InstagramLiveRecensies

Channel Tres @ Botanique (Orangerie): Sexy Black Timberlake

© CPU – Larissa Zenner

En of Brussel zin had in een feestje op een zaterdagavond. Voor het allereerste zaalconcert van Channel Tres in ons land liep de Orangerie in de Brusselse Botanique helemaal vol, terwijl nog enkele honderden via TicketSwap wanhopig op zoek waren naar een kaartje. Van een onverwachte hype kunnen we desondanks niet meer spreken, want in een kleine vijf jaar tijd groeide Sheldon Jones met zijn soloproject uit tot dé veteraan van de deephousecultuur. Zijn typerende blend van Detroit techno, Chicago house en West Coast hiphop omschrijft hij zelf als Comtpon house en lokt niet alleen maandelijks ruim twee en een half miljoen luisteraars naar zijn nummers op Spotify, maar hij inspireert ook grote artiesten zoals onder andere Beyoncé en Tyler, The Creator. Dat zijn liveshows voor een hoop geluksgevoelens en vermoeide dansbenen zorgen, konden we afgelopen zomer al ervaren tijdens zijn vermakelijke set in een goedgevulde Castello op Pukkelpop. Een kunstje dat hij gisteren in de Europese hoofdstad losjes overdeed.

De vroegel vogels die rond acht uur de Botanique binnenwandelden mochten kennis maken met Coco & Breezy. De tweeling uit New York is niet alleen bezig met het ontwerpen van hippe brilmonturen, maar bouwde in hun thuisstad ook een fameuze reputatie als dj’s op. Voor hun eerste setje in ons land haalde ze meest funky en aanstekelijke houseplaten boven met als resultaat een blije zaal met opgewarmde dansbenen. Zelf hadden ze het ook wel naar hun zin achter de draaitafel. Tijdens het laatste nummer kwamen ze zelfs voor de tafel staan om synchroon een kleine danschoreografie te geven. Het draaide dus vooral om de fun en die hadden we absoluut in het halfuurtje dat ze draaiden.

© CPU – Larissa Zenner

Het publiek was warmgedraaid en de zaal afgeladen vol toen om iets na negenen de lichten dimden. De intro van “Sleep When I’m Dead” bouwde de spanning gestaag op, maar van Channel Tres was er nog geen spoor. Die kwam samen met zijn twee dansers pas tijdens de tweede strofe het podium op en wachtte zelfs met zingen tot het laatste refrein. Een, laat ons zeggen, aparte artistieke keuze, maar het paste perfect binnen de show die de Amerikaan voor ons in een klein uurtje bracht. Voor “Jet Black” werd er al beduidend meer in de met kleine diamanten versierde micro gezongen en ook de zaal was in een twee drie mee. De twee dansers bleken even later tijdens “Brilliant Nigga” alvast niet alleen over uitstekende danspasjes te beschikken, maar eveneens over het talent om honderden mensen met een aantal luttele gebaren op te dwepen.

Channel Tres moffelde zijn dj weg aan de zijkant van het podium om de volledige scène te kunnen gebruiken voor de choreografieën die hij en zijn dansers in elkaar hadden gestoken. Die bleken overigens niet de enige blikvangers van de avond te zijn. Ook de lichtshow stal herhaaldelijk de show, en kon op de een of andere manier exact de energie en sfeer van de nummers vangen. De dansvloer werd kleurrijk belicht en dat bleek ook nodig voor het catchy “Controller”. Zoals Tres het zelf zo mooi weet te verwoorden in het nummer: ‘Getcha ass up on the dance floor girl’ en of Brussel op de dansvloer losging! Er werd ook meegezongen tijdens het refrein en zo voelden we de set geleidelijk aan opbouwen naar een climax.

© CPU – Larissa Zenner

Channel Tres leende de afgelopen jaren zijn stem en producerskills aan een aantal artiesten, en daar kregen we op een druilige zaterdag een kleine greep uit. “Lights Up”, een nummer dat hij maakte met Flight Facilities, paste perfect binnen de set en ontketende het zoveelste feestje binnen het feestje. De twee dansers hadden intussen een pauze verdiend en doken voor “Big Time” even de coulissen in. Voor Channel Tres was dat echter geen enkel probleem, want die pakte helemaal in zijn eentje de aandacht en danste tijdens de outro dan maar op zijn eentje.

