AlbumsFeatured albumsRecensies

Bonobo – Fragments (★★★★): Dansen op droomfragmenten

Exact vijf jaar en een dag is het geleden dat we met Migration het laatste album van Bonobo mochten verwelkomen. Een half decennium later mag de Britse producer eindelijk een zevende album op zijn conto schrijven. Stilzitten heeft de man de afgelopen tijd evenwel niet gedaan. Zo dweilde hij festivals al Rock Werchter en Dour af, ging hij samenwerkingen aan met Totally Enormous Extinct Dinosaurs en Ólafur Arnalds en stelde hij de eerste fabric presents-mix op.

Na al die tijd vond Simon Green dat het welletjes was geweest en kroop hij weer voor zijn eigen project de studio in. Dit deed hij samen met enkele gelijkgestemden: Miguel Atwood-Ferguson, Jordan Rakei, O’Flynn, Jamilla Woods, Joji en Kadhja Bonet hielpen hem allemaal om zijn luchtige beats nog net dat tikkeltje extra te geven. Het eindresultaat kreeg de titel Fragments, waarvoor hij inspiratie haalde uit de periode van het stilzitten, die over de wereld neerdaalde in de vorm van het coronavirus. In plaats van zalen en festivals plat te spelen, hield Simon zich bezig met het maken van uitstappen in de natuur van Californië, waar hij veel inspiratie kon opdoen.

Fragments wordt met de hulp van Miguel Atwood-Ferguson rustig ingezet. Voor “Polyghost” haalt Bonobo nog geen diepe bassen uit de kast, maar mogen strijkers het dromerige beeld creëren dat een rode draad zal blijven vormen doorheen het hele album. Op “Shadows” wordt de ene multi-instrumentalist ingeruild voor de andere en mag Jordan Rakei helpen om het dromerige te mixen met het dansbare. De strijkers zorgen hier voor een duister sfeertje, terwijl Jordans fluwelen stem voor het licht zorgt waardoor de schaduwen ontstaan. Bonobo laat zijn dansbare beats hier en daar al eens doorschemeren, maar het is vooral op het aankomende tweeluik dat we onze dansbenen echt mogen losgooien.

Waar “Rosewood” nog gaat voor een zweverige trip door de natuur, ondersteund door een stevige bas, zoekt “Otomo” eerder de donkerdere sferen op met behulp van een sample van Bulgaarse doedelzakken. Ook al klinkt dat laatste misschien niet zo aanlokkelijk, toch weet Bonobo er met de hulp van labelgenoot O’Flynn een heerlijk dansbaar nummer van te maken dat de dansvloer zal laten bezwijken.

Naast al dat dansen zijn er natuurlijk ook rustpunten nodig die ons omhullen als een warm dekentje. Jamila Woods zorgt er met haar soulvolle stem voor dat “Tides” ons overspoelt als een zoete droom, terwijl ook Miguel Atwood-Ferguson zijn snaren weer mag bovenhalen. Op “Day by Day” mag Kadhja Bonet de vocals verzorgen en in combinatie met Bonobo’s subtiele beats doet dit nummer ons sterk denken aan Eefje de Vissers “Storm“. Reken hier dan nog eens een gevoelige saxofoon bij in combinatie met de strijkers die doorheen Fragments een prominente plaats krijgen en je weet meteen waarom Simon Green een van de beste producers in zijn genre is.

Wat misschien minder binnen Bonobo’s genre ligt, is de verrassende samenwerking met Joji. “From You” is een mooie mix van de werelden van beide artiesten, al is het toch vooral Joji die hier de bovenhand neemt. De logge beats zorgen samen met de ondertussen welgekende strijkers voor een bedje dat perfect in Joji’s kraam van donkere r&b past.

Naast al dat uitrusten en wegdromen voegt Bonobo ook nog wat subtielere dansplaten toe aan Fragments. “Closer”, “Age of Phase”, “Counterpart” en “Sapien” volgen allemaal hetzelfde stramien van een rustige opbouw, die uitmondt in bassen die je alle hoeken van de dansvloer laten zien. Ondanks dat ze allemaal wat dezelfde structuur volgen, wordt het door Bonobo’s magie geenszins saai. “Closer” en “Counterpart” gaan de wat meer dromerige toer op, terwijl “Age of Phase” een Afrikaans ritme combineert met chopped vocals en “Sapien” eindigt met breakbeat.

Op Fragments haalt Bonobo de strijkers uit de kast die aangevuld worden met zijn gekende subtiele, doch stevige beats. Dit geheel zorgt voor een plaat die het goed doet in zowel donkere clubs als in je eigen living. Rustige nummers worden afgewisseld met dansbaardere varianten, zonder dat het een stijlbreuk betreft. Simon Green is er meester in om je zowel te laten dansen als wegdromen op eenzelfde nummer, wat van Fragments een steengoede aanvulling maakt aan zijn repertoire.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Jordan Rakei @ Ancienne Belgique (AB): Loopje met de tijd

Nieuw-Zeelander Jordan Rakei nestelde zich jaren geleden in Europa en voelt zich hier als een vis in het water. Het succes kwam…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Jordan Rakei - The Loop (★★★★): Grandioos nieuw begin

Enkele dagen voor zijn tweeëndertigste verjaardag presenteert Jordan Rakei zijn vijfde album The Loop aan de wereld. Geïnspireerd door de geboorte van…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Jordan Rakei - "Freedom"

De Nieuw-Zeelandse soultroubadour Jordan Rakei heeft ruim de tijd genomen om aan een nieuw album te werken. Als alleskunner neemt hij graag…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.