Rock Werchter For LIVE2020 @ Rock Werchter Zomerbar 2020: De enige weg is vooruit!

© Rock Werchter – Jokko

Normaal gezien hadden we de afgelopen dagen je tijdlijn overspoeld met concertreviews van onder andere The Strokes, Pearl Jam en System of a Down, maar het mocht niet zijn. Geen concerten, geen festivals en bijgevolg dit weekend ook geen Rock Werchter. Nu ja, toch een beetje Rock Werchter dan. Enkele weken geleden kwam de organisatie met een alternatief. Gedurende het originele festivalweekend streek er een Zomerbar neer onder The North West Walls, met op het programma Selah Sue, Tourist LeMC en afgelopen zaterdag een spetterende show van Bazart. Het succes was zelfs zo overweldigend, dat dit weekend werd uitgebreid naar de volledige maand juli.

‘Het geld stroomt alsnog binnen in Werchter’, horen we u al denken… maar niets is minder waar. Alle inkomsten gaan naar LIVE2020; een organisatie die de volledige Belgische muziekindustrie steunt. Om dat nog eens extra in de verf te zetten, werd er gisteren – op de originele slotdag van Rock Werchter 2020 – een heuse tv-show georganiseerd onder leiding van Stijn Van de Voorde en Tomas De Soete. Op de affiche stonden de rockers van SONS, de Nederlandse Eefje de Visser, Glints, levende legende Arno en Emma Bale. Een extra nieuwtje is dat we als vanouds na ‘het festival’ de datum voor Rock Werchter 2021 kregen. Van donderdag 1 juli tot zondag 4 juli zullen we – hopelijk – met z’n allen naar de weide kunnen trekken. Daarnaast kregen we met onder andere Twenty One Pilots, Thom Yorke Tomorrow’s Modern Boxes en Pixies al een pak herbevestigingen. Als klap op de vuurpijl kwamen er met Gorillaz, Royal Blood en Jamie xx nog wat splinternieuwe namen bij!

© Rock Werchter – Jokko

Maar daar komen we later nog op terug. De show zelf werd op gang getrapt door de jongens van Sons. Met het strak gespeelde “I Need a Gun” ging de decibelmeter pijlsnel de lucht in en was de toon gezet voor de rest van de avond. Een avond vol leuke herinneringen aan Rock Werchter. Er kon dan ook naadloos de link gemaakt naar 2018. Toen stonden de jongens slechts enkele maanden na hun overwinning in ‘De Nieuwe Lichting’ al op de gigantische Main Stage. Een droom die uitkwam, maar dat was niet enkel voor hen het geval. Zo werden we ook nog even terug gekatapulteerd naar die keer toen Angèle in 2018 The Barn van voor tot achter liet dansen, hoorden we dat Wannes Capelle van Het Zesde Metaal meer schrik had van de duizenden kilo’s aan materiaal die boven zijn hoofd hingen dan van het publiek en werden we nog een keertje emotioneel dankzij de doortocht van Portland in The Barn vorig jaar.

Sarah en Jente van Portland kwamen daar zelf nog even een woordje uitleg bij geven. De band had een bijzonder drukke zomer voor de boeg, maar ook die viel in het water. Als alternatief zette de band een heuse ‘coronatour’ op poten. Soms in duo, soms met de volledige band, maar het zal toch even wennen worden. ‘We willen nu niet negatief doen, maar het is toch niet helemaal hetzelfde hè’, besloot Jente. Wie Portland dus aan het werk wil zien komende zomer, heeft meer dan kansen genoeg!

© Rock Werchter – Jokko

Tussendoor kregen we nog wat legendarische momentjes uit de rijke geschiedenis van Rock Werchter voorgeschoteld. Zo zagen we onder andere fragmenten publiekslieveling Editors, de – toen nog relatief kleine – Dua Lipa de KluB C platspelen in 2017 en hoorden we de volledige weide meezingen met Noel Gallagher. Het was toch even pijnlijk, toen we merkten dat we zulke momenten dit jaar niet kunnen meemaken. Emma Bale zorgde dan ook een welgekomen intiemer momentje. Samen met haar gitarist speelde ze een akoestische versie van “Cut Loose”. Anders zo’n vrolijk, actief popnummer, nu in een ingetogen, bijna emotioneel jasje. Een beetje de perfecte samenvatting van deze festivalzomer.

Dankzij “Karma Police” van Radiohead in 2017 hadden we ons emotioneel hoogtepunt bereikt. Het was dan ook even genoeg met dat sentimentele verleden. Er was dit weekend toch de Zomerbar? En de Secret Sessions met onder andere Black Box Revelation en Brihang? Mocht dat niet het geval zijn geweest, hadden we zaterdagavond kunnen genieten van Twenty One Pilots. Jammer, maar wij waren niet de enigen die dat vonden… Drummer Josh Dun kwam met een speciale boodschap waarin hij zijn verdriet uitdrukte. Geen paniek, want tegelijk maakte de man ook al bekend dat hij en zijn kompaan Tyler Joseph volgend jaar gewoon terug op de affiche staan!

