InstagramLiveRecensies

Eefje de Visser @ De Roma: Magische storm

© CPU – Willem Devriendt

Ondanks het ontbreken van een overduidelijke hit in haar oeuvre, staat Eefje de Visser al enkele jaren eenzaam bovenaan de Nederpopberg. Op die manier een menigte aan fans verzamelen, is alleen maar een bewijs van hoe goed het allemaal wel niet is. Bitterzoet hoort bij het beste dat ooit in onze taal gemaakt is. Recent vierde het album al haar vijfde verjaardag en dus werd het dringend tijd voor een nieuwe langspeler. De Visser nam de tijd om opnieuw twaalf nummers meticuleus in elkaar te steken en samen te bundelen op een plaat die gewoonweg niet moet onderdoen voor haar voorganger. Betoverend briljant omschreven we Heimwee vorig jaar. Het tweede deel van de magische clubtour die daarbij hoort, startte gisterenavond in De Roma.

Een uur voor de eerste noten van “Heimwee” klonken, mocht Elias het publiek opwarmen. Vier muzikanten en evenveel gitaren mochten de avond rustig openen, tot Elias Devoldere, drummer bij Nordmann, zijn drumsticks oppakte en tegelijkertijd zijn hoge noten door De Roma liet zweven. Altijd impressionant, zingen en drummen tegelijkertijd. Elias knutselde een heel sterk voorprogramma in elkaar. Moeilijk te zeggen in wat voor categorie we de sfeer die hij bracht juist moeten steken, maar je gaat ons niet zeggen dat de band nog nooit heeft geluisterd naar pakweg The Smile of Jaguar Jaguar. Van funky naar jazz naar rock, als je het publiek op een rollercoaster kan zetten als voorprogramma, dan weet je dat het goed zit.

© CPU – Willem Devriendt

Tijdens de set van Elias zagen we al dat Eefje de Visser er ook visueel opnieuw een parel van zou maken. De studiolampen gaven al weg dat ook voor deze tour over elk detail nagedacht was. Een wit, Lynchiaans gordijn vormde de achtergrond van het decor van een filmische avond. De Visser houdt het immers niet alleen bij muziek en dat is al lang geen geheim meer. Zo geeft ze bijzonder veel aandacht aan het stervend medium dat de videoclip jammer genoeg aan het worden is. Acht van de twaalf nieuwe nummers worden met beelden ondersteund die zo goed de sfeer vertalen, dat ze tijdens de productie van die nummers tegelijkertijd ontstaan lijken te zijn. Die visuele aandacht schenkt ze ook aan haar live-performance. Tijdens de openingsnummers, die verdomd strak gespeeld werden, kon je ervan uitgaan dat over elke millimeter die de zeven muzikanten naar links, rechts, voor of achter bewegen, nagedacht en gepiekerd is. Wanneer Eefje de Visser even aan haar wenkbrauw lijkt te krabben, blijken achtergrondzangeressen Teun en Meis dat ook te doen, om het dan vloeiend te laten overgaan in een danspasje.

De Visser speelde alle twaalf nummers van Heimwee en het feit dat dat zelfs geen gedurfde keuze is, bewijst alleen maar de kwaliteit van die plaat. De heerlijke baslijn van “Weekenden“, de geweldige tekst van het prachtige “Wolk Breekt” of de kletterende beat in “Uit Het Oog” ontbraken gisterenavond allemaal niet, integendeel. We begonnen alleen maar te hopen dat ook van deze tour een liveplaat zal uitkomen, zeker wanneer bij die laatste nog een extra deel werd aangebreid. Hoewel we hierboven beweerden dat Eefje de Visser geen uitgesproken hit heeft, werd er toch flink meegezongen in De Roma; “Bitterzoet” en “De Parade” konden terecht op veel enthousiasme rekenen van de Antwerpenaren.

© CPU – Willem Devriendt

Elke muzikant droomt van zo’n luid en onstuimig publiek, maar ook net die andere, stille momenten kunnen het haar doen rechtkomen. Dat was het geval in de seconden na het iets minder gekende “Wakker”: een complete stilte zoals die hadden we nog niet veel gehoord. Daarna gaf Eefje de Visser nog even mee dat het haar verjaardag was en De Roma ontplofte alsof ze in blessuretijd een bal in de winkelhaak kopte. Gedaan met de stilte dus, zeker tijdens haar drie bisnummers. Aan “Stilstand”, “Lange Vinnen” en “Hoe doe je dat” gaan we niet te veel woorden meer vuilmaken. Dat laatste kwartier was gewoon van het beste dat we dit jaar zouden zien op een podium. Hoeveel superlatieven bestaan er in het Nederlands voor zo’n stormachtige bisronde als deze?

Het is weer zo’n show geworden waar je gewoon bij moet geweest zijn. Ondanks enkele kleine schoonheidsfoutjes – na hun korte pauze was het er misschien terug even inkomen – toverde Eefje de Visser opnieuw. De harmonieën, de beelden en de beats gaven vorm aan een straffe show. Het is voor mensen als Eefje de Visser dat het woord artiest is uitgevonden.

Morgen en overmorgen speelt ze nog twee concerten in De Roma, 18 februari staat ze in de Ancienne Belgique. De allerlaatste tickets van de drie shows gaan nu over de toonbank. Op Valentijn mag ze de AFAS Live in Amsterdam betoveren. Deze zomer staat Eefje de Visser tevens als headliner op Best Kept Secret. De exacte dagindeling moet nog worden bekendgemaakt.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Heimwee
Gloeien
Wolk Breekt
Bitterzoet
Zwarte Zon
De Parade
Scheef
Wakker
Hoor je hart kloppen
Reizen
Ik weet dat hij het wil
Beeld hangt stil
Uit het oog
Vlug
Vlammen
Weekenden

Stilstand
Lange Vinnen
Hoe doe je dat

Related posts
InstagramLiveRecensies

Sharon Van Etten & The Attachment Theory @ De Roma: Continu cool

De Amerikaanse Sharon Van Etten gaat al enige tijd mee in de wereld van de indiemuziek, maar het is nooit te laat…
InstagramLiveRecensies

Franz Ferdinand @ De Roma: Rock & Roma

Toen Gavrilo Princip in de zomer van 1914 met een welgemikte kogel de halsslagader van aartshertog Franz Ferdinand van Oostenrijk wist te…
LiveRecensies

Tommy Emmanuel, CGP @ De Roma: De ultieme instrumentale one-man band

Spelen in de zandbak, van een glijbaan gaan en je ouders om een ijsje smeken wanneer de ijskar door de straat heen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.