LiveRecensies

George Ezra @ Ancienne Belgique: Een vrolijke reis langs Europese steden

George Ezra is amper 24 en heeft sinds vorige maand twee albums op zak. Daarnaast is dankzij hem het aantal citytrips naar Budapest licht gestegen sinds het uitbrengen van de gelijknamige single. Zonder al te veel moeite verkocht de jonge Brit de Ancienne Belgique uit en dat publiek was ook al snel vertegenwoordigd in de zaal. Tegen onze verwachtingen in bestond het publiek gisteren uit verschillende doelgroepen. Van puberende tienermeisjes tot overenthousiaste vijftigers, iedereen was van de partij.

Nog voor Wanthanee aan haar set kon beginnen, was de zaal al voor de helft gevuld. Zij werd in 2016 één van de laureaten van de Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Helemaal alleen betrad ze het podium en ze eiste meteen alle aandacht op. Deze dame heeft een magische stem en enkel en alleen daarmee betoverde ze het publiek in Brussel. Nadien werd ze begeleid door een drummer en iemand die zich bekommerde over de elektronica. Af en toe werden haar nummers iets te dromerig maar tijdens “Only Shadows Remain” werd er een magisch evenwicht gevonden tussen beide. Haar set sloot ze af met haar meest recente en tevens eerste single genaamd “As Long As We’re Breathing”.

Wanneer George Ezra het podium op kwam gelopen, bleek al snel dat die puberende meisjes ook overenthousiast konden zijn. Als een ware God werd de Brit onthaalt tijdens zijn eerste nummer “Cassy’o”. Daarin bleek meteen dat sinds het uitbrengen van zijn eerste album Wanted On Voyage hij ontpopt is tot een ware artiest en zelfs een kleine showman. Dat show gehalte werd ook doorgetrokken naar zijn bindteksten. Nog voor het derde nummer begon, kregen we al meteen een hele anekdote te horen over zijn trip naar Barcelona en dat kondigde ook meteen de gelijknamige song aan.

Na het wat lomere “Barcelona” konden we ons hart ophalen bij een reeks sing-a-longs. Het publiek had duidelijk hun best gedaan om te studeren, want nieuwe songs als “Pretty Shining People“, “Don’t Matter Now” en “Paradise” werden van voor naar achter meegezongen. Op zijn tweede plaat Staying at Tamara’s werd Ezra tijdens “Saviour” bijgestaan door het Zweedse First Aid Kit. Deze waren niet van de partij in Brussel, maar hun zanglijnen werden niet gemist. De band vulde de backings aan en zelfs zonder het duo kwam de song tot zijn recht. Net als in het begin van de set kregen we tussen deze nummers ook korte anekdotes te horen over het ontstaan van zijn tweede album. Zo kregen we onder andere verhalen over ziek zijn op de tourbus. Het publiek hing als het ware aan zijn lippen maar af en toe vroegen we ons af of het niet al te ingestudeerd was.

Waar we bij de anekdotes nog even op zoek waren naar authenticiteit kregen we deze helemaal in onze schoot geworpen tijdens “Song 6”, “Hold My Girl” en “All My Love”. Deze nummers zorgden in tegenstelling tot de vorige uptempo songs voor een tijdelijke terugval in de set zodat we terug met onze voeten van onze roze wolk kwamen. De grote zaal van de Ancienne Belgique leek op een bepaald moment te verkleinen tot een gezellige huiskamer. Het leek alsof Ezra de lyrics van “Hold My Girl” in ons oor kwam fluisteren en je kon elk meisjeshart horen breken. Hierdoor werden we pas echt overtuigd van het feit dat Ezra oprecht meent wat hij zegt.

Om de set terug op te krikken kregen we het aanstekelijke “Blame It On Me” te horen. Tijdens dit nummer zagen we Ezra oprecht genieten en verlichte zijn glimlach de volledige zaal. Dat enthousiasme werkte aanstekelijk, want op het einde werd het omgetoverd in een Braziliaans carnaval vol fluitjes en blazers waarbij stilstaan en zwijgen absoluut niet van toepassing is. Ook het nieuwe “Shotgun” werd gebracht met een aanstekelijk enthousiasme en net als in het begin van de set werden niet enkel de tienermeisjes maar ook de vijftigers laaiend enthousiast.

Waar de fans natuurlijk op aan het wachten waren, was de wereldhit “Budapest” maar ook tijdens de bisnummers werd hun geduld op de proef gesteld. Als eerste kregen we een opmerkelijke cover van Rudimental te horen. “These Days” werd ondergedompeld in een George Ezra saus en na verloop van tijd werd het refrein opgepikt door het publiek. Nadien kregen ze nog een ingetogen “Leaving It Up To You” te horen, maar uiteindelijk gaf Ezra toe. Het publiek kreeg waarvoor ze gekomen waren. Maar eerst hingen ze nog even vol liefde aan de lippen van Ezra want er kwam zoals verwacht nog een verhaaltje over “Budapest”. Van Eurosong kijken met drie vreemde dames tot rum kopen in het park van een vreemde man. Alles werd uit de kast gehaald voor het laatste nummer, en terecht ook want het publiek kon hierdoor met een brede glimlach huiswaarts keren.

Gisteren ontpopte George Ezra zich tot een ware performer in de Ancienne Belgique. Even leek het alsof zijn bindteksten iets te ingestudeerd waren, maar al snel kon hij ons ervan overtuigen dat hij alles met liefde voor de muziek en het publiek deed. De set bestond uit een fijne afwisseling van oude en nieuwe nummers. Tot verbazing van de zanger werden zelfs zijn meest recente songs van begin tot einde luidkeels meegezongen. Niet alleen het publiek had duidelijk genoten maar ook de band trok met een brede glimlach van het podium.

Alle foto’s vind je hier.

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

Cassy’o

Get Away

Barcelona

Pretty Smiling People

Listen To The Man

Saviour

Don’t Matter Now

Paradise

Song 6

Hold My Girl

All My Love

Blame It On Me

Shotgun

These Days

Leaving It Up To You

Budapest

Dit vind je misschien ook leuk:
AlbumsFeatured albumsRecensies

Wanthanee - Wanthanee (★★★½): Zoete melodieën om bij weg te dromen

In 2016 lanceerde De Nieuwe Lichting van Studio Brussel de succescarrière van het reeds gekende Equal Idiots, maar ook Wanthanee Wadngam behoorde…
InstagramLiveRecensies

STIKSTOF @ Ancienne Belgique (AB): (B)XXL familiefeest

STIKSTOF hield gisteren de eerste van hun twee grote familiebijeenkomsten in Brussel. De Brusselse concerttempel Ancienne Belgique was voor die eerste show…
FeaturesInterviews

Interview Wanthanee: 'Ik ben altijd nummers blijven schrijven waar ik mij goed bij voel'

Het was vijf jaar wachten op de debuutplaat van Wanthanee, maar na de releases van de singles “Mid Day Dream”, “Tapei” en…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.