AlbumsRecensies

Basement – Beside Myself (★★★½): Een evenwichtsoefening tussen roots en erkenning bij het grote publiek

Basement is een band die moeilijk met een stempel te bedrukken valt. De vijfkoppige band werd in 2009 opgericht in hometown Ipswich, als opvolger van pop-punkband In This For Fun. Hierdoor werd dit genre ook Basement toegedicht, wat nooit echt de juiste stempel bleek te zijn. In de scene brak de band echter in een mum van tijd door, mede dankzij de uitstekende binnenkomer I Wish I Could Stay Here (2011) en de meer dan geslaagde opvolger Colourmeinkindness (2012). Bands die erin slagen om een uitstekend tweede album uit te brengen kunnen sowieso op onze belangstelling rekenen. We waren dan ook benieuwd naar hoe de Britten het er met hun vierde langspeler van af zouden brengen.

Beginnen doet Basement met werk dat al bekend in de oren klinkt. “Disconnect” was de eerste single die de heren uit Ipswich de wereld instuurden, en werd door ons met gemengde gevoelens onthaald. “Disconnect” is een herkenbare song, die toch meteen de switch die Basement wil maken duidelijk stelt. Het nummer valt nooit stil, wat typisch is, maar mist toch wel wat afkruiding. Als de zanglijnen nu dat tikkeltje vuiler waren geweest, wat op vorige albums overigens wel heel goed zat, had het gerecht “Disconnect” voldoende peper om sterren binnen te rijven. Over die tweede single, “Be Here Now”, kan hetzelfde worden gezegd. Het moet gezegd, om écht door te breken als rockband heb je oorwurmen nodig, maar de eerste twee nummers doen ons iets te veel aan pakweg Green Day denken om nu al te stellen dat Basement de overgang goed heeft verteerd.

Op wat volgt blijven we vooral plakken bij “Nothing Left”: een typische Basementsong die de nodige verfijning heeft meegekregen; en laat dat nu net zijn wat de band nodig had. Van de twaalf nummers die Beside Myself omvat, is de blend tussen oud en nieuw hier het meest geslaagd. Ook van “New Coast” kan worden gesteld dat de herkenbare sound een nieuw likje verf heeft gekregen. ‘Likje’ is misschien een woord dat op het eerste zicht wat te lief lijkt voor het nummer, maar het hoge meezingpotentieel van “New Coast” maakt dat de song in zijn geheel wel juist zit. “Slip Away” is overigens een nummer waarvoor deze opmerking ook opgaat, zij het dan in de omgekeerde richting. Het is een nummer dat evenzeer op Promise Everything (2016) of eerder werk had kunnen staan.

“Stigmata” was de tweede single die werd gereleast, en lijkt ons het nummer dat voor het meeste airplay kan zorgen. De dramatisch gestemde gitaar en verfijnde zang lijken ons een ideale combo om een groot publiek aan te spreken. Het hardere stuk in het laatste derde van het nummer maakt dan weer dat “Stigmata” voor nieuwe fans de brug kan zijn naar eerder werk. Aan dat ‘hardere stuk’ wordt een vervolg gebreid op “Reason For Breathing”. Smerige gitaren, strakke drums en ditto zanglijnen: een ideaal nummer om het vuur in een optreden te krijgen.

Een switch naar een meer mainstream sound dus, en dat zonder de roots te verloochenen: er zijn ontiegelijk veel bands die zichzelf vastrijden ergens daartussen. Het moet gezegd dat Basement de evenwichtsoefening heeft doorstaan, en met Beside Myself een album heeft geschreven dat hen een trapje hogerop kan brengen. Om nu te zeggen dat dit album dé doorbraak zal betekenen, lijkt ons echter een brug te ver. Daarvoor hebben de nummers te veel aan panache ingeboet, en zijn ze tegelijk te weinig catchy om een ander deel van het publiek aan te spreken. Er zullen dus nieuwe zieltjes gewonnen worden, maar ook de fans van het eerste uur kunnen volgens ons moeilijk stellen dat ze hier op hun honger zijn blijven zitten.

Basement stelt Beside Myself voor op dinsdag 29 januari 2019 in Trix.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Hideous @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Balzaal): Rock met een doel

Wie de Belgische muziekscene een beetje volgt, kan niet om Hideous heen. De band maakt een snelle opmars door. In februari bracht…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Dea Matrona - "Stuck on You"

2024 zou wel eens het jaar van Dea Matrona kunnen worden. Het powerduo uit Noord-Ierland maakte in 2022 al furore op The…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Subterranean Street Society - "Focus on the Melody"

De Deens-Nederlandse band Subterranean Street Society, die met het nummer “Only Your Sins Know” in de Netflixserie Ragnarok te horen was, heeft…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.