FeaturesInstagramInterviewsUitgelicht

De Grote Beren van Morgen 2024: MAVEE

© Nathan Dobbelaere

Het ontdekken van nieuwe muziek zit in het DNA van Dansende Beren en zorgt ervoor dat we bijna dagelijks nieuwe artiesten uit binnen- en buitenland in de schijnwerpers plaatsen. Sommige acts laten zelfs zo een diepe indruk achter, dat we hen een extra duwtje in de rug willen geven. In januari stellen we daarom naar jaarlijkse gewoonte onze ‘Grote Beren van Morgen’ voor, een reeks waarmee we acts met veel potentieel in de schijnwerpers zetten en doorheen het jaar wat nauwgezetter volgen.

Na twee succesvolle edities in Trix met onder andere BLUAI, Ão en Porcelain Id, nodigden we afgelopen maand opnieuw acht opkomende artiesten uit voor een interview. Daarvoor trokken we voor het eerst naar De Roma; het decor voor enkele portretten door onze fotograaf Nathan Dobbelaere. Fans van r&b, soul en pop mogen we vandaag voorstellen aan de Brusselse zangeres en danseres MAVEE.

Hoe zou jij je project voorstellen aan iemand die er nog niet vertrouwd mee is?

Ik vind dat altijd een moeilijke vraag. Ik maak muziek binnen de r&b-achtige sferen. Ik noem het vibes, want het is niet volledig old school r&b, maar het heeft wel die feel. Ik ben ook nog redelijk beginnend en dus bijgevolg zoekende. Ik vind wel dat er ondertussen al een herkenbaar MAVEE-geluid is. Ik maak dus muziek, maar ik dans ook. Alles wat met MAVEE te maken heeft, en dus het volledige creatieve proces hierrond, valt onder MAVEE. En het is tof dat het allemaal onder één ding kan vallen. Ik wil het graag allemaal samen combineren, zodat ik meer kan zijn dan enkel muziek.

Wat zijn de basisingrediënten van jouw muziek? Welke elementen komen vaak terug?

Ik probeer altijd een dansbare beat te maken, omdat ik dus zelf dans, maar dat is veel moeilijker dan gedacht. De meeste van mijn liedjes klinken namelijk nooit echt rustig, maar hebben wel meer chille dan dansbare vibes. Het dansbare is iets van waaruit ik altijd wil vertrekken, maar uiteindelijk wordt het vaak iets anders. Er moet altijd een bepaalde flow inzitten. Ik moet altijd heen en weer kunnen gaan.

© Nathan Dobbelaere

Hoe is het project ontstaan?

Ik heb altijd al gezongen, wat megacliché is. Ik was, en ben nog altijd, redelijk verlegen; voornamelijk toen ik nog een kind was, dus niemand wist dat ik zong, en al zeker niet dat ik serieus kon zingen. Mijn zussen pestten mij daar toen natuurlijk mee, maar op een bepaald moment had ik toch eens een video opgenomen. Op Instagram waren de stories net iets nieuws: toen nog gewoon filmpjes van vijftien secondes die je kon posten. Ik had er eens eentje gemaakt en vroeg aan mijn zussen of ik die online zou plaatsen. Hun reactie was meteen dat als ik het niet zelf online zou zetten, zij het wel zouden doen in mijn plaats.

Er is toen veel reactie op die story gekomen; ongeveer veertig mensen die het precies echt wel leuk vonden. Dan ben ik begonnen met het plaatsen van covers op SoundCloud, en ben ik vervolgens ook mijn eigen muziek beginnen maken, ondanks dat ik dat eigenlijk oorspronkelijk niet van plan was. Ik dacht eigenlijk nooit dat ik zelf muziek kon maken, en al zeker niet zelf teksten kon schrijven, maar ja… Nu zit ik hier.

Hoe is de muzikale sound van het project geëvolueerd? Waar gaat de muzikale reis naartoe?

Ik denk vooral dat mijn zelfverzekerdheid is gegroeid. Ik had vroeger zeker al ideeën, maar ik was gewoon niet zelfverzekerd genoeg om die te uiten. Daarom bleef ik redelijk basic, ondanks dat ik met vele ideeën zat. Toen ik begon, betaalde ik ook alles zelf, met het gevolg dat wanneer ik naar de studio trok, ik alles zo snel mogelijk klaar wilde hebben; het kostte mij geld en dat had ik niet altijd.

Ik was niet de persoon die alles eerst wilde uittesten. Het was gewoon: ‘Dit zijn de vocals en doei’. Ik denk dat ik nu die zelfverzekerdheid wel heb, maar ook een producer heb gevonden waarbij ik comfortabel genoeg ben om alles ook effectief eens uit te testen. Dat is nu ook de reden dat de muziek meer geëvolueerd is tegenover vroeger. Ik kan nu alles testen. Ik hou van veel vocals, dus die kan ik er nu allemaal in verwerken.

© Nathan Dobbelaere

Zijn er artiesten waar je inspiratie uit put op muzikaal of tekstueel vlak?

Ariana Grande, sowieso. Voor mij is dat niet verrassend, maar voor anderen misschien wel. Mijn voorbeelden zijn ook vaak artiesten die ik zelf beluister, maar dat zijn daarom niet artiesten uit het genre dat ik zelf maak. Ze is heel nice op muzikaal vlak, maar ze maakt ook zoveel gebruik van haar eigen vocals en backings, en dat intrigeert mij. Als ik haar bezig zie, dan ben ik altijd onder de indruk. Dat heb ik ook bij Lolo Zouaï. Daar ben ik ook echt grote fan van. Zij heeft mij ook geïnspireerd om Frans in mijn muziek te verwerken. Toen ik dat bij haar hoorde, viel me het meteen op dat dat ook werkte. Ik had er nooit over nagedacht om talen te kunnen en mogen mixen.

Wat zijn tot nu toe de grootste mijlpalen in je carrière?

Ik denk wel CORE Festival. Ik heb dat festival mogen openen, dat was heel gek. Dat was op tien minuten van mijn huis. Mijn manager zei ook van: ‘Als je hier te laat bent, dan zijn er problemen!’. (lacht) Voor de rest ben ik blij met alle plekken waar ik heb mogen spelen. Ik speelde al in De Roma, maar ook in de Botanique en de Ancienne Belgique. Ik ben wel tevreden dat ik al in alle mooie zalen heb mogen staan. Cafés heb ik bijvoorbeeld nog niet moeten doen, of misschien maar twee. Ik mag zo blij zijn dat ik meteen dit kon doen, en dat heb ik zeker te danken aan mijn Sound Track-overwinning in 2021.

© Nathan Dobbelaere

Welke obstakels of uitdagingen kwamen al op je pad?

Dat is een heel goede vraag. Ik heb eigenlijk het gevoel dat alles al heel vlot is verlopen, dus ik denk dat ik ooit nog eens met mijn hoofd tegen de muur ga lopen. Iedereen zegt me dat dat niet gaat gebeuren, maar ik heb daar wel schrik voor. Alle goede dingen kwamen er zo snel al, dus de slechte moeten gewoon nog komen. Ik geloof niet dat het allemaal zo vlot kan blijven gaan. Ik blijf onthouden dat ik dit niet als ‘ de standaard’ mag beschouwen, omdat ik weet dat de kans er is dat ik wat gas zal moeten terugnemen.

Als ik misschien aan een obstakel denk, dan is dat misschien dat ik me voor De Nieuwe Lichting van Studio Brussel heb ingeschreven en twee keer niet geselecteerd werd. Voor de rest is zo goed als alles wat ik probeerde, mij elke keer gelukt. Dat was wel de eerste keer dat ik even dacht van: ‘Huh?’, juist omdat ik zo bevoorrecht was om elke keer te krijgen wat ik wilde. Daarnaast zit mijn verlegenheid voor sommige samenwerkingen wat in de weg. Ik werkte samen met één producer, net omdat die flow zo goed was. Ik heb over het hele jaar met misschien maar twee andere mensen gewerkt en dat ging goed, maar ik heb het gevoel dat ik daardoor wat kansen ben misgelopen. Dat is een beetje de keerzijde van zo ingetogen te zijn: ik durf niet altijd mijn mond open te doen.

Wat is tot nu toe de mooiste fase of het mooiste moment geweest van je project?

Sound Track was wel leuk, maar eigenlijk was het mooiste moment toen mijn band er volledig bijkwam. Ten tijde van Sound Track stond ik nog alleen op podium en dat was wel een uitdaging door mijn verlegenheid. Het moment dat de band erbij is gekomen, is het mooiste moment in mijn carrière, omdat we nu de muziek echt volledig kunnen vertalen in een performance en het geheel zo naar een heel ander niveau kunnen brengen.

© Nathan Dobbelaere

2023 komt tot een einde. Hoe zou je de afgelopen 365 dagen omschrijven?

Leuk. (lacht) We hebben niet zoveel gespeeld, maar alles wat we hebben gespeeld was supergoed. We zijn alleen maar gegroeid. Het is vooral een jaar van groei geweest. Ik heb dit jaar ook gezien dat mensen echt mee zijn met mijn muziek, dus ik kijk alvast uit naar het volgende jaar om een nieuwe setlist samen te stellen.

Met welke ambitie kijk je naar 2024?

Mijn nieuwe ep komt in februari uit en daar kijk ik echt naar uit. We hebben ze net afgewerkt, dus we moeten enkel nog de finishing touches toevoegen. Het was de eerste keer dat ik alles na elkaar beluisterde en dacht: “Oh, tof!’ We willen er ook een releaseshow rond organiseren, dus daar kijk ik echt naar uit. Hopelijk zorgt die ervoor dat er nog meer mensen mee raken in het verhaal en kan ik zo nog meer spelen. We hebben al veel werk gestoken in de liveshows, dus kan ik niet wachten om die te tonen aan iedereen. De eerste show is op 27 januari in de Pianofabriek in Brussel.

Zijn er al concrete dingen waar je naartoe werkt?

Ik ben heel benieuwd naar de release van de ep en de show die daarbij hoort. We zijn nog wat aan het zoeken naar een toffe locatie die ook het beste bij MAVEE past, en dan maakt het voor de rest eigenlijk echt niet uit. (lacht) Desnoods trekken we terug naar de jeugdhuizen.

Wat is de ultieme droom?

Dat ik dit kan blijven doen, maar voornamelijk dat mensen gewoon luisteren naar mijn muziek. Ik wil echt mijn publiek vinden, zodat ik dit ook voor hen kan blijven doen. Ik hoop dat ik de muziek in de toekomst niet hoef te combineren met andere dingen en gewoon non-stop kan werken aan mijn carrière.

Fan van MAVEE? Volg haar op Instagram en Spotify.

De Grote Beren van Morgen 2024

Maandag 1/1 – Dressed Like Boys
Dinsdag 2/1 – ISE
Woensdag 3/1 – STEVE
Donderdag 5/1 – Dad Magic
Vrijdag 6/1 – Fat Dog, Elmiene, Picture Parlour, mary in the junkyard en HotWax
Maandag 08/01 – Eosine
Dinsdag 09/01 – MAVEE
Morgen ontdek je de volgende ‘Grote Beer Van Morgen 2024’

Foto’s door Nathan Dobbelaere
Interview door Frauke Van Coile
Styling door Marie Van Puyenbroeck
Speciale dank aan De Roma

Related posts
AlbumsRecensies

MAVEE - Out of Time (★★★½): Geen haast nodig

2024 is een dikke maand bezig en stilletjes aan kruipen onze nieuwe ‘Grote Beren van Morgen‘ uit hun winterslaap. Ook MAVEE is…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Oriana Ikomo & Mavee - "DIVINE NRG"

Oriana Ikomo laat haar warme stem glijden over een mix van neo-soul, jazz en r&b. Haar eerlijke en zachte muziek kwam tot…
FeaturesUitgelicht

De Internationale Grote Beren Van Morgen 2024 (deel 2)

Naar jaarlijkse gewoonte verzamelen we begin januari een hoop nationale en internationale namen in onze rubriek ‘De Grote Beren van Morgen’, waarvan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.