InstagramLiveRecensies

KNTXT Konnected @ Flanders Expo: Familiaal techno-onderonsje

© CPU – Nathan Dobbelaere

Nog geen jaar geleden nam Charlotte de Witte Flanders Expo in Gent over met een tien uur durende all night longset. Voor herhaling vatbaar moet de Gentse techno-dj gedacht hebben, want afgelopen nacht palmde ze opnieuw een van Vlaanderens grootste evenementencomplexen in. In tegenstelling tot vorig jaar, kwam ze ditmaal niet alleen: haar man Enrico Sangiuliano en labelgenoten ONYVAA, Indira Paganotto en Alignment vergezelden haar in de vroegere I Love Technohal voor een technonacht van maar liefst negen uur. Voor KNTXT’s grootste evenement ooit werd de productie gedeeld met Zillion ProjeXXX, dat de dag ervoor op dezelfde locatie georganiseerd werd.

Nadat we vlot binnenraakten, installeerden we ons op de dansvloer, waar ONYVAA de eer kreeg om de nacht af te trappen. Technolegende Richie Hawtin omschreef de Californische dj-producer als ‘de toekomst van de techno’ en in 2019 won ze de Beste Nieuwkomer Award op Ibiza. Een rijzende ster en veelbelovend talent dus om de avond mee te beginnen. Als we de gigantische hal binnenstappen, is het nog erg rustig en staat de muziek nog niet al te hard. Jammer, want door het lage volume torent het luidruchtige publiek boven de beats uit.

© CPU – Nathan Dobbelaere

KNTXT Konnected is de naam van het nieuwe concept van Charlotte De Wittes label KNTXT. De kruising tussen solosets en back-to-backsessies is wat deze nacht uniek moet maken, en de eerste b2b die we voorgeschoteld krijgen, is er een met Enrico Sangiuliano. Deze Italiaan is de enige op de line-up die niet onder KNTXT gesigneerd staat, maar als man van Charlotte de Witte mocht hij zijn kunnen ook komen tonen. Hoewel de klok nog maar 23 uur slaat, is er van rustig opbouwen geen sprake. Meteen dropt het duo ONYVAA-Sangiuliano technobommen op Flanders Expo, uitgerust met een imposant 360° ledscherm.

Wanneer headliner Charlotte de Witte haar hoofd even boven de booth uitsteekt, laat het publiek horen voor wie de meesten onder hen vandaag echt gekomen zijn: niet voor het nieuwe KNTXT-concept, wel voor onze Belgische technoqueen. Om iets voor half een betreedt ze haar troon voor vannacht en gaan alle smartphones de lucht in. Dat gebeurt wel vaker vanavond, vooral wanneer de beats even wegvallen. Leuk voor de herinneringen achteraf, maar voor de sfeer in de zaal soms een beetje storend. Al snel komt de The Age Of Love-remix voorbij, onthaald op een extatische reactie vanuit de hal. Het KNTXT-kruis daalt voor een eerste keer neer over Flanders Expo en enkele ogenblikken later beginnen ook de 27 lichtbalken boven het publiek op en neer te bewegen.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Alles wordt uit de kast gehaald om de ultieme ravebeleving te creëren. De spectaculaire lichtshow wordt ondersteund door de typische trippy, glitchy KNTXT-visuals op de enorme schermen, waardoor we ons in een echte technotrip wanen. Net als we dachten alles gezien te hebben, zorgen de lasers die gesynchroniseerd zijn met de ledschermen voor een visueel spektakel. Publieksfavorieten als “Doppler”, “Missing Channel” en “Can’t Stop” van Amazingblaze gieren door de boxen en doen het publiek op de verhoogde platformen gretig meedansen met de rest. Ook “Sgadi Li Mi”, dat de overgang vormt naar het hardere, meer acidgeoriënteerde deel van de Wittes set, wordt erg gesmaakt door de immense horde technoliefhebbers.

Om 3.30 u bestijgt de Spaanse Indira Paganotto de dj-booth. Haar unieke sound, een mix van snelle techno en loepzuivere psytrance, duwt het tempo meteen de hoogte in. Een welgekomen afwisseling, want je kan er – zelfs als liefhebber van het genre – niet onderuit dat veel platen gelijkaardig klinken. Nummers van 160 bpm vormen geen uitzondering; vanaf nu is het vollenbak rammen, beuken en pompen geblazen. Italiaans talent Alignment krijgt de taak om de intussen wat leeggelopen zaal – het is intussen vijf uur – aan het dansen te houden. De techno die we geserveerd krijgen, is donkerder en harder, maar wel wat trager dan die van Paganotto, waardoor het aanvoelt als gas terug nemen. De helft van de zaal is zo goed als leeg, maar dat kan het publiek vooraan niets schelen; zij blijven onverminderd voortgaan, ook al zijn we al zeven uur bezig en begint de vermoeidheid toe te slaan. Hier en daar heeft iemand last om z’n ogen open te houden, al zou dat bij sommigen ook andere oorzaken kunnen hebben dan vermoeidheid.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Tijdens het allerlaatste uur van de nacht wordt er ons nog een b2b2b2b2b gepresenteerd. Alle dj’s betreden nog een keer het podium voor een familiaal onderonsje, wat resulteert in een mix van alle subgenres die vannacht de revue passeerden en waarin een remix van “I Like It Loud” van Marshall Masters de opmerkelijkste passage is. De onderlinge liefde tussen de verschillende dj’s weerspiegelt zich in tientallen knuffels tijdens de set. Om zeven uur stipt wordt er afgerond en krijgen onze trommelvliezen hun welverdiende rust. KNTXT presenteerde Konnected als een unieke show en is met glans in dat opzet geslaagd. De sets liepen vlekkeloos over in elkaar, de lichtshow was er een om u tegen te zeggen en ook organisatorisch was alles goed geregeld. Het vijftal dat Flanders Expo deed daveren op z’n grondvesten mag tevreden terugkijken op de première van dit nieuwe concept.

Meer shows van KNTXT kan je vinden op hun website.

ONYVAA: Facebook / Instagram
Enrico Sangiuliano: Facebook / Instagram
Charlotte de Witte: Facebook / Instagram / Website
Indira Paganotto: Facebook / Instagram / Website
Alignment: Facebook / Instagram

Related posts
InstagramLiveRecensies

KNTXT: Charlotte de Witte @ Flanders Expo: Stevig in de technotroon

KNTXT en een Gentse afspraak in februari: het begint stilaan een zekerheid te worden. Het feestconcept begon zijn Belgische reeks in het…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Pukkelpop haalt o.a. Jorja Smith, Soulwax, Skrillex en The Smile naar Kiewit!

Pukkelpop heeft ook deze week heel wat mooie namen in petto. Nadat de organisatie afgelopen week uitpakte met headliners als Fred again..,…
InstagramLiveRecensies

Brutalismus 3000 @ Ancienne Belgique (AB): Duik in een Berlijnse ravebunker

De voorbije jaren lijkt het begrip ‘techno’ wel een heel ruime betekenis te hebben gekregen. Waar voor de pandemie nog werd gezworen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.