Glowie – Unlovable
De IJslandse Glowie is aan een sterke opgang bezig en dat bewijst het zeer aanstekelijke “Unlovable”. We zijn er zelfs zeker van dat dit een van de meest dansbare nummers uit de lijst is.
Grandaddy – RIP Coyote Condo #5
Melancholische indieband Grandaddy lost voor het eerst sinds de dood van bassist Kevin Garcia een nieuwe single. Jason Lytle, het muzikaal brein achter de groep, beschrijft het nummer als ‘kind of like a big epic’, wat zeer waarheidsgetrouw is. Het is lang (acht minuten), opbouwend en zit vol emoties.
https://jasonlytle.bandcamp.com/track/rip-coyote-condo-5
Great Grandpa – Digger
Het kon een album geweest zijn dat je niet gemist mocht hebben dit jaar, maar ook qua singles maakte Great Grandpa heel mooie muziek. Zo krijg je met “Digger” een melancholisch nummertje op je bord, met een hoopvol einde. Prachtig.
Guts – Kenke Corner
Waar “Kenke Corner” nog heel traag van start gaat, ontplooit het zich al snel tot een reusachtig dansbaar en exotisch nummer. Ideaal voor tijdens zomers weer, of om het warm te krijgen.
Half Moon Run – Then Again
Jawel hoor, de titel van deze Half Moon Run single zet je dan maar gewoon weer opnieuw op. Wondermooie folkpop.
Hayden Thorpe – Love Crimes
Hoe zou het nog zijn met Wild Beasts? Wel, die bestaan niet meer, maar frontman Hayden Thorpe doet het solo even prachtig. Met “Love Crimes” komt zijn stem er nog beter uit en krijgen we een breekbaar elektrofolknummer te horen.
The Hold Steady – You Did Good Kid
Het moet een van de meest underrated bands ter wereld zijn, maar The Hold Steady blijft sterke platen uitbrengen. Ook deze “You Did Good Kid” is weer een heerlijke rocksong.
Hope Tala – Lovestained
Hope Tala bewees dit jaar helemaal thuis te horen op onze radar. Met haar zelfverklaarde ‘rnbossa’ zorgt ze op lieflijke manier voor het exploderen van elke thermometer in de buurt. Een persoonlijk in gang gezette hittegolf vol sensualiteit; absoluut de moeite.
Husky Loops — Everyone Is Having Fun Fun Fun but Me
Een indierocknummer met een drum ‘n’ bass beat en veel autotune tijdens het refrein. Op papier lijkt het een even slechte combinatie als yoghurt met garnalen, maar in praktijk klinkt het enorm aanstekelijk.
JPEGMAFIA – Jesus Forgive Me, I Am A Thot
Damn, Peggy! Zijn uitmuntende album Veterans lijkt nog maar net verschenen te zijn of cultheld JPEGMAFIA (ook bekend als Peggy) vuurt opnieuw een absurd nummer af op de wereld. “Jesus Forgive Me, I Am A Thot” is een perfect voorbeeld van zijn stijl: verwarrend en constant wisselend van beat, maar altijd heerlijk om naar te luisteren.
Joe Armon-Jones ft. Georgia Anne Muldrow – Yellow Dandelion
Jazztoetsenist Joe Armon-Jones (Ezra Collective) ging dit jaar nog eens solo, maar niet zonder de inbreng van enkele topartiesten, waaronder hiphopicoon Georgia Anne Muldrow.
Jordan Rakei – Rolling Into One
De groovy pop van Jordan Rakei veroverde dit jaar nog meer harten, en daar kan deze “Rolling Into One” ook wel eens voor gezorgd hebben. Zwoel, sensueel en heel dansbaar, zo hebben we het graag.
Jorja Smith ft. Burna Boy – Be Honest
Heupen en benen schieten automatisch in dansmodus bij het beluisteren van deze klepper. Jorja Smith weet nog steeds als de beste om heerlijke, Londense soul te brengen.
Jozzy & Tommy Genesis – I’m Gone
Rapper Jozzy bracht dit jaar een sterk nummer uit in samenwerking met underground hiphopprinses Tommy Genesis. Zowel de beats als de lyrics zijn zeer typerend voor de Canadese artieste.
KH (Four Tet) – Only Human
Four Tet scoorde een tijd geleden in de clubs een hit met een mysterieus nummer dat Nelly Furtado’s “Afraid” samplet. Dit jaar verscheen het eindelijk als single onder zijn alias KH en kreeg het alleen maar nog meer succes.
Khruangbin ft Leon Bridges – Texas Sun
Als je naar dit nummer luistert, kan je maar aan één ding denken: de Texaanse zon. De mix tussen de psychedelische klanken van Khruangbin en de soulvolle stem van Leon Bridges passen perfect bij elkaar.
Lalalar – Hata benim gö bek adim
Psychedelica in de blender samen met elektro? Het resultaat is Lalalar en vooral “Hata Benim Göbek Adim” liet ons met open mond achter. De uitheemse vibe werkt uiterst hypnotiserend en laat je niet meer los. Lalalar is een must voor de meerwaardezoeker of de luisteraar die eens stevig wil trippen op enkel en alleen muziek.
Lazarus Kane – Narcissus
De single “Narcissus” is een aanstekelijk staaltje discopop met hypnotiserende baslijnen en synths, waarin Kane’s lage stemgeluid en de meeslepende vocalen van bandlid Jane Lettuce afwisselend te horen zijn. Het is een aangename kennismaking met deze geheimzinnige Mr. Kane, die zingt over moderne problemen als verslaving aan sociale media, overmatig drankgebruik en het bingewatchen van reality-tv.
Lee Fields & The Expressions – It Rains Love
Als het liefde regent, dan willen we maar al te graag buiten komen staan. Zeker als we dan ook nog eens deze liefdevolle song van Lee Fields te horen krijgen.
Liam Gallagher – Shockwave
Er zijn geruchten dat Oasis terug zou samenkomen, maar tot het zo ver is, klinkt er nog steeds de schokgolf van Liam Gallaghers solowerk. Strak en als echte anthems.
(Lees verder op de volgende pagina!)