We mogen met Dansende Beren dagelijks nieuwe nummers, albums en vooral ook nieuwe artiesten ontdekken. Sommige acts laten zo een grote indruk achter, dat we hen een extra duwtje in de rug willen geven. In januari stellen we daarom elk jaar onze ‘Grote Beren Van Morgen’ voor, waarmee we acts met veel potentieel in de schijnwerper zetten en doorheen het jaar wat nauwgezetter volgen. Dit jaar nodigden we onze selectie voor het eerst uit voor een interview en gebruikten we de sfeervolle ruimtes van Trix als decor voor enkele portretten. Vandaag stellen we met plezier de Brusselse actrice en popfee Judith Kiddo aan je voor.
Hoe zou jij jezelf voorstellen aan iemand die je nog niet kent?
Ik ben van oorsprong een actrice en begon twee à drie jaar geleden met het maken van muziek. Ik zou mijn popmuziek beschrijven als fantasievol, vrolijk en een beetje melancholisch. Op podium klinkt het iets meer als rock, maar ik ben mijn band nieuw aan het samenstellen om het theatrale in mij beter naar boven te laten komen. In de toekomst wil ik een hybride show maken, die ergens tussen theater en muziek zit.
Je sfeervolle popmuziek weet ons echt te betoveren. Wat zijn de basisingrediënten van je muziek?
Wanneer ik mijn nummers schrijf, doe ik dat met mijn laptop en een gitaar. Het is dus eigenlijk redelijk folkpop en heeft iets retro-futuristisch. Er zijn organische drums, maar soms ook niet. Op de nummers die ik in 2022 zal uitbrengen naar aanloop van mijn debuutalbum, hoor je die mengeling van drums. Het heeft redelijk veel facetten en ik vind het fijn dat het een mix is tussen mijn verschillende invloeden. De basisingrediënten zijn dus redelijk divers.
In de toekomst wil ik een hybride show maken, die ergens tussen theater en muziek zit.
Hoe is je muzikale verhaal begonnen?
Ik droomde er altijd van om zangeres te zijn, maar ik was aanvankelijk best schuchter omdat ik geen instrument speelde. Ik wist niet of ik zelf muziek kon maken, maar zing echt al mijn hele leven lang. Tussen mijn zesde en achtentwintigste leerde ik de nummers van anderen vanbuiten en ging ik graag naar de karaoke. Ik heb Lucien van Robbing Millions leren kennen toen we jonger waren en zijn tien jaar lang uitgeweest. Op een dag hoorde hij me in de karaoke zingen en zei dat het zonde zou zijn als ik met mijn stem geen muziek zou maken.
Als ik dit verhaal aan anderen vertel, voel ik me altijd wat bizar dat ik die validatie of erkenning van iemand anders nodig had om er mee te beginnen. Maar als ik eerlijk ben, heeft de erkenning van Lucien me vooral ook gemotiveerd om aan de slag te gaan. In het begin toonde hij me hoe bijvoorbeeld GarageBand werkte en daarna hoe Logic in elkaar zat. Ik ben hierdoor heel instinctief beginnen schrijven en laat mijn stem het proces leiden. Op mijn eerste ep Petit Chien sprak ik over alle dingen die nauw aan mijn hart lagen. Ondanks dat het maar vijf nummers waren, heb ik toch het gevoel dat alles er al is.
Hoe is je sound doorheen de jaren geëvolueerd?
Dat is een goede vraag, maar ik denk niet dat ik je vraag al kan beantwoorden aangezien ik nog volop in de ontwikkelingsfase van mijn album zit. Wat ik wel kan zeggen, is dat het iets vrijmoediger en assertiever is. Op mijn eerste ep zocht ik alles wat zachtaardiger is uit en was het zeer dromerig. Die dromerigheid wil ik zeker behouden, maar het zal ook wat pittiger zijn.
Je muziek kent behoorlijk wat invloeden. Wie zijn je voornaamste inspiratiebronnen?
Ik heb de neiging om veel naar de muziek uit mijn jeugd te luisteren, zoals naar het album Ray of Light van Madonna. Ik heb een aantrekking tot popmuziek waar een lichte psychedelische toets in zit en waar gitaren in voorkomen. Andere inspiratiebronnen, die wat organischer klinken, zijn Kate Bush en andere poprockzangeressen. Ik kan ook ontzettend genieten van soul en Sade is niet voor niets mijn favoriete zangeres. Mijn muziek heeft niet veel gelijkenissen met die van Sade, maar ik voel me echt geïnspireerd door vrouwelijke artiesten die een heel universum rond hun muziek hebben gebouwd. Ik ben ook grote fan van Talking Heads en David Byrne. Ik heb twee jaar geleden eens een prachtig compliment gekregen na een soloshow. Mijn set werd beschreven als Talking Heads meets Mylène Farmer.
