InstagramLiveRecensies

Fred again.. @ Botanique (Orangerie): Liefste dagboek, gisteren was het feest!

© CPU – Leni Sonck

Bij het grote publiek staat Fred again.. vooral bekend om zijn gigantisch zomerhit “Marea (We’ve Lost Dancing)“, waarmee hij vorig jaar een ode bracht aan de dansvloer. Een sterke dansplaat, zoveel is zeker, maar de jonge Brit is echter veel meer dan dat. Zo was niemand minder dan Brian Eno zo hard onder de indruk van zijn kunnen, dat hij de toen twintigjarige knaap meteen aan de haak sloeg als producer. Hij bleek slechts de eerste in een indrukwekkend rijtje aan gigantische namen. Ed Sheeran (No.6 Collaborations Project en =), Charli XCX, Stormzy, The xx, FKA twigs, BTS, Eminem… ze doken allemaal met Fred de studio in, en in de tussentijd maakt hijzelf ook nog eens muziek aan de lopende band. Toen bekend werd dat hij dit voorjaar slechts vier shows speelde op het Europese vasteland, hadden we dus al snel in de smiezen dat we daarbij moesten zijn.

© CPU – Leni Sonck

Zo’n handvol shows in het voorjaar, je zou denken dat Fred het een beetje zag als wat opwarmertjes voor de festivalzomer. Niets bleek minder waar, want toen voorprogramma Joy Anonymous het podium bewandelde, werd de tamelijk grote productie die de hoofdact bij zich had al een tikkeltje duidelijker. De twee heren moesten het echter slechts met een iets groter dan de gemiddelde gloeilamp doen. Die scheen klaarblijkelijk dan nog eens zo helder, dat ze allebei een zonnebril op hun neus hadden staan. Met een tafel vol knopjes en draadjes hield het duo de zaal drie kwartier bezig, maar als we heel eerlijk moeten zijn, werd het nooit echt spannend. Terwijl de een wat zinnetjes ‘zong’, samplede de ander die om er dan zo een nummer van te maken. Telkens weer hetzelfde recept. De eerste voet van Joy Anonymous op Belgische bodem was dan ook niet meteen memorabel te noemen, al had hun meme-achtige uiterlijk wel iets. En het publiek was opgewarmd, wat uiteindelijk het belangrijkste was.

Een kwartiertje later lichtte plots het grote LED-scherm in het midden van het podium op. Een video van een zichtbaar tevreden Fred again.. die richting Botanique wandelt zorgde meteen voor enthousiasme bij het publiek. Met “Kyle (I Found You)” werd dat al meteen gedeeltelijk beantwoord, maar het was vooral belangrijk voor de Brit dat hij zijn concept uitlegde, met behulp van dat grote scherm. In de lockdown begon hij met het bijhouden van een dagboek, maar natuurlijk niet op dezelfde manier waarop je kleine zusje dat zou doen. Fred zocht naar dingen die hem inspireerden; video’s, zinnen, poëzie… Hij samplede daaruit telkens een specifiek stukje en ging daar dan mee aan de slag. Uiterst creatief dus, maar ook o zo dansbaar.

© CPU – Leni Sonck

Zo hangt “Dermot (See Yourself In My Eyes)” bijvoorbeeld aan elkaar met geluiden uit Dermot Kennedy’s hitsingle “Lost”, wat voor extra veel vreugde bij het publiek zorgde. Je zag dat ook Fred zelf oprecht gelukkig was dat zijn verhaal geapprecieerd werd, en misschien nog vooral dat het op zoveel enthousiasme werd onthaald. Meteen werd duidelijk dat dit wel eens een memorabele avond kon worden, waarin er een nieuwe kroonprins van de dansvloer opstond.

Om alle misverstanden de wereld uit te helpen: we waren gisterenavond wel degelijk getuige van een écht concert en niet ‘zomaar’ een dj-set. Fred werd weliswaar begeleid door Tony, de man achter de knoppen, maar speelde zelf voortdurend piano, zong en drukte op zowat elke lichtgevende pad die op de rijkelijk gevulde tafel voor hem stond. Het totaalplaatje zorgde dan ook voor een visueel spektakel, met de producer in de hoofdrol. Telkens hij een nieuw nummer begon, dook de persoon wiens tekst centraal staat op op het scherm. Zo zag een enthousiast springende zaal bijvoorbeeld Future opdoemen toen Fred zijn remix van diens “Turn off the Lights” bracht, of zagen we Romy van The xx opduiken toen “Lights Out” zijn intrede maakte.

