September wordt in de muziekwereld traditioneel gezien als de overgangsmaand tussen het buiten- en het binnenprogramma. De poppodiums openen weer hun deuren, de weides maken zich langzaam aan klaar voor de winter en de outdoorfestivals worden weer voor negen maanden indoorevenementen. Een festival dat zich uitermate schikt aan deze overgangsfase is het Kempense Backyard Festival. Doordat de vorige editie letterlijk in het water viel door extreme regenval, was er voor deze jaargang gekozen om het in enkele open stallen te organiseren. Een schot in de roos, want de beschutting maakte het tropische weer iets dragelijker dan we van tevoren voorspelden. De warmte bleef helaas wel hangen, waardoor het gros van het publiek zijn dansmoves in de kast liet. Gelukkig bood een bootlading aan goede gitarenmuziek de nodige verkoeling en werd het onder de felle Kempense zon een meer dan prima festivaldag.
Crimson Bullet Generation @ The Shed
Lokale talenten, wij van Dansende Beren zijn er dol op. Zo ook van Crimson Bullet Generation, dat tijdens zijn eerste passage het festival op gang mocht trappen. Ondanks dit debuut leken de leden hun zenuwen prima onder controle te hebben en speelden ze met alle gemak hun liederen. Toen de groep halverwege zijn set het tempo volledig terugdraaide en zijn zwoele, trage, schuifelrock van “Just Be” instartte, merkten we dat niet iedere toeschouwer nog volledig mee was. Gelukkig kwam de focus in een kogelvaart terug met “The Tornado Song” en eiste de band weer snel alle aandacht op. De weg richting de Kiewits, Hilvarenbeken of Werchters van deze wereld is voor deze jonge band nog lang en ver, maar de eerste stap was op deze zonnige zaterdag in ieder geval met succes gezet.
Itches @ The Barn
Het stevige geluid van de Kempen, dat lijkt het thema te zijn tijdens deze jaargang van Backyard Festival. Ook de band Itches draagt daar aan bij. Het uit Vorselaar afkomstige trio omschrijft hun muziek als ‘rammel jangle carapunk’, een term die we tot vandaag nog niet eerder tegengekomen waren. Toch wisten we vanaf de eerste noten wat Itches daarmee bedoelde, want met een flinke dosis fuzz en echo rammelde de muziek doorheen onze gehoorschelpen en brachten ze al vroeg op de zaterdagmiddag het nodige gitaargeweld. Moshen zat er met deze broeierige temperaturen helaas niet in, maar een op en neer deinend publiek kregen de jonge honden met gemak voor elkaar.
Tangled Horns @ The Barn
Toen we in 2018 kennis maakten met Tangled Horns, wisten we al dat het iets groots ging worden. Sindsdien is het eigenlijk enkel nog maar bergopwaarts gegaan voor het gehoornde gezelschap, met als hoogtepunt de uitgave van Superglue for the Broken. In 2024 komt er dan eindelijk een nieuwe plaat uit, waardoor de groep met een koffer vol vers materiaal richting het zonnige Merksplas trok. Met een flink portie gitaargeluid en met een vleugje humor vlogen de mannen erin. Muzikaal zat de band er ‘boenk’ op en kon hij ons imponeren met nummers als “Momentum” en het zo goed als kersverse “Pissing in the Wind”. Helaas veranderde The Barn niet in de kolkende mensenmassa waar de band op hoopte en bleven de dansmoves bij het gros van het publiek beperkt tot kleine pasjes op de plaats. Aan de publieksinteractie lag het in ieder geval niet, want frontman Tim van der Plas spande zich de volle drie kwartier in om iedereen over te halen om te dansen. We geven de schuld maar aan de onvergeeflijke warmte.
Als kers op de taart strooide de band nog met een primeurtje. Lighter, het nieuwste album van Tangled Horns, is vanaf 2 februari overal beschikbaar, terwijl ze het diezelfde avond presenteren in Trix.
Tramhaus @ The Barn
Waar Backyard Festival normaal bekend staat om het boeken van Vlaamse acts, zien we dit jaar met de Rotterdamse band Tramhaus ook een act van buiten onze landsgrenzen. Het vijftal brengt ons postpunk zoals enkel de Britten dat kunnen, waardoor het lijkt alsof ze per container vanuit het Verenigd Koninkrijk verscheept zijn richting de havenstad waar ze zo van houden. Met een uiterst succesvolle festivalzomer met optredens op Sziget, Dour en Down the Rabbit Hole, lijkt 2023 het jaar van de grote doorbraak te gaan worden. Die doorbraak werd vandaag ook duidelijk doorgezet toen de groep het middagprogramma mocht afsluiten. In een tot de nok gevulde The Barn liet Tramhaus hun gitaren spreken en de geluidsboxen beven, wat resulteerde in een wervelwind van een show. Die stormwinden kwamen niet enkel van de muziek, maar ook door de vele danspasjes van zanger Lukas Jansen die als een tornado over het podium raasde en iedere vierkante centimeter aandeed. Zonder twijfel een schot in de roos en het duidelijke hoogtepunt van de middag.
Captain Kaiser @ The Barn
‘Hallo Backyard!’ Met deze wijze woorden trapte frontman Sascha Vansant de Captain Kaiser-machine in werking. Met nog een kleine week tot de uitgave van RHYME&REASON, waren de Kempenzonen meer dan klaar om het kot af te breken. Dat gebeurde dan ook: het kot werd met de grond gelijk gemaakt, met in de hoofdrol vooral de nieuwste plaat. Nummers als “Champagne” en “Goodnight” stalen de show, terwijl de diepe synthesizergeluiden van het nog onuitgebrachte “Darkroom” erin gingen als warme broodjes. Ontblote buiken, ontelbare crowdsurfers en vooral snoeiharde gitaren: de show had alles wat een Captain Kaiser-show hoort te zijn. Toen Sascha en co een koppel uit het publiek zochten en het podium opriepen, kwam er zelfs een huwelijksaanzoek die de open schuur veranderde in een liefdeskoepel. We zijn er vrij zeker van dat de organisatie na afloop haar excuses moet gaan aanbieden aan de locatiebeheerders, want Captain Kaiser speelde de pannen van het dak.
Dat gaat wat worden volgende week vrijdag, wanneer de band hun nieuwste plaat RHYME&REASON presenteert in een zo goed als uitverkochte Trix.
Willy Organ @ The Shed
Terwijl de brandende zon stapvoets de horizon doorkruiste en het donker werd, konden we ons drie kwartier lang opmaken voor misschien wel de meest absurdistische act van het festival. Willy Organ, de artiest in kwestie, weet namelijk al enkele jaren iedere zaal of feesttent plat te spelen met zijn extravagante podiumoptredens. Ook in het nog steeds tropische Merksplas zat het meer dan snor en liet hij, met zijn eindeloze enthousiasme en grensoverschrijdende energielevels, het publiek zwieren en zwaaien. Culthits “Vlaamse Stoverij” en “Ijzer Pompen” werden ondanks de warmte vurig mee geschreeuwd. Geen enkel moment leek Willy last te hebben van “Faalangst” en zong hij zijn speelse, poëtische zinnen vol overgave. Toen hij besloot iedereen het podium op te roepen en het publiek één liet zijn met de act, was het hek pas echt volledig van de dam waarna Vlaanderens meest charismatische charmezanger iedere toeschouwer volledig mee kreeg. Willy Organ was een waar feest om te aanschouwen en liet ons nogmaals zien dat er nog altijd geen rem staat op de bijna-veertiger.
Meltheads @ The Barn
Toen de zon eenmaal onder was, was het grotendeels donker op het terrein van het Backyard Festival. Behalve in The Barn, waar het neonlicht de omgeving voorzag van een roze gloed. We besloten onze avond af te sluiten in die roze verlichte schuur, waar niet veel later Meltheads zijn opwachting mocht maken. De jonge groep uit Antwerpen was veruit de grootste naam van de affiche en trok daardoor ook massa’s volk die eindelijk klaar waren om te dansen. En dansen deden ze. De show was in grote lijnen een kopie van de variant die we eerder dit jaar op Rock Herk zagen, inclusief het springkonijn dat zich Sietse Willems noemt. Dat Sietse uitgeslapen was, was een zekerheid, want de beste man had energie voor tien. Iets dat het publiek verre van erg vond, want ze gingen rustig mee met zijn tempo en dansten er stevig op los.
Dat de vloer bezaaid was met Meltheads-fans merkten wij al snel op, want ieder nummer werd woord voor woord meegezongen. De ene na de andere hit van de band volgde elkaar op, terwijl hun grootste knaller “Naïef” vrolijk werd meegeschreeuwd door de honderden aanwezigen. Ook het nieuwe “I Want It All” kreeg een plekje in de setlist; iets dat op een hoop blije gezichten kon rekenen. De band pakte de draad van voorganger Captain Kaiser duidelijk op en zwierde er fier mee, wat resulteerde in een dijk van een optreden en vele gesmolten tienerhartjes.
Zondag doet Meltheads het nogmaals fijntjes over, wanneer ze op Manifiesta in Oostende spelen.