Het heeft even geduurd, maar nu is het debuutalbum van Los Bitchos eindelijk beschikbaar. De debuutsingle van het vrouwelijke viertal is intussen al bijna vijf jaar oud, en doordat doorheen de jaren slechts een handvol singles het levenslicht zagen werd ons geduld toch wel wat op de proef gesteld. Ondanks de beperkte officiële output, was de Londense band live toch al behoorlijk actief, en dan vooral in het Verenigd Koninkrijk. Toch is Los Bitchos allerminst een typische Londense gitaargroep. Het viertal is oorspronkelijk immers afkomstig uit diverse hoeken van de wereld: gitarist Serra Petale komt uit Australië, toetsenist Agustina Ruiz uit Uruguay, bassist Josefine Jonsson uit Zweden en drumster Nic Crawshaw uit de Britse hoofdstad zelf. Het is dan ook geen wonder dat hun muziek een combinatie is van oosterse psych, zuiderse cumbia, frivole pop en punk.
De productie van Let The Festivities Begin! was in handen van Franz Ferdinands frontman Alex Kapranos. Op basis van het laatste werk van diens band zou je al wat twijfels kunnen hebben bij de kwaliteit van zijn inbreng, maar er is gelukkig geen reden tot paniek. Kapranos heeft de groep niet doen klinken als een afkooksel van het intussen al afgekookte Franz Ferdinand, maar verzorgt hier een loepzuivere productie met veel nadruk op de scherpe tonen en volle bassen. We hopen nu stiekem dat de dames van Los Bitchos Kapranos wat extra inspiratie hebben kunnen geven voor nieuw werk van Franz Ferdinand, maar in afwachting hebben we in elk geval Let The Festivities Begin! om de periode te overbruggen.
Van alle albums die wij intussen hebben beluisterd (en dat zijn er toch al heel wat) moet Let The Festivities Begin! een van de meest toepasselijke titels hebben. De uitstekende singles “Pista (Fresh Start)”, “Good to Go!” en “Las Panteras” werden de afgelopen weken al vooruitgestuurd en lieten al uitschijnen dat het album zou gaan klinken als de ideale soundtrack voor een zomers tuinfeest. Vanaf opener “The Link is About to Die” voel je meteen dat die hooggespannen verwachtingen ingelost zullen worden. Met de zuiderse percussie en enkele zonnige gitaarriffs droom je ogenblikkelijk weg naar een avond waarop tequila en cocktails rijkelijk vloeien terwijl de zon langzaamaan achter de horizon verdwijnt.
Let The Festivities Begin! bevat uitsluitend instrumentale nummers, met uitzondering van wat occasionele kreetjes op de achtergrond en een haast onverstaanbaar kort parlando op “I Enjoy It” horen we de vier dames nergens echt zingen. Niet dat dat een groot gemis is, want de muziek van het viertal is plezierig genoeg om het feestje aan de gang te houden zonder dat er luidkeels meegezongen kan worden.
Het sterkste punt van Let The Festivities Begin! is ongetwijfeld dat het verschillende stijlen en genres op een succesvolle manier weet samen te brengen. De dames gooien nooit te veel elementen tegelijk in de strijd, maar beperken zich tot enkele goede vondsten per nummer. Zo horen we heerlijke Ottomaanse psych in “FFS”, lichte reggae in “Tropico” en dansbare disco en soul in “Las Panteras”. Toch zijn er ook nog enkele verrassingen die je niet meteen met Los Bitchos zou associëren. In “Try the Circle” horen we bijvoorbeeld invloeden uit eighties new wave, met gitaren en drums die van Joy Division zouden kunnen geweest zijn. “Try The Circle” is dan ook het meest donkere nummer van de plaat, hoewel het halfweg wel losbarst in een psychedelisch dansfeest.
Horen wij dan nergens enige zwakte? Een punt van kritiek is dat er op bepaalde momenten iets te weinig variatie is om de hele tijd te blijven boeien. Bij ons viel het moment dat we onze aandacht verloren meestal samen met “Change of Heart” en “Tripping at a Party”; op zich twee degelijke nummers maar in vergelijking met wat de rest van het album te bieden heeft misschien wat te veel van hetzelfde. Gelukkig maken “Try the Circle!” en “Lindsay Goes to Mykonos” nadien alles nog goed en sluit het album af met een knaller.
Met Let The Festivities Begin! brengt het Londens viertal Los Bitchos een heerlijk zomerse album vol instrumentale feestnummers. Genres als Colombiaanse cumbia, Turkse psych en Peruviaanse chicha worden succesvol vermengd met Europese pop en punk. Met dit debuutalbum doet de band een feest beginnen, en dat mag van ons gerust lange tijd blijven duren. Wij zagen de feestende dames in oktober nog aan het werk op AMOK in Brugge, en wanneer ze op drie mei een feestje komen bouwen in de Brusselse Botanique zullen we ongetwijfeld weer van de partij zijn.
Facebook / Instagram / Twitter / Website
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify!