Features, Uitgelicht

De 101 beste singles van 2018

Jaarlijks schrijven we meer dan honderd artikels over bands die nieuwe singles uitbrengen. De ene al wat beter dan de andere, maar wel allemaal de moeite om over te schrijven. Ook dit jaar verscheen er heel wat moois als het op singles aankomt. Omdat we op deze site van diversiteit houden, hebben we dan ook een oplijsting gemaakt van de beste singles van afgelopen jaar in alfabetische volgorde, omdat de één niet beter is dan de ander. We hielden hierbij rekening met alle andere lijstjes die al op de site verschenen door er heel wat namen in te steken die in geen van voorgaande lijstjes een plaats kregen. Veel alternatieve muziek dus, maar ook dit is waar Dansende Beren voor staat. (Op het einde van de lijst vind je ook onze Spotifylijst van deze songs, hoera!)

Adrianne Lenker — Cradle

Ook zonder haar bandleden van Big Thief weet Adrianne Lenker ons te overtuigen met intieme gitaarliedjes. Ze stript alles tot de essentie en houdt zo enkel een melancholisch en poëtisch nummer over, dat in wintertijden nog beter lijkt te gedijen.

Altin Gün — Vay Dünya

Een van de revelaties van dit jaar komt uit Nederland en maakt Turkse psychedelica. Dit jaar verscheen de debuutplaat; volgend jaar breien ze daar een vervolg aan. “Vay Dünya” toont waarvoor ze staan: dansen op exotische muziek.

Ama Lou — Tried Up

De reden waarom Ama Lou niet helemaal doorbrak in 2018 is voor ons een raadsel, want met “Tried Up” ging de twintigjarige Londense zangeres Ama Lou naar onze mening de juiste kant op. In “Tried Up” kruisen R&B, hiphop en soul elkaar op een indrukwekkende manier, die toont dat Ama Lou een mooie toekomst te wachten staat.

Amen Dunes — Believe

Een van de meest laidback platen van het afgelopen jaar kwam dit jaar op naam van Amen Dunes te staan. “Believe” sprong er daarop het meest uit; bereid je voor om weg te dromen.

Amyl and the Sniffers — Some Mutts (Can’t Be Muzzled)

Snedige punksongs van om en bij de twee minuten, daarvoor moet je bij Amyl and the Sniffers zijn. Dit jaar bundelden ze hun eerste ep’s tot één album, maar verscheen met “Some Mutts (Can’t Be Muzzled)” ook een eerste voorsmaakje voor de echte debuutplaat. Punk met ballen gezongen door een vrouw, hoe het tegenwoordig hoort te zijn.

Anna Calvi — Don’t Beat The Girl Out Of My Boy

Anna Calvi schrijft dit jaar een feministisch anthem voor de mannen. Tegendraads en eigenwijs zoals we haar kennen en met fantastisch instrumentaal werk als kers op de taart.

Any Other — Walkthrough

De Italiaanse Adele Nigro a.k.a. Any Other, bracht drie jaar geleden een debuut uit dat vol stond met eigenzinnige en prikkelende indierock. Op haar tweede album Two, Geography deed ze dat trucje nog eens over. De single “Walkthrough” is het beste dat ze tot nog toe maakte. Na een ingehouden begin komt het losser en losser en krijgen we intens en gelaagd nummer dat tevens heerlijk onbezonnen klinkt.

Apre — All Yours

Een van de leukste nieuwe bands van dit jaar is Apre. In een korte tijd groeiden ze uit tot de revelatie van 2018 en de belofte voor 2019. Ze gingen mee op tour met Sam Fender, en met “All Yours” en opvolger “Don’t You Feel Like Heaven?” tonen ze alvast aan dat ze weten hoe ze een perfect indiepopliedje moeten schrijven.

ARTHUR — Ivy League

Multi-instrumentalist ARTHUR draait de popmuziek regelmatig volledig op zijn kop, maar het meest deed hij dat nog met zijn losgeslagen en übercatchy hersenspinsels op “Ivy League”.