© Rock Werchter – Jokko

Al is Rock Werchter 2021 eigenlijk alleen nog maar ijdele hoop op dit moment. Zo kwam de organisatie van LIVE2020 vertellen hoeveel onduidelijkheid er nog is. Zo maakten uitspraken als ‘We draaien op dit moment op dertig procent’ en ‘Niemand weet wat er na augustus zal gebeuren’ toch wel wat indruk op ons. Het blijft in elk geval hopen op het beste en wie weet geschied er dan wel weer een wonder. Die wonderen zijn de wereld zeker nog niet uit, want slechts enkele maanden nadat er bij Arno pancreaskanker werd vastgesteld, stond hij alweer – zij het met maandstonden – op de weide van Werchter. ‘Muziek is mijn maîtresse en ze heeft me nog nooit bedrogen!’

Ondertussen kregen we een prachtige zonsondergang op een ietwat treurige dag. De uitgelezen kans voor Eefje de Visser om het toepasselijke “Zwarte Zon” te brengen dus! Met haar twee achtergrond dans- en zangeressen zorgde ze voor een hoogtepuntje in de show. Ook voor haar is de zomer nog een tikkeltje extra in het water gevallen. Met Bitterzoet kwam enkele weken voor de lockdown haar nieuwe plaat uit en haar uitverkochte tour ging bijgevolg dus ook niet door. Dit weekend dus ook geen Rock Werchter voor de Nederlandse, maar wie haar toch aan het werk wil zien kan in de dichtstbijzijnde bioscoop haar nieuwe concertfilm zien of aanstaande zondag tijdens haar Rock Werchter zomerbar concert!

© Rock Werchter – Jokko

Iedereen die al eens op Rock Werchter was, zal zich sommige momenten nog heel goed kunnen herinneren. De meest memorabele momenten kregen een plekje in een heuse samenvatting. Weet u bijvoorbeeld nog toen Spider Man over het publiek gezwommen kwam om Josh Homme van Queens of the Stone Age te knuffelen? Of toen de achtjarige Mirko plaats mocht nemen achter de drums van Triggerfinger? Allemaal kleine stukjes RW-geschiedenis die niemand zal vergeten. Iemand die meebouwde aan die geschiedenis en dus ook niet genegeerd kon worden tijdens deze show was Tom Hautekiet. Sinds jaar en dag ontwierp hij elk detail van het festival. Van de affiche en de podia tot de polsbandjes en de servieten. Toen hij onlangs overleed, ging er dus een klein stukje Rock Werchter verloren.

Het was de beurt aan Glints om het verdriet door te spoelen. De Antwerpse rapper zat tijdens de lockdown niet stil en bokste – enkele maanden na zijn debuutplaat Choirboy – alweer een nieuwe plaat in elkaar. Van 28 Days werden er twee nummers op de weide afgevuurd. Dat mocht wel letterlijk genomen, want Jan sprong furieus het publiek in en gaf tussen de tafeltjes het beste van zichzelf. Het maakte het feit dat hij gisteren niet de KluB C kapot mocht spelen toch wat draaglijker.

© Rock Werchter – Jokko

Nadat we nog even door de geschiedenis van alle Belgen op Rock Werchter waren gegaan, kwam Lange Polle van Triggerfinger nog even zijn mooiste herinneringen oprakelen. Denk bijvoorbeeld maar aan die keer toen de band tegelijk met de match van de Rode Duivels op het podium stond. Maar een echt hoogtepunt kwam er toch pas toen grote baas Herman Schueremans de microfoon in handen nam. Hij had naar eigen zeggen veel nieuws over de komende editie, en dat was niet gelogen. Volgend jaar zien we elkaar dus van 1 tot 4 juli met opnieuw op de affiche: Twenty One Pilots, Pixies, The Lumineers, Thom Yorke Tomorrow’s Modern Boxes, Rag ‘N’ Bone Man, The Streets, Cigarettes After Sex, Miles Kane, Fontains D.C., GoGo Penguin, Cavetown, Big Thief, girl in red, Black Pumas en The Dead South. Daarbovenop kregen we met Gorillaz, alt-J, Jamie xx, Royal Blood, Nothing But Thieves en boy pablo nog een paar ‘echte’ nieuwe namen. 21 bands voor RW21, het aftellen kan beginnen!

Zoals Arno het zou zeggen: “Oh la la la”. De levende legende mocht de avond afsluiten en deed dat op z’n gekende manier. Zonder zich al te veel van de wereld aan te trekken, maar wel met hart en ziel. ‘Jullie geven mij een mentale erectie, godverdomme’, riep hij in de microfoon. Hij mocht misschien wel een aantal kilo’s en zijn grijze haardos kwijt zijn, het was een genot om de man terug op het podium te zien. Met een kapotte gitaar en vooral een dansende weide trok Arno de nacht in. ‘Ik ben blij dat iedereen betaald heeft, maar braaf zijn hè godverdomme’ en de avond was afgelopen.

© Rock Werchter – Jokko

Het was een leuke, emotionele afsluiter van wat Rock Werchter 2020 moest voorstellen. Langs een kant misschien jammer dat de aanwezige bands – afgezien van Arno – slechts één nummertje speelden en we voor een groot deel naar een tv-scherm moesten kijken, maar het riep wel herinneringen op. Het zijn uiteindelijk toch die herinneringen die het RW-gevoel dit weekend levende hielden. LIVE2020 stond de hele avond in de spotlights en we kunnen maar niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de organisatie is. Dankjewel Rock Werchter om dit mogelijk te maken, we hebben zo toch een beetje een festivalgevoel gehad dit weekend. Tot volgend jaar!?

Meer info en de mogelijkheid tot doneren voor LIVE2020 vind je hier.

Meer info over de Rock Werchter Zomerbar (met de rest vd concerten voor deze maand) én de volgende editie vind je hier.

2069 posts