AlbumsFeatured albumsRecensies

MEROL – Troostprijs (★★★★): Triomftocht van een rijzende popster

Voor de meesten was 2021 een vlak jaar zonder merkwaardige hoogtepunten, maar voor MEROL betekende het haar welverdiende doorbraak. Met eerdere hitjes “LEKKER MET DE MEIDEN” en “KERST MET DE FAM” was de Nederlandse vooral bekend in haar eigen thuisland, want bij ons leek niet iedereen de hype meteen te snappen. Het was “HOU JE BEK EN BEF ME” dat door veel lovende en spraakmakende reacties het startschot gaf voor haar toenemende populariteit in België. Daarnaast deed ze ook nog mee aan De Slimste Mens ter Wereld, waarna haar succes pijlsnel de lucht in schoot. Volledig terecht, want de eigenzinnige zangeres weet over elke herkenbare situatie een speels liedje te schrijven dat losbarst van de energie.

Dat de Nederlandse op een fantasierijke manier met taal kan spelen, bewees ze al op “Je Vais Vite” en “Superlatieven”. Het ging zelfs zo ver dat het begrip “knaldrang” geen verdere uitleg meer nodig heeft en daardoor ook werd verkozen tot woord van het jaar. Hoewel MEROL intussen veel songs en een ep op haar naam heeft staan, zat een volwaardige langspeler er voorlopig nog niet in. Gelukkig bracht ze daar verandering in, want al pronkend op een zwaan kondigde ze haar eerste album Troostprijs aan. Eerder verwende MEROL ons al met enkele fijne voorproevertjes die ons warm maakten voor haar debuutplaat. “gemengde signalen” en “patronen” klonken ondanks de mistroostige tekst enorm dansbaar, waardoor we al meteen een idee kregen over de sfeer waarin de andere liedjes gedompeld zouden worden.

Laat het vooral de eerlijkheid zijn waarmee de Nederlandse haar dagelijkse moeilijkheden beschrijft, die ons steeds naar haar muziek doet teruggrijpen. Albumopener “laatbloeier” is zo’n oprechte uiteenzetting over onze huidige maatschappij waarin niemand zijn weg meer in lijkt terug te vinden. Vergezeld van een indringende elektrische gitaar worden we meegenomen in MEROLs eigen wereld waarbij stilzitten geen optie lijkt te zijn. In tegenstelling tot vroeger haalt ze iets serieuzere thema’s aan, waarbij ze toch dicht bij zichzelf blijft door er telkens een luchtige toets aan te geven. Op “pastel”, een nummer over de moeilijkheden die een vrouw kan ondervinden in de muziekwereld, laat MEROL in het binnenste van haar ziel kijken. Ook met “huilen om niets” legt ze haar gevoelens bloot op tafel, waardoor dit nummer je ongetwijfeld bij de keel grijpt. Toch kunnen we het niet laten om mee te dansen op de zwoele gitaar- en synthklanken.

Waarschijnlijk hebben we allemaal wel al eens gedacht om MEROL haar land te laten vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival. Ver hoeven we nu niet meer te zoeken, want “ik was er al” bevat alle ingrediënten om aan deze wedstrijd deel te nemen en met een beetje geluk ook te winnen. Het bevat iets grotesks en verslavingswekkends, waar je met de beste moeite maar moeilijk van kan afblijven. Wat MEROLs geheime ingrediënt daarvoor is, kunnen we niet benoemen, maar het is een feit dat het ook “vol” na veel luisterbeurten even fris en opgewekt laat klinken. Het lijkt wel alsof dit liedje ook Selah Sue inspireerde bij het schrijven van “Pills”, want de melodie heeft er bijzonder veel van weg.

Genoeg getreurd, want naast zwaardere onderwerpen is er ook nog plaats voor wat plezier. Halfweg dit album komen we hét nummer tegen waar we zo hard naar verlangden, want “bendronkenlaatme” heeft alles in zich wat MEROL ons te bieden heeft. Met teksten zoals ‘Ik stap nu op de fiets / Ben te zat om nog te neuken’ en ‘Ik lik wel lekker aan een tosti / Voor de laatste ronde in de keuken’ laat de eigenwijze zangers ons opnieuw het achterste van haar tong zien. Ondersteund door een uitgelaten beat wordt alles nog meer beweeglijk, waardoor dit live kan zorgen voor een onvergetelijk feestje. Diezelfde lijn wordt volledig doorgetrokken naar “douchen”, dat ondanks een kitscherig geluid toch barst van de sensualiteit en wellust. Het zijn net zulke liedjes die in deze langspeler onmisbaar zijn en die MEROL maken tot wie ze is.

Omdat alles zo meezingbaar en memorabel is, vallen sommige songs uit de boot. “ah joh he joh” mag dan wel bestaan uit een leuk deuntje, toch wordt het door de andere nummers wat teniet gedaan. Samen met “te druk voor liefde” lijkt het alsof het zijn plekje in het geheel niet terugvindt. Beide liedjes bevatten te weinig pit, of beter gezegd te weinig van dat geheime MEROL-ingrediënt. Zijn ze te slecht om aan te horen? Allesbehalve. Je voelt de passie waarmee ze in elkaar zijn geknutseld ervan afdruipen, maar jammer genoeg komt het eindresultaat niet volledig tot zijn recht. In het totaalpakketje stellen deze mankementen niets voor, want “geen feestje” doet ons al het voorgaande vergeten. Het vat alles waar deze plaat om draait in slechts drie minuten samen, waardoor het dienst doet als de volmaakte afsluiter.

MEROL is met Troostprijs bezig aan haar triomftocht. Ze weet te plezieren, ontroeren en vermaken op een unieke manier waarbij ze zichzelf niet verloochent. Haar debuutplaat is een verzameling geworden van leuke nummers die je voor heel even de wereld rond je doen vergeten. Buiten een paar haperingen vloeit alles vlot in elkaar over, wat alles nog meer als een samenhangend geheel laat klinken. Denk bij het luisteren vooral niet te veel na, maar laat je meevoeren door de originele instrumentatie en teksten die MEROL je voorschotelt. Dan verklaren we hiermee de dansvloer voor geopend!

Wie MEROL live aan het werk wil zien, kan dat op 20 april in Vooruit in Gent, op 21 in Trix in Antwerpen, op 30 april in Ancienne Belgique in Brussel en op 10 mei in Het Depot in Leuven. Het belooft de moeite te worden.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify

Related posts
InstagramLiveRecensies

MEROL @ Ancienne Belgique (AB): Vol van MEROL

Stel dat een of ander tijdschrift binnenkort op zoek gaat naar de icoon van 2022, dan kunnen wij MEROL sterk aanbevelen. Voor…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single MEROL - “Kus Me Even”

De kans dat superfans van MEROL afgelopen week een traantje lieten, is zeker bestaande. De Nederlandse moest na haar eerste aflevering in…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2022 (Festivaldag 2): Wispelturige mengelmoes

De tweede dag van Pukkelpop is eigenlijk nog altijd de eerste officiële festivaldag met alle podia open en een stuk meer volk…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.