Uitgelicht

Dour Festival 2019: De uitzondering in het Belgische festivallandschap

© Maxim Meyer-Horn

Er bestaan maar weinig festivals in België die zo berucht zijn als het Waalse Dour Festival. Velen associëren het festival met drugs en vijf dagen helemaal uit de bol gaan, anderen omschrijven het graag als een festival met een verfrissende programmatie. Het afgelopen weekend vond de inmiddels eenendertigste editie plaats, een recordeditie met meer dan 250.000 bezoekers. De populariteit van het festival kent ongeziene hoogtes en met een scherpe blik op de toekomst zal daar ook weinig aan veranderen. Na een dagje rust en bezinnen is het nu tijd voor een eindbalans van vijf dagen muziek en vertier.

Laten we alvast beginnen bij de muziek en bands. Vorig jaar was een echt topjaar en ook dit jaar zagen we heel wat goeds. Headliners Roméo Elvis, ScHoolboy Q, Parov Stelar en Damso brachten sterke shows, terwijl hiphoplegendes Cypress Hill en hitmachine Rae Sremmurd teleurstelden. Voor de muzikale ontdekkingen kon je dan weer terecht in Le Labo, want ook dit jaar krioelde het er van talent. Zo zette Lolo Zouaï een puike popshow neer, zorgde Martha Da’Ro voor nog meer zwoele vibes en bracht de Noor Boy Pablo een strakke indierockset. Wat wel opviel, was dat Le Labo vaak redelijk leeg stond en we het gevoel hadden dat veel festivalgangers het ontdekkingspodium links lieten liggen. Misschien kan een nieuwe locatie daar volgend jaar wel verandering in brengen.

© CPU – Maxim Meyer-Horn

Ondanks de meer dan vijftigduizend bezoekers per dag had je nooit echt het gevoel dat het druk was en dat viel vooral aan de verschillende podia op. La Petite Maison dans la Prairie was ondanks grotere namen als Apparat, BATTLES en Death Grips nooit echt tot de nok gevuld en je kon altijd moeiteloos vooraan staan. La Caverne werd dit jaar omgedoopt tot La Salle Polyvalente en is niet langer meer de thuishaven van de gitaren, maar kreeg elke dag een ander genre over de vloer. Vooral de avant-garde metal dag werd goed bezocht en kon ook muzikaal over de hele lijn overtuigen, maar ook de andere avonden (underground hiphop, reggae en Franse popmuziek) vielen goed in de smaak. Verder viel ons op dat vooral de Franstalige hiphopartiesten het bijzonder goed deden en het meeste volk over de vloer kregen, maar dat was de afgelopen jaren niet anders.

Het was het tweede jaar op de nieuwe locatie en stilaan zijn we het al een beetje gewoon aan het raken. Desondanks werden er een aantal aanpassingen doorgevoerd. De Red Bull Elektropedia werd in een nieuw jasje gestoken nadat deze vorig jaar niet zo strak overkwam als verwacht en ook de Boombox kreeg een nieuwe en nog grotere tent. De aankleding van de tenten was ook dit jaar eerder sober gehouden en dat is misschien nog een werkpunt voor de toekomst, omdat die nogal kil en sfeerloos overkwam. Ook aan de akoestiek en sound valt er te werken, want vaak was het geluid veel te stil of was de geluidsmix ondermaats. Potentiële grootse optredens van het weekend zoals Fontaines D.C., Zwangere Guy, DVTCH Norris en Flatbush Zombies kwamen daardoor niet helemaal tot hun recht. De vele zitmogelijkheden waren dan weer een goede verbetering ten opzichte van vorig jaar en er was genoeg plaats voor iedereen die even op zijn gemak iets wou eten of babbelen.

© Dour

Het gaat er bij Dour allemaal wat losser aan toe dan op andere festivals in België en daar is niet iedereen even opgetogen over. De controles zijn in ieder geval strenger geworden, maar dat neemt niet weg dat er weer heel wat drugs en drank op het festivalterrein binnengesmokkeld werd. Het blijft een probleem dat maar moeilijk onder controle gebracht kan worden, maar de organisatie van Dour doet zijn best om het aan te pakken. Er werd een infopunt geïnstalleerd en de security liep de hele avond lang rond op het terrein om alles wat in het oog te houden en de veiligheid van elke bezoeker te garanderen. Dat nam vanaf donderdag zelfs toe, nadat bekend raakte dat drie vrouwen werden aangerand op de eerste festivaldag.

Werkpunten zijn er elk jaar wel en dat is ook dit jaar het geval. De toiletten waren vaak smerig en ’s avonds gebeurde het wel vaker dat er een file ontstond en veel mannen ervoor kozen om simpelweg tegen hekken hun kleine behoefte te doen. Wat meer sanitaire mogelijkheden en een betere spreiding zouden bijvoorbeeld een oplossing kunnen bieden. Culinair was het dit jaar ook niet meteen van hoogstaand niveau en viel de diversiteit wat tegen. Wat meer foodtrucks in de relax zone zouden al een goede stap kunnen zijn. Ondanks het prachtige panorama die de windmolens met zich meebrengen, ziet het festival er erg kleurloos en kil uit en zouden wat kunstinstallaties en decoratie niet misstaan op het grote festivalterrein.

De editie van dit jaar was nu niet meteen de beste editie van Dour, maar het staat buiten kijf dat er ook op deze eenendertigste editie weer veel goeds te horen was. Van sommige artiesten zoals Fontaines D.C. hadden we wat meer verwacht en de slechte sound gooide vaak roet in het eten. Dour schotelde desalniettemin ook dit jaar weer een progressieve en eclectische line up voor met heel wat ontdekkingen en gevestigde waarden die niet teleurstelden. Ondanks het afzeggen van A$AP Rocky was de slotdag muzikaal de beste Dour-dag dit jaar. Het terrein mag dan wel iets minder idyllisch zijn dan de vorige locatie, maar we zijn zeker dat de organisatie daar de komenden jaren verandering in zal brengen. Zolang sparen wij even terug onze stem en energie en met ons tienduizenden anderen om er volgend jaar opnieuw een topeditie van te maken.

Volgend jaar start Dour iets later en gaat het festival door van 14 tot en met 19 juli.

Onze recensie van dag 1 vind je hier.

Onze recensie van dag 2 vind je hier.

Onze recensie van dag 3 vind je hier.

Onze recensie van dag 4 vind je hier.

Onze recensie van dag 5 vind je hier.

Onze recensie van Cypress Hill vind je hier.

Onze recensie van Rae Sremmurd vind je hier.

Onze recensie van het avant-garde-metal podium op zaterdag vind je hier.

2006 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Nia Archives - "Crowded Roomz"

Dat het de voorbije jaren hard ging voor jungle-dj/producer Nia Archives is nog zacht uitgedrukt. Met haar opzwepende junglebeats waarbij ze zich…
LiveRecensies

Dour 2023 (Festivaldag 5): Buitenaardse vibes

Met het einde van Dour kunnen we intussen ook reeds vaarwel zeggen aan de eerste helft van de huidige festivalzomer. De volgende…
LiveRecensies

Dour 2023 (Festivaldag 4): Dansen en daveren

Dour gaat dit weekend zijn laatste dagen in, maar aan een zomerse sfeer en onuitputbare muziekschatten was er op dag vier geen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.