InstagramLiveRecensies

KNTXT: Charlotte de Witte @ Flanders Expo: Stevig in de technotroon

© CPU – Nathan Dobbelaere

KNTXT en een Gentse afspraak in februari: het begint stilaan een zekerheid te worden. Het feestconcept begon zijn Belgische reeks in het Sportpaleis, maar vestigde zich in 2022 in de thuisstad van haar frontvrouw Charlotte de Witte. Eerst voor een tien uur durende all night longset en vorig jaar voor het debuut van back-to-backconcept KNTXT Konnected. Voor de derde editie neemt onze tricolore technotrots opnieuw enkele spraakmakende namen uit het genre mee naar Flanders Expo: met Nina Kraviz en Nico Moreno staan ons heel wat kleppers te wachten, die een voor een de technoscene van vandaag mee gevormd hebben. En uiteraard kan een extened set van de beste techno-dj ter wereld volgens het – weliswaar discutabele – Britse blad DJ Mag niet ontbreken.

Eenmaal we eindelijk binnen en gesetteld zijn, heeft de klinkende Russische house- en technonaam Nina Kraviz al meer dan de helft van haar set achter de rug. Dat was meteen waarschijnlijk ook de meest experimentele, want in het halfuurtje dat we ze konden aanschouwen, speelde ze met tribale, funky ritmes evenals met snelle industriële gabberkicks. Op tempo en intensiteit viel dus geen lijn te trekken, maar het zorgde wel voor een fijne afwisseling die de aangenaam volle Flanders Expo moest warmdraaien voor de headliner van de avond. Voor we het weten is het half 2 en doven Kraviz’ laatste beats uit.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Een groot O/D-opschrift, verwijzend naar Charlotte de Wittes nieuwe Overdrive-liveshow, verlicht de eerste regionen van de hal en voorzichtig torent haar hoofd boven de dj-booth uit. In overdrive gaan de speakers nog niet, maar de lichtmensen steken wel een opmerkelijk tandje bij. De aandachtige spotters hadden het al opgemerkt: het grote KNTXT-kruis maakt zijn comeback en het lijkt alsof het merk in zijn puberteit zit, want het heeft een fameuze groeispurt gekregen ten opzichte van vorig jaar. De uitersten reiken tot middenin de zaal en de rode projectie kondigt het ravealarm af. De reactie uit het publiek is duidelijk: als brandweerlieden die uitrukken, kruipen ze in hun ravemoed en is het feest nu echt gestart. “Reflection” met Enrico Sanguliano dient al snel als eerste crowdpleaser, waarna de boxen een opeenvolging aan gelijkaardige tracks – dan weer met hemelse trancevocalen, dan weer met met speedy hiphoplyrics – onze richting uitspuwen.

Na een goed halfuurtje beslist de technoqueen dat het tijd is voor wat psytrance en dat blijkt een goede zet. Na een lange stilte dropt een vibrerende beat die ons allen richting de booth sleept. De toon is gezet, maar niets evenaart toch keer op keer publieksfavoriet “The Age Of Love”. Ook ditmaal veren de haren op onze armen recht door de oorverdovende collectieve oerschreeuw vanuit het publiek en de volle bassen die zich een weg banen tot diep in ons lichaam. En het is niet de enige klassieker die passeert. Onlangs differentieerde KNTXT zich met haar nieuwe sublabel Époque, dat Belgische danceklassiekers in een modern jasje steekt. De eerste release is sinds twee weken een feit en dan ook een gedoodverfd hoogtepunt eens je de titel weet: “Universal Nation”, in de CdW-remix. Beetje bij beetje teaset ze het in de mix en eenmaal de bekende melodie zich over onze oren ontfermt gaan er zo goed als twintigduizend handen de lucht in en is de euforie compleet.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Een remix van “Free Tibet” luidt het laatste halfuur in en waar de Gentse technotrots de rest van de set rustig omhoog schakelde, gaan we nu meteen twee versnellingen sneller. De bassen worden dieper, de gezangen mystieker en de nachtraven steeds actiever. Dat is zeker de verdienste van Charlotte de Witte, al kan de lyrics van haar track “Overdrive” misschien ook een verklaring bieden: ‘Free your mind, feel the ecstasy’. Zowel op de schermen achter de artieste als op de gigantische X wordt fanatiek gespeeld met kleurcontrasten, glitcheffecten en vertraagde beelden om de technotrip nog wat dieper te doen inwerken. En om het Époque-label nog wat meer in de verf te zetten, sluit de Gentse haar sterke twee uur en half af met een versie van “Bonzai Channel One” die een keer door de technowasmachine is gegaan.

Voor veel mensen is het feest nu afgelopen, zo blijkt wanneer de dansvloer plots heel wat meer vierkante meter per persoon toelaat. Echter gaan we nog drie uurtjes door, aan een onomkeerbaar tempo. De in Duitsland gevestigde Italiaan Alignment richtte vorige maand nog een eigen label op, Orbital Records, waarop afgelopen dinsdag de eerste single “Malfunction” uitkwam. Als rijzende ster en KNTXT-ancien heeft hij de eer – of eerder opdracht – om Charlottes beats aan te vullen met verfrissende muziek en zo de ravers nog even op de dansvloer te houden.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Naarmate de avond vordert, wordt zoals vaak de muziek steviger en KNTXT vormt daar geen uitzondering op. Alignment introduceert meer breaks en hardstylekicks voor de drops en daar is de zogenoemde TikTok-generatie blij om. Gekruiste armen stijgen op en dalen neer, net als heel wat smartphones – al valt dat al bij al wel mee. De duistere warehousekant wordt opgezocht met kicks die iets gruiziger zijn afgewerkt en zo wat meer het undergroundgevoel vertegenwoordigen, maar ook een leuke remix van The Prodigy’s “Voodoo People”-remix is een passage die gezien en gehoord mag worden.

De verantwoordelijkheid om de derde Flanders Expo-editie in schoonheid af te ronden was van half zes tot zeven voor Nico Moreno. De jonge dj-producer is op enkele jaren tijd opgeklommen tot een van dé spelers in de hardtechnoscene en heeft materiaal genoeg ter zijner beschikking om een anderhalf uurtje te vullen. Ergens in de komende maanden verschijnt namelijk een nieuw album getiteld You Can’t Stop The Movement met collabs met onder andere Reinier Zonneveld en Warface.

© CPU – Nathan Dobbelaere

De Fransman hanteert de tactiek van harde drops en zware synths of populaire nummers in de breaks. Zo horen we een toepasselijke mash-up van “Techno On My Mind” en “Meet Her at the Loveparade”, een beukende technoversie van Benny Benassi’s “Satisfaction” en natuurlijk ook eigen hitjes als “Purple Widow”.  Allemaal gaan ze de typische Nico Moreno-blender in, wat zoveel wil zeggen als veel gespeel met de draaitafel. Alleen hadden we naast die goed gevarieerde breaks ook graag nog iets meer afwisseling in de drops gehoord, want nu lijkt het soms alsof we eenzelfde kick al voor de derde keer horen. Een welgekozen stem brengt met ‘C’est fini ou quoi?’ een einde aan de nacht en loodst de laatste ravers hun welverdiende zondag rustdag in.

Een zondag die nodig zal zijn, want er werd stevig gebonkt in de voormalige I Love Techno-hal. Voor het derde jaar op rij palmde KNTXT de reuzezaal in en ook dit keer hoorden we voortreffelijke sets van vooraanstaande dj’s, met op de eerste plaats Charlotte de Witte die haar imago van technokoningin meer dan waarmaakte. Op productioneel vlak hebben we het wel al net iets spectaculairder geweten, maar qua mobiliteit, wachttijden en sfeer was alles in orde en keren we meer dan tevreden en met nog nabonzende bassen in ons hoofd terug huiswaarts.

Meer shows van KNTXT kan je vinden op hun website. Charlotte de Witte staat op 26 april achter de draaitafels van Free Your Mind Kingsday in Breda en op 17 augustus kan je ze op de Kiewitse weide van Pukkelpop vinden.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Nina Kraviz: Facebook / Instagram
Charlotte de Witte: Facebook / Instagram / Website
Alignment: Facebook / Instagram
Nico Moreno: Facebook / Instagram

Related posts
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single TRYM & Sofiane Pamart - "Shadow of Tears"

De jaren die TRYM al actief bezig is met het maken van muziek kunnen we niet meer op een hand tellen. Het…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Will Sparks - "Light"

De jaren 2013-2015 worden weleens omschreven als de gouden periode van de EDM/Bigroom. Met hits als “Ah Yeah So What” maakte de…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Charlotte de Witte - "Roar"

Een lange tijd werd techno door de grote meute gezien als iets marginaal undergrounds. Die tijden zijn echter voorbij, want het genre…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.