Albums, Recensies

Glints – 28 Days (★★★): Matig coronaprojectje

Verschillende artiesten kwamen tijdens deze wereldwijde lockdown op de proppen met nieuwe muziek. Ze werden dan ook geprikkeld door van alles en nog wat; zo waren thema’s als Black Lives Matter en het coronavirus niet weg te denken uit de muziekscene. Dit kwam vooral door dat de meeste bands hun concerten in het water zagen vallen en dus geen werk meer hadden. Ook de Antwerpenaar Glints had heel wat optredens gepland en moest deze schrappen in zijn agenda. De tijd die is vrijgekomen heeft hij gelukkig wel in iets exclusiefs gestoken. Zo brengt hij vandaag een mixtape uit die hij met enkele vrienden heeft gemaakt gedurende de lockdown.

Jan Maarschalk Lemmens, dat is de echte naam van de 26-jarige rapper Glints die zichzelf in een korte tijd helemaal naar de top heeft gebracht. Zijn eerste zelfgetitelde ep kwam uit in 2015 en kreeg direct heel wat positieve aandacht. Ook met opvolger Burgundy wist de Belg verscheidende ogen op zich te richten, maar het echte succes kwam er pas na het lossen van zijn hit “Bugatti” in maart 2018. Exact twee jaar later kwam zijn debuutalbum Choirboy uit waarvan hij de releaseparty liet doorgaan in het hartje van Brussel: de Ancienne Belgique. Het zweterig publiek bevestigde die avond bijna allemaal dat het een van de beste concerten was dat ze ooit hadden gezien, en wie zijn wij om hun tegen te spreken? We keken dan ook uit naar de festivals waar hij ging passeren, maar daar is jammer genoeg een stokje voor gestoken. Gelukkig is de rapper niet blijven stilstaan en konden we zo hem eerder al horen op de debuutsingle van FAISAL en op “My Ensor (Colours)” dat hij speciaal schreef voor een nieuwe campagne van Toerisme Vlaanderen en de stad Oostende. Alsof dat allemaal nog niet genoeg was, krijgen we nu ook nog een nieuwe mixtape te horen met allemaal nieuw materiaal en een totaal nieuwe sound.

Meteen van bij de start is het dan ook duidelijk dat we te maken hebben met iets helemaal anders dan zijn debuutalbum. Zo begint 28 Days met het waarheidsgetrouwe “itsafuckinglockdown” dat bestaat uit een straffe, creatieve beat van de jonge Brusselse producer Tila. Het komt allemaal wat steviger over en ook de tekst laat ons wat verschieten. Na een dikke minuut gaat het nummer in volle snelheid over in de titeltrack die onze ogen opnieuw laten opengaan. In dit nummer legt Glints letterlijk uit over wat het nummer gaat en vanwaar de titel van de mixtape is gekomen. Die komt van de film 28 Days Later van regisseur Danny Boyle die gaat over een virus dat uitbreekt en de wereld in bedwang houdt. Hij heeft het dus niet al te ver gezocht.

Na de pittige openingsnummers doet Glints het even rustiger aan. Op “Fever Dream” heeft hij het dan ook over dat we precies leven in een koortsachtige droom die ‘fake’ overkomt. Het is een alternatief nummer dat de rapkunsten van de Antwerpenaar nog eens extra in het daglicht zet, maar waarbij we ook wel gek worden van de verschillende extra invoegingen zoals het welbekende ‘Here’s Johnny!’ uit de film The Shining. Het is allemaal leuk en aardig, maar soms wordt het iets te veel. We kunnen het bijvoorbeeld wel smaken in het intense “Populist Puppet” waar we de grootste oen van de wereld horen zeggen dat bleekmiddel drinken zou helpen tegen het coronavirus. Het past goed bij het thema van het nummer en het is ook nog heel grappig. Perfecte keuze!

28 Days staat vol met onderwerpen die de lockdown een extra touch gaven, zoals bijvoorbeeld het hamsteren van toiletpapier. Vooraleer we officieel binnen moesten zitten van onze goede vriend Marc Van Ranst, waren er al verscheidende supermarkten volledig leeggeroofd. Glints kon dit onderdeel dan ook niet aan de kant gaan op zijn mixtape en in het fantastische nummer “Toiletpaperhoarder” geeft hij dan ook zijn uitgebreide mening over de schuldige mensen die deze feiten aan hun laars hebben gelapt. Op een luchtige beat rapt hij alles goed aan elkaar en schud hij enkele grappige lyrische teksten uit zijn mouw, zoals ‘You’re like Anakin, you lined to the dark side. I’m Luke’ die gevolgd worden door de geluiden van vechtende lightsabers. Het zijn vooral die kleine dingen die nu wel op het goede moment komen en een relaxte vibe creëren.

De laatste twee nummers waarmee Jan Lemmens zijn kleinschalig projectje mee afsluit, vallen bij ons op en springen er een beetje uit. Niet altijd op de goede manier, maar beide kweken ze wel iets waardoor zijn eigen sound opvalt en het twee echte Glintsnummers worden. Zo krijgen we op “L.I.T.O.C.” nog eens de hogere stem van de Antwerpenaar te horen die zwoel op weg wordt gezet door de interessante wending van de achtergrondbeat die geproduceerd werd door zijn vriend Yong Yello. We krijgen daardoor voor het eerst een goed volume te horen, dat op en neer gaat wanneer het hoort. Hierdoor komt het refrein er ook goed door en brengt dat iets speciaals met zich mee. Op “Outside” start de rapper terug met het refrein van de vorige track die nu niet wordt vergezeld door een producer, maar door de klassieke pianist Pieter Fivez. Al snel drijft deze voort in een solo en krijgen we een mooi einde van 28 Days, hoewel dat niet perse had gehoefd en niet voor een enorme meerwaarde zorgt.

Als we eerlijk zijn, hadden we iets meer verwacht van deze mixtape. Komt dit door de hoge verwachtingen die we na zijn fantastisch, langverwacht debuutalbum hebben gekregen of door de coronathema’s die ondertussen onze strot uitkomen? We weten het niet zo goed. Al bij al valt het geheel nog wel goed mee en halen enkele hoogvliegers zoals “Populist Puppet” en “Toiletpaperhoarder” 28 Days naar een hoger niveau. Ook de leuke invoegingen zoals de nieuwsberichten en de lightsabers weten ons meestal te smaken, hoewel Glints niet moet overdrijven. Het moet smaakvol blijven en dat is nog best goed gelukt!

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

23 juni 2020

About Author

Robbe Van Hool


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief