Albums, Recensies

Jordan Rakei – Origin (★★★½): Mix tussen dansen en relaxen

Jordan Rakei brengt met Origin zijn langverwachte derde plaat uit. Met “Mind’s Eye”, “Say Something”, “Rolling into One” en “Wildfire” kregen we al vier voorproefjes te horen, die we zeker konden smaken. Dit is voor de volledige plaat dan ook niet anders. Die gaat van dansbare muziek over tot zachte laidback nummers.

Rakei is een 27-jarige Nieuw-Zeelands-Australische artiest die in 2015 naar Londen verhuisde. Voor hij naar Londen kwam, bracht hij al op zijn eentje twee ep’s uit. Nadat hij toekwam in Groot-Brittannië begon het hard te gaan voor de Australiër; hij kwam er gelijken tegen zoals Tom Misch en Alfa Mist, waardoor hij in het Londens new jazz-wereldje rolde. Zo kwamen er samenwerkingen tot stand met hen en Loyle Carner, FKJ, Barney Artist en zelfs Disclosure, waarmee hij een Grammy nominatie op zak kon steken. Ondertussen werkte hij ook aan zijn eerste album, Cloak, dat uitkwam in 2016 en nog geen jaar later werden we weer geplezierd met Wallflower, zijn tweede langspeler. Aangezien het al twee jaar geleden was dat we nog een album van hem kregen, vond hij de tijd rijp om ons weer eens te plezieren met Origin ditmaal.

De plaat telt elf nummers, waarvan we er al vier te horen kregen. Deze nummers hadden allemaal een funky vibe en hoewel de lyrics vrij donker waren en over al het slechts in de wereld gingen, kreeg hij ons toch aan het dansen. Die lijn wordt dan ook doorgetrokken op het openingsnummer “Mad World”. Een refrein als: ‘It’s a mad world, how can we keep up living here’ klinkt nu niet meteen het meest vrolijk, maar daar brengt de muziek verandering in. Deze brengt een zomerse, ietwat Afrikaanse vibe mee, die in schril contrast staat met wat we van Jordan Rakei hoorde op zijn ouder werk. Het geklap in het begin en doorheen de rest van het nummer krijgt ons meteen mee en dat zal niet anders zijn bij zijn passages op Dour of in de Ancienne Belgique. Dit zomers sfeertje houdt hij aan in de eerste helft van het album met nummers als “Say Something” en “Rolling Into One”.

Op “Oasis” is het gedaan met het opgewekt sfeertje en grijpt hij terug naar zijn oude stijl, waar we zeker niet rouwig om zijn. Ondanks dat het nummer er rustiger aan toe gaat, hebben de drums hier wel een prominente rol. Naast de drums komt Jordan’s warme, soulvolle stem hier ook nog iets beter tot zijn recht dan op de voorgaande nummers. Een ander instrument dat bij Jordan of zijn vrienden als Tom Misch en FKJ nog wel eens durft op te duiken is de saxofoon. Ook al moeten we er een paar nummers op wachten, op “You & Me” krijgen we hem eindelijk te horen. Het nummer lijkt een ballade te worden door de pianosolo in het begin en de melige titel, maar dit slaat snel om wanneer de drums, gitaar en saxofoon invallen. Op de laatste drie nummers “Moda”, “Speak” en “Mantra” wordt er dan weer wat gas teruggenomen. Bij “Mantra” krijgen we toch nog een tweede keer de saxofoon te horen en deze keer is die zelfs wat prominenter aanwezig.

Jordan Rakei weet op Origin een uitgebalanceerde mix van dansbare en serieuzere nummers te brengen, die ons toch al doen uitkijken naar zijn passages in ons land. Op zondag 14 juli speelt hij op Dour en dat in La Petite Maison dans la Prairie. Dit najaar kan je hem op zaterdag 5 oktober in de Ancienne Belgique aan het werk zien.

InstagramFacebook

14 juni 2019

About Author

Joren Van der Plas


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief