, yes!), Every Stranger Looks Like You.
Overrated / Underrated in 2018:
Overrated: geld. Underrated: het leven van een artiest. En nog verder: het leven van iedereen die iets constructief wil doen voor muziek. En nee, dat is niet zo als je voldoende geld hebt. 
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: 
Er zijn in België echt enorm veel goede bands. Ik zou zeggen: support your locals!

Ann Mulleman

Favoriet album van 2018: Nog steeds ondersteboven van Thrice – Palms
Favoriete singles van 2018:
Sigrid – “Sucker Punch”; The Raconteurs – “Now That You’re Gone” & “Sunday Driver”; Boy Pablo – “Losing You”
Favoriete debuut van 2018: Beraadgeslagen – Duizeldorp
Favoriete act van 2018:
De comeback van The Raconteurs kan voor mij door niets overtroffen worden.
Favoriete optreden van 2018:
Thrice in AB, hun nummers zijn parels en ze zijn live enorm sterk.
Favoriete festival van 2018:
Rock Werchter, want Jack White kwam 😉
Favoriete muziekvideo van 2018:
Goddelijke clip voor Ariana Grande’s “God is a woman”
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: 
Josh Turner, YouTubefenomeen dat het hopelijk nog veel verder zal schoppen!
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: 
blackwave. verdient het om volgend jaar internationaal te ontploffen qua doorbraak.
Overrated / Underrated in 2018: 
Overrated: Arctic Monkeys. Underrated: The Marías lijken te veel onder de radar te blijven, terwijl ze in staat zijn supercatchy en zwoele (dans)nummers te schrijven…
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: 
De voortdurende extase die de comeback van The Raconteurs met zich meebrengt.

Martijn Minne

Favoriete albums van 2018: Daughters – You Won’t Get What You Want, Flying Horseman – Rooms/Ruins, IDLES – Joy as an Act of Resistance
Favoriete singles van 2018: Anderson .Paak – “Tints”, Plini – “Flâneur”, IDLES – “Danny Nedelko”, Parquet Courts – “Wide Awake!”
Favoriet debuut van 2018: SOPHIE – OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES
Favoriete act van 2018: Zonder twijfel David Byrne. Zijn set op Gent Jazz was niet gewoon een concert; het was ook theater en dans, met onvoorstelbare choreografieën en onweerstaanbaar groovy nummers. Onze recensie gooit niet voor niets met alle mogelijke superlatieven. Men zou overigens nog vergeten dat de man zelf ondertussen al 66 is. Met deze show bewijst Byrne één ding: eens een genie, altijd een genie.
Favoriet optreden van 2018: Uiteraard (zoals vele anderen blijkbaar) ook David Byrne. Eervolle vermeldingen aan Nick Cave & the Bad Seeds en Anderson .Paak op Rock Werchter. Die laatste was zonder twijfel het feest van het jaar.
Favoriet festival van 2018: Rock Werchter; hoe kan het ook anders met zo’n legendarische line up?
Favoriete muziekvideo van 2018: “Faceshopping” van SOPHIE en “This Is America” van Childish Gambino
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Nieuw album van noiseveteranen Swans; wordt interessant om te zien welke richting ze uit zullen gaan nu ze hun epische trilogie bestaande uit The Seer, To Be Kind en The Glowing Man hebben afgerond.
Belgische acts die we in 2019 in de gaten moeten houden: STAKE, Raketkanon en Ian Clement, de zanger van Wallace Vanborn, die zijn tweede soloplaat zal uitbrengen
Overrated in 2018: Greta Van Fleet, als ik Led Zeppelin wil horen dan luister ik wel naar Led Zeppelin.
Underrated in 2018: Natalia Lafourcade: prachtige authentieke Latin folk. Ze is een megaster in Latijns-Amerika, maar bij ons is ze amper bekend.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Je hebt helemaal geen radio nodig om nieuwe muziek te ontdekken. Het internet biedt ontelbare mogelijkheden aan om nieuwe muziek te ontdekken. Ga bovendien ook naar lokale optredens, festivals, wat dan ook en laat jezelf verrassen.

