Live, Recensies

Machine Gun Kelly @ Ancienne Belgique (AB): Vurige duivel in een heksenketel

© CPU – Ymke Dirikx

De Ancienne Belgique openende gisteren voor het eerst dit seizoen opnieuw zijn deuren en dat voor niemand minder dan Machine Gun Kelly. Colson Baker bracht in juli zijn vierde plaat Hotel Diablo uit en stelde deze gisteren voor in een volgepakte ballroom. Machine Gun Kelly kennen de meesten in België vooral dankzij zijn beef met Eminem van vorig jaar, maar hem daartoe reduceren, is hem oneer aandoen. Met “Bad Things” scoorde hij in zijn thuisland, de VS, een nummer één hit en in 2017 was hij een van de verrassingen op Rock Werchter. Naast zijn muzikale carrière weet MGK ook steeds meer naam te maken als acteur en zagen we hem onlangs Tommy Lee vertolken in de geniale Mötley Crüe biopic ‘The Dirt’ op Netflix. Gisteren stopte MGK met band in Brussel en toonde hij hoe je een evenwichtige mix van rock en hiphop kan brengen.

Het concert was maanden geleden aangekondigd voor de grote zaal, maar die bleek veel te groot te zijn voor het enfant terrible uit Cleveland. Het werd uiteindelijk een volgelopen ballroom, die wel volledig zin had in een uur en half MGK. Na een heel cringy set van dj Amazonica, waarin ze rockclassics en new school hiphop door de mix gooiden (we gingen van System Of A Down naar Lil Pump) en overgangen echt op niks trokken, kwam de hoofdact ons om kwart voor negen verlossen. Met de intro “Sex Drive” werd de show op gang getrapt en gingen honderden gsm’s de lucht in. De poorten van Hotel Diablo openden zich en MGK spitte de eerste bars van “Habits”. Waarom zijn bijnaam ‘The Gunner’ is, liet hij ons op “Breaking News 2” en “El Diablo” al snel horen. Een spervuur aan woorden werd op het publiek losgelaten en die konden niet anders dan in zwijm vallen voor het lyrisch talent van de Amerikaan.

Kells heeft live een vierkoppige band achter zich, maar die moest even wachten voor ze aan zet kwam. Het eerste deel van de show bestond immers vooral uit trappy beats en harde bars zoals bijvoorbeeld “LOCO”. Spijtig dat we gisteren maar een klein stukje van “Wild Boy” te horen kregen, aangezien dat klein stukje de hele zaal al in lichterlaaie bracht. Vanaf “Roulette” kreeg de band eindelijk ook wat werk en lieten ze meteen zien dat het feestje van de nacht ervoor in Parijs goed verteerd was. Ook Machine Gun Kelly greep gisteren vaker naar de elektrische gitaar en dat voor het eerst bij “Let You Go”. Het nummer vanop Bloom bleek goed gekend te zijn, aangezien iedereen het wel leek mee te brullen. 

De productie die de Amerikaan mee heeft op zijn Europese tour is redelijk indrukwekkend te noemen voor een zaal als de AB. Het podium zag er redelijk vol uit met de grote ledmuur inclusief openschuifbare poort en lift. Ook over het geluid en de lichtshow mogen we niet klagen, want deze was naar hiphopnormen goed verzorgd. Voor sfeer zorgden dan weer de nieuwe nummers “Candy” en “Glass House”, waarvan zeker de eerste ook op de radio veel succes zou hebben. Opvallend was trouwens dat we bijna de hele nieuwe plaat Hotel Diablo live te horen kregen, iets wat niet vanzelfsprekend is voor een artiest met een uitgebreide discografie. Waarom we trouwens een mashup van “Ocean Eyes” van Billie Eilish en “Wonderwall” van Oasis kregen, was ons niet meteen duidelijk en dat haalde wat vaart uit de show. Ook het nieuwe nummer “Hollywood Whore” kwam niet helemaal over en stelde ons toch een beetje teleur.

View this post on Instagram

Topavond!

A post shared by Jelle Baudonck (@jellebaudonck) on

Hadden we al verteld dat Machine Gun Kelly een enorm publieksmens en crowdpleaser is? Ook gisteren zocht hij opnieuw vaak (oog)contact op met het publiek en schonk twee kinderen een zeer gegeerde plectrum. Het werd eventjes ook wat steviger met “See My Tears” dat haast een metalachtig einde kreeg en met Mötley Crüe-cover “Shout at the Devil” nog even stevig verder ging. Voor dat laatste zette MGK zich zelfs achter de drums en liet hij zijn drummer Brooks het nummer zingen. Niet meteen een hoogtepunt in de set, maar het zette toch het muzikale vermogen van de Clevelandse rapper in de kijker. De vijf op het podium hadden ondanks de kleine oogjes heel veel goesting en dat bleek ook op het vurige “Floor 13” te werken. Gisteren mocht natuurlijk ook de Eminem diss-track “Rap Devil” niet ontbreken, waarmee hij de AB met gemak naar zijn hand zette. Een backtrack had hij niet nodig, aangezien het publiek het grootste deel van het nummer mee kon rappen.

Pauzes waren er zelden en het tempo werd steeds meer opgetrokken. Zo bereikte de avond langzaamaan zijn kookpunt en dat had ook veel te maken met de straffe versie van “I Think I’m Okay”. We waanden ons even terug in de jaren negentig en de tijd waar college punk enorm populair was. De overgave die hij bracht, hebben we nog niet veel Amerikaanse hiphoppers zien geven in ons land en dat toont al dat Machine Gun Kelly geen doorsnee hiphopper is. De duivel kwam vaker boven, maar liet zich pas op het einde in volle glorie zien tijdens “Till I Die”. Voor velen was er geen houden meer aan en er ontstond een chaotische menigte met springende fans en een grote moshpit. Normaal gezien was het sentimentele “27” de afsluiter geweest van het optreden, maar als kers op de taart werd de show afgesloten met “Burning Memories”.

Waarom de Ancienne Belgique gisteren niet uitverkocht was, is voor ons na deze dijk van een show een groot raadsel. Meer dan anderhalf uur stonden Machine Gun Kelly en zijn band op de planken voor een uitzinnig publiek. De focus lag vooral op zijn nieuwe recentste werk Hotel Diablo en het bleek dat deze nummers live nog sterker uit de verf weten te komen. De rapduivel liet zich ook meermaals van zijn beste kant zien en was zichtbaar aan het genieten van de energie en sfeer die in de zaal heerste. De AB was gisterenavond even het wildste hotel te wereld, maar wel eentje dat we in de toekomst gerust nog wat vaker zouden willen bezoeken.

Setlist:

Sex Drive
Habits
Breaking News 2
El Diablo
LOGO
GTS
Wild Boy
Roulette
Let You Go
Candy
The Break Up
Hollywood Whore
Glass House
Bad Things
Ocean Eyes (Billie Eilish cover)
Wonderwall (Oasis cover)
See My Tears
Shout at the Devil (Mötley Crüe cover)
Floor 13
Rap Devil
LATELY
5:3666
I Think I’m Okay
Waste Love
Bad Motherf*cker
Till I Die
27
Burning Memories

4 september 2019

About Author

Simon Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief