LiveRecensies

Enter Shikari @ Botanique (Orangerie): Visueel spektakel

© CPU – Chris Stessens (archief)

Het gaat een drukke maand worden voor Enter Shikari, want over twee weken komt namelijk hun nieuwste plaat A Kiss For The Whole World uit. Voor de band, die al jarenlang de grenzen van rockmuziek verlegt met hun unieke mix van elektronische muziek, punkrock en metal, is dit ondertussen al hun zevende studioalbum en het laat zien dat ze nog lang niet klaar zijn. Zo ook niet op een regenachtige vrijdagavond in het hart van Noord-Brussel, waar enkele honderden fans met smart zaten te wachten om het nieuwe werk live te mogen aanschouwen. Een optreden van Enter Shikari is allesbehalve een straf. De groep staat immers bekend om hun energieke liveoptredens en hun vermogen om het publiek volledig mee te kunnen slepen. Met hun teksten, die vaak sociaal en politiek geëngageerd en kritisch op hedendaagse maatschappelijke kwesties zijn, raken ze keer op keer de juiste snaar bij het publiek, wat erin resulteert dat ze iedere zaal in vuur en vlam zetten. En met de toevoeging van “It Hurts” en het toepasselijke “(pls) set me on fire” ging dat deze avond zeker ook gebeuren.

Als support nam Enter Shikari de Duitse band Blackout Problems mee. De uit München afkomstige, alternatieve band staat, net als het hoofdprogramma, erom bekend zich niet te schuwen als het om maatschappelijke en politieke kwesties gaat. Zo hebben ze zich publiekelijk uitgesproken tegen racisme, seksisme en homofobie, steunen diverse goede doelen en zijn ze een graag geziene gast op benefietconcerten doorheen heel Duitsland. In 2021 bracht de groep, in een periode waarin de wereld worstelde met de COVID-19 pandemie en de sociale en politieke onrust die daaruit voortkwam, hun derde studioalbum DARK uit dat kon rekenen op wereldwijde publiciteit. Het album liet zien dat de band niet bang was om zich uit te spreken over de maatschappelijke uitdagingen van de huidige tijd en dat ze zichzelf blijven uitdagen en vernieuwen in hun muzikale en artistieke expressie.

Ondanks dat Enter Shikari pas om negen uur het podium betrad, liep de zaal al tijdens het openen van de deuren aardig vol en werden de eerste rijen voor het brede podium al geclaimd. Toen de eerste noten van “MURDERER“, dat destijds werd geschreven als reactie op de moord op Walter Lübcke, door de zaal klonken, werden de kelen van het aanwezige publiek meteen opengetrokken. Het was al snel duidelijk dat de fanbase ook in België sterk vertegenwoordigd was, want de zaal voelde vanaf de eerste seconden energiek aan en zorgde ervoor dat de toeschouwers volledig onderdeel werden van de show. De bandleden waren duidelijk in topvorm en speelden met een ongekende energie en precisie, wat vooral tot uiting kwam bij hun nummer “GERMANY, GERMANY“.

Naast de muzikaliteit was ook de visuele presentatie van het concert indrukwekkend. De lichtshow was flitsend en zorgde voor een dynamische sfeer die perfect paste bij de muziek. Blackout Problems kreeg het voor elkaar wat menig voorprogramma niet lukt, namelijk het publiek volledig meekrijgen. De fanbase was voorafgaand aan gisterenavond al groot, maar is na dit concert alleen maar gegroeid. Met nog een laatste schreeuw en na de zoveelste bedanking richting de fans verliet de zichtbaar positiefgestemde band de bühne en kon het grote ombouwwerk beginnen.

De sfeer in de zaal was geladen met opwinding en anticipatie, maar toen Enter Shikari het podium betrad en de eerste klanken van “pls set me on fire” klonken, ontlaadden deze gevoelens zich en veranderde de zaal in een grote, bewegende massa. Leadzanger Rou Reynolds bewees opnieuw zijn veelzijdigheid en vakmanschap als performer, wat tijdens het eerste nummer al resulteerde in een vakkundige verkenning van het volledige podium. Al springend en rennend ontdekte hij iedere centimeter van het podium en ver daarbuiten. Ieder nummer dat de band begon, mondde uit in een explosie van enthousiasme. “{ The Dreamer’s Hotel }” en “It Hurts” werden luidkeels meegezongen in een tot de nok gevulde Orangerie, waar de geur van de bezwete toeschouwers door de vele bewegingen langzaam de zaal overnam.

De concerten van Enter Shikari worden doorgaans geprezen om hun intensiteit en publieksparticipatie, iets wat gisterenavond ook het geval was. Alles kwam voorbij, van crowdsurfing tot metersbrede moshpits. Zoals altijd werden ook onze ogen verwend. Net als tijdens het voorprogramma werd de intensiteit van het optreden versterkt door de ondersteuning van de sublieme lichtshow, die bijna net zo hectisch was als de muziek zelf. De explosieve combinatie van visuele en auditieve elementen resulteerde in een optreden van jewelste.

Het was vooral indrukwekkend om te zien hoe de band erin slaagde om moeiteloos te schakelen tussen verschillende muziekstijlen en genres. Zo werd “Hectic” met zijn popinvloeden naadloos afgewisseld met de elektronisch overbeladen “The Void Stares Back“, om vervolgens even later met “the pressure’s on.” volledig gas terug te nemen. Naarmate de avond zich richting het einde vorderde, nam de intensiteit alleen maar toe. De band bracht het publiek in een staat van extase met hun welbekende ‘QuickFire Round’. Toen de band nog een keer vlamde met “Live Outside“, werd de liefde van de fans voor de band nog zichtbaarder en namen ze onder luid gejoel afscheid van het podium.

Enter Shikari wist gisterenavond op de een of andere manier muziekstijlen te combineren die op het eerste gezicht onverenigbaar leken. De groep slaagde erin om de woede van punkrock te integreren met de elektronische experimenteerdrang van de vroege dubstep-scene, om dit vervolgens te verpakken in een metal-geïnspireerde geluidsmuur die door merg en been gaat. In een tijd waarin de muziekindustrie wordt overspoeld met voorspelbare genres en standaardformules, biedt Enter Shikari een alternatief voor het gevestigde. Hun unieke muzikale aanpak en onbevreesde houding maken hen tot een band die we niet vaak tegenkomen en ze bewezen deze avond dat ze nog steeds alle pannen van het dak kunnen spelen.

Setlist:

(pls) set me on fire
Juggarnauts
{ The Dreamer’s Hotel }
Halcyon
Hectic
The Void Stares Back
It Hurts
satellites **
the pressure’s on.
Bloodshot
Labyrinth
Radiate

Quickfire Round 2023
Havoc B
Bull
The Last Garrison
Sorry, You’re Not a Winner

Stop the Clocks
System…
…Meltdown
Live Outside

Related posts
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…
LiveRecensies

Jersey @ Botanique (Le Musée): Dansende lampen

Rap, rapper, rapst! Wie een kaartje voor het concert van Jersey in de Botanique wilde bemachtigen moest er heel snel bij zijn….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.