
© CPU – Nathan Dobbelaere
Ondanks dat recentste langspeler Bitterzoet al bijna vier jaar geleden het levenslicht zag, voelde het nooit alsof Eefje de Visser lange tijd weg was. Dat komt doordat de Nederbelgische zangeres de nasleep van dat album, ondanks de coronacrisis, erg goed aanpakte en bijgevolg op zowat elke podium stond. De hype werd dus goed levende gehouden, en bijgevolg eigenlijk ook doorgetrokken richting de release van een opvolger. Precieze details daarrond zijn er weliswaar nog niet, maar met een nogal prestigieuze (en zo goed als uitverkochte) tournee later dit jaar, een doortocht op een uiterst select groepje aan festivals en de release van twee nieuwe singles, ziet het ernaar uit dat er snel licht aan het einde van de tunnel komt. “Heimwee” en “Vlammen” krijgen bij deze alvast gezelschap van “Uit Het Oog”.
Ook die nieuwste creatie lijkt op het eerste gehoor perfect in lijn te liggen met Eefjes vorige plaat, maar bloeit dan toch heel voorzichtig open richting een volgend stadium. We zien de futuristische choreografie al voor ons eenmaal we de zangeres in samenzang met zichzelf het nummer horen openen, waarna het geheel aan de hand van kleine overrompelende synths in een stroomversnelling raakt. Op die manier lijkt het wel een soort nieuw hoofdstuk van “Stilstand”, maar dan gebouwd op de geelblauwe kleuren van dit verhaal. Zeker als alle elementen van “Uit Het Oog” door elkaar beginnen te lopen, voel je je als het ware opgezogen worden door Eefje de Visser. De single an sich is uiteindelijk niet superverrassend, maar dat neemt niet weg dat het wel erg mooi werd.
Op donderdag 4 juli staat Eefje de Visser op Rock Werchter, daarna speelt ze ook op Down The Rabbit Hole. Dit najaar volgen op 8 en 9 november het Koninklijk Circus te Brussel, in Nederland is dat Paradiso op 6 en 7 november.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.