Hoe strak de choreografieën en de show algemeen in elkaar staken, merkten we ook op tijdens “Black Moses”. Het lied is een van de nummers in zijn catalogus waar hij expliciet de hiphopkant opgaat, uiteraard op een heerlijke housebeat. Elke move en interactie was ingestudeerd, maar dat maakte het verrassend genoeg niet minder leuk. Bij songs waar er wat minder focus was op de zang, zoals op “fuego”, kregen de fans de kans om even tot adem te komen en dat andere facet van Channel Tres te leren kennen. Het duurde echter niet lang voor de rem weer gelost kon worden en er met hitje “Just Can’t Get Enough” vers dansvoer geleverd werd.

© CPU – Larissa Zenner

Veel praten deed hij niet tussen de nummers door, behalve dan voor “Sexy Black Timberlake”. Zo wist hij ons te vertellen dat hij het nummer vier jaar geleden schreef toen hij het net had uitgemaakt met zijn toenmalige lief. Het bleef uiteindelijk bij die ene, heel korte, anekdote en het tempo werd verder aangetrokken. “Acid In My Blood” knetterde lekker voor zich uit, terwijl de SG Lewis-samenwerking “Impact” voor een iets meer poppy noot zorgde. Het zweet droop ondertussen niet alleen van de lichamen van de dansers, maar ook in het publiek druppelden de zweetparels van de voorhoofden. En dan moesten de twee grootste kanjers van de avond nog komen. De single “6am” kreeg ons van bij het begin mee. De twee dansers toonden beide nog eens hun talent en dweepten de boel nog maar eens op. De absolute climax leek in zicht en kwam er ook in de vorm van zijn grootste hit “Topdown”. Alleen jammer dat Channel Tres erbij ging zitten op zijn klein podest en het refrein doodleuk weer niet meezong. Niet dat het nodig was, want het publiek kende de tekst van het refrein plichtbewust uit het hoofd.

Channel Tres bracht in de Botanique een vermakelijk concert waar zijn formule van dans en zang perfect tot zijn recht kwam. Dode momenten waren er in het dikke uur nooit mede dankzij de fenomenale dansers, die hun momenten kregen en pakten, en de sfeer op die manier naar een volgende niveau te tilden. Het dak vloog er een aantal keer af met als eindverdict van de avond een hele hoop verzuurde dansbenen en liters verdampt lichaamsvocht in de lucht. Voor de leukste workout kan je dus voortaan gewoon bij Channel Tres terecht, als de messias van de Compton house tenminste in het land vertoeft.

Op zondag 28 mei komt Channel Tres naar CORE in het Brusselse Ossegempark.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

FacebookInstagram

Setlist:

Sleep When I’m Dead
Jet Black
Brilliant Nigga
Controller
Lights Up (Flight Facilities cover)
Acid In My Blood
Big Time
Black Moses
fuego
Just Can’t Get Enough
Sexy Black Timberlake
Weedman
All My Friends
Acid In My Blood
Impact (SG Lewis cover)
6AM
Topdown

2031 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Andromedik, Becky Hill, Wunderhorse, Channel Tres en meer naar Pukkelpop 2024

De paasvakantie is net voorbij, dus is ook de zomervakantie niet meer veraf. Hoewel de festivalzomer van 2024 nog moet losbarsten, belooft…
LiveRecensies

Joy Anonymous @ Botanique (Rotonde): Boiler Room BXL

Twee keer zette Joy Anonymous al voet op Belgische bodem, twee keer was dat in het voorprogramma van Fred again..; een bromance…
LiveRecensies

Glass Beams @ Botanique (Rotonde): The (not so) Masked Singer

Er hangt een zekere mystiek rond Glass Beams. Dit drietal uit Melbourne brengt psychedelische muziek met Indiase invloeden en weet sinds 2021…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.