FeaturesInstagramInterviewsUitgelicht

De Grote Beren van Morgen 2023: Arend Delabie

© Nathan Dobbelaere

We ontdekken dagelijks nieuwe nummers, albums en vooral ook nieuwe artiesten. Sommige acts laten zelfs zo een grote indruk achter, dat we hen een extra duwtje in de rug willen geven. In januari stellen we daarom elk jaar onze ‘Grote Beren van Morgen’ voor, waarmee we acts met veel potentieel in de schijnwerpers zetten en doorheen het jaar wat nauwgezetter volgen. Na een succesvolle editie vorig jaar, nodigden we dit jaar opnieuw acht opkomende acts uit voor een interview en gebruikten we de sfeervolle ruimtes van Trix als decor voor enkele portretten. Vandaag stellen we met plezier de nieuwe Mayway-protegé Arend Delabie aan je voor. Arend speelt overigens op 4 februari op ons Dansende Beren verjaardagsfeest in BarBroos in Gent.

Hoe zou jij je project aan iemand voorstellen, die er nog niet vertrouwd mee is?

Arend Delabie is in essentie ontstaan als soloproject in mijn slaapkamer. Daar schrijf ik mijn nummers en neem dan neem ik ze ook zelf heel lowkey op. De voorbije maanden is het project meer en meer op eigen benen beginnen staan en dus ook vorm beginnen krijgen. Qua genre is het indierock-ish, maar tegelijk ook wel wat poppy.

De voorbije maanden is het project meer en meer op eigen benen beginnen staan en dus ook vorm beginnen krijgen. Qua genre is het indierock-ish, maar tegelijk ook wel wat poppy. 

Wat zijn de basisingrediënten van je muziek? Welke elementen komen vaak terug?

Ik baseer me vaak op een goeie catchy gitaarlick, met dikwijls een hele hoop reverb. Dat duidt dikwijls meteen de richting aan waar een nummer naartoe wil. Zo kan ik dan al het bijkomende in dezelfde lijn schrijven en opnemen om tot een heel coherente wereld te komen. Ik neem ook zelf alles op tijdens het creatieproces van een nummer; gitaar, vocals, bas, drums en zelfs het mixen doe ik zelf, om de concrete visie en feel die ik op dat moment heb zo goed mogelijk naar geluid te vertalen. Ik ben echter totaal geen expert in alles, dus voor de definitieve versies van songs halen we er ook anderen bij, om zo tot een grootser resultaat te komen.

Hoe is het project eigenlijk ontstaan?

Ik ben al van jongs af aan bezig met muziek, maar de geboorte van het project zelf was tijdens de eerste lockdown. Ik had toen zeeën van tijd. In die periode heb ik mijn eerste echte nummer geschreven en proberen opnemen. Dat klonk eigenlijk heel shit, maar in die tijd was ik er tevreden genoeg over om het op YouTube te plaatsen. De positieve reacties van familie en vrienden die ik toen kreeg gaven me een extra boost om het gewoon te blijven doen. In de drie jaar sinds dat eerste nummer uitkwam is er daardoor al heel wat gebeurd.

© Nathan Dobbelaere

Hoe is de sound van het project geëvolueerd? Waar gaat de muzikale reis momenteel naartoe?

Moeilijke vraag. Vooral kwalitatief is de sound heel sterk geëvolueerd. Mijn eerdere songs werden gewoon met een gitaar en een goedkope microfoon opgenomen. Gebrek aan ervaring zorgde ook voor serieus ondermaatse vocals, opnamekwaliteit en arrangementen. Hoewel er nu uiteraard nog steeds veel groeimarge is, is dat toch al enorm geëvolueerd. Ik blijf wel zelf alles analoog opnemen en de digitale sampledingen te vermijden. Daardoor is mijn sound altijd heel organisch geweest, maar door de extra ervaring en het betere materiaal nu ook veel voller.