Jasper Laureyssens

Favoriet album van 2018: Rhye — Blood, Beach House — 7, Christine and the Queens — Chris.
Favoriete single van 2018: Zwangere Guy — “Gorik Pt. 1”. Niemand in België gaf zijn donkere ziel meer bloot dan Zwangere Guy. Gorik van Oudheusden doet dat op magistrale wijze en daar heb ik groot respect voor.
Favoriete debuten van 2018: Shame — Songs of Praise, Cardi B — Invasion of Privacy.
Favoriete act van 2018: Ik was het meest onder de indruk van David Byrne op Down the Rabbit Hole en Fever Ray in de AB. Dat ze uitstekende nummers hebben, dat was al duidelijk, maar ze wisten mij meer dan een uur te boeien en te verrassen met hun uitgedokterde show. Entertainment van de bovenste plank, zonder dat het plat of achterhaald werd.
Favoriet optredens van 2018: Craig David op Rock Werchter verraste mij het meest. Met veel kunde en hits stak hij de Klub C in zijn eentje in lichterlaaie. Redelijk geniaal. Daarnaast greep Shame me op Down the Rabbit Hole vanaf minuut één bij de keel, en dat gevoel ging nooit weg. Ik was overdonderd door hun energie en drive. Misschien wel dé band om in de gaten te houden de komende jaren. Mijn sympathie voor hen groeide alleen maar toen ik ze backstage per toeval kon spreken. Fijne kerels zonder allures. Tot slot wist de legendarische Patti Smith mijn muzikaal hart te raken. Ik zag dit jaar niemand meer relaxed op een podium staan als zij. Alsof ze in de AB even koffie kwam drinken. Geniale muzikante en zoveel meer dan dat.
Favoriet festival van 2018: Zonder twijfel Down the Rabbit Hole. Relatief goedkoop, lekker eten en geweldige bands.
Favoriete muziekvideo van 2018: Childish Gambino — “This Is America”, onder het motto ‘beelden zeggen soms meer dan woorden’.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Zoals eerder gezegd denk ik dat Shame de toekomst in handen heeft. Benieuwd of ze in 2019 met nieuw werk op de proppen komen.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Zonder enige twijfel Zwangere Guy. Ik ben er zeker van dat zijn album iets teweeg zal brengen in België. Verder wist Josephine mij te overtuigen in café Den Trap. Ik heb het gevoel dat 2019 haar jaar kan worden. Ik kijk ook erg uit naar Brihang, die in 2019 zijn nieuwe plaat zal uitbrengen.
Overrated in 2018: Post Malone, XXXTentacion, Gers Pardoel en Tourist LeMC.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: 2018 was voor mij een schitterend muzikaal jaar. Na ontelbare shows, ontdekkingen, reviews en interviews kan ik zeggen dat Dansende Beren mijn jaar schitterend wist in te kleuren. Bedankt daarvoor. Dat ik helden als ondermeer Milosh van Rhye en Zwangere Guy kon interviewen, zal ik nooit vergeten. Wat me het meest raakte was het interview met Zwangere Guy, die in zijn zetel naast mij zat en een deel van zijn opkomende plaat zat te rappen. Bakken bewondering. Ook het per toeval vertoeven in de backstage van Down the Rabbit Hole was een hoogtepunt. Via een kennis van de band Shame wist ik de backstage binnen te raken. Een lange en gezellige babbel slaan met de mannen van Shame voelde surreëel. Dat moment maakte het harde werk meer dan goed.

Ann-Frédérique Lorquet

Favoriete albums van 2018: Aangezien ik eerst een eindeloze lijst opsommingen hier had staan, heb ik besloten me te beperken tot een vijftal exemplaren: Myth Syzer — Bisous, Blood Orange — Negro Swan, KIDS SEE GHOSTS – KIDS SEE GHOSTS, Empress Of – Us, SOPHIE – OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES.
Favoriete singles van 2018: James Blake heeft – hoera hoera – dit jaar twee nieuwe pareltjes afgeleverd: “If The Car Beside You Moves Ahead” en “Don’t Miss it”. Ik kan moeilijk kiezen tussen die twee. En oh ja, deze zijn ook wel écht het vermelden waard: Let’s Eat Grandma – “Falling into Me”, Brockhampton – “1999”, Lykke Li – “deep end”, Lolo Zouaï – “Brooklyn Love”, ELIZA – “Alone & Unafraid”, Mac Miller – “Self Care”, Janelle Monáe – “Make Me Feel”, Pusha T – “Hard Piano”, SOHN – “Nil”, Billie Eilish – “you should see me in a crown”, Blood Orange – “Chewing Gum”, Robyn – “Missing You”, Rosalía – “MALAMENTE”, Che Ecru – “Before I Die”, Father en Abra – “Lotto”. ik moet stoppen; zou nog wel even kunnen doorgaan.
Favoriet debuut van 2018:  Jorja Smith — Lost & Found als beste internationale debuut, en Tsar B — The Games I Played als beste Belgische debuut.
Favoriete act van 2018: Blood Orange, sowieso.
Favoriete optreden van 2018: Ik heb Tsar B al een vijftal keer zien optreden. De show in de AB afgelopen lente was wel echt het absolute hoogtepunt. Ik was met verstomming geslagen en heb heel de nacht niet geslapen uit enthousiasme. Niet alle artiesten weten live zó te overtuigen als Justine Bourgeus dat kan. Echt, topvrouw.
Favoriete festival van 2018: Booty Rave is een échte aanrader. Ik was er zelf dit jaar jammer genoeg niet, maar uit ervaring kies ik sowieso dit. Naast de all-in drankformule is het een enorm gezellig minifestival waar aandacht wordt geschonken aan kleine, onbekende artiesten. Er is slechts één woord voor nodig: fantastisch.
Favoriete muziekvideo van 2018: Dit vind ik een moeilijke, ik ken namelijk weinig muziekvideo’s… Een van de weinigen die ik heb gezien is “Apeshit” van The Carters. Vooral de achterliggende boodschap vond ik hier geweldig aan. Beyoncé en Jay Z klagen namelijk de post-koloniale bias aan in onze Westerse percepties over kunst en cultuur.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: De Frans-Amerikaanse Lolo Zouaï heeft dit jaar enkele steengoede r&b-nummers uitgebracht. De Algerijnse roots van de artieste zijn duidelijk een inspiratiebron voor haar muziek waardoor die nummers een unieke vibe hebben. Ik denk dat er wel eens een debuutalbum in de aantocht kan zijn, of ja, dat hoop ik gewoon echt.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Le Manou, een Waalse indiepopartieste. Ze wist me enorm te bekoren met haar single “Pour toi” dit jaar. Via sociale media liet ze al weten dat er nieuwe muziek te wachten staat. En oh ja, Tristan ook niet te vergeten. De verwachtingen zijn hoog na “Weslanda”.
Underrated in 2018: Saturn van Nao: supergoed album, maar weinig aandacht gekregen.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Ik heb sinds een jaar premium account op Spotify: nieuwe muziek ontdekken was nog nooit zo makkelijk als ooit tevoren. Hierdoor is een maniakale, obsessieve drang ontstaan om alle goede muziek te ontdekken en te beluisteren. Helaas, onmogelijk! Ik heb ondertussen al leren aanvaarden dat ik niet alles kan kennen. Muziekblogs zoals Dansende Beren weten dan af en toe te helpen om door het bos de bomen nog te zien. Idiii.