Basement — Stigmata

Basement reed zich lang vast tussen de niche hardcore/punk/emo, maar bewees op nieuwste album Beside Myself dat de band het evenwicht tussen roots en een toegankelijk geluid eindelijk heeft gevonden. Single “Stigmata” springt er vooral uit door zijn beklijvend en melancholisch gitaarwerk.

Billie Eilish — when the party’s over

Billie Eilish is pas 17 jaar geworden, maar ondertussen wel al wereldberoemd. Ze werkte dit jaar al samen met Khalid en ook solo is ze fantastisch. De toekomst ziet er alvast erg rooskleurig uit voor de jonge Amerikaanse, want haar debuutalbum, waarvan “when the party’s over” een voorsmaakje is, moet nog verschijnen.

The Blaze — Heaven

In 2018 kregen we ook geslaagde muziek te horen van een nieuw elektronisch Frans duo. Nee, geen comeback van Daft Punk, wel het debuut van The Blaze. Bovendien maken ze ook prachtige kortfilms op de tonen van hun muziek. De clip van “Heaven” is dan ook niet alleen het luisteren, maar ook zeker het bekijken waard! Afgelopen zomer toonden ze op Rock Werchter alleszins al wat ze waard zijn.

Bodega — How Did This Happen!?

Nog zo’n revelatie uit 2018 was Bodega. Een beetje hoe Parquet Courts klonk in het begin van hun carrière, maar dan veel chaotischer en met veel meer ruimte om kleurrijk uit de hoek te komen. “How Did This Happen!?” is het fascinerende bewijs van de kunstzinnigheid die in hun muziek sluipt.

Chaka Khan — Like Sugar

Tienvoudig Grammywinnares en ‘Queen of Funk’ Chaka Khan, vooral bekend van eighties-klassiekers “I’m Every Woman” en “Ain’t Nobody”, kwam voor het eerst in elf jaar met nieuw solomateriaal naar buiten. “Like Sugar”, opgebouwd rond een geniale baslijn uit de jaren ’90, is een bom van een funknummer dat meteen op de heupen plakt. Knappe productie ook (Switch van Major Lazer) en dito videoclip.

Charles Bradley – I Feel a Change

De wereld verloor een stukje magie toen The Screaming Eagle Of Soul zijn moedige strijd tegen maagkanker vorig jaar moest opgeven . Met “I Feel a Change” als eerste single van postuum album Black Velvet, kregen we een voorbode van een laatste opflakkering van die magie. De song toont Bradley op zijn best: doordrongen van rauwe en eerlijke emotie.

Charli XCX & Troye Sivan — 1999

Lange tijd was Charli XCX voor velen een gewone doorsnee popact, maar de laatste jaren groeide ze uit tot één van de interessantste mainstream popacts. Voor “1999” werkte ze samen met het Australische popidool Troye Sivan en dat leverde een meer dan catchy popnummer op dat je makkelijk aan het dansen krijgt. Ook de videoclip is een echte must-see!

Childish Gambino – Summertime Magic

Naast het überkrachtige en welbekende “This is America”, gaf Donald Glover a.k.a Childish Gambino dit jaar nog twee andere nummers uit. Eentje daarvan heeft het tot deze lijst geschopt: “Summertime Magic” is misschien wel de beste poging van het jaar om ‘het zomergevoel’ om te toveren in een steengoed nummer. De vrolijke woorden ‘Do love me, do love me, do’ zinderen na elke luisterbeurt weer opnieuw na in je hoofd.

Connan Mockasin — Charlotte’s Thong

De song waarop in 2018 kinderen werden gemaakt. Sensueel, zwoel en vooral heel chill. Zet het op, zoek een partner en ga je gang.

Curtis Harding — Where We Are

Bijna acht minuten lang neemt Curtis Harding ons mee op een geweldige soul-trip die op alle vlakken weet te boeien. De opbouw en de instrumentatie op “Where We Are” zijn bovendien bijzonder straf en maken van het nummer één van de nummers van het jaar.

(Lees verder op de volgende pagina!)

27 december 2018

About Author

Niels Bruwier Ook bekend als "Den Beir", oprichter van de site, leidt alles in goeie banen en schrijft ook wel eens iets.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter