LiveRecensies

Hyd @ Botanique (Witloof Bar): Transcendente belevenis

In 2022 werkte Hyd zich met hun verfrissende sound en openhartigheid op tot een veelbelovende artiest in de (hyper)popwereld. Achter Hyd schuilt de Amerikaan Hayden Dunham, die onder de naam QT al eerder op het muzikaal toneel verscheen. Muziek is echter niet de enige vorm van expressie die Dunham benut. Het allerliefst communiceert de artiest via allerhande kunst: ook mode, technologie en film behoren tot Dunhams oeuvre. Hun uiteenlopende creaties worden veel geprezen vanwege de kracht om complexe onderwerpen steeds op een bevattelijke manier te presenteren.

Hyds langsverwachte debuutalbum CLEARING zag in november het levenslicht. De plaat werd al snel internationaal gecomplimenteerd en landde uiteindelijk ook bij Dansende Beren in de top van 50 beste albums van het 2022. Met CLEARING op zak tourt Hyd dezer dagen door Europa en ook Brussel ontbrak niet in die tournee. Hun allereerste bezoek aan België werd gisterenavond, tot zweetdruppels toe, gevierd in de Witloof Bar van de Botanique.

© Marie Vlaeminck

Hyd bracht geen voorprogramma mee naar de Witloof Bar, maar al snel merken we dat dat helemaal niet nodig is. We zien onmiddellijk dat we niet enkel op muziek getrakteerd zullen worden, maar ook op een hoog showgehalte. Aftrappen doet de artiest in een behoorlijk gevulde Witloof Bar met “Afar”, de afsluiter van CLEARING. Hyds stem is wellicht niet de meest zuivere, maar dat deert de sfeer niet: we zijn hier natuurlijk allemaal voor een goeie portie hyperpop.

Hyd is, of gedraagt zich althans, buitenaards. Of misschien is bovenaards wel de betere kwalificatie. Qua performance laat de Amerikaan alleszins geen steek vallen. Elke blik, elke beweging en elke actie vinden plaats met diezelfde nadrukkelijke expressie. Hyd start hun cover van “Into My Arms” met een subtiele, doch betekenisvolle, bibber in het gezicht. De emotie van het originele nummer blijft daardoor helemaal overeind, hoewel de pianoballade van Nick Cave omgetoverd wordt tot een ontvlambaar popnummer.

Voor wie er nog niet eerder was: de Witloof Bar in de Brusselse Botanique is een bijzondere concertzaal. Een achttal gemetselde pilaren doorkruisen de ruimte, maar Hyd bespeelt die zuilen alsof ze deel zijn van het decor. Bij “Chlorophyll” duikt die zelfs recht het publiek in. Hyd eindigt dat nummer liggend tussen het publiek en richt zich (ja, nog steeds liggend) tot het publiek in de aanloop naar “So Clear”. Het decor is gering, met enkel twee grote zakken gevuld met een doorzichtige vloeistof, maar tijdens het volgende nummer “Trust” grijpt Hyd plots naar een ladder. Mocht de show nog wat dynamiek gemist hebben, dan is die behoefte nu echt wel vervuld.

Na het bevrijdende “The One” is de eindmeet al in zicht. Eerst krijgen we nog “Skin 2 Skin” voorgeschoteld, een van Hyds meest gestreamde nummers dat voortdurend slalomt tussen mysterieus gefluister en opzwepende uitbarstingen. De finish bereikt de artiest pas na “Breaking Ground” in de bisronde. Bij de voor de gelegenheid verlengde outro van dat lied laat het publiek nog een laatste keer al het enthousiasme los, terwijl Hyd hun dankbaarheid naar de fans statig uitdrukt.

Hyds eerste vijfenvijftig minuten op een Belgisch podium zitten erop. De indruk die die achterliet is groot: Hyd prikkelt de verbeelding en raakt harten. In de Witloof Bar maakte de Amerikaan hard dat die het vermogen heeft om een diepgaande connectie met het publiek te maken. Voorlopig is Hyd nog een Hydden gem, maar binnenkort wellicht een inspiratie voor velen.

Morgen staat Hyd in Paradiso in Amsterdam. Tickets zijn nog steeds beschikbaar.

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

Afar
Only Living For You
Oil + Honey
Into My Arms
The Look On Your Face
Chlorophyll
So Clear
Trust
No Shadow
The One
Skin 2 Skin

Breaking Ground

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.