Quinten De Seranno

Favoriete albums van 2018: A$AP Rocky – Testing. Heerlijk hoe de grootste van de A$AP-bende zichzelf blijft perfectioneren; op Testing krijgen we echt zijn beste werk tot nu toe. Good Thing van Leon Bridges ligt ook regelmatig op, heerlijk hoe Bridges deze oude sound blijft vernieuwen.
Favoriete singles van 2018: Mantis – “M”. Tien minute lang gehypnotiseerd worden en gewoon kei hard genieten. Een schoolvoorbeeld van hoe een instrumentaal nummer moet klinken.
Favoriet debuut van 2018:  Superorganism – Superorganism.
Favoriete act van 2018: dirk. heeft mij toch aardig weggeblazen, wat een feest.
Favoriete optreden van 2018: Phosphorescent in de Botanique; nog nooit zo een getalenteerde muzikant gezien die zo down-to-earth blijft. Een heel eerlijk concert in een intieme setting.
Favoriete festival van 2018: Crammerock. Een festival dat jaar na jaar blijft groeien en altijd zorgt voor een frisse mix van Belgische en internationale artiesten. Het festivalgevoel zoals het hoort, aan een heel verleidelijke prijs. Het idee om aan beide zijden van de tent een podium te plaatsen, blijft geniaal. Zo ben je altijd verzekerd van een plaatsje vooraan.
Favoriete muziekvideo van 2018: Childish Gambino – “This Is America
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Eindelijk dat debuutalbum van Maggie Rogers.
Overrated in 2018: Niels Destadsbader die twee keer het Sportpaleis uitverkoopt. Hoe?
Underrated in 2018: Arctic Monkeys. Zoveel haat gekregen. Als een album zo in je hoofd kruipt, is het toch niet saai? Hoe dan ook: het feit dat er bijna een jaar na release nog over gediscussieerd wordt, maakt het des te interessanter.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Dat, in een tijdperk van muziek streamen, airplay op de commerciële radio nog steeds de manier is om door te breken.

Lyra Lambert

Favoriet album van 2018: Chime van Dessa ontdekte ik pas deze zomer, maar die plaat heeft de rest van mijn jaar gekleurd.
Favoriete singles van 2018: “Out the Window” van Confidence Man, “Falling Into Me” van Let’s Eat Grandma, “Hue” en “Nil” van SOHN, “Kitty Kitty” van De Staat, pff ja zeg er waren er best wel veel hoor. Zelfs 5 Seconds of Summer waren plots goed. Het was makkelijker vorig jaar!
Favoriet debuut van 2018: Love Love Love van Shht. Het mag ook wel eens uit eigen land komen. (Eervolle vermeldingen voor Lo Moon en Confidence Man.)
Favoriete act van 2018: Ik ben naar vier verschillende optredens van Girls in Hawaii geweest op amper elf maanden tijd, dus dat moeten zij wel zijn, zeker?
Favoriet optreden van 2018: Shht in Vooruit en Everything Everything in Botanique.
Favoriete muziekvideo van 2018: Muziekvideo’s hebben me nooit erg aangesproken, maar de video bij “All Directions” van Son Lux wist me wel te boeien.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Declan McKenna. Een vriendin liet me zijn debuutplaat horen, en ik was meteen hooked voor het leven. En het schijnt dat Nilüfer Yanya ook een plaat gaat uitbrengen!
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Glints. Ik zag hem voor het eerst aan het werk in 2016, en de sterke songs zijn sindsdien maar blijven komen. Na “Bugatti” kan er voor mij nog weinig misgaan.
Overrated in 2018: The 1975. Ik zeg dit als jarenlange fan, maar A Brief Inquiry is afgezien van een aantal nummers gewoon degelijk, niet meer. De vergelijkingen met OK Computer doen me twijfelen of ik wel dezelfde plaat gehoord heb.
Underrated in 2018: Het Franse Evergreen bracht dit jaar al hun tweede ijzersterke plaat uit, en krijgt nog steeds veel te weinig aandacht. Ook nog: mijn plaat van het jaar (Chime) lijkt niemand te kennen, en de nieuwe James Bay was verrassend goed. En Arctic Monkeys door sommigen, ook hier ;)
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Dit jaar werd het eindelijk sociaal acceptabel om twenty one pilots goed te vinden. Ik ben tevreden over die evolutie.

