© Photography by Jake Philip Davis
Grote opwinding in de laatste week van augustus vorige zomer. Liam en Noël Gallagher kondigden aan terug de handen ineen te slaan als Oasis, maar voor technofans allerhande telde maar één samenkomst. Zowel Amelie Lens als Charlotte de Witte dropten dezelfde teaser aan het einde van hun shows en later ook op hun socials: als gedetineerden in profiel verscheen een foto van het hoofd van beide dames online. De week erna werden vele vermoedens werkelijkheid: geen gezamenlijk nummer van de twee, wel een liefst drie uur lange en exclusieve back-to-back set in hun thuisland. Voor het vierde jaar sloeg de Wittes label-feestconcept KNTXT zo de tenten op in Flanders Expo: in 2022 voor een tien uur durende all night-set, in 2023 voor het debuut van live-concept Konnected en vorig jaar voor een nacht met sterren als Nina Kraviz en Nico Moreno. Dit weekend lopen de Gentse hotels helemaal vol voor de eerste twee van drie uitverkochte shows. Wij gingen samen met 20.000 ravers een kijkje nemen op de Lens-de Witte première.
Wanneer we een halfuurtje voor go-time binnensijpelen, is de Expo al goed warm gedraaid. Inox Traxx heeft al een set van 120 minuten in haar vingers en AIROD is bezig aan het laatste derde van zijn werkdag. De Parijzenaar is een vaste gast op de EXHALE-avonden en bracht al een ep uit bij KNTXT. Hij trekt de kaart van de herkenbaarheid en gooit danceclassics in technogedaante als “Show Me Love”, terwijl hij ‘gets the party going’ met “Pump up the jam”. Een heel internationale party is dat, want het aantal verschillende talen die we rond ons horen is niet meer op een hand te tellen. Met wat breakbeat house ruimt hij plaats voor de twee technotitanen van de avond.
© Photography by Jake Philip Davis
De volumeknoppen gaan omhoog en Gent wacht ongeduldig op de climax. Het KNTXT-kruis blijft dit jaar in de coulissen en maakte plaats voor ovalen LED-schermen en structuren allerlei, die verraden dat niet alleen de dj’s, maar ook het productieteam dit jaar de voorbije edities wil overtreffen. Met een beetje inbeeldingsvermogen zie je er de symboliek in die het lot van Lens en de Witte tot heeft bepaald: de tot nu toe steeds langs elkaar lopende, parallelle lijnen die elkaar gek genoeg nooit raakten in de carrière van beide dames komen vandaag eindelijk samen. Wat bedoelen we daarmee? Beiden waren resident in een Belgische club (Labyrinth en Fuse), begonnen onder een pseudoniem (Renée en Raving George), hebben een man die ook techno-dj is (Farrago en Enrico Sangiuliano) en richtten een eigen label op (EXHALE en KNTXT). Helemaal aan het begin van hun carrière hebben ze weleens samen gedraaid, lang voor ze de immense bekendheid van vandaag de dag genoten, maar vandaag is het toch een ander paar mouwen…
Om 1u stipt daalt een vallende ster neer op de dj-booth en laten Amelie en Charlotte hun gezicht zien aan de smartphonezee voor hen. Een set van drie uur staat hen te wachten, maar ze laten er geen gras over groeien. Een droge, harde kick zet de toon en de onthullende blikken die van de schermen spatten tonen dat ze er enorm veel goesting in hebben. Met een bevestigende grijns gaat het duo van start. Poeierdroge kicks, psytrancebeats en weerbotsende tempo’s: lang moeten we er niet op wachten, want het komt allemaal al voorbij in het eerste kwartier. Terwijl de halve ovalen als aureooltjes neerdalen over onze hoofden, bedanken onze mederavers met niet zo’n heilige ravemoves.
© Photography by Jake Philip Davis
Nog binnen het eerste uur belandt het tweetal al in “The Age of Love”, waarop de lasers de uiteinden van de zaal zichtbaar maken. De traditie van de luidkeelse ‘oooh’ vanuit de zaal blijft staande en het is Charlotte de Witte die in de eerste helft het meest haar stempel drukt, maar het is leuk om de afwisseling te analyseren. Sommige tracks komen duidelijk voort uit Charlottes discografie met bombastische en meer minimalistische mainstage technoproducties, terwijl anderen zich duidelijk laten identificeren als iets snellere, futuristischere en meer trancy roltechno. En vaak is het ook gewoon niet zo zwart-wit en is de mengelmoes hetgeen om van te smullen. Met ‘Dance, life, control, dreams’ serveren de twee daar een perfect voorbeeld van: geen woorden, maar daden; met met wat breakbeats en goeie acid weet het duo ons aangenaam te verrassen.
Eigenlijk is het niet eens zozeer de meest indrukwekkende muziek of unieke set die Lens en de Witte draaien. Het is de hype die bij de bezoekers rond het evenement hangt die deze avond van een normaal feest naar een uitzinnige rave wist te verheffen. Het feit dat beiden samen op een podium staan, volstaat voor velen al; wat ze met z’n tweeën exact draaien, daar bekommert het merendeel van het publiek zich niet om.
© Rafael Deprost
Intussen is het laatste uur ingeluid en maakt de technotandem plaats voor wat werk uit andermans studio. “Gucci” van nu-trancesensatie Odymel doet de handen opvoeren, “The House of House” eert de roots en met “FTS” ligt er zelfs even een portie oude hardstyle op ons bord. Nu niet dat die tegenwoordig nog zoveel verschilt van techno, maar toch. De boodschap van het Showtek-nummer komt zoals steeds direct binnen. Richting einde van de set schakelen de Belgische dj’s nog een mini-versnelling hoger, om finaal een daverend applaus met open armen te ontvangen. Eentje afgecheckt, two more to go!
Pommelien Thijs mag woensdag dan wel tot koningin van de MIA’s zijn gekroond zijn; vannacht zagen we twee vriendinnen die de Belgische technotroon van harte met elkaar delen. Een uitverkochte Flanders Expo deed het Koninklijk Paleis even van Brussel naar Gent verhuizen en we zijn blij dat we erbij waren. Vandaag (1 februari) en volgende zaterdag (8 februari) doen de twee hun trucje nog eens over.
Amelie Lens (weekend 1) en Charlotte de Witte (weekend 2) sluiten allebei een zaterdag op de mainstage van Tomorrowland af. Lens zie je verder aan het werk op Loveland Festival (10 augustus). Charlotte de Witte staat dan weer op 909 Festival (8 juni), Awakenings Festival (13 juli) en Dour (20 juli).
Amelie Lens: Facebook / Instagram / Website
Charlotte de Witte: Facebook / Instagram / Website