LiveRecensies

De Nieuwe Lichting (Sunday Rose, The Radar Station & Crooked Steps) @ OLT Rivierenhof: Drie straffe staaltjes vol talent

© Patrick Blomme

De Nieuwe Lichting: een muziekwedstrijd van Studio Brussel waarin de luisteraars samen met enkele experts op zoek gaan naar drie opkomende bands die volgens hen het meeste talent bezitten. Al sinds 2013 organiseert die radiozender die talentenjacht die al verscheidene carrières lanceerde of een boost gaf. Iedereen kent daarvan wel enkele voorbeelden. Wij sommen er een aantal ter geheugensteun voor je op: Tamino, Portland, SONS, Equal Idiots, Brihang en Mooneye. Ook dit jaar kwamen er drie opvallende klasbakken uit de bus, die we misschien al van ver zagen aankomen, maar dat laten we even terzijde!

Zoals de trofee vast op hun schouw staat te blinken, zo stonden de titelhouders gisteravond evenzeer te schitteren op het podium van OLT Rivierenhof. Zo mocht Crooked Steps de avond stevig openen, deed The Radar Station het publiek even op een lichte manier zweven en was Sunday Rose er om de keet tot rust te brengen. Een mooi trio van bands waarvan elk zijn steentje heeft bijgedragen aan een toffe, gevarieerde avond. Het was misschien een eenmalig voorval dat deze groepen samen optraden, maar voor ons mag dit in de toekomst vaker voorkomen.

Beginnen deden we met de verschroeiende gitaren van Crooked Steps, een rasechte garagerockband die hun inspiratie soms ook wel eens aan de bluesy kant gaat zoeken. Ze weten hoe het moet en lieten dat ons al vanaf het begin zien met enkele vurige schijven zoals “Dancin’ Alcohol”, dat heel wat ambiance inspireerde, en hun recentste single “Daiquiri”. Vooral die laatste werd voortreffelijk gesmaakt door de massa, die luidkeels de verschillende ‘ooeeh’s’ en ‘aaa’s’ meebrulde. Het drietal kwam over als een bende perfecte entertainers die ons nooit met rust lieten, en zo moet het ook!

Na een tijdje kwam de vlam duidelijk (nog beter) in de pan en was het volledige publiek klaar voor een stevig feestje. Dat kregen ze ook met verscheidene gitaarsolo’s en een strakke cover van het nummer “bad guy” van Billie Eilish. We merkten dan ook dat die pan van staal was, want ze duwden met z’n drie een straf staaltje muziek op ons af. De losbollen van Crooked Steps waren niet bang om zich eens naar de rock ‘n’ roll van vroeger te richten en dat deed niet alleen ons, maar ook hen nog eens deugd. Met het laatste en bekendste nummer van de band, “Sugar”, maakte de Gentenaren een terugkeer naar nu en bliezen ze het (denkbeeldige) dak er volledig af. De sexy huppeltjes van leadzanger Lou Lippens hielpen daar zeker bij!

Vervolgens was het de beurt aan het viertal van The Radar Station, dat ons meenam op een zweverige tocht doorheen het prachtige Provinciaal Groendomein Rivierenhof. Die luchtigheid die we door heel het concert mochten aanvoelen, kwam niet alleen door het unieke geluid dat de sublieme muzikale partijen creëerden, maar ook door de warme, ontwikkelde stem van zanger Brent Buckler. We wisten al van voor het optreden dat deze speciaal was, maar live komt die stem nog beter tot zijn recht en grijpt ze ons met momenten volledig naar de keel.

Tussen de nummers door ging de groep een plezante babbel aan met het publiek, wat ons wel even uit onze trance haalde. Tijdens het uitvoeren van hun eigentijdse, verhalende indierock spookt The Radar Station rond in hun eigen wereldje, en het contrast daarmee was misschien iets te groot. Op muzikaal vlak wist de band gelukkig wel te bevallen, en dat is natuurlijk het belangrijkste van de hele zaak. Zo konden ze ons vooral bekoren met het subtiele “The Giant”, dat met zijn combinatie van rustig en catchy heel wat toekijkenden genietend achterliet. Het nummer bevat een uitstekend gehalte aan variatie, zodat iedereen telkens wel wat nieuws kon ontdekken. De aandachtige concertganger kon dit zeker smaken en zal vandaag of morgen hun pas uitgekomen debuutalbum, Life Inside a Tornado, ongetwijfeld eens opleggen.

De laatste act op deze muzikale dag werd ingezet door een andere prachtige stem. Deze keer kwam die van de Antwerpse Rachel Mulowayi, beter bekend als Sunday Rose. De soulzangeres uitte haar gevoel vooral met het engelengeluid dat uit haar keel kwam. Ze liet ons op een ingetogen en intieme manier zien wat ze allemaal aankon. Dat deed ze niet alleen, want ze had een band van vijf personen achter haar staan, waardoor het geheel nog mooier binnen kwam. Die vijftalige band hield zich in het begin nog wat op de achtergrond, maar na een tijd werd hun rol groter en konden we ze niet meer van het toneel wegdenken.

Wat begon als een fijne, maar eentonige show, draaide vanaf het kippenvel nummer “Our Girls” volledig om. Ineens had Sunday Rose het hele publiek in haar hand en dat had ze vooral te danken aan dat prachtig eerbetoon dat ze schreef voor Julie en Melissa (slachtoffers van Marc Dutroux). Het krachtige moment werd voortgezet door enkele mooie covers van onder andere Amy Winehouse en Stevie Wonder, waarmee ze duidelijk liet zien dat ze veel in haar mars heeft. Aan elke prachtige concertavond komt er spijtig genoeg ook een einde. Gisteren was de afsluiter van dienst de powersingle “Worst I Ever Had”, die voor Rachel de deuren naar een prachtige carrière opende.

De Nieuwe Lichting van 2020 heeft zich gisteren nog maar eens van hun sterkste kant laten zien. De drie acts bewezen dat ze meer zijn dan één single en dus ongetwijfeld een mooie toekomst tegemoet gaan. Wij zijn dan ook benieuwd waar ze zichzelf gaan brengen in de komende jaren. Eén ding is zeker: wij zullen ze daar zeker en vast in steunen.

Crooked Steps: Facebook / Instagram

The Radar Station: Facebook / Instagram

Sunday Rose: Facebook Instagram Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

Related posts
Muzieknieuwtjes

bwana, YESNOMAYBE en ise winnen De Nieuwe Lichting 2024

Het nieuwe jaar werd enkele weken terug ingezet en daarbij hoort ook een nieuwe De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Een week…
Muzieknieuwtjes

Dit zijn de 9 finalisten van De Nieuwe Lichting 2024!

Ook in 2024 zijn er nog altijd zekerheden in het leven. Het weer in januari is nog altijd verrassend koud, Tom Waes…
InstagramLiveRecensies

Hellmut Lotti Goes Metal @ OLT Rivierenhof: Afspraak met de geschiedenis

Had je ons een jaar geleden proberen wijs te maken dat we met Dansende Beren uit de bol zouden gaan op een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.