Ik heb twee jaar geleden eens een prachtig compliment gekregen na een soloshow. Mijn set werd beschreven als Talking Heads meets Mylène Farmer.
Wat waren voor jou tot nu toe de mooiste momenten in je carrière?
Vandaag, elke dag. Hier zijn in jullie aanwezigheid. Eerlijk gezegd, er zijn zo veel mooie momenten. Ik was ontzettend zenuwachtig en timide voor mijn eerste show omdat ik niet echt wist of het iets voor mij ging zijn. De dag erna werd ik wakker en had ik een vijftal lieve berichtjes waarin mensen me becomplimenteerden. Ik maak natuurlijk muziek uit plezier, maar ik had toen het gevoel dat het ook iets bij anderen deed.
Wat zijn voor jou de moeilijkste momenten of obstakels geweest?
Ik denk dat nu best wel een moeilijk moment is. Zonder te veel in detail te gaan, ik ben uit elkaar gegaan met Lucien en moet nu alleen verder met mijn project. Ik weet dat ik er uiteindelijk zal geraken, maar het doet me emotioneel wel iets en heeft ertoe geleid dat ik mijn band herconstrueer. Misschien dat we in de toekomst nog eens kunnen samenwerken, maar momenteel is het daarvoor nog iets te vroeg. Ik heb nu een beetje schrik omdat ik alles in eigen handen moet nemen. Het is ook heel spannend omdat ik het tot dan toe altijd uit handen gaf. Ik schreef mijn nummers al zelf, maar ik ben bereid om alles wat er nog bij komt kijken ook onder de knie te krijgen. Het is overweldigend, maar ook fijn.
Hoe zou jij 2021 voor jezelf samenvatten?
Ik heb mijn ep Petit Chien in 2020 uitgebracht, dus het coronavirus was toen al in het land. Het was dus vooral voor opkomende artiesten moeilijk omdat concerten en dergelijke niet konden doorgaan. Uiteindelijk heb ik daarvan gebruik gemaakt om zo veel mogelijk te schrijven aan mijn album en hier echt geconcentreerd werk van te maken. Het was zeker triest om te zien hoe de cultuursector afziet van alle maatregelen, maar op persoonlijk vak heeft het mij meer tijd gegeven om mijn project verder uit te werken. Het ging goed, maar het wordt ook tijd dat we terug naar een normaal leven geven.
Wat zijn je ambities voor 2022?
Ik wil mijn nieuwe set-up op podium verder uitbouwen en heb enkele vrienden die me op podium zullen vervoegen. De nieuwe show zal er echt staan, omdat ik me ook toespits op een goede lichtshow en de algemene beleving. Verder wil ik snel ook nieuw nummers uitbrengen omdat er veel materiaal klaar is en ik niet kan wachten om het met iedereen te delen. Ik kreeg vaak de vraag naar nieuwe muziek, maar ik wil alles gewoon goed doen en neem hiervoor mijn tijd. Ik kijk alvast uit naar 2022.
Ik kreeg vaak de vraag naar nieuwe muziek, maar ik wil alles gewoon goed doen en neem hiervoor mijn tijd.
Wat mogen we muzikaal als eerste van je verwachten in 2022?
Ik ga mijn show voor We Are Open in de Trix voorbereiden en wil in dezelfde periode mijn eerste single uitbrengen. Idealiter komt de tweede single dan ergens in april of mei en komt het volledige album dan tegen het begin van volgend jaar.
Welke grote droom heb je voor ogen?
Een wereldtournee. (lacht) Ik ga waarschijnlijk wel eerst als support act moeten beginnen, maar dat is niet erg.
Fan van Judith Kiddo? Volg hen op Facebook, Instagram en Spotify
De roze tuinmeubels in de Trix tuin zijn van Hartwerp.
Morgen stellen we de laatste ‘Grote Beer Van Morgen’ aan je voor.
De Grote Beren Van Morgen 2022:
Maandag 3/1 – BLUAI
Dinsdag 4/1 – Dishwasher_
Woensdag 5/1 – Bobbi Lu
Donderdag 6/1 – Porcelain id
Vrijdag 7/1 – Wet Leg, Sad Night Dynamite, Steam Down en Tora-I
Maandag 10/1 – Stay Idle
Dinsdag 11/1 – Ão