Renaat Senechal

Favoriet album van 2018: Be the Cowboy van Mitski. Er zijn dit jaar weinig platen verschenen die zo ‘af’ zijn.
Favoriete singles van 2018: Mary Winter” van Swervedriver, “The Echo of the World” van Cloud Nothings, “Soup” van Shht, “Universal Rhythm” van Acid Mondays, “These 3 Things” van Ought, “Heatwave” van Snail Mail, “Talking Pictures” van FRIGS, “Never Coming Back” van A Place To Bury Strangers, “Sex” van Djrum, “Pain Killer” van Iceage, “Antidote” van Preoccupations, “Milk” van dirk. en “FUN!” van Vince Staples.
Favoriet debuut van 2018:  Dream Wife van Dream Wife: punkvrouwen die de afbraak van heilige huisjes niet schuwen.
Favoriet optreden van 2018: Nick Cave op Rock Werchter, ook al heb ik het helaas op tv moeten volgen.
Favoriet festival van 2018: Het pittoreske Melkrock in mijn eigen stadje Tielt: een gulden middenweg tussen gezelligheid/betaalbaarheid en kwaliteit/festivalervaring.
Favoriete muziekvideo van 2018: “Oh Baby” van LCD Soundsystem; het moet niet altijd met vuurwerk zijn.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: My Bloody Valentine schijnt eindelijk weer een album klaar te hebben, waar ik hartstochtelijk naar uitkijk.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Blu Samu: terwijl de trapbeat in de hip hop stilaan begint tegen te steken, experimenteert deze Antwerpse met Latijnse en jazzinvloeden, ondertussen al goed voor drie singles en een ep.
Overrated in 2018: IDLES; velen zijn er zot van en het is inderdaad een stevige brok energie, maar voor mij niet meer dan dat. Hun tweede album staat op één in onze top 50, maar ik kan het niet eens uitluisteren.
Underrated in 2018: Artiesten en labels die ondanks de enorme prestatiedruk en de weinige centen toch hun eigen ding blijven doen.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Er is een grandioze revival van eighties-postpunk aan de gang die toch een eigen stempel heeft. In onze top vijf van beste albums alleen staan er bijvoorbeeld al drie.

Emma Vierbergen

Favoriete albums van 2018: Robyn – Honey, de comeback van de Zweedse popster was een extra hete met meer diepgang dan voorheen; Tamino – Amir, de Belgische trots die volgend jaar ongetwijfeld internationaal doorbreekt; Christine and the Queens – Chris, even alles overhoop gooien met een hergeboorte en die heisa dan doen vergeten door goeie popsongs uit te brengen.
Favoriete singles van 2018: King Princess – “1950”, in hetzelfde genre Girl in Red – “Girls”, Sampha – “Treasure”, de Brit verzekerde ons dat we hem ook na zijn topjaar niet zouden vergeten in 2018, George Fitzgerald – “Burns”, de aanstekelijke oh oh oh’s; Ariana Grande – “Thank u, next”
Favoriet debuut van 2018: Jorja Smith – “Lost & Found”, een meisje uit Londen met een dijk van een stem waar ook Drake zot van is.
Favoriete act van 2018: Roméo Elvis, overal waar Roméo passeert met z’n Motel is het een feestje, niet alleen hip hop en rebellie wordt gevierd tijdens zijn shows maar des te meer ook de samenhorigheid van Vlaanderen en Wallonië. Telkens opnieuw een nationaal volksfeest met die man.
Favoriet optreden van 2018: Harry Styles in het Sportpaleis, gevolgd door Bon Iver in Vorst Nationaal en Liam Gallagher in de AB. Drie grootheden die enkel en alleen met hun naam zalen doen uitverkopen en dan vanaf lied één al je verwachtingen inlossen.
Favoriet festival van 2018: Pukkelpop; de perfecte harmonie tussen comateus dronken vijftienjarigen die losgaan op muziek van Post Malone en de meerwaardezoeker die hier en daar nog een graantje mainstream meepikt (Dua Lipa, Kendrick Lamar).
Favoriete muziekvideo van 2018: Childish Gambino – “This is America”, ik denk niet dat een andere videoclip me zo hard van mijn stoel blies de laatste vijf jaar.
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: The Japanese House brengt eindelijk haar debuutalbum uit in 2019, alsook Nilüfer Yanya en Sigrid. Verder verwacht ik ook veel van het nieuwe album van The Vampire Weekend en hoop ik op een eerste plaat van King Princess.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: Glints, de Bugatti-man heeft in 2018 veel gezaaid en mag in 2019 internationaal gaan oogsten; hetzelfde geldt voor Blackwave. Tenslotte hoop ik dat Warhola in 2019 de rest van zijn masterplan uit de doeken doet en we dus nog een tiental singles en per slot van rekening een debuutalbum kunnen verwachten. Zijn presentatie daarvan in de AB deed ons al reikhalzend uitkijken naar die onthulling.
Overrated in 2018: Arctic Monkeys
Underrated in 2018: Wolf Alice, hun laatste album won dus wel een Mercury Prize!
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Dat twenty gay teen ook in de muziekwereld zijn positie verstevigde met een over the top maar oh zo goeie tweede popplaat van Troye Sivan, de doorbraak voor King Princess en de hype rond Hayley Kiyoko. Ik klink op een 2019 met nog meer regenbogen, zoals bijvoorbeeld een nieuw album van Frank Ocean?

Frédéric Beeuwsaert

Favoriete album(s) van 2018: Khruangbin – Con Todo El Mundo, Dirk. – Album, The Bony King Of Nowhere – Silent Days
Favoriete single(s) van 2018: Kurt Vile – “Bassackwards”, Anderson .Paak ft Kendrick Lamar – “Tints”, Every Stranger Looks Like You – “Tying The Knot”, Stikstof – “Gele Blokken”, Charles Bradley – “I Feel A Change”, Parquet Courts – “Wide Awake”, Chaka Khan – “Like Sugar” en Eels – “The Deconstruction”
Favoriete debuut van 2018: Rolling Blackouts Coastal Fever – Hope Downs
Favoriete act van 2018: Tommy Cash (TOMM¥ €A$H) was live een heel ‘aparte’ ervaring
Favoriete optreden van 2018: The War On Drugs (Sportpaleis), Nils Frahm (Depart), Arctic Monkeys (Sziget)
Favoriete festival van 2018: Sziget festival was een fantastische totaalbeleving
Favoriete muziekvideo van 2018: Shht – “Soup”, het aantal verwijzingen en referenties in de clip is immens, en er zit ook echt een idee achter de op het eerste zicht vooral absurde clip
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: Kokoroko bracht met “Abusey Junction” een parel uit en brengt hopelijk nieuw materiaal in 2019, Durand Jones & The Indications gaan een geweldige plaat uitbrengen, curieus welke richting Foals uitgaat
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: Heel benieuwd naar wat van Steak Number Eight zullen krijgen in hun nieuwe gedaante Stake, verder ook vol ongeduld voor Balthazar (wat een singles!!)
Overrated/underrated in 2018: Waarom The 1975 bij veel relevante personen/sites zo geprezen worden met hun nieuwe plaat dit jaar is me een raadsel, gelukkig ben ik niet de enige die niet mee is in dat verhaal
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden… Mac Demarco speelt ook shows die niet volledig uit de hand lopen, ’t Hof Van Commerce en Gestapo Knallmuzik maakten een geniale documentaire, de Rode Duivels doorbraken de Werchter-vloek van de laatste jaren, Goose deed het vernieuwend dit jaar met hun non-stop show, het werd nog moeilijker om door het bos de bomen te zien qua nieuwe muziek, Vulfpeck.

Jasper Verfaillie

Favoriete albums van 2018: Lucy Dacus bracht met Historian en Boygenius (samen met Phoebe Bridgers en Julien Baker) zowaar de beste lp en ep van 2018 uit.
Favoriete singles van 2018: Soccer Mommy — “Scorpio Rising”, Pinegrove — “Darkness” en Ben Howard — “A Boat to an Island on the Wall”.
Favoriet debuut van 2018: Mikaela Davis blendt op Delivery pop met folk en bewijst dat een harp niet klassiek hoeft te klinken om te kunnen boeien.
Favoriete act van 2018: Overal waar dirk. langskwam, lieten de jongens uit Tielt en Ingelmunster een spoor van vernieling en papieren maskers achter.
Favoriet optreden van 2018: Wie in 2018 David Byrne aan het werk zag, kan niet anders dan hem bovenaan hun lijstje van beste optredens te zetten. Ik zag hem aan het werk op Down the Rabbit Hole, waar hij toch de intieme en intrigerende set van Nick Cave wist te overtreffen. Daarnaast werd ik ook gecharmeerd door Leslie Feist in de Ancienne Belgique en Bon Iver in Vorst Nationaal, waar ze tijdens een van hun weinige optredens het publiek moeiteloos wisten in te pakken.
Favoriet festival van 2018: Down the Rabbit Hole; niet alleen omwille van de overheerlijke bitterballen, maar ook voor de zalige locatie en ditto programmatie.
Favoriete muziekvideo van 2018: “Don’t You Know I’m in a Band” van Confidence Man.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Vampire Weekend kan met hun langverwachte vierde wel eens de band van 2019 worden.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: De nieuwe plaat van Geppetto & the Whales heeft dan wel vijf jaar op zich laten wachten, het resultaat gaat hen in 2019 terug op de kaart zetten.
Overrated in 2018: Alles wat Kanye aanraakte of tweette, en oersaaie pop en hiphop door artiesten wiens tanden en leven vaak kleurijker zijn dan hun muziek.
Underrated in 2018: Sufjan Stevens voor het twintigste jaar op rij.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Dat veel vrouwen in mijn eindejaarslijstje terecht kwamen (Lucy Dacus, L.A. Girls, Mikaela Davis, Soccer Mommy, Let’s Eat Grandma, Emma Ruth Rundle …) en zo de term vrouwenmuziek een heel andere invulling gaven. Dat Werchter zijn beste tijd gehad heeft, Pukkelpop durft te experimenteren en ze in Nederland al heel goed doorhebben hoe je beleving aan kwaliteit koppelt. En Sufjans kostuum op de Oscars natuurlijk!

