Rock Am Ring (Festivaldag 3): Wissel van de wacht

De tijd vliegt als je je amuseert en voor we het goed en wel beseften, waren we al aanbeland op dag drie van Rock Am Ring. Zaterdag was een dubbeltje op z’n kant. We zagen met Papa Roach, The Chats en Gojira shows om duimen en vingers bij af te likken. Langs de andere kant bleven we ook licht ontgoocheld achter na Hollywood Undead, Nothing But Thieves en Kings of Leon. De laatste dag beloofde alvast een dag vol met pop- en punkrock te zijn. Sum 41 en NOFX kondigden hun afscheid al aan en met Bring Me The Horizon stond er een ware headliner van de toekomst op het programma.

Maggie Lindemann @ Mandora Stage

De TikTok-sterrenfabriek draait overuren de laatste jaren. De ene hype na de andere ontstaat op dat sociale medium. Maggie Lindemann is echter oldschool, want haar carrière ging door het dak toen “Pretty Girl” viraal ging op Vine. Het bleek het winnende lotje uit de loterij te zijn, want al van jongs af aan schuimde ze de talentenshows af. De pop die ze brengt, kreeg mettertijd andere voorvoegsels: van indiepop tot alternative pop. De laatste tijd is ze weliswaar mee op de poppunktrein gesprongen. De beats maakten plaats voor gitaren en dat was ook wat we te horen kregen aan de Mandora Stage. Met enkel een drummer, gitarist en bassist kwam Lindemann tevoorschijn in een punky minijurkje met als opschrift ‘Do Whatever You Want – No One Gives A Fuck’. Ze voldeed aan het plaatje en ook de songs klonken live een pak ruiger dan op plaat. Er was helemaal geen ruimte in haar set voor oude popsongs. Zelfs megahit “Pretty Girl” moest wijken. Al bij al was het net niet voor Maggie en haar band. We hadden het allemaal al eens gehoord en gezien. Ook eerder deze week kon ze ons in La Madeleine niet volledig overtuigen.

Sum 41 @ Utopia Stage

Hun jubileum van dertig jaar zal Sum 41 niet meer vieren. Eerder dit jaar kondigde de Canadese band aan dat ze in de loop van dit jaar nog een nieuw dubbelalbum Heaven And Hell uitbrengt. Daarna volgt nog een tour om het album te promoten en om afscheid te nemen van de fans wereldwijd, waarna het onherroepelijk gedaan is met de metalpoppunkers. Duurde het zaterdag tot in de vooravond voor het terrein vol liep, dan was het gisteren al drummen geblazen toen Sum 41 verscheen. De punkers speelden het slim en grabbelden enkel hits uit hun repertoire. Zo goed als elk nummer dat de mannen ten berde brachten, was ooit uitgekomen als een single. Het toont de weelde aan die Sum 41 bezit. Dat ze geen enkele song speelden van hun laatste drie albums, maakt dat feitje des te straffer.

De poppunk was dus ruim in het overwicht gedurende het uurtje dat ze toebedeeld kregen. Zanger Deryck Whibley liet de Utopia Stage vanaf het eerste akkoord uit zijn hand eten en hield ze heel de show in zijn controle. Gitarist Dave Baksh gooide er geregeld een solo tegenaan en zorgde er tussendoor voor dat we toch een streepje metal te horen kregen. Met enkel hits was er geen seconde tijd voor het publiek om op adem te komen. De circle- en moshpits waren talrijk en groot. Enkel tijdens “Pieces” gunde Whibley iedereen enkele minuten om bij te tanken. De Canadezen persten er een overbodige cover van Queens “We Will Rock You” uit, maar met “Fat Lip” en “Still Waiting” werden de afbraakwerken aan het hoofdpodium al vroeg ingezet. Sum 41 kwam, zag en overwon. Ondertussen legde het de lat hoog voor al het punkrockgeweld dat nog na hen de bühne op moest.

NOFX @ Utopia Stage

Niet enkel Sum 41 is aan een afscheidsronde bezig. NOFX bestaat momenteel veertig jaar en vind dat het ondertussen wel welletjes is geweest. Fat Mike is het reizen moe en wil zich engageren met andere zaken. Zo richtte hij eerder dit jaar The Punk Rock Museum op in Las Vegas. De groep is een grootheid in de underground punkrockscène, maar dat is geen garantie op mainstream succes. NOFX begon voor een amper gevulde Nürburgring. Gelukkig konden de mannen er zelf mee lachen: ‘We zijn niet de meest succesvolste band die je vandaag zal zien, maar wel de beste. Jullie mogen je dus heel gelukkig prijzen.’

