Albums, Recensies

STAKE – Critical Method (★★★★): Hard gebakken en pittig gekruid

‘Steak Number Eight stopt ermee.’ Veel harten braken toen dit sombere nieuws te horen, te zien en te lezen was in de Vlaamse media. Als afscheid volgden er twee razendsnel uitverkochte concerten in de Vooruit in Gent. Al snel bleek het fake news over het stoppen van dit Wevelgemse viertal gewoon een schoolvoorbeeld van wat we vandaag de dag kennen als ‘brexiting’. Steak Number Eight verlaat het feestje helemaal niet, maar zal nog een ganse tijd blijven plakken. Het afscheid van Steak Number Eight betekent geen vaarwel, maar het begin van een nieuw hoofdstuk. De band gaat nu door het leven als STAKE.

In mei gaf STAKE een voorproefje met de gelijknamige ep STAKE, bestaande uit drie nummers: “Catatonic Dreams”, “Everybody Knows” en “The Kindly Ones”. Deze laatste twee nummers zijn exclusief op vinyl te horen. “Catatonic Dreams” verschijnt uiteindelijk ook op het kersverse album Critical Method. STAKE geeft er een lap op. Dat werd meteen duidelijk met deze eerste release. Het nummer begint met een krachtige drumopbouw, maar al snel barst het los als een bom. Wanneer frontman Brent Vanneste zijn keel openzet, is het helemaal af. Brent klinkt nog furieuzer en nog energieker dan ooit tevoren. “Catatonic Dreams” bereidt je voor op de spanning die om de hoek staat te gluren, wachtend om je helemaal omver te blazen.

Dat STAKE vasthoudt aan hun bikkelharde metalsound bewijzen nummers als titelsong “Critical Method” en “Careless”, die je van begin tot eind trakteren op gewelddadige drum- en gitaarpartijen. Tijdens het luisteren van Critical Method krijg je spontaan zin om, waar je ook bent, een hevige moshpit te starten. Het valt op dat STAKE komaf maakt met lang durende nummers en de lange opbouwen, zoals we dat bij nummers als het negen minuten durende “The Sea is Dying” gewend waren. Critical Method is straightforward, kort en krachtig.

Het album voelt verfrissend, maar tegelijkertijd nostalgisch door de nineties grunge vibe. Naast “Catatonic Dreams” hoor je deze invloed ook in “The Absolute Center”, dat door de melodieuze chorus ongetwijfeld een meezinger zal worden. Critical Method zweeft ergens tussen grunge en metal, want de gitaarpartijen in “Critical Method” doen dan weer denken aan het gitaarwerk van metalband Mastodon, waar STAKE (toen nog Steak Number Eight) een tijdje terug mee door Europa tourde.

Ondanks de nieuwe invloeden vergeet de band z’n roots niet. De balans tussen typerende Steak Number Eight-gitaren en het innovatieve gaan hand in hand en vormen een dodelijke formule, genaamd STAKE. Dit hoor je goed in “Doped Up Salvations“.

Emotioneren, ook dat kan STAKE. Zo is “Human Throne” een fragiele, maar ruwe parel met veel gevoel. Begin deze maand kwam er een liveversie van dit nummer online, waar Brent achter een vleugelpiano middenin de Ancienne Belgique in Brussel het nummer op z’n eentje brengt. Het eindresultaat van “The Human Throne” klinkt een pak heftiger, maar dat maakt het niet minder breekbaar.

Naar het einde van de plaat toe maakt het gitaargeweld plaats voor meer ademruimte en kalmte. “Devolution” en “Eyes for Gold” zijn rustiger dan de rest van de nummers. Vocals golven mee met de slepende riffs en creëren een mysterieuze en sinistere sfeer. STAKE sluit Critical Method dan toch af met een relatief lang nummer. “Eyes for Gold” duurt zeven minuten, een pak langer dan de andere nummers.

Critical Method heeft er zonder twijfel voor gezorgd dat STAKE nieuwe creatieve hoogtes bereikt. Ruw, hard en fris, maar tegelijk ook een beetje nostalgisch: dat somt Critical Method perfect op. Deze plaat brult zo in your face dat je toch even moet bekomen nadat je ‘m hebt beluisterd. Eén ding is zeker: de geboorte van STAKE was een briljant idee.

Op 2, 3 en 4 november (respectievelijk) doet STAKE exclusieve shows in Thrash Life (Leuven), Den Trap (Kortrijk) en Charlatan (Gent). Daarna volgt de releaseshow in de Ancienne Belgique op 28 november.

Facebook / Instagram / website

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

 

1 november 2019

About Author

Anella Sepp


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief