Game of Thrones mag dan wel sinds enkele weken afgelopen zijn, Queen of Pop Madonna probeert haar troon opnieuw te veroveren met haar nieuwste album. Madge heeft zeker en vast haar stempel gedrukt op de muziekscène en liveshows voor eeuwig veranderd. Ze heeft zichzelf sinds 1983 verschillende keren heruitgevonden en gooide het regelmatig over een andere boeg. De ene keer had dit wat meer succes dan de andere keer. Madonna heeft naast het maken van muziek en grootse liveshows ook in vele films geschitterd. Evita en Desperately Seeking Susan zijn slechts twee films waarbij ze voor de camera stond. Bij de film W.E. was Madonna dan weer in de regisseursstoel te vinden. De Queen of Pop heeft ook enkele (kinder)boeken op haar naam staan en een eigen goede doel opgericht voor weeskinderen ten gevolge van aids in Malawi.
Toen Madonna negentien was en ze danslessen volgde zei haar danslerares op een dag: ‘Je komt elke dag naar de les en ziet er elke dag anders uit. Je hebt elke dag een andere identiteit en je bent een mysterie voor mij. Ik ga je Madame X noemen.’ Veertig jaar later heeft Madonna besloten haar nieuwste album Madame X te noemen en haar nieuwe alter ego diezelfde naam te geven. Op haar Instagram deelde Madonna dat Madame X een geheime agent is met vele identiteiten. Een danseres, een professor, een moeder, een heilige, een hoer en zoveel meer. Madame X heeft vijftien identiteiten en het toeval wil dat er net vijftien nummers op het nieuwe Madonna-album staan.
Op Madame X focust Madonna zich vooral op trap, een genre dat duidelijk in de lift zit. Madonna woont intussen enkele jaren in Portugal en liet zich inspireren door de mensen die ze daar ontmoet heeft. Madame X is een smeltkroes van culturen. Met invloeden uit Afrika, Latijns-Amerika en het Iberisch schiereiland lijkt Madonna een vrouw die van alle markten thuis is. Verder krijgen we onder andere ook een Portugees zingende Madonna te horen en Maluma rapt dan weer in hetSpaans op onder andere leadsingle “Medellín“. Over het album verspreid vinden we nog een handvol rappers terug, en daarnaast ook Batukadeiras, een koor dat zingt zoals de traditie in Kaapverdië dat wenst. Opgesomd lijkt het allemaal misschien wat veel, maar in tegenstelling tot Madonna’s vorige album is de samenhang tussen de nummers op Madame X een pak groter. De vele invloeden op het nieuwste album van de Queen zijn mooi verdeeld over het album en dat geeft een uitgebalanceerd resultaat.
Voor de albumcover liet Madonna zich duidelijk inspireren door Frida Kahlo. Hoewel haar mond dichtgenaaid lijkt te zijn heeft ze heel wat te zeggen. Op de tweede single van het album, “I Rise“, richtte Madonna zich al tot de Amerikaanse regering over de wetten in verband met wapenbezit. De verschijning van Madame X op het podium van het Eurovisie Songfestival bleef ook niet onopgemerkt. Naast een nieuwe versie van “Like a Prayer” zong Madonna tijdens “Future” dat onze soort, de mens, niet leert uit zijn fouten. Tijdens “Dark Ballet” had Madonna het dan weer over het feit dat ‘ze’ denken dat we naïef zijn. Op de discomuziek van “God Control” deelt Madonna ons mee dat Madame X onze wake-up call is. ‘We only got four minutes to save the world’, klonk het al in 2008.
Er is ook ruimte voor luchtigere nummers zoals “Crave“, “Crazy” en “Bitch I’m Loca”. Nummers over liefde vinden we terug op eender welk album van eender welke artiest en dus ook op Madame X. Tussen de trap door vindt Madonna ook nog wat ruimte voor een ballade waarin ze om genade vraagt. Madge zet ons aan het denken met teksten als ‘Can you tell the truth when you live lies?’, maar tijdens “Killers Who Are Partying” zoekt de zangeres dan weer de grens op met haar teksten. Wat begint met ‘I’ll be the gay, if the gay are burned’ evolueert tot ‘I’ll be the Islam, if Islam is hated’. Tijdens “Come Alive” haalt de Queen of Pop het zelf al aan: ze heeft geen nood aan onze mening. Al sinds het begin van haar carrière zegt Madonna haar gedacht en het ziet er niet naar uit dat ze hier mee zal stoppen. Om de Queen of Pop nogmaals te citeren: ‘Don’t tell me to stop’.
Naast de politieke teksten en muziek met invloeden van over de hele wereld is er nog een zeer opvallend iets aan Madame X. We weten al langer dan vandaag dat Madonna niet de stem van Adele heeft, maar zelfs Cher wordt jaloers als ze hoort hoeveel autotune Madonna tijdens bepaalde nummers gebruikt. Langs de andere kant past dit dan weer wel bij de sound van de plaat. Madame X is door die trapsound zeker en vast een album dat opvalt tussen Madonna’s andere werk. Net als Ray of Light (1998) zou je deze plaat een buitenbeentje kunnen noemen. Als we naar de inhoud gaan kijken ligt het album dan weer in de lijn van het ondergewaardeerde American Life (2003) en het overgeproducete Rebel Heart (2015).
Madonna heeft zichzelf opnieuw weten te vernieuwen door voor trapmuziek te kiezen. Dat en de invloeden van over de hele wereld weet de Queen of Pop mooi uit te balanceren. Madame X vormt ook een mooi geheel, in tegenstelling tot Rebel Heart (2015). Om af te sluiten halen we een deel van Madonna’s Instagrambericht er opnieuw bij: ‘Madame X is a secret agent. Traveling around the world. Changing identities. Fighting for freedom.’ Maanden geleden vertelde de Queen het ons al, maar Madame X neemt inderdaad vele identiteiten aan op haar album. Van nummers over liefde tot nummers over politiek en de de mensheid die zich in tegenstelling tot de ezel wel opnieuw blijft stoten tegen dezelfde steen: Madame X gaat geen enkel onderwerp uit de weg en neemt geen blad voor de mond. Sommige teksten zullen commotie verzaken, maar voor Madonna is dat gewoon ‘human nature’.
Madame X is zonder twijfel het beste werk dat Madonna in jaren heeft uitgebracht.
Facebook / Instagram / Website
Volg ons op Spotify voor meer nieuwe muziek!