© CPU – Leni Sonck

De Brit had zijn vaste stek ondertussen verlaten voor een samplemachine in het midden van het podium, waardoor de sfeer nog wat intenser werd en de glimlach op Freds gezicht nog wat uitbundiger. Er kon zelfs een hardere remix van “Lights Out” van af. Je zag dat de man zich steeds meer op zijn gemak voelde in de Botanique, waardoor hij het tijd vond om “Me (Heavy)” voor het eerst ooit live te spelen. Dat was vooralsnog nooit gelukt, omdat hij dat emotioneel te moeilijk vond, maar Brussel luisterde geduldig naar het rustige nummer. Met “Kahan (Last Year)” werd de zaal nog wat stiller, en dat na zo’n feest. Op z’n minst indrukwekkend te noemen dus.

Toen Fred bij “Faisal (Envelops Me)” vroeg of het publiek de strofes van Faisal wilde opvullen, wakkerde hij eigenlijk het vuur terug aan voor wat een onvergetelijk einde van de set zou vormen. Van dromerig naar hard en vrolijk, dat was wat er gebeurde, want niet veel later gooide de jongeman zijn mashup van Frank Oceans “Channels” en Moderats “A New Error” in de strijd, waardoor het feestje helemaal losbarste. De Brit zelf dartelde over het podium en vervoegde niet veel later zijn maatje Tony achter de knoppen, waar hij een nog dansbaardere versie van “Sabrina (I Am A Party)” neerzette. En of we ons op een feestje bevonden.

© CPU – Leni Sonck

‘We’ve only got one chance to play this song for the first time live in Brussels’, kondigde de man aan, en stilletjes aan hoorden we dan de begintonen van grote hit “Marea (We’ve Lost Dancing)”. Honderden telefoons gingen tijdens de opbouw al de lucht in, waardoor je de elektriciteit in de zaal bijna letterlijk voelde toenemen. Fred holde naar zijn mini statiefje in het midden van het podium, waarna we ons plotsklaps op het grootste feestje van de afgelopen twee jaar bevonden. De festivalzomer voelde nog nooit zo dichtbij toen we mensen op elkaars schouders zagen kruipen, een gigantische moshpit zagen onstaan en de ‘eeeeh! oooooh!’ hoorden weerklinken. De Brit was zelf zichtbaar onder de indruk, want zijn glimlach kwam op dat moment al tot achter zijn oren. De avond kon eigenlijk niet meer stuk. Dit zorgde voor kippenvel.

Fred again.. trok daarna letterlijk de stekker eruit, maar was nog voor de lichten goed en wel doofden alweer terug met ‘now really the last one’. En dat was er eentje waar de liefde van af straalde. “Billie (Loving Arms)” werd door de 650 aanwezigen luidkeels meegescandeerd, terwijl de handjes vlot de lucht in gingen. We weten niet of de jongeman een goeie acteur is, maar zijn gezichtsuitdrukking deed vermoeden dat hij dit soort taferelen niet elke avond meemaakte. Neen, Fred again.. is veel meer dan een hype, hij is een fenomeen in wording. We waren in ons achterhoofd eigenlijk een beetje bang voor een platte dj-set, maar de Brit bewees dat zijn liveshow veel meer is dan dat. We zouden zelfs durven zeggen dat we gisteren de nieuwe kroonprins van de dansvloer aan het werk zagen, die de festivalzomer zonder moeite zal overheersen. Daar mag je zeker van zijn.

Op zondag 21 augustus staat Fred again.. op Pukkelpop.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Kyle (I Found You)
Dermot (See Yourself In My Eyes)
Julia (Deep Diving)
Tate (How I Feel)
Smoke
Turn On The Lights (Fred again.. Remix)
Lights Out
Lights Out (Fred again.. Remix)
Me (Heavy)
Kahan (Last Year)
Don’t Judge Me
Faisal (Envelops Me)
Channel vs. A New Error (Fred again.. Mashup)
Sabrina (I Am A Party)
Kyle (I Found You)
Angie (I’ve Been Lost)
Marea (We’ve Lost Dancing)
Billie (Loving Arms)

2091 posts

About author
't is oke.
Articles
Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.