Ik blijf wel zelf alles analoog opnemen en de digitale sample dingen vermijden. Daardoor is mijn sound altijd heel organisch geweest, maar door de extra ervaring en het betere materiaal nu ook veel voller.

Welke artiest of band vormt een inspiratie op muzikaal of tekstueel vlak?

Mijn all time favourite band is Pixies. Ik hou enorm van hun muziek, maar ook hun surrealistische lyrics spreken me enorm aan. Pixies is natuurlijk een echte rockband met muziek die een stuk harder en meer uptempo is dan wat ik nu maak. Eenmaal ik een band rond me heb, is die stevige alt-rock misschien wel een weg die ik wil verkennen, maar momenteel is mijn muziek eerder geïnspireerd door Mac DeMarco en Elliott Smith.

Wat zijn tot nu toe de grootste mijlpalen in je carrière?

Mijn signing bij Mayway Records spant natuurlijk de kroon wat mijn mijlpalen betreft, maar ook het voorprogramma van The Haunted Youth en Marble Sounds mogen spelen was ongelofelijk. Dat zijn twee shows die heel crazy waren, zeker voor het niveau waar ik toen stond. Ik speelde toen gewoon solo met een backingtrack voor mijn drums en bas, maar ik bleef overeind.

© Nathan Dobbelaere

Waren dat je eerste shows?

Ja. Het optreden met The Haunted Youth was de eerste keer dat ik echt live heb opgetreden. En dan meteen voor zo’n grote band met ook heel wat publiek. Dat nemen ze me nooit meer af.

Alle nummers die ik had stonden op mijn laptop en die heb ik laten vallen. Er waren geen back-ups, dus meerdere maanden aan muzikale progress was plots verdwenen. Dat pikte wel even.

Welke obstakels of uitdagingen kwamen al op je pad?

Een heel concrete was ongeveer een jaar geleden. Alle nummers die ik had stonden op mijn laptop en die heb ik laten vallen. Er waren geen back-ups, dus meerdere maanden aan muzikale progress waren plots verdwenen. Dat pikte wel even. De nummers die ik toen ben kwijtgeraakt heb ik niet meer opnieuw opgenomen en achterwege gelaten. Ik ben dan gewoon aan nieuwe songs beginnen werken.

Heb je een eigen ruimte waar je al je muziek opneemt?

De voorbije twee jaar was dat mijn slaapkamer in Kortrijk; een digitale piano, enkele gitaren, twee speakers en een laptop. Nu is dat eigenlijk hetzelfde maar dan op mijn kot in Gent. Het is momenteel allemaal nog heel gebricoleerd. Mijn speakers staan bijvoorbeeld gewoon op stapels oude schoolboeken. Maar dat is dus wel ‘where the magic happens’.

Wat is tot nu toe de mooiste fase of het mooiste moment geweest?

Dat zijn aan de ene kant de twee optredens waarover ik het al had. Aan de andere kant is dat het prille begin. De eerste nummers die ik tijdens corona maakte en uploadde én de reacties die ik daarop kreeg. Heel veel van mijn vrienden en familie wisten daarvoor zelfs niet dat ik met muziek bezig was. Dus dan die positieve respons krijgen gaf me een enorme drive om verder te gaan. Dat was eigenlijk echt een mooie fase, voor het eerst die erkenning krijgen voor je muziek.

© Nathan Dobbelaere

Je bent vers getekend bij Mayway Records. Kan je ons iets meer vertellen hoe die samenwerking is ontstaan?

Tony Vandenbogaerde, stichter van Mayway Records, en ik zijn beiden van Kortrijk. Mijn vader en nonkel kennen hem al heel lang dankzij hun nauwe verwantschap met KSA Adelaars, waar ook ik nu leider ben. Dankzij mijn vader en nonkel is Tony dan met mijn muziek in contact gekomen. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat hij het meteen voelde, zo is hij dan voorprogramma’s voor mij beginnen regelen. Ik heb dan ook nog een hele hoop extra demo’s naar hem gestuurd. En blijkbaar zaten er goeie tussen, want kort daarna kwam, voor mij heel onverwachts, de vraag wat ik dacht van een plaatsje op het roster van Mayway.