Leni Sonck

Favoriete album van 2018: Stray van Thomas Azier, weer heel anders dan Rouge, maar ook weer ontzettend verrassend
Favoriete single(s) van 2018:
Fever” van Balthazar, “My Enemy” van Chvrches en “Us” van de man die komaf maakte met z’n lange lokken en hoed, maar mij gelukkig weer helemaal wist te overtuigen met Electric Light, James Bay.
Favoriete debuut van 2018: Angèle met Brol, want what’s not to love about het kleine zusje van Roméo Elvis? 
Favoriete act van 2018:
Oscar & the Wolf; wat een show in het Sportpaleis. En omdat een avondje dansen en naar Max Colombie—gehuld in de zoveelste glitter outfit—kijken nooit een straf is natuurlijk!
Favoriete optreden van 2018:
Aurora! Geen twijfel mogelijk! Ik zag Aurora twee jaar geleden in de Botanique met Rachèl Louise en Depresno in het voorprogramma en was toen al helemaal mindblown. In maart zag ik haar in Amsterdam waar ze alvast wat nieuwe muziek voorstelde. Inmiddels kwam haar tweede album Infections of a different kind step 1 uit, wat ze in oktober aan ons voorstelde. Van een ingetogen show, naar een heuse performance met dansers én toch nog die pure, ietwat schuchtere Aurora. Ongelofelijk! 
Favoriet festival van 2018:
Concert at Sea, niet per se om de line up, maar een festival waarbij je elke ochtend langs het strand naar het festivalterrein loopt, de zon onder ziet gaan boven zee en geniet van muziek… Meer hoeft dat niet te zijn! Oh, het fantastische weer zat er ook wel voor iets tussen! 
Favoriete muziekvideo van 2018:
 Dat moet dan wel “This is America” van Childish Gambino zijn omwille van de hele boodschap erin. 
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden:
Son Mieux komt in 2019 met een debuutalbum en brengt indie folk pop die lang in je hoofd blijft hangen. Verder ook Sophia, de 20-jarige Nederlands-Libanese zangeres brengt pop met dromerige R&B invloeden. Ook live een absolute aanrader! 
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden:
Bosum
Overrated in 2018:
Bazart 
Underrated in 2018: Rhye, Sufjan Stevens, Gordi 
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: 
Het jaar waarin vrouwen steeds meer een podium kregen, festivals niet altijd de massa wisten te overtuigen en verrassingen op de meest onverwachte plekken te vinden waren. Voor mezelf ook een jaar waarin ik ontzettend veel bijzondere mensen ontmoette door muziek en op de gekste plaatsen kwam. En het jaar waarin m’n camera echt een extra ledemaat geworden is.

Robbe Rooms

Favoriete albums van 2018: Christine & the Queens — Chris, Florence & the Machine — High As Hope, Hooverphonic — Looking For Stars, Janelle Monáe — Dirty Computer, Lily Allen — No Shame, Anna Calvi — Hunter, en om toch met twee mannen af te sluiten: Tamino — Amir en Nakhane — You Will Not Die.
Favoriete singles van 2018: Enkele nummers die voor mij 2018 kleurden zijn ongetwijfeld Christine & the Queens — “5 dols”, Florence & the Machine — “Hunger”, George Ezra — “Hold My Girl”, Anna Calvi — “As a Man”, en het nog redelijk nieuwe “Nothing Breaks Like a Heart” van Mark Ronson en Miley Cyrus.
Favoriet debuut van 2018: Nieuw en van eigen bodem: Jaguar Jaguar! Enorm genoten tijdens hun ep-release in de Charlatan!
Favoriete act van 2018: Charlotte Gainsbourg in De Roma vond ik echt ongelofelijk. Na haar passage op Cactusfestival raakte ik enorm gefascineerd door deze vrouw. Zij geeft meer dan gewoon een optreden; Gainsbourg maakt een kunstwerk van haar show.
Favoriet optreden van 2018: Dit is een moeilijke, want het is appelen met peren vergelijken. Greta Van Fleet valt niet te vergelijken met Warhola. Ik denk dat ik toch het meest genoten heb van Christine & the Queens in Vorst. Een ongelofelijke vrouw die geweldige muziek brengt, en dat met superhippe dansmoves! Die waren toch veel beter dan de mijne… Tijdens het optreden van Lily Allen heb ik me ook veel meer geamuseerd dan ik verwacht had.
Favoriet festival van 2018: Cactusfestival dag 2! Gedanst met Intergalactic Lovers, gezongen met Emeli Sandé, gefeest met Arsenal… en dat allemaal in een mooi en gezellig park. Ook de tot dan voor mij onbekende muziek van Tune-Yards en zeker Charlotte Gainsbourg maakte mijn die dag alleen maar gelukkiger. Een megageweldige dag met één groot minpunt: ’t was warm verdomme!
Favoriete muziekvideo van 2018: Ik ben niet iemand die veel videoclips bekijkt, maar die van “Damn, dis-moi” van Christine & the Queens vind ik geweldig. De moves van Chris(tine) die doen denken aan de King of Pop fascineren me elke keer.
Internationale act die we in 2019 in de gaten moeten houden: De Noorse Sigrid komt eindelijk met haar debuutalbum en daarmee zal ze hopelijk nog eens over Belgische bodem passeren. Als dat het geval is: ga en geniet van het vrolijke meisje en de leuke muziek.
Belgische act die we in 2019 in de gaten moeten houden: Jaguar Jaguar! Met slechts vier nummers staan ze volgend jaar in de AB Club, maar dat is nog maar het begin van de reis die het viertal komend jaar zal maken. Go and see Jaguar Jaguar!
Underrated in 2018: Het lijkt wel of de wereld Lily Allen vergeten is. Ze bracht dit jaar een zeer goed album uit en gaf twee shows in België waarvan ik mij op één enorm heb geamuseerd. Om de een of andere reden krijgt Lily Allen veel haat over zich heen, wat jammer is, want ze heeft talent. Aan alle haters: “Fuck You”!
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Who run the world? Girls! Veel girlpower in 2018, maar ook de mannen van Greta Van Fleet en Black Box Revelation wisten mijn jaar te kleuren. Met de genderfluïde artiesten zoals Chris(tine) en Nakhane zijn we weer een stap dichter bij een muziekindustrie die uit meer dan alleen mannen bestaat. Laten we in 2019 naar een nog meer gelijke verdeling gaan tussen de mannen en vrouwen en alles daartussen en naast op de radio, festivals…

