© CPU – Joost Van Hoey
Avatar kreeg hier voor het eerst brede aandacht door Alcatraz Open Air. De Zweedse metalband groeide daar op vijf jaar tijd uit van een sensatie tot onverwachte headliner. Wanneer opperclown Johannes Eckerström met Hunter Gatherer uit 2020 een versnelling hoger wilde gaan, ging de wereld tijdelijk op slot. In plaats van bij de pakken te blijven zitten, werkte de groep ambitieus verder aan de opvolger Dance Devil Dance. Zoals ook bij andere internationale groepen het geval was, werden shows aangekondigd, uitgesteld enzovoort. Na drie jaar geduld uit te oefenen mocht het metalcircus dan eindelijk zijn tenten opzetten in de Ancienne Belgique. Kassogtha en Veil of Maya mochten eerst de Main Hall met de grond gelijkmaken.
© CPU – Joost Van Hoey
Tussen het debuut A New World to Come uit 2017 en rEvolve zit vijf jaar, maar deze periode werd overbrugd door The Call. Op deze ep breidde Kassoghta zijn muzikaal universum uit door Pink Floyds “Welcome to the Machine” onder handen te nemen. Het was vanavond de eerste keer dat de band in België speelde, maar dat werd wellicht niet de laatste passage. In plaats van een licht verteerbare maaltijd kregen we complexe riffs op ons bord. De glazen boterhammen vloeiden rijkelijk om dat alles vlot door te spoelen. Tussen dat verteringsproces door zorgde Stephanie Huguenins stem voor genoeg afwisseling. Naast diepe screams schakelde ze vlot over naar zuivere vocalen, waardoor de vergelijking met Arch Enemy en Epica snel gemaakt is. Het avant-gardistisch kantje waarmee de band prat op gaat, ontging ons echter volledig. Kassogtha kwam muzikaal niet innovatief uit de hoek en haalde ook qua performance geen rare fratsen uit. De band speelde als een authentieke, melodieuze deathmetalgroep en deed op het vroege aanvangsuur de AB aardig goed vollopen. Deze sollicitatie voor een eigen, bescheiden clubshow nemen we ter harte.
© CPU – Joost Van Hoey
Vervolgens mochten de deathcoreveteranen van Veil of Maya de boel eens komen wakker schudden. Stilistisch gezien pasten de Amerikanen beter bij Beartooth gisterenavond, maar dat maakte hun show niet minder agressief. Op de nieuwe singles “Godhead” en “Red Fur” is de sound definitief geëvolueerd naar metalcore. Frontman Lukas Magyar had energie voor twee, maar zijn ijdele pogingen om het publiek aan het bewegen te krijgen, lukten mondjesmaat. De eerste rijen waren volledig mee met de zenuwslopende metalcoreriffs. Het middenveld ging daarentegen pas overstag wanneer de band een stuk groovier begon te spelen. Na heel wat getrek en gesleur kreeg Veil of Maya dan toch twee circlepits voor elkaar. Eens de eerste circlepit de rode vloer deed barsten, was geen enkel technische noot nog een beproeving voor onze oren, al kwam het voor ons een beetje over dat Veil of Maya een beetje naast zijn schoenen stond te spelen. We hadden immers niet het gevoel dat de groep fanfavorieten of hits had waardoor er clichégewijs werd ingespeeld op beleving dan verbroedering.
[m]other, Veil of Maya’s zevende studioalbum, verschijnt op 12 mei.
© CPU – Joost Van Hoey
‘Ladies and gentlemen, the hero had returned again.’ Maar liefst tweeduizend freaks en outcasts stonden te popelen om hun vrouwen en jobs gewillig over te geven aan Johannes Eckerström en zijn vier marionetten. Betreft de productie kon de twee uur durende show tellen. Naar het goede voorbeeld van Alice Cooper was de Zweedse metalband geruggensteund door een soort burcht waaruit de bandleden één voor één tevoorschijn kwamen. Met het bijhorende vuurwerk op “Dance Devil Dance” sloeg de vlam onmiddellijk in de pan. Ondanks alle theatrale elementen verviel Avatar niet in pure kitsch of goedkoop vertier. Muzikaal putten de Zweden uit de klassieke Göthenburg-sound waardoor ook de metalpuristen vanavond een oogje konden dichtknijpen. Uiteindelijk zijn we allemaal simpele zielen die zoals een aap willen moshen of pintelieren.
Maar om ons twee uur te kunnen blijven intrigeren is er meer nodig dan alleen een “Chimp Mosh Pit”. Zo dansten we tijdens “Puppet Show” hoempapa en kon er bij “Black Waltz” een walsje vanaf. Vanuit het niets stond de prettig gestoorde frontman linksbovenaan de staantribune trombone te spelen, hondjesballonnen te draaien en op podium met ballonnen te paraderen. Dat alles was een olijke ode aan zwart-witte videosketches en andere curiosa uit een vorige eeuw. Toch stond Avatar eveneens met beide voeten in de 21ste eeuw. “A Statue of the King” werd bijvoorbeeld aangedikt met een kortstondige ravebeat die de AB veranderde in een zweterig feestje. Zo’n schouwspel zagen we eerder bij Electric Callboy en leek ook te werken bij Avatar. Bovendien kwam de koning in hoogst eigen persoon een potje gitaar spelen.
© CPU – Joost Van Hoey
Clowns hebben spijtig genoeg ook een depressief kantje. Zonder de fans waren Avatar naar eigen zeggen vijf eenzame Zweden in een donkere kamer. Verder kwamen Eckerström en co niet alleen om lichtjes te treuren. Tijdens “Tower” haalde hij bijvoorbeeld zijn beste pianokunsten naar boven en werd het duidelijk dat de man van vele markten thuis was. Ten slotte werd de bisronde luidruchtig ingezet door het folky “The Dirt I’m Buried In”, maar werd de freakshow compleet toen het vuurwerk voor een laatste keer uit de koker mocht ontsnappen. Eindigen werd er gedaan met het stampvoetende “Hail the Apocalypse”. Gedurende twee uur zette Avatar een show neer waar vele andere metalbands een puntje aan kunnen zuigen. Doordat de groep uitbundig flirtte met seksualiteit, shockrock, humor en tegelijk een best zware sound heeft, zagen we een mini-versie van Rammstein. Het blijft echter een groot vraagteken hoe Avatar zijn speelse elementen kan vertalen naar nog grotere podia.
Avatar speelt deze zomer op de zondag (18/06) van Graspop Metal Meeting. Mötley Crüe en Def Leppard zijn de twee feestelijke afsluiters. Andere toppers zijn onder andere Billy Talent, Hollywood Vampires, Monster Magnet en Generation Sex met punkicoon Billy Idol.
Facebook / Instagram / Website
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!
Setlist:
Dance Devil Dance
The Eagles Has Landed
Valley of Disease
Chimp Mosh Pit
Scream Until You Wake
Bloody Wake
For the Swarm
Puppet Show
When the Snow Lies Red
Do You Feel in Control
Black Waltz
Tower
Colossus
Let It Burn
A Statue of the King
The Dirt I’m Buried In
Smells Like a Freakshow
Hail the Apocalypse