InterviewsUitgelicht

Sound Track: 7 vragen, 45 finalisten

Oost-Vlaanderen

depths.

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Depths. moet ergens in 2009 ontstaan zijn. Thomas en Ebert maakten al een hele tijd samen muziek onder een ander project, maar toen dat ten einde kwam, is depths. ergens gelanceerd geraakt. We repeteerden al een hele tijd in oude schuilkelders. Die hebben vast ergens aan de basis gelegen van het concept rond depths. Stijn en Olivier zijn er ook sinds het begin bij en Jan is ons vrij snel komen vervoegen. We zijn bij wijze van spreken allemaal op dezelfde vierkante kilometer opgegroeid.

2. Wat is het verhaal achter de bandnaam?
Dat is inmiddels al tien jaar geleden. We kunnen het ons moeilijk herinneren, maar we denken dat het vast iets te maken had met het feit dat het cool en duister moest klinken. (lacht) Iets dat complementair zou zijn met onze muziek en wat we live willen uitstralen. Nu een kleine tien jaar verder zijn we daar vrij trouw aan gebleven.

3. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Onze sound is eerder een som van de invloeden van elk bandlid. Stijn en Thomas (broers) hebben allebei een verschillende muzieksmaak die wel raakvlakken heeft maar niet per se een logische kruisbestuiving is. Als ik objectief onze muziek benader hoor ik daar wel wat post-rock in maar ook screamo invloeden die dan vooral door Olivier te voelen zijn.

4, Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Eigenlijk creëren wij als band al onze nummers samen op een repetitie. Er zijn verschillende bronnen waar we onze inspiratie halen. Het is dan ook moeilijk om effectief te bepalen wat ons allemaal inspireert. Dit kunnen dingen zijn zoals de bands waar we naar luisteren, de gevoelens die we op dat moment hebben, een gevonden riff of drumsound die de basis vormt van een nieuw nummer. Zo proberen we samen tot een gevoel en geheel te komen. Muziek schrijven gebeurt als het ware organisch.

5,Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Omdat Sound Track een limiet hanteert van twintig minuten en wij echt wel een band zijn die het heeft van zijn opbouw, proberen we al die gevoelens te bundelen in een samenhorende en meeslepende set. We proberen deze set ook echt tot een geheel te vormen. Daarnaast hebben we ook door Sound Track een PA repetitie mogen doen. Deze heeft ons nog extra geholpen om alles op punt te zetten.

6, Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Wij zien deze wedstrijd niet echt als een competitiestrijd. Voor ons is elke band sterk op hun manier. Het is dan ook niet onze ambitie om iemand te bekronen tot winnaar. Muziek gaat voor ons vooral om gevoel en hier zijn er geen winnaars of verliezers.

7, Wat zijn de toekomstplannen?
Onze toekomstplannen zijn vooral nieuwe muziek schrijven en deze live brengen.

Julien Firmin

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Mijn eerste ervaring met muziek die ik me op jonge leeftijd kan herinneren, is het grijs draaien van een Lenny Kravitz verzamel-cd die ik van mijn vader gekregen had. Niet veel later heb ik mijn eerste stappen genomen als drummer om daarna over te schakelen naar de gitaar. Deze laatste heb ik me dan volledig autodidactisch aangeleerd. Daarna ben ik snel begonnen het schrijven van mijn eigen nummers. De eerste bandjes werden gevormd met dichte vrienden waar ik zowel de rol als drummer, gitarist of zanger op mij nam.

2. Wat is het verhaal achter de artiestennaam?
Hier kan ik heel kort op zijn. Deze namen zijn namelijk mijn tweede en derde naam, alsook de naam van mijn beide grootvaders. Aangezien het project begon als one man band, leek dit wel te passen bij de plaat en de sound.

3. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Dit blijf ik een moeilijke vraag vinden, zeker omdat deze me vaak gesteld wordt en ik hier zelf ook vaak over nadenk. Ik wil me hoe dan ook niet vastpinnen aan een bepaald genre. De kans bestaat dat de muziek die ik binnen dit en vijf jaar maak volledig anders zal zijn dan wat ik nu doe. Maar er zal altijd één rode draad in zitten en dat is dat ze authentiek is.

4. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ik haal sowieso inspiratie uit nummers of muzikanten waar ik op dat moment veel naar luister. Daarnaast probeer ik dagelijks de tijd te nemen om op mijn gitaar te tokkelen (al lukt dat niet altijd) en daar komen nu en dan wel leuke ideeën uit. Als ik het gevoel heb dat er echt potentieel in zit, werk ik het idee verder uit in mijn studio. Tegenwoordig vraag ik ook meer inbreng van mijn band bij het schrijfproces. Ik heb bij het schrijven van mijn debuutplaat de fout gemaakt te veel zelf te willen doen.

5. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We hebben onlangs een PA repetitie gedaan in N9, die ons werd aangeboden door Sound Track en dat was best een leuke en leerrijke ervaring. Verder blijven we repeteren en er komt ook nog een optreden aan enkele dagen voor de finale.

6. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik denk dat er stuk voor stuk heel sterke muzikanten in de finale zitten. Om daar deel van te mogen uitmaken is voor mij eigenlijk al een overwinning op zich. Ik kan er dus niet zomaar iemand uitpikken. We mogen trots zijn dat er zoveel mooie muziek gemaakt wordt in Oost-Vlaanderen.

7. Wat zijn de toekomstplannen?
Het is intussen anderhalf jaar geleden sinds mijn debuutplaat is uitgekomen, en het kriebelt om aan nieuwe nummers te werken. Of dit nu een ep of volwaardig album wordt, staat nog niet vast, maar ik hoop in 2020 met vers materiaal naar buiten te komen. Los daarvan hoop ik zoveel mogelijk te kunnen spelen. Ik heb het voorbije jaar heel wat mooie optredens mogen doen, en dat smaakt naar meer.

Kosmo Sound

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Marius en ik (Mattias) kwamen elkaar vaak tegen in de Gentse jazz- en dubscene. Het was al snel duidelijk dat we beiden de honger hadden om iets te doen met dub. We wilden niet gewoon dub (wat een duidelijk afgebakend genre is) kopiëren, maar een zoektocht starten naar hoe we een persoonlijke draai konden geven aan die stijl. Later nodigden we bewust muzikanten uit uit het jazzmilieu om zo ook tot een nieuwe mengeling te komen.

2. Wat is het verhaal achter de bandnaam?
Ik was op dat moment aan het kijken naar documentaires van mensen zoals Carl Sagen, Brian Cox, Neil Degrasse Tyson… Allemaal astronomen die documentaires maken of maakten over het heelal en erin slagen om op een min of meer ‘simpele’ manier uit te leggen wat de mens al van kennis heeft vergaard over dat geheel. Ik denk dat ‘Kosmo’ (kosmos) voor mij persoonlijk een verwijzing is naar de grootsheid of kleinheid van het bestaan. Het heeft en geeft mij nog steeds heel veel relativeringsvermogen te beseffen hoe nietig en relatief alles is. Het kan in twee richtingen werken; voor mij geeft het mij een positieve drive.

‘Sound’ is een link naar de ‘steppersscene’ uit UK, waar crews hun eigen soundsystem bouwen en namen hebben zoals: Enteebee Sound, Unification Sound, Channel One Sound System. Kort gezegd een verwijzing naar onze dubkant dus. Niet te verwarren met dubstep!

3. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Stellar future dub. We proberen een mix te maken van al onze invloeden en dus niet enkel onze dubkant te laten overheersen. Ik denk dat er veel invloeden van jazz in onze sound sluipen.

4. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Heel veel dingen. Bijvoorbeeld bij “ILAM”, onze laatste single, was ik zeer geïnspireerd door gnawa en desertblues, maar dat kan evengoed totaal iets anders zijn.

5. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We gaan doen zoals we altijd doen: ons 1000% geven en ondertussen proberen vooruit te gaan als band door te blijven repeteren en werken aan ons geheel.

6. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Ik ken niet alle bands maar wel een aantal en ben heel grote fan van Uma Chine en Peenoise. Dat zijn heel mooie projecten, dus leuk om met hen het podium te delen.

7. Wat zijn de toekomstplannen?
In januari releasen we een single opgenomen door Christopher Lonneville en later volgend jaar gaan we een album opnemen. Ook zijn we geselecteerd voor Eurosonic, wat een heel leuk vooruitzicht is!

Leopard Skull

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Ik speel al van mijn tiende muziek, vanaf mijn veertiende in bands en op een bepaald moment, zo’n vijf jaar geleden, wou ik volledig mijn zin doen. Geen compromissen sluiten, 100% alles zelf uitdokteren en zo ontstond Leopard Skull.

2. Wat is het verhaal achter de bandnaam?
Het verhaal achter de bandnaam is dat ik snel een naam moest verzinnen om met mijn muziek naar buiten te komen. Leopard Skull was er eerst als voorlopige werknaam voor het project, maar de naam is uiteindelijk gebleven.

3. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Mijn eigen sound omschrijven vind ik zeer moeilijk. Maar hetgeen mensen erop plakken, blijkt seventies, psych en zelfs barokpop te zijn. Ik wil er niet te hard over nadenken, misschien uit schrik om mezelf in de toekomst te belemmeren.

4. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Alles! Verhalen, muziek, emoties… De beste inspiratie blijft wel nog steeds een nieuw te leren bespelen of te ontdekken instrument, zoals een nieuwe synthesizer of, zoals ik voor de nieuwe plaat Welcome Home deed, een klein beetje klarinet leren spelen.

5. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Goed luisteren naar het juryverslag, een productieve PA-repetitie plannen en vooral rustig blijven en ervan genieten, denk ik. Ik ben al blij bij de laatste acht te zitten!

6. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Iedereen is concurrent van elkaar. Het zijn allemaal zeer goeie, originele muzikanten. Eigenlijk hoop ik vooral de finalisten wat te leren kennen en van hen te leren.

7. Wat zijn de toekomstplannen?
Shows spelen om de plaat te promoten en misschien nog enkele singles droppen. Ook muziek releasen met andere projecten zoals Accordion Planet 15 en andere. Hoewel ik ondertussen al opnieuw demo’s aan het maken ben voor een hopelijk nieuwe Leopard Skull plaat.

Linde

Meskerem Mees

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Op mijn slaapkamer.

2. Wat is het verhaal achter de artiestennaam?
Meskerem Mees is mijn naam.

3. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Minimalistische folkpop.

4. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Ervaringen en mensen.

5. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Door veel te stressen, repeteren en nog meer repeteren.

6. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
Iedereen in de Oost-Vlaamse finale verdient het om te winnen. Daarbovenop zijn alle bands ook nog eens ijzersterk. Het gaat niet makkelijk worden voor zowel mijzelf als de jury.

7. Wat zijn de toekomstplannen?
Optreden waar mogelijk en ondertussen blijven schrijven aan nieuw materiaal.

Luister op vi.be!

Peenoise

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Er is eigenlijk nooit een officieel begin geweest van de band. Toen we zeer klein waren, jamden we al in onze living en dit is met de jaren heen geëvolueerd tot wat de groep nu is. Eerst speelden we onder de naam ‘Les Frères Postiches’. We speelden hiermee als jongste band ooit op theater aan zee; Cesar was toen elf jaar. Sindsdien zijn we blijven groeien en speelden we in tal van andere projecten (Steiger, Bardo, PJDS, Uma Chine, Liesa Van der Aa, Future Old People are Wizards, Teun Verbruggen Trio, The Seagul, Headwalking…). Ook schreven en speelden we muziek in verschillende theaterproducties.

2. Wat is het verhaal achter de bandnaam?
Peenoise is een woordspeling. De achternaam van ons mama is Pinoy, vandaar. Toen onze groep ontstond, begonnen we onze concerten altijd met een eindeloos pisgeluid. De band bestaat uit drie broers: Cesar De Sutter-Pinoy, Titus De Sutter-Pinoy en Gilles Vandecaveye-Pinoy. Tot op heden schrijven Gilles en Cesar de muziek, maar live spelen we met twee extra muzikanten: Simon Raman en Karel Naessens.

3. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Neo-emo.

4. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Wandelen in de Lembeekse bossen, een pintje drinken in café Pros 2, poppers, Peter De Roover en de bankencrisis.

5. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
Mediteren. Vervolgens nemen we samen met de hele band een badje. En we repeteren ook.

6. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
K3 en The Hanson Brothers.

7. Wat zijn de toekomstplannen?
Ons eerste fullalbum komt uit in februari, dus onze focus ligt nu vooral op het voorbereiden van de release in de Handelsbeurs concertzaal in Gent op 21 februari 2020. We hopen dit jaar nog te kunnen spelen in het Sportpaleis.

Uma Chine

1. Hoe is het allemaal begonnen?
Uma Chine is in 2017 ontstaan toen ik tijdens het spelen bij andere bands veel muziek geschreven had en muzikanten ben beginnen zoeken om die af te werken en te gaan spelen. We kenden elkaar al allemaal uit de Gentse scene. Ik kende Sherien van een Crossbeat en Binti, Rana en Sherien zijn zussen, Gilles speelde al samen met Simon, Simon speelde al samen met Nils, en zo zijn we op elkaar uitgekomen. We kregen direct wel wat speelkansen, we mochten onder andere support spelen voor een project van Mauro en stonden op de Gentse Feesten bij Sint-Jacobs door een gelukkig toeval. We hebben vorig jaar een eerste plaat gemaakt en zijn gaan touren in Duitsland.

2. Wat is het verhaal achter de bandnaam?
hUMAn + maCHINE

3. Hoe zou je je eigen sound omschrijven?
Vocal-heavy (drie frontvrouwen; Rana, Sherien en ik) en synth-heavy.

4. Wat kan je inspireren tot het schrijven van nummers?
Buurmannen, vriendschap, taart, hoogtes, thuis zijn, passionele liefde, experimenten met snoepjes, roedels mensen, de Delhaize, eenzaamheid, snelwandelen, fascisme, soorten licht en hondjes, onder andere.

5. Hoe bereid je je voor op de Sound Track finales?
We zijn vooral aan het repeteren voor de volgende plaat op dit moment, vocals apart en instrumentaal apart, dus we zullen goed gerepeteerd hebben voor de nummers die we nog niét gaan spelen. Waarschijnlijk steken we wel een nieuw nummer of twee in de set, we zien wel.

6. Los van het feit dat er meerdere Sound Track winnaars zijn: wie zie je waarom als grootste concurrent in de finalerondes?
We hebben nog niet iedereen live gehoord, dus ik ben benieuwd naar de andere groepen. Concurrentie interesseert mij niet, ik gun het iedereen om een duwtje in de rug te krijgen. We maken zo’n verschillende dingen om verschillende redenen en met totaal verschillende mensen.

7. Wat zijn de toekomstplannen?
Nieuwe muziek maken en uitbrengen. Dit najaar de muziek afwerken, in het voorjaar opnemen in de Ardennen en ons inspelen op een tour in Duitsland, Zwitserland en hopelijk Frankrijk.

Ontdek de antwoorden van de West-Vlaamse finalisten op pagina 4.

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Première: Nieuwe single PINGPONGCLUB - "You Don't Mind It"

Het viertal dat we intussen een lustrum kennen als PINGPONGCLUB was al luttele keren het onderwerp van ons muzikale leesvoer. Over deze…
LiveRecensies

Divided @ Wilde Westen (De Kreun): Niet voor gevoelige trommelvliezen

Op de – voor Belgische normen – warme lenteavond van 5 april begaven de mannen van Divided zich naar het Kortrijkse om…
InstagramLiveRecensies

Mooneye @ Cactus Club: Jongleren met contrast

Mooneye legde de voorbije jaren een intens parcours af. Na een overwinning bij De Nieuwe Lichting, een ep en twee langspelers verzilverde…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.