InstagramLiveRecensies

Maisie Peters @ VIERNULVIER (Concertzaal): Gent onder bezwering

© CPU – Sam De Boeck

De goede heks komt naar Europa en begint daarvoor in België. De 23-jarige zangeres Maisie Peters speelde gisteren de eerste show van haar nieuwe tour op het Europese vaste land en die gelegenheid was weggelegd voor De Vooruit in Gent. Vorig jaar stond Peters ook al in Trix, maar sindsdien heeft de Britse haar nieuw album The Good Witch uit waardoor ze heel wat nieuw materiaal voor te stellen had. Hoewel dit album ons iets minder kon bekoren dan haar debuut, keken we vol overtuiging uit naar haar terugkeer naar één van onze concertzalen.

Het voorprogramma voor de show was niemand minder dan opkomend talent Paris Paloma. De Britse zangeres betrad het podium rustig met haar gitaar in de hand en samen met haar sterke stem zorgde ze voor de eerste magie van de avond. Na enkele nummers solo werd Paloma bijgestaan door de toetseniste van Maisie Peters die ook hier achter de toetsen kroop. Met liedjes als “as good a reason” en “drywall” wist Paloma het publiek al enthousiast te maken wat duidelijk was door het luide applaus dat na elk nummer te horen was. Bewijzen dat ze de juiste keuze was als voorprogramma deed ze nog meer toen ze ons een nog onuitgebracht nummer voorschotelde. Maar het hoogtepunt van de set kwam er echter met afsluiter “labour”. Een knaller waarmee ze de zaal nog meer wist mee te krijgen mede door de bridge die door elke aanwezige volop werd meegezongen.

© CPU – Sam De Boeck

Na even wachten hoorden we “So What” van P!nk door de boxen de zaal weergalmen. Hierdoor wist iedereen dat het moment aangebroken was. Peters begon haar show, natuurlijk, met albumopener en titelnummer “The Good Witch”. Tussen de eerste paar zinnen van het nummer kregen we al een krachtig voorproefje van de band waarbij voornamelijk de drummer zich enorm liet gaan en show stal. Na de eerste strofe kwam Peters op onder veel gejuich en bijgevolg liep ze tijdens de eerste paar liedjes als opgewekt Duracell-konijn over het podium heen. Zelfs toen ze tijdens “Body Better” voor de eerste keer haar gitaar in de hand kreeg, kon ze haar welgemeende enthousiasme niet verbergen.

Een eerste, echte hoogtepunt uit de zaal kwam er bij “Wendy”. Nadat Peters al lachend vertelde dat ze misschien haar teksten door elkaar zou slaan, wat trouwens niet gebeurde, vroeg ze het publiek nadrukkelijk om goed mee te zingen. Dit had de zaal zeker en vast begrepen en onthouden. Om het volgende nummer in te leiden, hielp Peters een fan haar ex te vergeten met de woorden ‘He’s just a boy and I’m kinda the man’ wat voor blijdschap uit de zaal zorgde. Een eerste grote verrassing in de setlist kwam er bij de medley. De zangeres besloot namelijk om niet alleen een mengeling van oude nummers te brengen, maar ook de razend populaire “Stick Season” van Noah Kahan kreeg hier een plaatsje. Misschien kwam het door het grote verrassingseffect, maar wij vonden het een beetje jammer dat de zaal bijna enthousiaster werd bij dit nummer dan bij haar eigen oeuvre. Hiermee bedoelen we niet dat het enthousiasme van het publiek niet groot was bij de rest van de set, maar die cover zorgde wel voor een van de hoogtepunten.

© CPU – Sam De Boeck

Een belangrijk en essentieel moment is natuurlijk altijd het introduceren van de band. Dit kon niet toepasselijker dan bij “The Band and I”. Tijdens dit eerder rustig lied bewees Peters het best van vele malen hoe vocaal sterk ze is. Haar energie raakte niet uitgeput en dat zagen we ook terwijl ze zich volledig smeet tijdens “Blonde”. Ook tijdens “BSC” drupte het enthousiasme van Peters en de zaal ervan af. De Britse wist haar publiek op de juiste manier te spelen door op de juiste knopjes van haar volgers te drukken. Zo kondigde ze “BSC” aan met de vraag ‘Who’s feeling unstable tonight?’. En aan het gejuich te horen, bleek dit voor velen te gelden.

Het podium verlaten deed Peters voor de eerste keer na “Cate’s brother”. De brullende zaal was zeer overtuigend en daarom besloot Peters razendsnel terug te komen voor de bisronde. Het popspektakel dat in zich in De Vooruit afspeelde, zou niet compleet geweest zijn zonder de traditionele gsm-lichtjes. Deze kwamen te pas tijdens het rustige, maar sterke “History of Man” om dan weer af te sluiten met ultieme meezinger “Lost the Breakup”. Voor een laatste keer gaf iedereen, van artiesten tot publiek en zelfs de lichtenman, alles wat ze konden om de show, zoals ze gestart was, in schoonheid af te sluiten.

© CPU – Sam De Boeck

De Gentse heksenkring toonde voor goede magiër Maisie Peters wat ze in hun mars hadden. Zo bewees op haar beurt Peters ook dat ze een uniek talent is door het hele publiek bij elk nummer uit haar hand te laten eten. Muzikaal kregen we dan ook keer op keer het beste van haar te zien zonder dat er echt veel op te merken was. Haar repertoire gevuld met meezingbare breakup-songs bleek ideaal om het dak van De Vooruit eraf te blazen en iedereen voldaan en vermoeid naar huis te gaan.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

The Good Witch
Coming of Age
Body Better
Love Him I Don’t
Wendy
You’re Just a Boy (And I’m Kinda the Man)
Watch
Place We Were Made / Want You Back / Stick Season / Brooklyn / You Signed Up for This
Holy Revival
The Band and I
The Last One
Blonde
I’m Trying (Not Friends)
The Song
BSC
There It Goes
Cate’s Brother

History of Man
Lost the Breakup

Related posts
InstagramLiveRecensies

Amenra @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Concertzaal): Cultbijeenkomst

VIERNULVIER in Gent stond afgelopen weekend in rep en roer. Het gerenommeerde Brusselse radiostation organiseerde daar De 41 uur van Studio Brussel,…
InstagramLiveRecensies

Ivy Falls @ Kunstcentrum VIERNULVIER: Zomerse picknickmuziek

Ondanks dat Fien Deman in 2015 met de groep I Will I Swear werd uitgeroepen tot een van de winnaars van De…
LiveRecensies

Doodseskader @ Kunstencentrum VIERNULVIER (Balzaal): Gruwelijk imponerend

Tim De Gieter en Sigfried Burroughs hebben intussen al enkele projecten op hun naam staan (Amenra, Every Stranger Looks Like You, Kapitan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.