Tijl Van de Casteele

Favoriete album(s) van 2018: STIKSTOF – Overlast, dirk – Album (de ene maatschappijkritisch en bikkelhard, de andere escapistisch en melancholisch)
Favoriete single(s) van 2018: Every Stranger Looks Like You – “Tying the Knot”
Favoriete debuut van 2018: Psychonaut – Unfold the God Man (de Vlaamse Mastodon)
Favoriete act van 2018: El Yunque (beste en enige stripact die ik dit jaar mocht aanschouwen)
Favoriete optreden van 2018: Death Grips – Ancienne Belgique (Zach Hill is een god)
Favoriete festival van 2018: Best Kept Secret Festival (Alex Turner is een meme)
Favoriete muziekvideo van 2018: Shht – “Masterpiece” (naast de prachtige hoofdrolvertolking, trekt vooral de montage het naar een niveau hoger)
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: Tsar Bompa (NL): Sonic Youth, maar dan met jonge gouda, tulpen, en andere verdovende middelen.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: Pink Room (Pablo Escobar woont blijkbaar in Gent, en speelt dan nog eens in een verdomd goed bandje.)
Underrated in 2018: 30 000 Monkies (ironische macho-sludge is het meest hilarische ooit)
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Het je m’en fous-gehalte van bands zoals Shht, dirk, El Yunque, Youff, en 30 000 Monkies.

Tijs Delacroix

Favoriet album van 2018: Het heeft een lange tijd geduurd, maar finaal was het toch Arctic Monkeys’ laatste, Tranquility Base Hotel + Casino, die m’n hart andermaal veroverde. (In 2019 ga ik door met m’n queeste om de andere beren hiervan te overtuigen.)
Favoriete singles van 2018: Bosum — “Marvin”, Charlotte Adigéry — “Paténipat”, IDLES — “Danny Nedelko”. Drie totaal verschillende acts en genres, maar memorabel ten zeerste.
Favoriet debuut van 2018: Transit van Bert Dockx en ‘t plaatje van Lagüna.
Favoriete acts van 2018: Portland (“Nothing But A Joker” is puur kippenvel live) en met een dikke cirkel eromheen Nick Cave & the Bad Seeds. 2018 was een goed jaar voor gevoelsmensen.
Favoriet optreden van 2018: David Byrne op Rock Werchter. Doorgaans geen fan van revival-acts of frontlui die solo gaan, maar wat Byrne doet is ongezien. Meesterlijk herdefinieerde hij het woord ‘concert’. Nipt gevolgd door Nick Cave op dezelfde editie en Ry X in de Ancienne Belgique.
Favoriete muziekvideo van 2018: De clips van Ry X en Bosums “Marvin”.
Internationale acts die we in 2019 in de gaten moeten houden: De grote lading ruwe, eerlijke popgrieten. Billie Eilish, Charlotte Lawrence, Nina Nesbitt, Sasha Sloan … Een finale doorbraak voor Sam Fender en Julien Baker.
Belgische acts die we in 2019 in de gaten moeten houden: Uit m’n eigen nest hoop ik dat Bosum een mooie vlucht zal nemen. Daarnaast geloof ik sterk in de mensen in en achter bands als Mortier, RHEA en Aarde Aan Daan.
Overrated in 2018: The 1975, een beetje Tokio Hotel uit de Flying Tiger. Daarnaast, acts die hun halve kleerkast mee ’t podium opsleuren. Ten slotte en vooral, de contradictie tussen het inzetten op meer vrouwelijke representatie, en het tegelijk rouwen om pseudo-muzikanten annex full-time abusers zoals XXXTentacion. Het volledige mumble rapgenre mag trouwens in 2018 achterblijven.
Underrated in 2018: Kanye West heeft er een meesterlijk jaar op zitten, maar mensen focusten zich liever op zijn politieke escapades; zonde. Jazz is aan een opmars bezig, maar acts als MDCIII en Steiger verdienen na hun topjaar echt wel meer nationale erkenning. Het meest underrated zijn wel de bands die dit jaar op basis van hun muziek groeiden, en niet op basis van hun vriendenboekje of de succes uit andere of vorige projecten.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: The War on Drugs bewees dat je geen borsten of vol getatoeëerd hoofd moet hebben, om succesvol te zijn binnen de muziekindustrie en Humo’s Rock Rally werd dit jaar weggespeeld door De Nieuwe Lichting (Stubru). Verder was 2018 andermaal een jaar waarin muzikale kak Sportpaleizen kon uitverkopen.