Of we ons zo gelukkig mochten prijzen? Een uur lang slaagde NOFX er niet in ons muzikaal te overtuigen. De set werd symbolisch op gang getrokken met “Dinosaurs Will Die”. Het geluid schoot naar alle kanten en was, zoals de band zelf, slordig. Ook qua stem liet Fat Mike regelmatig steken vallen. Hij wist ons te zeggen dat de band al een week ziek is. Zo liet hij de show in Amsterdam afgelopen woensdag aan zich voorbijgaan. Hij kreeg geregeld assistentie van Dance Hall Crashers-zangeres Karina Denike, die gelukkig wel goed bij stem was. Welke trofee haalde NOFX dan wel binnen? De band was zeker de grappigste die we het weekend zagen. Een carrière van veertig jaar krijg je niet in een uurtje gespeeld, dus greep de groep naar zijn succesvolste songs. “Linoleum” mocht niet ontbreken en ook andere klassiekers als “Bob”, “Stickin’ In My Eye” en “Murder The Governement” werden voorzien van een laatste eer. NOFX was ooit een grote band in Duitsland en Europa, maar dat was in lang vervlogen tijden. Na veertig jaar lijkt het ons verstandig om af te ronden. We kijken met plezier terug op onvergetelijke momenten die ze ons bezorgden. Dit was jammer genoeg een afscheid in mineur.

Turnstile @ Utopia Stage

Voor Turnstile gaat het razendsnel. Vorig jaar in juni zagen we de band een dampende Muziekodroom compleet slopen. Slechts enkele dagen later stonden ze plotseling vlak voor Metallica op het hoofdpodium van Rock Werchter. Ook op Rock Am Ring bemachtigden de mannen een mooie plek op de affiche. Het vaste openingsnummer “MYSTERY” zorgde meteen voor een explosieve start. Zanger Brendan Yates zocht veel interactie met de fans; zo was het kleine podium voor het hoofdpodium de plek waar we hem vaak terugvonden. Helaas is een groeiproces iets dat je tijd moet geven. De opkomst aan de Utopia Stage was teleurstellend. Het voorste vak stond weliswaar helemaal vol, maar de andere vakken bleven grotendeels leeg. Als fan was er dan ook maar één plek waar je moest zijn: vooraan. Dit zorgde voor een intieme sfeer waar Turnstile zich comfortabel bij voelt.

Opvallend was dat Yates langzaamaan steeds meer gewend raakt aan de grote podia. Bij het solo beginnen van “UNDERWATER BOI” liet hij het publiek antwoorden en creëerde hij een ‘ey-ho’-momentje à la Freddie Mercury. Dit alles was slechts een langgerekte inleiding voor een verpletterende uitvoering van “DON’T PLAY”. Tussen het hardcoregeweld door was er ruimte voor een onnodige drumsolo en een intiem moment. Bij “HUMANOID” was er dan weer even ademruimte om je dierbaren vast te pakken. Met een bombardement aan gitaarhooks tijdens “HOLIDAY” en “BLACKOUT” sloot Turnstile daarna op indrukwekkende wijze af. De moshpits behoorden tot de grootste die we het hele weekend zagen. We zagen een band die nog steeds geen grenzen lijkt te kennen en moeiteloos de stap naar grotere podia maakt. We zijn dan ook benieuwd naar wat Turnstile nog meer in petto heeft. GLOW ON blaast binnenkort twee kaarsjes uit en je moet het ijzer smeden als het heet is. We kijken vol spanning uit naar de toekomst van deze hardcoreband.

Machine Gun Kelly @ Utopia Stage

De man die je oftewel haat met passie, oftewel dicht bij je hart houdt. Een middenweg bestaat er gewoonweg niet. Je mag Machine Gun Kelly veel naar het hoofd gooien, maar hij zorgde er eigenhandig voor dat er de laatste jaren een ware poppunkrevival ontstond; tot spijt van wie het benijdt. Zijn laatste twee albums legden de standaard voor hoe poppunk anno 2023 dient te klinken. Aan de aanwezigen te zien, konden we snel besluiten dat er veel liefde op Rock Am Ring voor de Blonde Don was. Iets vroeger dan gepland verscheen hij op de top van een gigantische constructie achteraan het podium. Hij leek met zijn haar in mega pieken en getooid in een reflecterend zilverkleurig strak shirt en dito broek wel van een andere planeet te komen.

Gewapend met zijn gitaar begon hij “papercuts” op de nok van de Utopia Stage. Niet veel later haalde hij Oli Sykes van Bring Me The Horizon uit de backstage om samen met hem een knallende versie van “maybe” te spelen. We waren nog maar net vertrokken, maar MGK zou alles uit de kast halen. Met een reeks poppunksongs hield hij het tempo strak in de set. Ondertussen wist hij als een geboren entertainer iedereen bezig te houden: handjes klappen, springen en meezingen. Wanneer er een sample van “Bittersweet Symphony” weerklonk, was dat slechts de voorbode van het volgende hoogtepunt.

We hoorden vrijdag al YUNGBLUDs versie, maar Machine Gun Kelly  besliste de strijd; zijn versie van “I Think I’m OKAY” had met een vette gitaarsolo van Sophie Lloyd veel meer om het lijf. 1-0. Zijn cover van Gorillaz’ “Feel Good Inc.” deed iedereen even verstommen, maar gelukkig gooide hij er met “title track” meteen erna een stomende poppunksong tegenaan. Een dag eerder op Rock Im Park probeerde hij zijn nieuwe rap single “PRESSURE” nog uit. We gokken dat het geen al te groot succes was, aangezien de rapsongs tot een minimum waren beperkt. Enkel “ay” en “Floor 13” overleefden de selectie. Een trio hits tilde de show naar een nog hoger niveau. “bloody valentine” werd voorzien van een zachte akoestische inleiding, “5150” werd luidkeels meegezongen en “forget me too” bracht Halsey even naar Rock Am Ring. Spijtig genoeg niet in levende lijve, maar in de vorm van backingtracks. Voor wie nog niet van zijn sokken geblazen was, haalde MGK alles uit de kast. Voor het laatste nummer, “my ex’s best friend”, beklom hij de bar en ging hij op zijn dooie eentje genieten van de zonsondergang. Geef hem eens ongelijk. Haters gonna hate, maar Machine Gun Kelly zette wel een show van jewelste neer.

Bring Me The Horizon @ Mandora Stage

In februari stond Bring Me The Horizon nog in de Lotto Arena en daar blies de band ons helemaal omver. De show was ongelooflijk luid en werd perfect uitgevoerd. Oli Sykes en co waren ooit de koningen van de metalcore, maar zelfs dat was niet genoeg. Hun onverzadigbare drang om steeds verder te experimenteren, hielp hen enorm. Zonder concessies te doen, voegden ze elementen van pop, rap en alternatieve rock toe. Dit bracht hen tot waar ze nu staan: op het randje van het headlinen van ’s werelds grootste festivals. Als je dacht dat iedereen uitgeput was aan het einde van dag drie op Rock Am Ring, had je het serieus mis. Het was een drukte van jewelste om een plekje te bemachtigen bij de Mandora Stage. Na een korte video weerklonk gloednieuwe single “AmEN” door de luidsprekers, vergezeld van een indrukwekkend vuurwerk. Het duurde letterlijk slechts een paar seconden voordat het terrein voor het podium veranderde in een kolkende massa.

Met “Teardrops” hield Bring Me The Horizon het tempo hoog. Toch vond Oli Sykes even de tijd om Machine Gun Kelly te begroeten – Sykes zong tijdens de show van MGK “maybe” nog even mee. Het was aardig van de rapper en zijn band om de show vanaf de frontstage te volgen. Meezinger “Mantra” werd iets later echter niet al te zuiver uitgevoerd. “Parasite Eve” viel dan weer op door zijn onopvallendheid. “1×1” werd gespeeld zonder Nova Twins, maar gelukkig liepen de dames wel mee via de backingtrack. Het werd duidelijk dat er wel eens iets mis kan lopen met die backingtrack, toen na “1×1” de verkeerde tracks klaarstonden. Sykes loste dit handig op door te vragen of er iemand een grap had. Het laat zien dat hij in de loop der jaren niet alleen een betere zanger is geworden, maar ook een frontman die op het hoogste niveau speelt.

Keyboardspeler Jordan Fish wordt soms over het hoofd gezien, maar hij is dé drijvende kracht achter Bring Me The Horizon. Hij schrijft en produceert het merendeel van de nummers. Bij “LoST” stapte hij even in de schijnwerpers en nam hij de clean gezongen tussenstukjes voor zijn rekening. LaPlante van Spiritbox mocht “One Day The Only Butterflies Left Will Be In Your Chest As You March Towards Your Death” meezingen. Normaal gesproken wordt dit door Amy Lee van Evanescence gedaan, maar zij sloot een dag eerder al de Mandora Stage af en bleek al vertrokken naar een volgende show.

LaPlante mocht ook nog even blijven hangen om “Nihilist Blues” mee te zingen. Het nummer met de nodige beats, dat normaal door Grimes wordt gezongen, kreeg het publiek aan het dansen. Dit was het moment waarop de band de eindsprint inzette: het zware geschut werd tevoorschijn gehaald. “DiE4u” werd luidkeels meegezongen. Het trio “Drown”, “Throne” en “Can You Feel My Heart” liet de Mandora Stage in puin achter. Die eerste zorgde voor een kippenvelmoment toen de fans bleven zingen na het nummer. Sykes en zijn bende stonden erbij en keken ernaar. Megahit “Throne” was hét hoogtepunt. De fans zongen elk woord mee. Ze dansten, zongen, sprongen en persten de laatste restjes energie uit hun lichaam. Oli Sykes werd er zelfs oprecht emotioneel van en bedankte het publiek uitgebreid voor het inzetten van “Can You Feel My Heart”. Bring Me The Horizon had de eer om de deur van Rock Am Ring 2023 achter zich dicht te trekken en dat deed het zeker niet onopgemerkt. Als er één band is die we in de toekomst zien uitgroeien tot absolute headliner, dan is het wel Bring Me the Horizon.

Onze recensie van dag één lees je hier.
Onze recensie van dag twee lees je hier.