LiveRecensies

Roufaida, Shaka Shams & Meltheads @ Beursschouwburg: Scherpe fijnproeverij

© CPU – Karen Van Lierde

Ook in 2023 geeft boekingskantoor Busker met ‘Thank Us Later‘ een inkijk in zijn breed assortiment aan vaderlandse artiesten. De première lokte meer dan genoeg muziekontdekkers en feestgangers om aan dit exquise concept een vervolg te breien. In tegenstelling tot de vorige editie werd het deze keer een stuk diverser. Naast frisse hiphopbeats en Riffijnse geluiden mochten ook de kroonprinsen van de Belgische rock de Beursschouwburg op stelten zetten. Bovendien beoogt Thank Us Later een community of merk te zijn waar ook bredere elementen van de hedendaagse muziekscene een platform krijgen. Naast de drie optredens, werden we getrakteerd op een screening van Stier & Schorpioen. Deze documentaire van radio- en podcastmaker Rik De Bruycker vertelt het maakproces van Pourriture Noble, het liefdeskind van Zwangere Guy en Lander Gyselinck.

Roufaida

© CPU – Karen Van Lierde

De Nederlandse met Marokkaanse roots bevindt zich op een steile helling. Sinds Roufaida Abouteleb zich onttrok van allerlei projecten, koos ze eieren voor haar geld. Eerder vergezelde ze Eefje de Visser, Balthazar en Kids With Buns op tournee en vorige maand mocht ze zich presenteren op Eurosonic Noorderslag. De debuutsingle “Don’t Bend” is dan ook een kleurrijk klankenpalet waar ze duchtig mee kan experimenteren. Slechts vergezeld met een gitaar en een samplertoestel stelde de zangeres zich heel kwetsbaar op. De set begon kalmpjes aan, waardoor het geroezemoes een spelbreker dreigde te zijn. Tijdens het ‘kleine liedje’ “One day” vroeg ze expliciet om stilte en die kreeg ze. Vanaf dan was de sfeer optimaal. Roufaida stak verder haar migratieachtergrond niet onder stoelen of banken. Naast de gitaar hanteerde ze haar guembri, een Marokkaans luit-achtig snaar- en percussie-instrument, zelfverzekerd. Haar breekbare stem, de exotische melodieën en poëtische knipogen maken dat Roufaida niet lang een geheim zal zijn.

Roufaida’s eerste release staat gepland voor het voorjaar van 2023. Ze tourt dit voorjaar als support van Echo Beatty en Isolde Lasoen. Alle speeldata vind je hier.

Shaka Shams

© CPU – Karen Van Lierde

Shaka Zulu of Shaka Shams werd vorig jaar uitgeroepen tot StuBru’s De Nieuwe Lichting. Hij deelde die plek met BLUAI en ILA. Na een nokvolle set op We Are Open in Trix mocht nu de Beursschouwburg eraan geloven. De Antwerpse rapper hopt smooth van het ene genre naar het andere. Zo werkte hij bijvoorbeeld samen met KRANKk (“The Wire“) en Miss Angel (“U Mad“). Een opvolger van zijn ep Action Only Volume 2 lijkt niet meer lang op zich te wachten. Shaka stormde 2023 in met “Whatchu Want”. Na enkele ogenblikken ging onverwachts het brandalarm af van het gebouw. Shaka bleef ijzig kalm en spitte onvermoeid de ene bar na de andere. Bij momenten liet hij ergens een uitgebluste indruk na, maar eens “Black Metal Rebel” uit de PA knalde, kwam het publiek pas echt op dreef. Een groepje enthousiastelingen kreeg het zelfs voor elkaar om de zaal in twee te splijten. Deze spontane losgeslagenheid zorgde er evenzeer voor dat Shaka plotseling zijn krachten herwon. De rapper dweepte meermaals met ‘action only’, maar ontving in het begin een matige respons. Dat deed echter niets af aan zijn attitude waardoor zijn show toch een geslaagd feestje werd.

Meltheads

© CPU – Karen Van Lierde

De podiumfavorieten van Meltheads zijn bij lange na nog niet aan het einde van hun Latijn. De finale van De Nieuwe Lichting en zilver op Humo’s Rack Rally 2022 leken slechts opwarmers voor een duurzaam traject. Met de hitsingle “Naiëf” beten de Antwerpse garagerockers zich vast in de waan van de dag. Dit voorjaar doorkruist Meltheads de Lage Landen met dEUS, maar eerst mocht het de tweede editie afsluiten van Thank Us Later. De noten van Clouseau’s “Daar gaat ze” waren wederom de tegendraadse intro van 45 minuten lang aan dwoldaze avonturen. Frontman Sietse Willems wierp zijn uithoudingsvermogen onmiddellijk in de strijd waardoor niemand zich een seconde hoefde te vervelen. Naast de oudere nummers als “I Wanna Be A Girl” kregen we ook een heleboel onuitgebrachte nummers (“Gear”, “Decent Sex”…) te horen die een breder geluid huisvestten. De goed geoliede garagerock begint gestaag te evolueren naar snedige postpunk genre shame. Op die manier blijft Meltheads trouw aan de gitaarsound van vandaag. “Naiëf” zorgde daarentegen niet voor de verhoopte climax, maar Meltheads en Shaka Shams die samen “Black Metal Rebel” brachten, zorgde voor een pittig gekruid slotakkoord van de tweede editie van Thank Us Later.

Naast de supportshows van dEUS speelt Meltheads ook nog een heleboel eigen shows en keert het terug naar de festivals. Alle voorjaarsshows staan hier netjes opgelijst. Komende zomer speelt Meltheads alvast op de eerste dag van Rock Herk (14/07). De andere gitaarbands van die dag zijn Barno Koevoet & The Duijmschpijkers en The Hickey Underworld. De Belgische hoofdacts zijn Front 242 en STIKSTOF.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Pukkelpop komt met donderdagnamen en Electric Callboy!

Zo goed als alle tickets voor Pukkelpop 2024 zijn intussen over de toonbank gegaan, dus kan de organisatie op haar dooie gemakje…
InstagramLiveRecensies

Meltheads @ Trix: Storm in een vat energiedrank

Meltheads volgt op dit moment het modeltraject der Vlaamse bands. Een finaleplek in De Nieuwe Lichting, een tweede hoogste podiumplek in Humo’s…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Meltheads - Decent Sex (★★★★): Splinterbom

Een finaleplek in De Nieuwe Lichting, een zilveren medaille bij Humo’s Rock Rally… op papier zou je Meltheads bijna een ‘net niet’-band…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.