Victor Traest

Favoriete albums van 2018: Connan Mockasin – Jassbusters. Eervolle vermeldingen voor Travis Scott’s ASTROWORLD en Bad Bonez van Michael Seyer.
Favoriete single van 2018:
YBN Cordae – “Kung Fu”. Verfrissende rapartiest met een authentieke stijl, die met deze banger de old school en new school hip hop verbindt. 
Favoriet debuut van 2018:
Brad stank – Eternal Slowdown.
Favoriete act van 2018:
Marc Rebillet. Geniale improvisatie-artiest die enkel gewapend is met een keyboard en een portie gewaagde humor.
Favoriet optreden van 2018:
Lomepal @ Dour
Favoriet festival van 2018:
Dour Festival.
Favoriete muziekvideo van 2018:
A$AP Rocky’s video voor “A$AP FOREVER”. Simpelweg van een ander niveau.
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden:
Steve Lacy. Alles wat deze gitaarvirtuoos aanraakt, lijkt te veranderen in goud. Zijn eerste lp staat gepland voor 2019.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden:
Danny Blue and the Old Socks.
Underrated in 2018:
Kali Uchis’ debuutalbum Isolation werd wat overschaduwd door het succes van andere popzangeressen zoals Jorja Smith en Billie Ellish. Jammer, want Isolation was voor mij één van de betere albums van het afgelopen jaar.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: 
Het overlijden van XXXTentacion en de recente ontwikkelingen rond Tekashi 69. Of hoe snel je tegenwoordig de absolute top kan bereiken, maar er even snel weer kan verdwijnen.

Laurens Collier

Favoriete albums van 2018: Leon Vynehall — Nothing Is Still: prachtig instrumentaal album dat elektronische ambient combineert met jazz. De Britse producer vertelt aan de hand van deze modern klassieke compositie het volledige verhaal van zijn grootouders die naar Amerika emigreerden. IDLES – Joy as an Act of Resistance: ongepolijste punk met een hart zonder dat de band zichzelf te serieus neemt. Bovendien is elk nummer op dit album catchy en meebrulbaar. dirk. – Album: Plaat die perfect de ups en downs van iemand in zijn twintiger jaren samenvat; gewoonweg goede songs die mij nauw aan het hart zijn gaan liggen.
Favoriete singles van 2018: Ty Segall — “My Lady’s on Fire”: buitensporig catchy refrein, en de saxsolo gaat de oren binnen als boter.
Anderson .Paak — “Anywhere”: met Snoop Dogg koos Anderson de beste gastartiest op zijn nieuwe plaat, want wat een dikke schijf is dit. En die baslijn, ohlalalaa. Viagra Boys — “Sports”: Droog, ruig, met complete nonsens als lyrics en voorzien van een even ludieke videoclip. Fog Lake – “Dinosaur”: melancholische indieparel die ik geheel ongewillig ontdekt heb door iets te lang naar Boer zkt Vrouw te blijven kijken. Bedankt Shazam!
Favoriet debuut van 2018: boygenius – boygenius: Pakkende maar nooit vermoeiende samenwerking tussen drie van de beste vrouwelijke artiesten van dit moment.
Favoriete act van 2018: David Byrnes solowerk. Uitermate getalenteerde artiest die over generaties heen blijft verbazen.
Favoriet optreden van 2018: Fan van Madensuyu zijnde was ik verheugd om ze eindelijk aan het werk te kunnen zien in de Handelsbeurs. Toegegeven, hun nieuwe werk kon minder pakken dan ouder, maar wat een muur van geluid kwam er uit dat duo.
Favoriet festival van 2018: Ik heb bar weinig festivals bijgewoond dit jaar. Grote spijt dat ik topacts zoals Nick Cave en Anderson .Paak dit jaar heb gemist in ons land. Boomtown was dit jaar wel de moeite met kleine en grotere Belgische acts zoals Flying Horseman.
Favoriete muziekvideo van 2018: Hoewel ik John Mayer al sinds mijn 14 compleet uit het oog ben verloren, trok hij dit jaar opeens weer mijn aandacht met een verrassend amusante muziekvideo. Een beetje zelfspot staat de man goed en zelfs het nummer klinkt zeker niet slecht, alhoewel de associatie met grappige videoclip hier waarschijnlijk grotendeels voor zorgt.
Internationale act die we in 2019 in het oog moeten houden: Let’s Eat Grandma. Die dames gaan de wereld rondgaan met hun futuristische pop en nummers met onwijs sterke hooks.
Belgische act die we in 2019 in het oog moeten houden: Mooneye bracht een ep uit met gewoonweg zeer goede songs die bij een ruim publiek aanslaan. Ik ben zulke kwaliteitsvolle solo-artiesten met ondersteunende band meer gaan appreciëren dit jaar en ben dan ook zeer benieuwd naar hun eerste langspeler. MDCIII bracht ook een heel sterke plaat uit.
Overrated in 2018: Sophie. De combo tussen elektropop en industrial is veel minder geslaagd dan velen beweren.
Underrated in 2018: Het Belgische Slow Crush met hun ijzersterke shoegaze. Een band die het verdient om international voet aan wal te krijgen maar zelfs nog relatief onbekend is in België.
Wat ik uit muziekjaar 2018 zal onthouden: Hiphop was overal en kon mij zowel positief verrassen als dood ergeren. Punk en garagerock zijn opnieuw springlevend. De jeugd weet niet meer wie Paul McCartney is en Martine Tanghe komt hen bijgevolg allemaal een flink pak rammel geven. Radio 1 is de enige aanhoorbare Vlaamse radiozender van vandaag.

30 december 2018

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter