LiveRecensies

Lokerse Feesten 2023 (Festivaldag 2): De regen als hoofdrolspeler

© CPU – Nathan Dobbelaere (archief)

De eerste zaterdag van de Lokerse Feesten was aangebroken. Ook al verbruikte Nederland vrijdag heel wat energie, we zijn nog maar aan het begin van een lange festivalrit. Zaterdag stonden er opnieuw noorderburen geprogrammeerd, maar ook artiesten van nationale en internationale bodem kregen een plek op het hoofdpodium. Dit jaar werd er net iets meer naar boven gekeken in plaats van naar het podium. De weergoden zijn de Lokerse Feesten niet gunstig, maar eergisteren hielden ze zich gelukkig gedeisd. De organisatie heeft zich naar verluidt voorbereid met genoeg poncho’s en een extra noodplan. Met een vers pintje en een lekkere paardenworst in de hand startte dag twee op de Lokerse Feesten!

Glints

© CPU – Kathleen Ooms (archief)

Jan Maarschalk Lemmens, oftewel Glints, lanceerde dit jaar zijn tweede album THE DARK!. Het ontving goede recensies, maar Glints staat bekend om zijn altijd energieke liveshows. In een recent interview met Dansende Beren haalde de Antwerpse rapper aan terug vertrokken te zijn na de coronacrisis en dat zagen we. Met uitstekende passages op de Genste Feesten en een aankomende thuisshow in De Roma beleeft Glints hoogdagen. Helemaal alleen komt de rapper het podium op. Met enkel een soundboard en een vat vol energie laat hij “A Crack of Thunder” op ons los. Een voorbode op het weer(?). Hij kreeg niet al te veel respons van het publiek, maar met opvolger “All In” schudde hij Lokeren wakker. Iets later brengt Glints mede-Antwerpenaar Blu Samu op het podium. Samen brengen ze hun collab “So Sorry”, wat gesmaakt wordt. Danspasjes van het podiumduo zorgen voor het eerste hoogtepunt van deze show.

Glints zet duidelijk in op de Lokerse menigte door zijn Sporting Lokeren T-shirt – gekregen van de organisatie – te showen. Met nummers zoals “Lemonade Money” en “Minimum Wage” wordt het energieniveau de hoogte in gejaagd. De Grote Kaai staat niet meer stil en het volk dikt aan. Met het afsluitend tweeluik “Bugatti” en “Roma” toont Glints dat hij duidelijk een publiek in zijn handen kan nemen en samenknijpen tot één vat energie, ongeacht de (weers)omstandigheden. Net tijdens afsluiter “Roma” kreeg het publiek de grootste bui over zich heen, maar dat stopte het niet om Glints het applaus te geven dat hij verdiende.

XINK

© CPU – Cédric Depraetere (archief)

Ook al blijft de vriendschapsband duren zonder motor, de motor achter XINK raast vlotjes door. Na vier(!) uitverkochte AB’s beleeft de Kempense band een rijkelijk gevulde Belgische festivalzomer. Met het recente “Aura” blijkt dat de groep iets meer is dan een uitgelopen grap. Openen deden de heren met “De andere kant”, een van de bekendere singles uit hun (voorlopig?) laatste album Vergif uit 2005. Met het eerder vernoemde “Aura” kiest XINK voor een iets harder nummer, waar vooral de band duidelijk van geniet. Na nummers zoals “Sucks” en “Sorry” is duidelijk dat het publiek hunkert naar een herkenningspunt. Met “Laat me vrij” wordt die wens vervuld. Het nummer zorgt voor het eerste echte meezingmoment van deze show.

‘Nog eventjes en we horen de vriendschapsband’, hoor je het publiek bijna denken. Na 45 minuten spelen, lanceert XINK dan ook zijn (Belgische) monsterhit. Iedereen zingt mee en neemt hun vrienden eens goed vast, want hoe plat dit nummer ook gespeeld is, de boodschap blijft als een paal boven water staan. Ook worden de confettikanonnen losgelaten. Voor het eerst valt er geen regen uit de lucht. De outro wordt mooi meegenomen naar “Oh-Ho”. Hierbij neemt zanger Jonas Meukens het publiek op sleeptouw en bewijst hij dat XINK iets meer is dan ‘die groep van Junior Eurosong’. Met “Misschien” eindigt XINK met een nieuw nummer dat wordt meegezongen als een ouder nummer. Een vloekende Meukens doet alles wat hij kan om het publiek mee te krijgen en op het einde lukt hem dat (eindelijk).

De Jeugd van Tegenwoordig

© CPU – Bert Savels (archief)

Ook al stond het hoofdpodium vrijdag al vol met Nederlands talent, op dag twee nam een van onze favoriete noorderburen ook een plaatsje in. De Jeugd van Tegenwoordig is al meer dan vijftien jaar lang vaste waarde binnen België en heeft al enkele Lokerse passages achter de kiezen. Met een grote verzameling aan hits en een unieke mix van hiphop en elektronische muziek, komt het Amsterdamse viertal als een van de hoofdacts van dag twee. Op 11 augustus lanceert het collectief zijn nieuwe album Moderne Manieren. Het ideale moment om promotie te maken en nieuwe singles uit te testen. “Goed nieuws” wordt als opener gekozen. Goede keuze, want de regen is ondertussen wat gestopt. De eerste echte hit krijgen we met “Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard” waarbij zowel artiest als publiek bewust omgaan met het N-woord.

Met “Watskeburt” wordt het slechte weer volledig vergeten en doet De Jeugd Van Tegenwoordig wat XINK moeilijk lukte. Het dansuurtje is officieel aangebroken. “Dat mag niet” kregen we even terug als eerste voorsmaakje van het nieuwe album en stelt live zeker niet teleur. Met enkele banale danspasjes, uitstekende beats van Bas Bron en vooral de energie van Willie Wartaal, wordt de Lokerse Feesten terug een volwaardig feestje. De set raast door met hits zoals “Buma In Mijn Zak” en “Manon”. Een steengoede meezinger in de vorm van “Sterrenstof” wordt luidkeels meegebruld. Het Nederlandse vuur was nog niet helemaal gedoofd bij de Lokerse Feesten en De Jeugd van Tegenwoordig maakte van dat vlammetje gemakkelijk terug een groots kampvuur. Met “De Formule” eindigen de Nederlanders de set al dansend samen met het publiek.

Rag’n’Bone Man

© CPU – Bert Savels (archief)

Rag’n’Bone Man bracht voorlopig nog geen nieuwe muziek uit na zijn weinig spraakmakende tweede album. Voor fans is het dus wat afwachten wat deze show gaat geven. Met “Wolves” opent hij zijn set. Het nummer uit het eerste album Human zet de toon voor de rest van het optreden: melodramatische muziek met een ruwe, maar toch helende stem. Een uitgebreide band ondersteunt zanger Rory Graham en vanaf minuut één is het duidelijk dat de groep er zin in heeft. Pas met “Skin” vangt ook het publiek dat gevoel op. Na luidkeels meegezongen hit kondigt Graham ook een nieuw album aan. Daarvan wordt meteen “Sorry For My Broken Heart” voorgesteld. Het nummer krijgt een geweldige respons en Rag’n’Bone Man is duidelijk tevreden.

“Alone” wordt gebracht in de versie van Nothing But Thieves, dat het nummer even geleden in een nieuw jasje stak. Pinks deel op “Anywhere Away From Here” wordt opgevuld door een van de drie achtergrondzangeressen. Dit krijgt een indrukwekkende respons, waarna ook de andere zangeressen bij “As You Are” in de spotlights staan. Na wat minder bekend werk is het tijd voor “Human”. We herkennen de monsterhit als snel aan de basmelodie en meteen wordt hij opgepikt. Elk woord wordt meegezongen, totdat Graham er totaal onverwacht een rapstukje tussen ploft. De set wordt afgesloten met een basssolo tijdens “Hell Yeah”, terwijl “Giant” nog een laatste meezingmoment met zich meebrengt. Ook al is hij de headliner van dag twee, Rag’n’Bone Man zorgde misschien wel voor de verrassing van de dag. Met een imposante stem en een blootgelegde ziel wist de groep de doorregende harten van de Lokerse Feesten iets te verwarmen.

Kungs

Met Kungs wordt de nacht van de tweede festivaldag ingeleid. Gewapend met samenwerkingen met ’s werelds heetste danceartiesten en remixes van onder andere Taylor Swift bestijgt de jonge Franse dj het hoofdpodium. Wie hem niet kende voor het festival, zal ongetwijfeld aha-erlebnis ervaren bij “This Girl”. Het publiek is niet meer voltallig, maar het regent niet meer. Met Tomorrowland achter zich, zou Kungs moeten weten hoe het Belgisch publiek werkt.

Met een imposante, eivormige lichtinstallatie achter zich begint Kungs aan zijn show. Buren die al voor de nachtrust kozen, maken geen schijn van kans. De stevige beats snijden door de lucht en vinden grond bij iedereen die er nog zin in heeft. Na een kwartier krijgen we reeds vernoemde hit “This Girl”. Feilloze overgangen naar eigen werk of remixes zijn de formule van de resterende avond. Met hier en daar samples van onder andere Fake Blood en Redlight krijgt ook de dancekenner iets extra. Imposante visuals in combinatie met de grote discobal zorgen zo voor het einde van een gevarieerde eerste zaterdag. Met de regen als spelbreker werden de blijvers beloond met energieke sets, de ene wat succesvoller dan de andere.

Setlist Rag’n’Bone Man:

Wolves
Time Will Only Tell
Skin
Sorry For My Broken Heart
All You Ever Wanted
Alone
Grace
Bitter End
Anywhere Away From Here
As You Are
Be the Man
Crossfire
Human
Hell Yeah
Giant

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Lokerse Feesten siert zijn affiche ook met o.a. The Murder Capital, 2manydjs, BLUAI, Andromedik en meer

Misschien komt het doordat heel wat affiches meer en meer vorm krijgen, misschien door die aprilse grillen die maar blijven duren: de…
InstagramLiveRecensies

Paaspop 2024 (Festivaldag 3): Een paaseitje te pellen hebben!

Dag drie: de paashaas was langs geweest en om en bij de dertigduizend bezoekers dompelden zich opnieuw onder in een bad vol…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

The Dillinger Escape Plan, Nova Twins en meer naar Lokerse Feesten

Terwijl de Lokerse Feesten langzaam haar tiendaagse programma begon te vullen met iconische en veelbelovende artiesten uit diverse genres, bleef het opvallend…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.