Albums, Recensies

Eminem – Music to Be Murdered By (★★★): Wisselvallig met een stevige kans op controverse

Music to Be Murdered By, de verrassingsopvolger van Eminems vorige plaat Kamikaze, is geïnspireerd door de beroemde filmmaker Alfred Hitchcock, en ontleent zijn titel aan Alfred Hitchcock Presents Music to Be Murdered By, een album van Jeff Alexander uit 1958. De plaat is opgedeeld in twee helften, elk met zijn eigen intro. Met hier en daar referenties naar dat album uit het verleden, maar ook met nieuwe nummers in samenwerking met andere grote artiesten zoals Ed Sheeran, de recent overleden Juice WRLD, Q-Tip en Anderson .Paak, probeert Eminem de nasmaak van zijn middelmatige succes met Revival en Kamikaze weg te spoelen.

Of dat gelukt is? Ja en nee. Het begint goed: de eerste intro, “Premonition”, is meteen een referentie naar het werk van Alfred Hitchcock. We horen een schreeuwende vrouw, het geluid van de schop die visueel terugkeert in de albumcover, en een dreigende instrumental waarop Eminem in zijn eerste strofe meteen de critici van zijn vorige album aanvalt: ‘They said my last album I sounded bitter / No, I sound like a spitter who ninety percent of these hypocrites are trying to get rid of’. Meteen een serieuze veeg uit de pan aan iedereen die Kamikaze niet kon smaken.

Marshall Bruce Mathers heeft in zijn carrière zijn status als raplegende opgebouwd en pakt daar hier en daar graag mee uit. Zo vergelijkt hij zichzelf in “Unaccommodating” met de superschurk Thanos, uit de Marvelwereld. Naast deze verwijzing naar zichzelf krijgen nog heel wat andere bekendheden het in “Unaccommodating” aan de stok met ‘the real Slim Shady’. Zo verwijst hij ook opnieuw naar de aanslag in Manchester uit 2017: ‘But I’m contemplating yelling ‘bombs away’ on the game / Like I’m outside of an Ariana Grande concert waiting’. Dit viel niet bij iedereen in goede aarde. Aan die critici kunnen we wel mededelen dat Eminem in 2017 een oproep deed om aan het Britse Rode Kruis te doneren, waardoor ruim twee miljoen pond opgehaald werd.

Een van de hoogtepunten van het album vinden we terug op “Godzilla”, in samenwerking met Juice WRLD. “Godzilla” is de eerste en ook de enige officiële samenwerking tussen Eminem en de recentelijk overleden Jarad Anthony Higgins, beter bekend als Juice WRLD. Het hoogtepunt van het nummer bevindt zich op het einde. In de laatste dertig seconden rapt Eminem maar liefst 224 woorden. Voor de slechte rekenaars zijn dat 7,46 woorden per seconde, een technisch hoogstandje, nog straffer dan dat op “Rap God” van op The Marshall Mathers LP2 uit 2013.

Op “Darkness”, de controversiële leadsingle van Music to Be Murdered By, kaart Eminem wapengeweld aan. Hij neemt de gedaante aan van Steven Paddock, de Amerikaanse massamoordenaar die in 2017 verantwoordelijk was voor de zwaarste schietpartij uit de Amerikaanse geschiedenis. Op het einde van het nummer krijgen we verschillende nieuwsberichten door elkaar te horen in verband met schietpartijen in Amerika. Daarmee probeert Eminem de problematiek zijn publiek bewust te maken van de wapenproblematiek. Een aangrijpend nummer dat voor heel wat controverse gezorgd heeft. Zeker de videoclip, waarin de aanslag vrij expliciet wordt nagespeeld, deed stof opwaaien. Het valt te betwisten of het nodig is om dit zo expliciet in beeld te brengen; zeggen Eminems verses dan niet genoeg? Langs de andere kant zorgt het voor een schokeffect, en als er iemand is die het platform heeft om mensen te bereiken en iets mee te geven, is het Eminem wel.

Het tweede deel van Music to Be Murdered By begint weer met een intro. In “Stepdad” haalt Eminem opnieuw uit, deze keer naar zijn stiefvader. ‘Outside, I look like I’m calm / Inside, I’m a tickin’ time bomb / ‘Cause of this motherfucker, who sticks his dick in my mom’. Na “Stepdad” valt het spijtig genoeg stil. Samenwerkingen als “No Regrets” (met Don Toliver) en “I Will” (met Joell Ortiz, Royce da 5’9’’ & KXNG Crooked) kunnen niet overtuigen.

Dan komen we naast “Godzilla” en “Darkness” uiteindelijk terecht bij het derde hoogtepunt van dit album: “Lock it Up”, in samenwerking met niemand minder dan Anderson .Paak. Wat Ed Sheeran niet kon, lukt hem gelukkig wel. Op een onheilspellende beat, die overigens helemaal 2020 is, legt Anderson een catchy tekst neer. Dit nummer heeft hierdoor samen met “Godzilla” heel wat hitpotentieel.

Dus slaagt dit nieuwe album in zijn opzet? Ja, er zitten hier en daar nummers in die ongetwijfeld een grote impact zullen hebben. Eminem durft maatschappelijke en controversiële thema’s aankaarten als geen ander. Hij doet dat op een expliciete manier, waardoor hij af en toe mensen schoffeert, maar misschien is dat juist nodig. Langs de andere kant is het album echter net niet consistent genoeg en zullen bepaalde nummers even snel vergeten worden, terwijl die een minstens even belangrijke boodschap meedragen. Niet elke boodschap komt dus even goed tot zijn recht op Music to Be Murdered By.

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

20 januari 2020

About Author

Stijn Grobet


2 COMMENTS ON THIS POST To “Eminem – Music to Be Murdered By (★★★): Wisselvallig met een stevige kans op controverse”

  1. robin schreef:

    Muziek reviews zijn het ergste met wisselvalligheid. Echte muziek kennen ze niet meer de reviewers.

  2. Pien Iemel schreef:

    “…probeert Eminem de nasmaak van zijn middelmatige succes met Revival en Kamikaze weg te spoelen.”

    Even een quote van Forbes: “As of January 2019, Kamikaze has sold over 500,000 copies in pure sales, making it the only solo album of 2018 to do so.”

    Tsja, hoe serieus moet je dit stuk dan nemen hè… Maarja, ieder z’n mening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief