Franz Ferdinand kwam in de jaren nul op binnen de golf van de postpunk revival. Hun titelloze debuut uit 2004 katapulteerde de Schotse rockers meteen naar wereldfaam binnen het indierockfirmament. In de jaren daarna schommelde hun succes, maar de band bleef een solide livereputatie behouden. Dit stelde hen in staat om in België en Nederland vrijwel elk festival en elke club van hun bucketlist af te vinken. Toen ze twee jaar geleden een best-of set speelden in het Koninklijk Circus, leek het alsof ze zichzelf in het nostalgiehoekje hadden geplaatst. Die mening moeten we nu echter herzien, want zanger/gitarist Alex Kapranos en de andere bandleden bereiden zich voor op een nieuw hoofdstuk. Na zes jaar krijgt Always Ascending een opvolger, hoewel het nog niet duidelijk is of de eerste single die waardigheid bevestigt.
Door de nonchalant ingesproken boodschap in de intro lijkt “Audacious” rechtstreeks uit het repetitiekot te komen. Hoewel de band erin slaagt de eerste riff strak te houden, blijft deze helaas niet echt memorabel. Franz Ferdinand lijkt hier vooral The Strokes na te doen, wat gezien de tijd waarin beide bands actief waren, niet geheel verrassend is. Het nummer bloeit echter pas echt op wanneer Kapranos’ zanglijnen en de pianomelodieën een kunstzinnige seventieswending nemen. Daarmee laat de band opnieuw zien hoe ze oud materiaal in een fris jasje weet te steken. Trouwe indierockfans kunnen dus gerust zijn: Franz Ferdinand stelt niet teleur en voelt zich meer dan comfortabel in het middensegment. De tijden van uitpuilende tenten en grote zalen lijkt ze nu ook soundgewijs in te wisselen voor iets klassiekere concertlocaties.
Het nieuwe album The Human Fear, dat op 10 januari uitkomt, wordt live voorgesteld in De Roma op 1 maart en in Paradiso op 3 maart.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.