InstagramLiveRecensies

Eefje de Visser @ OLT Rivierenhof: Zoete terugkeer naar het podium op veilige afstand

© CPU – Stijn Verbruggen

Denken in oplossingen, zo moet Eefje de Visser op het idee van een concertfilm zijn gekomen. Op 13 juni filmde ze haar tot in de puntjes uitgewerkte Bitterzoet-show in de Gentse loft Robot Studios waar ze woont en werkt. Die langspeler werd razendsnel gemonteerd en met de film tourt de Nederlandse nu zowel in filmzalen als concertgebouwen. In een uitgeregend Openluchttheater Rivierenhof zagen we dat zo’n film niet te vergelijken valt met een doordeweekse livestream in lockdown.

Een natgeregende tribune en bijgevolg klamme derrière, dat is maar half zo erg als het lot van artiesten in 2020. Niet in het minst dat van Eefje de Visser. De inmiddels goed ingeburgerde Nederlandse zangeres stond op het punt haar uitverkochte tournee door België en Nederland te lanceren wanneer enkele dagen voordien alle concertzalen op slot gingen. Naarmate het coronavirus verder om zich heen sloeg, vielen ook een voor een de festivals in het water. Eefje mag dan wel volgende week haar nieuwe plaat Bitterzoet op de Zomerbar van Rock Werchter presenteren, het zal toch wat anders zijn. Met haar gelijknamige concertfilm wil ze nu haar fans een houvast geven in onzekere tijden, maar vooral ook haar crew een financiële reddingsboei toewerpen.

© CPU – Stijn Verbruggen

Toch doet ze deze avond een solosetje zonder die band. En dat wil – in tegenstelling tot de try-out in Charlatan die we eerder dit jaar zagen – wel degelijk solo zeggen: geen vooraf opgenomen muziek op tape, wel Eefje zoals vroeger, verstopt achter haar gitaar. Die opstelling van destijds vraagt dan ook de songs van vroeger. “Wakker” en “Luister” zijn kleine liedjes die Eefje volledig zelf aan elkaar tokkelt; in de stiltes zorgen de vogeltjes in het Rivierenhof voor vrolijke invulling. Een beetje tempo steekt Eefje in de set met “Staan” en “Genoeg”. Het is moeilijker contact te leggen met de gezichten achter de mondmaskers en het publiek dat ver uit elkaar zit, maar op “Scheef” wiegen heel wat mensen heen en weer. Dat enthousiasme verdient een troostprijs: “Zwarte Zon”, de grootste hit. Na zes liedjes moet de concertfilm ons pas echt de volledige concertbeleving geven.

‘Het is om het geld te doen’, zegt de Visser zonder verpinken tijdens de introductie van de film. Ze wilt duidelijk maken dat dit project er voornamelijk is gekomen om haar entourage te steunen. Regisseurs Jaan Stevens en Michiel Venman, die eerder ervaring opdeden met muziekvideo’s, wilden dan weer vooral de muziek van Eefje zo goed mogelijk naar voren laten komen op beeld. ‘De kracht van de muziek willen we brengen. Het moet dezelfde adrenaline geven als op een écht concert.’ En of ze daarin geslaagd zijn! Deze film kan je niet de zoveelste livestream of online concertbeleving noemen, want in je woonkamer klinkt dat geluid nooit zo goed, is er geen applaus tusendoor en deel je verwondering niet met wildvreemden rondom je. Het geroezemoes en mondmasker nemen we er dan maar al te graag bij.

De film start met een uitgebreide introductie, die omwille van de livepresentatie bij de start van deze avond eigenlijk wat overbodig was. We krijgen alle oude instrumenten te zien die in de Robot Studios staan en Eefje opent haar set met “Groen” op een stoffige piano. Het brommertje dat je hoort voorbijrijden op de achtergrond is niet weggeknipt en een subtiele hint naar het hele lockdowngebeuren, al wilden de makers ook vooral een film maken die ook zal blijven verderleven na corona. De volledige band is aanwezig en twee zangeres-danseressen flankeren de frontvrouw. De synths blazen ons meteen na de intro omver op “Stilstand” en de gekende mix van samenzang en elektronica werkt in een film evengoed als op een podium. Even later haalt Eefje ook haar gitaartje boven om een solo te spelen op “Oh”. Het krijgt net zoals “Jong” een fenomenale finale, die je ook op een echt concert zo zou verwachten.

Van de Eefje van vroeger is niets meer te merken. Ze heeft hard gerepeteerd om dansjes synchroon met haar achtergrondzangeressen uit te voeren en beweegt meer dan we van haar gewoon zijn. Het publiek reageert hierop en het is jammer dat we Eefjes reactie niet kunnen zien. De concertfilm gaat naar een hoger niveau bij “Onverstaanbaar”, dat de brug vormt naar een indrukwekkend staaltje licht op “Zwarte Zon”, waar we langs de ene kant Eefje in fel (vals) daglicht zien en langs de andere kant in een warme oranje gloed. Het licht neemt het over van de synths, die nu even worden weggestopt op “Terug” en “Staan”. Eefjes stem een de samenzang vormen een warme rode draad die de meeste klamme jassen doet opdrogen.

© CPU – Stijn Verbruggen

Met de titeltrack “Bitterzoet” luidt de finale zich in. Visueel wordt de film nu nog interessanter. Op de muziek van “Scheef” overlappen beelden elkaar. Er wordt naar een climax opgebouwd in muziek en beeld en Eefje eindigt heel subtiel, zonder dat we het doorhebben, met hetzelfde lied waarmee ze is begonnen: “Groen”. De Visser en co mogen dan wel groentjes zijn in concertfilms, ze hebben hun doel bereikt: Eefje kan haar crew een zakcentje toesteken en de regisseurs hebben het concertgevoel kunnen overbrengen. Voor echte fans is een versie op dvd een must; voor zij die concerten nu te hard missen is deze ervaring als in een warm bad stappen.

Je kan Eefje De Visser zondag aan het werk zien op de zomerbar van Rock Werchter. De film kan je enkel in bioscoop- en concertzalen bekijken en is bij ons nog te bekijken in Cinema Lumière te Antwerpen (donderdag 9 juli) en Cinema Zed in Leuven (10, 12, 13, 16 en 19 juli). Alle speeldata kan je nakijken op de website van Eefje de Visser.

Setlist solo set:
Wakker
Luister
Staan
Genoeg
Scheef
Zwarte Zon

Setlist concertfilm:
Groen
Stilstand
Stof
Oh
Jong
Ongeveer
Controle
Onverstaanbaar
Zwarte Zon
Parade
Terug
Staan
Lange Vinnen
Maak Het Stil
Bitterzoet
Scheef
Groen
Pixels

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Eefje de Visser - "Heimwee"

Het is intussen ruim een jaar geleden dat Eefje de Visser in een afgeladen Ancienne Belgique het slotconcert van de Bitterzoet-tournee gaf….
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

België boven op Rock Werchter 2024 met o.a Brutus, J. Bernardt en BLUAI!

Het is de ‘Week van de Belgische Muziek’ en dat laat Rock Werchter niet onopgemerkt passeren. Vandaag voegt de organisatie immers een…
InstagramLiveRecensies

Hellmut Lotti Goes Metal @ OLT Rivierenhof: Afspraak met de geschiedenis

Had je ons een jaar geleden proberen wijs te maken dat we met Dansende Beren uit de bol zouden gaan op een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.