Een van de opwindendste postpunkbands van dit jaar komt voor een keer niet uit een schunnige buitenwijk van Londen, maar wel uit Brooklyn, New York. Gustaf, de overwegend vrouwelijke bende relschoppers waarvan sprake, wist noch voor ze ook maar één single op de wereld los liet al indruk te maken op het podium naast kleppers als Tropical Fuck Storm, Bodega en Beck. Toen vorig jaar die eerste single dan toch het levenslicht zag, in de gedaante van “Mine”, ging deze niet onopgemerkt voorbij. De krachtige instrumentale tred en de geheimzinnige artistieke bochten die frontvrouw Lydia Gammill maakt in haar vertellende zangstijl geven Gustaf een typerende klank die toch als volbloed postpunk overkomt. Alle singles die Gustaf daarna het internet op zwierde troffen stuk voor stuk doel: luister maar eens naar “Design” en “Book”, twee heuse kleppers van nummers. Gustaf lijkt de lat voor zichzelf torenhoog gelegd te hebben, maar “Best Behaviour” duikt daar moeiteloos over.
Als je de klank van Gustaf op één element moet vastpinnen is het waarschijnlijk de erg melodische, pompende bas die elk nummer van een sterke ruggengraat voorziet. Ook op “Best Behaviour” is dat het geval, ditmaal aangevuld met een chaotisch rondfladderende gitaar en strak afgeklokt synthpartijtje. Er is geen speld tussen de timing van de Amerikanen te krijgen, en toch valt op hoe los en expressief Lydia haar teksten over de instrumentatie spuwt. Zwalpend als een dronkaard probeert ze ons wijs te maken hoe welgemanierd ze wel niet is, hoewel uit alles blijkt dat ze niets liever doet dan flink rel te schoppen. De expressiviteit druipt ervan af, en als je dat combineert met het talent dat de rest van de band voortdurend aan de dag legt, dan hoeft het niet te verbazen dat Gustaf heel hoog in ons lijstje staat van bands om in de gaten te houden.
Audio Drag For Ego Slobs, het debuutalbum van Gustaf, komt op 1 oktober uit bij Royal Mountain Records.
Facebook / Twitter / Instagram
Ontdek nog meer nieuwe muziek op onze Spotify.