LiveRecensies

Aili, Bandler Ching & Bobbi Lu @ Beursschouwburg: Drievoudige virtuositeit

© CPU – Jan Van Hecke (archief)

Op het moment dat we als samenleving het coronavirus collectief ‘negeerden’, ontstond er een wildgroei aan nieuwe muziekevenementen. Rock Werchter en Tomorrowland bundelden hun krachten voor CORE Festival en OLT Rivierenhof hostte Whisper en Unwind. Laatstgenoemde was het conceptfestival van Busker, dat dit seizoen Thank Us Later organiseert. Via deze concertreeks wil het boekingskantoor muziekliefhebbers verwennen met straffe liveshows, stickers en sleutelhangers. De eerste Thank Us Later-editie vond plaats in de Brusselse Beursschouwburg en was het sfeervolle decor voor Aili, Bandler Ching & Bobbi Lu. Deze drie acts van Belgische bodem hebben een voorliefde voor atmosferische klanken. Meer hadden we niet nodig om een kijkje te gaan nemen bij de eerste editie van Thank Us Later.

Bobbi Lu

© CPU – Leni Sonck (archief)

Doe alvast geen moeite om Bobbi Lu te zoeken op streamingplatformen of in jouw favoriete platenwinkel. De Brits-Brugse maakt voorlopig enkel naam en faam via haar waanzinnige liveshows. Zo zagen we haar bijvoorbeeld als support van Arsenal, The Haunted Youth en Saint Motel. Omwille van onder andere die prestaties behoort ze terecht tot onze Grote Beren van Morgen 2022. Ditmaal kreeg ze de eer om de allereerste editie van Thank Us Later te openen. De zaal was niet bijster goed gevuld maar de kleine groep aanwezigen, stonden wel geïnteresseerd te kijken naar wat Bobbi bricoleerde. Lichtjes verstopt achter haar piano en synthesizer gaf ze een geluid aan een futuristisch, dystopische vertelling.

Doordat Lu alles zelf deed, had ze spijtig genoeg weinig bewegingsvrijheid. Af en toe kon ze het niet laten om afstand te nemen van haar instrumenten. Als Lucy Ryan zich ooit laat omringen door meerdere muzikanten, kan haar innerlijke frontvrouw pas echt ontwaken. Voorlopig moesten we het stellen met de introverte muzikante die pianomelodieën componeerde alsof Thom Yorke ermee gemoeid was. De melodieën op het einde hadden namelijk veel weg van Radiohead’s “You And Whose Army?“. De ‘We just wanna dance’-samples waren alvast een smaakvolle voorbode van het verder verloop van de avond.

Bobbi Lu haar debuutsingle komt pas uit in 2023. Dinsdag 15 november speelt Bobbi Lu opnieuw in het voorprogramma van The Haunted Youth. Deze show in de Ancienne Belgique is uitverkocht, maar de wachtlijst is open. ’s Anderendaags is ze in De Casino de support van Marble Sounds.

Bandler Ching

© CPU – Jan Van Hecke (archief)

Met onder meer Dishwasher_ ,STUFF. en PAARD. op hun roster is Busker hofleverancier van de Belgo-Jazz. De genregenoten van Bandler Ching mochten die titel gisterenavond komen verdedigen. Voor de Brusselse saxofonist Ambroos De Schepper was de Beursschouwburg wellicht geen onbekend terrein. Sinds de debuutep Sub Surface uit 2020 is Bandler Ching meer dan De Schepper zijn geesteskind. Op het podium zagen we een vierkoppige groep die, ondanks enkele mankementen, een technisch kluwen aan electronische en jazz geïnspireerde beats de zaal inpompte. Deze sound klonk zeer vertrouwd, maar was geen gebakken lucht. Wanneer De Schepper zijn ‘stuff’ aan het fiksen was, hield drummer Olivier Penu de schwung erin door gewoon lichtjes verder te tokkelen.

Zodoende konden bassist Federico Pecoraro en toetsenist Alan Van Rompuy rustig musiceren waardoor De Schepper op zijn tempo kon inpikken. Sommigen zagen toen hun kans schoon om naar de bar te gaan en daar te blijven hangen. Qua gezelligheid bleef het dus binnen de perken, maar dat belette Bandler Ching niet om voluit te spelen. De momenten dat De Schepper op zijn knieën prutste aan zijn effecttoestel, konden we ons telkens verwachten aan een explosieve sound. De bijhorende lichtshow versterkte het geheel zodanig goed dat er achteraf bekeken geen vuiltje aan de lucht was.

Bandler Ching releaset zijn eerste album op 27 januari via SDBAN Records.

Aili

© CPU – Tuur Penninckx (archief)

Hoe later op de avond, hoe opzwepende de muziek werd. Niet allen de DJ werkte dat gevoel in de hand. De programmatie zat er ook voor iets tussen. Aili was nog maar pas terug uit thuisland Japan, maar leek allerminst vermoeid. Het mysterieuze duo kwam om een volle Beursschouwburg te doen dansen en zweten. De Japanse teksten bewezen dat muziek iets is dat je moet voelen.

In tegenstelling tot Bobbi Lu had Aili Maruyama wel genoeg adem- en bewegingsruimte om het publiek te bespelen. Compagnon Orson Wouters (bas) kwam regelmatig van achter zijn synths om mee te grooven. Deze korte set was “Dansu” op het hoogste niveau. Ook de nieuwe single “Toki Doki” wist ons helemaal op te laden voor een volgende ronde van Thank Us Later. Proficiat aan Busker en de technische crews. Los van het feit dat de showcase gratis was, werden de timings strak opgevolgd.

Samen met Borokov Borokov, Carlamote, Chibi Ichigo mag Aili de gloednieuwe Cactus Club openen. Het openingsfeest gaat door op zaterdag 22 oktober.

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Bobbi Lu - "Vacuum"

De toen nog piepjonge Lucy Ryan, aka Bobbi Lu, stak een decennium geleden de Noordzee over voor haar geliefde en settelde zich…
LiveRecensies

Aili + Movulango @ Wintercircus: Traag opwarmende electropop

Op de meeste concertavonden staat er één artiest centraal en is er voor zij die lekker vroeg komen een voorprogramma, maar zo…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Aili – Nandakke? (★★★★): Speelse elektropop boordevol creativiteit

Het Belgisch-Japans elektropopduo Aili is serieus aan het timmeren aan haar weg binnen het muziekcircuit. In 2019 leerden Aili Maruyama en Orson…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.