2022 komt ten einde. Hoe zou je die 365 dagen in enkele woorden omschrijven?

Voor een deel best onzeker, want op vlak van studies heb ik nogal een bochtig traject afgelegd. Na twee jaar universiteit heb ik dit academiejaar pas eind september besloten welke kant ik op zou gaan. De periode tussen januari en september was dus een groot vraagteken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een voorbereidend jaar muziekproductie, om dan volgend jaar eventueel aan KASK of PXL-Music te beginnen. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Op vlak van muziek was alles een stuk duidelijker, aangezien ik stap voor stap kon groeien. Dat voelde gewoon straight forward en als de logische weg.

In 2023 zou ik graag zoveel mogelijk optreden. Of dat nu in een jeugdhuis is, bij een of andere Chiro, of als voorprogramma van The Haunted Youth, dat maakt niet uit. Gewoon heel veel optreden om die kilometers te doen en ervaring te sprokkelen

Met welke ambitie kijk je naar 2023?

In 2023 zou ik graag zoveel mogelijk optreden. Of dat nu in een jeugdhuis is, bij een of andere Chiro, of als voorprogramma van The Haunted Youth, dat maakt niet uit. Gewoon heel veel optreden om die kilometers te doen en ervaring te sprokkelen. Het is ook de bedoeling om in 2023 met een liveband te gaan werken voor de ietwat grotere optredens, waar ik heel enthousiast voor ben. Verder is het plan om naar die eerste single toe te werken, maar daar zit nu nog geen haast achter.

Wat zijn de eerste dingen waar je naartoe werkt?

Begin 2023 staan al een hele hoop shows op de planning. Het zou mega zijn om er daarvan al een paar met band te kunnen spelen. De laatste en komende weken zit ik ook vaak samen met Brian Bogaert, een heel getalenteerde gitarist en producer. Samen zijn we bezig mijn demo’s te herwerken en naar een hoger niveau te tillen. Deels als een soort blueprint voor het uiteindelijke echte opnemen van mijn songs en deels om als improved backings te kunnen gebruiken voor mijn solo-optredens.

Wat is je ultieme droom/doel voor 2023?

Ik denk dat 2023 nog wat vroeg is om al echt zot te beginnen dromen. Maar op lange termijn is de ultieme droom toch altijd wel Rock Werchter geweest. Dat hoeft dan zelfs de Main Stage niet te zijn.

Fan van Arend Delabie? Volg hem op Facebook en Instagram.

De Grote Beren Van Morgen 2023

Maandag 2/1 – TJE
Dinsdag 3/1 – RONKER
Woensdag 4/1 – judith
Donderdag 5/1 – Adja
Vrijdag 6/1 – Katie Gregson-MacLeod, The Dinner Party, Nia Archives, Ayra Starr en DEADLETTER
Maandag 9/1 – Arend Delabie

Foto’s door Nathan Dobbelaere
Creative direction door Maxim Meyer-Horn
Interview door Simon Meyer-Horn
Speciale dank aan Trix

Related posts
LiveRecensies

Helena Deland @ Botanique (Rotonde): Subtiele stilte

De carrière van Helena Deland is meer dan haar solomuziek. Zo werkte de Canadese artieste reeds samen met JPEGMAFIA, claire rousey en…
FeaturesUitgelicht

De Internationale Grote Beren Van Morgen 2024 (deel 2)

Naar jaarlijkse gewoonte verzamelen we begin januari een hoop nationale en internationale namen in onze rubriek ‘De Grote Beren van Morgen’, waarvan…
FeaturesInstagramInterviewsUitgelicht

De Grote Beren van Morgen 2024: Lézard

Het ontdekken van nieuwe muziek zit in het DNA van Dansende Beren en zorgt ervoor dat we bijna dagelijks nieuwe artiesten uit…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.